Castle Panic

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Castle Panic

Post: # 13268Post DanielIndru
09 Mar 2011, 00:41

Fiind singurul posesor de Castle Panic de pe forum conform statisticilor lui suf si dorind de ceva vreme sa incep sa dau comunitatii cate ceva inapoi dupa ce am luat atat de mult, am zis ca joculetul asta e un excelent prilej de a incepe sa scriu reviews. Ca si background intr-ale scrierii nu am multa experienta, acum 100 de ani pe cand eram pasionat de calculatoare si modding am scris un review carcasei mele preferate, si de atunci nimic.
Asa ca va rog sa luati acest review drept un bun prilej de a arunca cu diverse obiecte contondente (stilizate sub forma de critici constructive) in directia mea pentru a-mi indrepta stilul de scriere.

Am zis ca e o idee buna sa folosesc cele 7 puncte utilizate si la "sertarul cu pareri" pentru ca acopera foarte bine cam tot ce e de zis despre un joc. Deci hai sa nu o mai lungim si sa-i dam drumul.

0. Prezentare generala
"Castle Panic" este un joc usurel pentru 1-6 persoane (da, exista si mod de joc solo), publicat in 2009 de Fireside Games, facut sa fie terminat in aproximativ 45-60 minute fara mari batai de cap. Este un "family game" de tip "tower defense" numai bun de prezentat celor care nu au mai avut de a face cu boardgames pentru ca se invata din mers, este cooperativ si iti da un oarecare sentiment de reusita atunci cand il castigi.
1. Componente
Pot zice ca imi plac destul de mult. Jocul vine cu tot ce e nevoie pentru a face asediul asupra castelului foarte fun.
Avem o tabla de joc solida si foarte colorata, 49 de carti cu artwork placut, 49 jetoane cu monstri, 6 ziduri si 6 turnuri (ambele cu suporti de plastic), 2 fortificatii, o smoala si un zar, toate facute din materiale de buna calitate.
Despre tabla de joc nu prea am ce spune. Rolul ei este pur functional si anume de a asigura "gazduire" monstrilor in navala lor necontenita catre castel. Jucand jocul mi-am dat seama ca nici macar nu am bagat in seama tabla, toti fiind concentrati in a ne apara castelul. Cele 5 zone (forest, archer, knight, swordsman, castle), 3 culori (rosu, verde, albastru) si 6 felii delimiteaza actiunile ce pot fi intreprinse de jucatori, zona in care intra monstrii, respectiv efectul unor jetoane.
Cele 49 de carti au un artwork foarte cartoonish, cu monstri fiorosi si razboinici foarte masculini, unii dintre ei chiar purtand un zambet arogant - vezi HERO. In functie de felul in care vor fi folosite in joc avem carti de atac, carti de reconstructie a castelului si carti cu diverse efecte.
Jetoanele cu monstri sau diverse actiuni ce pericliteaza bunastatea stabilimentului de caramida si mortar sunt facute in acelasi stil cartoonish. Forma triunghiulara asigura atat o directie de inaintare constanta monstrilor - cu varful potrivit inspre castel - dar foloseste si drept masura a hitpoints ramase - maximul pentru un monstru va fi deci 3.
Despre ziduri, turnuri si fortificatii chiar nu am ce spune. Isi indeplinesc rolul functional dar nu atrag atentia cu nimic. Mi-a sarit insa in ochi zarul cu 6 fetze pe care producatorii au ales sa sublinieze cifra 6, nu cumva sa o confunzi cu un 9... care nu apare nicaieri dealtfel.
Cutia este bine compartimentata, separatoarele sunt de carton iar tabla de joc isi gaseste frumos locasul deasupra. Apreciez mult o cutie bine gandita unde toate stau frumos la locul lor si nu au tendinta de a se deplasa in toate directiile atunci cand vreau sa car jocul cu mine si il intorc in diverse pozitii.
2. Regulament
Aici am numai cuvinte de lauda. Nu numai ca totul este foarte clar si bine explicat si exemplificat, dar artwork-ul de pe carti si jetoane este prezent si aici din belsug si de o maniera mult mai bogata. Sunt prezentate cu lux de amanunte atat cartile, jetoanele si mecanica jocului, cat si cele 3 tipuri de joc (Standard, Co-op si Overlord) si diverse nivele de dificultate pentru a face lucrurile mai picante sau mai usurele, dupa gust.
