Shipyard - review

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
adixor
Special Meeple
Special Meeple
Posts: 340
Joined: 09 Nov 2011, 00:59

Shipyard - review

Post: # 20994Post adixor
06 Dec 2011, 00:32

Poate imi place mult pentru faptul ca m-am nascut si crescut in Mangalia iar tatal meu inca lucreaza in Santierul Naval, poate pentru faptul ca e produs de Czech Games Edition (autor Vladimir Suchy), firma care la momentul in care am auzit eu de Shipyard publica jocurile deosebite ale lui Vlaada, poate pentru faptul ca desi este un eurogame destul de complex, tema este adaptata f. bine, toate acestea sau poate altceva au facut ca Shipyard sa devina un joc foarte dorit de mine. Deoarece de curand am pus mana in sfarsit pe el (il am in wishlist de cel putin un an), m-am gandit sa va zic si voua cate ceva despre el, mai ales ca nu sunt atat de multe jocurile economice care sa-mi placa atat de mult.

from http://www.boardgamegeek.com/image/578498


1. Scurta prezentare

Shipyard este un joc economic pentru 2-4 jucatori, cu o durata de joc estimata la aproximativ 30 minute / jucator. Obiectivul principal este construirea, echiparea si lansarea la apa a unor nave. Veti castiga cu atat mai multe puncte cu cat reusiti sa va construiti o nava cat mai mare, cat mai bine dotata si cu echipaj suficient, o nava pregatita sa treaca cu succes prin testele post-productie.



2. Componente

Componentele sunt in general peste medie, cu o grafica ce introduce foarte bine jucatorul in atmosfera.

In prima imagine putem observa in ordine de sus in jos cartonasele cu resurse (reprezentate de vagoane), diversele sectiuni de nava ce pot fi cumparate si asamblate, testele de lansare la apa si banda de actiuni posibile ce inconjoara banii folositi in joc. Toate cartonasele din joc sunt foarte frumos colorate si desenate, nava in sine aratand foarte bine la sfarsit cand este terminata. Meeple-ii din joc au o forma mai deosebita (au palarie :D) iar piesele ce vor simboliza nava cand aceasta va trece prin teste sunt si ele foarte dragute si in forma de … barca :) Din pacate monedele folosite in joc pentru a reprezenta banii sunt de calitate relativ scazuta, sau poate lasa impresia asta datorita marimii foarte mici (daca ma pot exprima asa :D) si le-am inlocuit instant cand am jucat prima oara Shipyard cu monedele de metal din Dominion: Seaside. In afara de acestea, sunt foarte multumit de grafica si restul cartonaselor.
1.JPG
In a doua imagine, din alt unghi observam in stanga unul din cadranele prin care se achizitioneaza dotari pentru nave sau se angajeaza echipaj. In partea dreapta se intrezareste o parte din sectiunea de achizitii bonusuri inconjurata de scala de VP-uri. Aceasta sectiune principala a jocului este confectionata dintr-un carton relativ subtire ce poate prezenta fenomenul de warping. As fi preferat un carton mult mai gros, desi probabil asta ar fi insemnat reducerea calitatii restului pieselor.
2.JPG
Putem admira si un detaliu cu sectiunile de nava ce pot fi cumparate. Ele prezinta diverse locuri in care se pot monta alte dotari: tunuri, cosuri de fum (motoare), macarale, etc. De asemenea, prezenta anumitor cabine influenteaza posibilitatea angajarii anumitor categorii de personal.
3.JPG
Sectiunea de bonusuri reprezinta o alta implementare a conceptului de rondel. Fiecare piesa de aici ofera anumite bonusuri la aplicarea altor actiuni (exemplu: “de fiecare data cand angajezi personal primesti un comandant in plus”). In partea de sus a imaginii, pe langa rondelul vazut anterior observam inca un rondel ce permite lucrul cu materia prima.
4.jpg
Fiecare jucator are o tabla de joc personala, propriul lui santier naval unde isi va constui navele si unde-si va pastra alte piese obtinute. In imagine vedem o nava deja construita ce va fi lansata la apa si o alta nava ce asteapta finalizarea (p.s. pentru cei cu vazul ager, da, ultima piesa e pusa aiurea :D)
playerboard1.jpg
Ultima poza infatiseaza un detaliu cu tabla personala de joc pe care vedem de aproape nava in curs de constructie, cu cateva panze in loc de motoare/cosuri de fum, 2 macarale si un membru al echipajului. Tile-ul din centru este unul din “poligoanele de testare” a navelor la sfarsitul constructiei. Acestea sunt cumparate in avans de jucator si folosite pentru obtinerea punctelor dupa terminarea constructiei. Ignorati monedele de metal, acestea sunt cele din Dominion de care vorbeam mai sus.
playerboard2.JPG
Mai exista in plus contractele cu guvernul ce aduc bonusuri la sfarsitul jocului, markerii de scor, markerii ce arata pozitia navei in poligonul de testare, piesele de actiuni (track-ul de actiuni nu este static, este altul in fiecare joc) si regulamentul bine explicat si ilustrat.

