“The greatest enemy will hide in the last place you would ever look.” - Julius Caesar
Caesar: Rome vs Gaul este unul dintre cele mai recente titluri publicate de GMT Games, designerul jocului fiind Mark Simonitch, autor al altor jocuri foarte apreciate: Hannibal Rome vs Carthage, Succesors, Ardennes 44, Normandy 44 si altele. Jocul ne duce in perioada razboaielor galice cand Cezar, in fruntea legiunilor romane, a purtat o serie de campanii in tinutul galilor, invadand in cele din urma Germania si Britania. Desfasurat pe parcursul a 6 ani (57 - 52 BC), romanii incearca sa cucereasca regiuni din Galia pentru a beneficia in continuare de sprijinul Senatului si a evita o victorie automata a galilor. In ce-i priveste pe gali, acestia vor avea de tinut piept invaziei romane si de rezistat pana prin tura a 4/5a atunci cand liderii galilor intra in joc si, eventual, se poate organiza o rebeliune majora. Jocul este CDG (card driven game), cu mule elemente similare sistemului din Hannibal Rome vs Carthage.
1.Componente : Coperta este prima intalnire a jucatorului cu jocul iar in cazul de fata cred ca reuseste sa trezeasca interesul curiosilor. In cutia compacta avem o harta superba, 55 de carti de o dimensiune mai mare decat obisnuitele 64x89mm, 55 de sleeveuri (!!! prima data cand gasesc sleeveuri in cutia unui joc) si diferite countere reprezentand legiunile romane, triburile galice, markere de influenta, orase fortificate etc. La fel ca in cazul copertilor, componentele si stilul artworkului jocurilor de la GMT cunosc de ceva timp o imbunatatire notabila, singura obiectie ar fi legata de counterele unitatilor de lupta (legiuni, triburi) care inca pastreaza un artwork de anii 90; nu ma deranjeaza neaparat, imi place acest stil, dar puteau sa incerce sa vina cu altceva. Regiunile de pe harta se disting foarte usor, provinciile au trecut numarul necesar de spatii pe care unul din jucatori e nevoie sa le controleze pentru a avea control asupra provinciei respective (usoare imbunatatiri care faciliteaza contabilitatea, spre deosebire de batranul Hannibal). Dimensiunea cartilor permite observarea artworkului, unul frumos si reusit.
2.Regulament : Cei care au jucat Hannibal Rome vs Carthage vor intui deja structura generala a unei ture (an) si vor intelege fara dificultati sistemul jocului. In orice caz, regulamentul vine cu ilustratii color, exemple utile si este foarte bine structurat. La fel ca in multe cazuri in ceea ce priveste jocurile GMT, regulamentul acesta e unul foarte reusit si nu lasa loc de interpretari. 18 pagini de reguli si 4 pentru un exemplu de joc. Dificultatea jocului e undeva la 2.9 - 3/5 pentru un wargame, adica foarte accesibil, zic eu, in special pentru cine e familiarizat cu Hannibal.
CDG: Caesar vs Hannibal Caesar pare o varianta putin simplificata a Hannibal, mai accesibil decat fratele sau mai mare si cu anumite ajustari si schimbari mai mult sau mai putin importante. In cazul amandurora, avem un general (Cezar, respectiv Hannibal) la comanda unei armate invadatoare pusi in fata mai multor cai si variante. In ambele jocuri, factiunea adversa este nevoita sa incerce sa faca fata invadatorilor cu armate si lideri inferiori, pana la venirea liderilor gali (Caesar) sau a lui Scipio Africanul (Hannibal). Plasarea de markere de influenta, convertirea lor este aproape identica cu cea din Hannibal, in Caesar o armata poate sa elimine un marker de influenta advers din spatiul unde este sau unde muta consumand 2 MP. Triburile galilor vin in fiecare inceput de an (cate 3, random) pe harta, alaturi de o fortificatie, elementul de noutate fiind ca daca orasul fortificat apartinand tribului este distrus/cucerit, tribul subjuga automat lui Cezar si merge in spatiul ”Submitted tribes”, redus (acel spatiu va continua sa adune triburi subjugate, galii avand posibilitatea ca, oricand, sa declare o rebeliune, moment in care toate triburile din acel spatiu sunt aduse pe harta in provinciile de origine).