3. Mecanica/desfasurarea jocului
Setup-ul initial este invariabil acelasi indiferent de versiunea de joc aleasa: turnurile si zidurile se pun in centrul tablei pe suportii de plastic, 6 monstri se aseaza in cercul Archer, se amesteca bine cartile si se imparte un numar fiecarui jucator in functie de cati s-au adunat in jurul mesei, cartile ramase alaturi de fortificatii, zar si smoala se pun la indemana, gramada de monstri se "randomizeaza" si se pune langa tabla cu toate urgiile iadului gata sa se dezlantuie.
Apoi fiecare jucator are la indemana 6 pasi mai mult sau mai putin optionali pentru a-si duce la bun sfarsit misiunea de aparator.
a. Mai intai el isi va completa mana de carti astfel incat sa ajunga la numarul stabilit prin regulament - mai putin in prima runda, cand toata lumea are numarul maxim de carti in mana. Tot timpul cartile jucatorilor vor fi pe masa cu fatza in sus, astfel incat fiecare sa poata vedea echipamentul din dotare si sa poata organiza cat mai bine strategia de aparare.
b. Optional, va putea da discard unei carti in vederea inlocuirii cu una noua.
c. Tot optional, va putea face un schimb cu ceilalti jucatori daca si acestia sunt dispusi sa participe la schimb. Aceasta parte e putin mai tricky pentru ca desi jocul e cooperativ, la final va exista un invingator, si anume cel care a totalizat cele mai multe puncte din uciderea monstrilor, asa ca unii jucatori vor prefera sa tina pentru ei anumite carti in speranta folosirii lor cu maxim de eficienta.
d. Jucatorul isi va juca apoi cat mai multe din cartile sale pentru a ucide monstri, pentru a-i incetini, pentru a-i trimite inapoi in padure sau pentru a reface sau fortifica zidurile castelului.
e. In penultima faza va muta cu un cerc inspre castel monstrii ramasi in viata.
f. In fine, va trage 2 noi jetoane si le va pune in joc, zarul fiind responsabil de zona de padure din care creatura isi va scoate mustatile.
Niscai explicatii aditionale pentru cele descrise succint mai sus sunt necesare.
Dupa cum se vede din imagini, harta e impartita in culori si cercuri. Cercul de padure asigura imunitate monstrilor. Atata timp cat se afla acolo, nu pot fi vatamati cu nimic. Cercurile de arcas, cavaler si sabier sunt deschise atacului cu cartile de respectiva incadrare militara si culoare aferenta, sau pot fi folosite cartile "Any color X" sau "Hero". Odata lasati sa intre in padure, monstri vor incepe sa se miste constant inspre castel. Introducerea lor in joc se va face cu coltul cu valoarea cea mai mare (numarul de hitpoints) orientat inspre castel. Orice atac incasat va duce la scaderea cu 1 a numarului de hitpoints, ultimul hitpoint distrus aducandu-i, inevitabil, moartea. Daca responsabil de moartea lui se face unul din jucatori, acesta si-l va insusi urmand ca la final fiecare sa-si contorizeze "headcount"-ul - in functie de numarul de hitpoints si de rang, fiecare monstru ucis valoreaza un numar de puncte. Dupa cum bine ati intuit, jucatorul cu cele mai multe puncte acumulate va fi incoronat "master slayer" si i se vor aduce elogii eterne pentru barbatie si curaj. Monstrii care mor de moarte buna (da un bolovan peste ei sau se arunca cu capul inainte in ziduri si turnuri) nu vor fi revendicati de nimeni, astfel ca lesurile lor vor fi ingropate si jetoanele aruncate intr-o gramada in afara jocului. Nu toate jetoanele puse in joc sunt monstri. Unele dintre ele vor influenta miscarea monstrilor trimitandu-i mai aproape de castel sau rotindu-i incoace si incolo, altele vor face prapad in armata care ii asteapta cu sabia scoasa, iar altele vor pravali un bolovan care nu se va opri decat in ceva mai solid decat o capatana de orc. Jucatorii trebuie sa fie atenti sa nu lase monstrii sa intre in castel din 2 motive: o data ca sunt putine cartile care ii pot vatama acolo, si a doua oara ca odata intrati, acestia vor incepe sa se invarta clockwise ca niste bezmetici si vor distruge turnurile. Dupa ce se va risipi praful si de la ultimul turn pravalit, jocul va fi fost pierdut.