Pe scurt, imi place foarte mult grafica si atmosfera, mult mai mult decat grafica Agricola sau Le Havre de exemplu. Componentele de lemn sunt foarte dragute si de efect, dar piesele mari din carton sunt cam subtiri si ar fi meritat o atentie mai mare, la fel ca si monedele incluse ce ma fac sa prefer (o, nu!) banii din Monopoly. Pe de alta parte, avem totusi parte de sute de componente, de la f. mici la mari, astfel incat pretul jocului este justificat iar componentele reprezinta un mix mai mult decat multumitor in ceea ce ma priveste.



3. Mecanici si desfasurarea jocului

Mecanica principala ce iese in evidenta chiar dupa vizualizarea pieselor si a tablei de joc, este cea tip rondel (Antike, Imperial). Este folosita in mai multe locuri pentru obtinerea bonusurilor, lucrul cu materia prima, achizitia de upgrade-uri si angajarea de echipaj. Luand spre exemplu rondelul din a doua imagine, pe turul nostru putem muta o pozitie tokenul aflat acum pe “panze” pentru a ajunge pe “tunuri” si a avea posibilitatea sa cumparam un tun. Aceasta miscare este gratuita. Daca insa avem nevoie de motoare/cosuri trebuie sa platim un ban pentru a putea aduce acolo tokenul de lemn, si daca dorim o macara va trebui sa platim 2 bani. In orice alt loc unde s-a folosit tehnica rondelului, avem aceeasi regula: miscam tokenul o pozitie gratis si cumparam acel lucru, sau platim suplimentar pentru mutarea tokenului in functie de numarul de pozitii sarite si primim efectul spatiului pe care s-a oprit tokenul.

Alta mecanica interesanta din joc este cea de Tile Placement (plasarea de piese). Practic nava este alcatuita din mai multe piese ce pot fi cumparate si “compuse” in santier.

Un lucru relativ nou este modul de alcatuire a track-ului de actiuni. Actiunile ce pot fi luate in fiecare tur (upgrade-uri nava, echipaj, inchiriere tile poligon de testare) nu se afla in pozitii fixe, ci sunt constant mutate de fiecare jucator creand un interesant motor de motivare echilibrata a alegerii tuturor actiunilor (nu doar a unora mai profitabile). Exista si “premii” in bani pentru cei ce iau actiunile “nedorite”. Per total, un interesant si dinamic sistem.

La final, dupa construirea navei, jucatorul va avea posibilitatea sa o testeze (si sa primeasca astfel puncte) intr-o succesiune de canale “inchiriate” pana in acel moment. Un posibil astfel de canal puteti regasi in ultima imagine. Un token mic de lemn va simboliza trecerea navei prin poligon, si in fiecare punct special (avem 2 in acest exemplu, "felinar" si "macara") nava va primi puncte in functie de numarul de obiecte de acel timp prezente. Bineinteles, jucatorul isi poate alege din timpul constructiei navei tile-urile cu poligonul de testare in functie de upgrade-urile pe care le va instala pe nava, pentru a maximiza numarul de puncte. Punctele obtinute de o nava sunt foarte inspirat notate pe tabla personala de joc in partea de sus a acesteia.



4. Complexitate / fun factor

Utilizatorii BGG considera ca jocul are o dificultate (game weight) de 3.5, fiind intr-adevar departe de un joc light. Cantitatea de decizii este relativ mare, dar satisfactia construirii unei nave cu dotarile necesare pentru a asigura multe puncte detinatorului este foarte mare. Sunt multe alegeri de facut in fiecare tur datorita sistemului de schimbare a ordinii actiunilor pe banda de actiuni, datorita sectiunilor cu rondeluri a caror pozitie se poate schimba pe turul fiecarui jucator, datorita multitudinii de lucruri ce trebuie luate in considerare (bonusuri ce pot fi obtinute, contractele de la guvern ce va vor imprima o anumita tendinta in achizitii, etc). Marimea navei si a poligoanelor de testare este aleasa de voi, nu exita o anumita tura in care toata lumea primeste puncte pe nava construita, puteti termina in orice moment nava. Aceasta poate fi mai lunga si cu o gramada de upgrade-uri (dar va dura mai mult construirea si nu veti putea construi multe astfel de nave) sau mai scurta si cu mai putine dotari / echipaj mai mic (dandu-va posibilitatea sa construiti mai multe astfel de nave pana la terminarea jocului).