Cartile de strategie sunt de 3 tipuri acum (event - poti juca eventul daca este al factiunii tale sau poti folosi punctele cartii / bonus - activezi eventul cartii si apoi folosesti punctele cartii / surprise - anumite optiuni situationale, cartea poate fi jucata pe orice tura sau decartata, indiferent cum o vei juca vei trage alta si vei ramane la acelasi numar de carti). O modificare importanta este cu privire la batalii: acestea nu se mai rezolva prin acele battle cards ci adunand puterea de combat a unitatilor + 2 daca provincia unde are loc batalia este controlata de una dintre factiuni (sprijin local) + 2 pentru romani daca batalia are loc in Provincia; fiecare jucator da cu 2 zaruri si aplica loviturile atribuite coloanei in functie de puterea de lupta armatei sale. Inainte de a aplica loviturile, in functie de ratingul de lupta al liderului (Cezar are 3, toti ceilalti 1 sau 0), incepand cu atacatorul, jucatorii pot cere reroll (egal cu battle ratingul, in cazul lui Cezar 3 rerolluri) ori la un zar propriu ori la un zar de-ale inamicului. Discplina romana ii ajuta in sensul ca orice rezultat de 1 sau 2 in cazul romanilor devine 3, astfel ca romanii vor lovi cu minim 6 intotdeauna.
Un alt aspect destul de diferit de Hannibal este segmentul politic de la finalul fiecarui an, in care Senatul Roman analizeaza campania lui Cezar din acel an, existand riscul ca lui Cezar sa i se ceara sa abandoneze campania din Galia daca nu a inregistrat progrese; in acest caz, ar insemna un automatic victory pentru gali. In segmentul politic, Cezar primeste 1 punct de guvernare (GP) daca are prezenta (controleaza cel putin un oras/spatiu) din Aquitania - una din cele 3 regiuni galice, 5 GP daca domina regiunea Celtica / 2 GP uri daca doar are prezenta in Celtica + 4 GP uri daca domina regiunea Belgica / 2 GP uri daca doar are prezenta in Belgica. Daca galii au reusit sa obtina control asupra unora din cele 3 provincii din Provincia, romanilor li se scade cate un GP pentru fiecare provincie din cele 3 pierdute in detrimentul galilor. Un scor egal sau sub 3 GP uri este egal cu un esec si pierderea partidei de romani. intre 4 si 6 GP uri romanii nu primesc niciun VP, intre 7 si 8 GP uri primesc 1 VP iar daca obtin peste 9 GP uri iau 2 VP uri. Daca jocul nu se sfarseste pana la finalul celui de-al saselea an, romanii aduna VP-urile obtinute pentru guvernanta, primesc cate 1 VP pentru fiecare 4 triburi celtice eliminate si cate 2 VP uri pentru invadarea Germaniei sau a Britaniei (4 daca ambele invazii au avut loc) + 1 VP daca au reusit sa elimine o fortareata galica aflata in apropiere de ”Cararea lui Cezar” din Alpi. Daca romanii reusesc sa adune 12 sau mai multe VP uri au castigat, altminteri, victoria revine galilor.
Impresii dupa o singura partida: Mi-a placut, este indeajuns de diferit de Hannibal incat sa vreau sa il tin in colectie, plus ca Hannibal este unul din preferatele mele; astept inca 2-3 partide pentru a vedea unde se situeaza si Caesar. Cert este ca are potential, arata foarte bine, dureaza ceva mai putin decat Hannibal si ofera destul teren pentru explorarea diverselor strategii de ambele parti. Nu stiu daca l-as recomanda celor care nu sunt atrasi de wargames, probabil ca nu si nu din cauza dificultatii, care este una destul de scazuta pentru un joc de razboi.