4. Complexitate/fun factor
Jocul este unul foarte usurel, cotatia de "weight" pe BGG este de 1.5.
Fun factor-ul as zice ca este mare, dar depinde de grupul in care jocul se joaca si, uneori, chiar si de momentul serii. Daca jucatorii sunt strategi inversunati, cauta sa intre in pielea unui personaj sau vor o poveste neasemuita... nu va merge nimic. Grupul tinta e musai sa fie relaxat si jovial (copiii au darul de a fi asa, dar si oamenii mari in anumite momente sau dupa cateva paharele), altfel lucrurile nu vor fi gustate si simtite asa cum trebuie - va spun asta din proprie experienta.

5. Recomandat in.../rejucabilitate
Jocul straluceste in 4 oameni, dar poate fi jucat si in 3, 5, 6 sau chiar solo. Datorita celor 3 tipuri de joc si a diverselor nivele de dificultate se va putea juca de multe ori inainte de a deveni plictisitor.

6. Pro
Cum am spus deja, imi place grafica, calitatea componentelor este foarte buna, iar daca ai starea potrivita te poti cufunda usor intr-o armura si te poti simti bine, si ca bonus dupa castigarea jocului simti ca ai realizat ceva. Jocul poate fi pus pe masa oricand avem oameni care nu stiu ce e un boardgame, sau prefera jocurile de tip "tower defense" pe calculator, sau pur si simplu au chef de ceva foarte lejer si colorat.

7. Contra
Din cauza dificultatii scazute poate fi mult prea usor sau chiar plictisitor pentru unii jucatori. Dar cu siguranta hardcore gamerii nu fac parte din grupul tinta caruia jocul este adresat.

Acestea fiind zise, ramane sa decideti daca sunteti sau nu aspirant la titlul de "master slayer".

Obisnuitu

Re: Castle Panic

Post: # 13269Post Obisnuitu
09 Mar 2011, 01:28

Salve prietene

Am si eu jocul Castle panic deci suntem doi pana acum pe forum care detinem acest joc.
Am jucat o singura data in 4 acest joc si a fost destul de ok mai putin faptul ca l-am jucat incorect.
Jocul mi s-a parut dragutel dar vorba ta parca era prea usor.
Din ce retin eu din regulament la varianta cooperativa nu exista decat 2 finaluri - ori au castigat toti jucatorii; ori a castigat jocul ( sper ca m-ati intels ), nu exista varianta ca ala care a omarat ma multi monstri ala e castigator, eu asa retin poate ma insel.

iti doresc sa ai - succese nebanuite !

numai bine

Warheart

Re: Castle Panic

Post: # 13270Post Warheart
09 Mar 2011, 01:49

Pare cel putin interesant. Atata timp cat e fun. :D

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Castle Panic

Post: # 13274Post DanielIndru
09 Mar 2011, 09:06

Obisnuitu wrote: Am si eu jocul Castle panic deci suntem doi pana acum pe forum care detinem acest joc.
Daca nu stie si suf de colectia ta... e ca si cum nu ai exista in statistici. :)
Da-i un mesaj si pune un link in semnatura.
Obisnuitu wrote: Din ce retin eu din regulament la varianta cooperativa nu exista decat 2 finaluri - ori au castigat toti jucatorii; ori a castigat jocul ( sper ca m-ati intels ), nu exista varianta ca ala care a omarat ma multi monstri ala e castigator, eu asa retin poate ma insel.
Varianta standard de joc e cea pe care am descris-o eu: toti jucatorii sunt uniti, dar colecteaza trofeele si apoi e desemnat un castigator.
Varianta co-op e similara, insa castigul apartine tuturor si toate hoiturile de monstri se arunca in aceeasi gramada, nimeni nu colecteaza nimic.
Si mai exista varianta Overlord in care unul din jucatori isi asuma rolul de atacator, deci el va fi cel care muta monstrii pe tabla si ii introduce pe cei noi in joc. Sunt cateva subtilitati aici care pot face jocul interesant - Overlord va avea tot timpul in mana 3 jetoane cu monstri si va alege daca va introduce 1 unde vrea el sau 2 unde vrea zarul, respectiv care din cele 3.

adixor

Re: Castle Panic

Post: # 13275Post adixor
09 Mar 2011, 09:39

un inceput excelent in seria de review-uri djdano :D Mi se pare f. bine structurat, neplictisitor, fara informatii inutile. Multumim!

p.s. si eu am antec p180 si sunt super fan (de fapt 3 fanuri de 120mm :D). In aprilie face 5 ani si nu as schimba-o pt nimic in lume.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”