Personal am considerat ca efortul investit in construirea unei nave “bune” este pe deplin justificat de sentimentul de implinire de dupa constructie si testare (si evident al calculului punctelor obtinute). Navele construite pot fi pastrate ca “trofee” pana la sfarsitul jocului, cand puse una langa alta chiar dau impresia ca ati lucrat intr-un adevarat santier naval si chiar ati construit ceva. Acest sentiment nu ar trebui sa fie strain celor ce si-au construit o ferma minunata in Agricola sau celor ce si-au facut o super-nava in Galaxy Trucker de exemplu.



5. Recomandat in (numar de jucatori) / rejucabilitate

Am jucat acest joc doar in 3 sau 4 jucatori dar am o vaga impresie ca si jocul in 2 e foarte ok, poate chiar cu avantajul ca sunt mai putine lucruri de luat in calcul. In 4 jucatori, primele jocuri vor dura peste 3-3.5 ore mai ales daca niciunul din jucatori nu a mai jucat jocul, dar dupa primul joc regulile sunt cat se poate de clare.

Datorita multitudinii de piese si combinatii ce se pot crea, rejucabilitatea este enorma. Mai mult, contractele cu guvernul desi nu sunt obligatorii va vor impinge mereu spre o anumita directie de dezvoltare, astfel incat acestea singure ar fi putut asigura rejucabilitate mare chiar si fara sutele de piese, upgradeuri si membri de echipaj prezenti.



6. Pro

Grafica bine lucrata si tematica, piesele ce infatiseaza portiuni de nava si upgrade-uri pentru ca sunt foarte “cute”, tokenurile de lemn cu personalitate, regulamentul bine pus la punct, satisfactia construirii unui lucru.



7. Contra

Unele piese dintr-un carton prea subtire, banii din joc foarte greu folosibili, dificultatea poate prea mare pentru unii jucatori din grup, tendinta spre probleme de downtime daca exista jucatori cu Analysis Paralysis la masa.



8. Alte comentarii

Un joc pe care l-am jucat si il voi juca cu placere de fiecare data, ce oferta o provocare nici prea prea nici foarte foarte si unul din cele mai bune jocuri economice pe care le stiu si le apreciez. O recomandare din toata inima pentru cei ce au trecut de nivelul Catan si doresc sa-si prinda urechile intr-o frumoasa aventura (economica) de constructor de nave.

p.s. ii multumesc Ioanei pentru pozele facute cu mult timp in urma, la prima noastra partida de Shipyard.

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Shipyard - review

Post: # 20995Post DanielIndru
06 Dec 2011, 08:14

Desi mi s-a parut si mie un joc dragutz si cu multe de facut, partea care mi s-a parut cel mai neinteresanta e ca formatul acela cu 5 rondele si folosirea banilor mai mult pentru a beneficia de actiuni suplimentare transforma jocul dintr-un pseudo-economic intr-un foarte complicat "set collection". Practic nu prea te straduiesti sa acumulezi resurse ca sa ai cu ce sa achizitionezi diverse componente ale navei sau elemente de echipaj, ci alegi actiunea care iti permite sa iei de-a gata aceste lucruri si sa le combini cu ce ai deja. Nu e un joc rau, dar Suchy inca nu m-a convins... mai astept. :)

adixor
Special Meeple
Special Meeple
Posts: 340
Joined: 09 Nov 2011, 00:59

Re: Shipyard - review

Post: # 21001Post adixor
06 Dec 2011, 16:18

Pai intr-adevar, contrar asteptarilor banii nu sunt folositi in mod direct sa cumperi chestii. Ba chiar sunt folositi intr-un mod si mai "destept" ca sa zic asa, prin mecanica rondelului. E chiar interesanta ideea, chiar si daca gandesti in termeni economici: practic pe turul meu, considerand imaginea unu, panzele ("sails") tocmai ce au fost "cautate" (tranzactionate) pe piata, si acum sunt f. scumpe stimulate de cerere, dar am posibilitatea sa cumpar tunuri care de mult nu au fost cautate pe piata (si pretul le-a scazut). Pot sa imi cumpar si altceva, gen cosuri/motoare dar ma costa pentru ca nu sunt asa ieftine ca tunul care a fost cumparat ultima oara acum mult timp. Si, pentru ca panzele tocmai ce au fost tranzactionate de cineva, pretul lor acum e foarte mare (datorita cererii) si imi trebuie 3 monede sa ajung sa pot sa le cumpar (sa fac o rotatie completa de rondel). Deci poti sa pui intr-un sistem economic si mecanica rondelului, desi, cum ziceam, e diferita de ideea de "strang bani si cu ei cumpar X". As putea zice ca fata de aceasta ultima abordare, clasica, rondelul din Shipyard e ca si abstractizarea populatiei si resurselor in Through the Ages. Este o abstractizare, dar nu m-a deranjat deloc ba chiar mi-a placut mai mult ideea decat acumularea de bani si cumpararea de chestii.

In rest, nu stiu ce sa zic, nu se ridica la valoarea lui Vlaada dar are niste idei interesante si pentru un tip relativ incepator, jocurile lui sunt totusi foarte bine construite. 20th Century este un alt joc pe care vreau sa-l testez, pentru ca desi nu are super loc in top, are review-uri si concepte interesante (si il am dar nu am apucat sa-l joc). Last Will este un alt exemplar f. laudat (aparut anul asta la Essen) asa ca e bine sa-l urmarim pe Mr. Suchy :) Cat despre Shipyard, el este inaintea lu Agricola in catalogul meu, desi recunosc ca are un target mai limitat decat Agricola (este mai "weighty", ca mine asa :D)

Obisnuitu

Re: Shipyard - review

Post: # 21006Post Obisnuitu
06 Dec 2011, 17:32

Salut

Felicitari Adixor, foarte frumos review-ul .
Am si eu jocul si deabea astept sa-l intind pe masa ( ma uit la el si dupa aia il strang la loc ) glumesc desigur.

numai bine

User avatar
MandrulDuce
King Meeple
King Meeple
Posts: 1138
Joined: 26 May 2010, 23:01
Custom Rank: Dungeon Master

Re: Shipyard - review

Post: # 21007Post MandrulDuce
06 Dec 2011, 17:48

O sa sune wierd, dar mie personal imi place foarte tare pasiunea cu care vb adixor despre jocuri. Nu se simte aerul acela distant si critic, ochiul analitic ci mai degraba o perspectiva "parinteasca". Genul "Sarbatorile vin, sarbatorile vin" :)

Big thumbs up!

Never play cat and mouse games if you're a mouse.
Life, like all games, becomes fun when one realizes it's just a game!

adixor
Special Meeple
Special Meeple
Posts: 340
Joined: 09 Nov 2011, 00:59

Re: Shipyard - review

Post: # 21009Post adixor
06 Dec 2011, 18:45

MandrulDuce wrote:O sa sune wierd, dar mie personal imi place foarte tare pasiunea cu care vb adixor despre jocuri. Nu se simte aerul acela distant si critic, ochiul analitic ci mai degraba o perspectiva "parinteasca". Genul "Sarbatorile vin, sarbatorile vin" :)

Big thumbs up!
Imi place :) Sunt un fel de mos craciun vorbind de cadourile din sac deci :))
oricum perspectiva asta parinteasca uneori conduce spre o critica cumva atenuata, dar can't help it. oricum nu fac review-uri decat la ceva ce imi place, altfel as fi destul de agresiv :)

User avatar
Keyser
King Meeple
King Meeple
Posts: 1111
Joined: 12 May 2011, 00:20

Re: Shipyard - review

Post: # 27481Post Keyser
25 Jun 2012, 23:01

Am reusit si eu sa joc de doua ori Shipyard ( in 3 si in 4 jucatori). La inceput pare foarte simplu, ai foarte multe optiuni nu prea esti constrans de nimic. Incepi relaxat, n-ai loc la parti de vapoare mergi la market, n-ai loc sa-ti iei capitan cumperi niste panze, nu prea te deranjaza ordinea. Banii, cam la fel, la inceput ma tot intrebam de ce as vrea multi bani pentru ca poti luat totul de pe tabla gratis daca vrei. Cand incepi sa te apropii de final treaba se schimba, nu mai ai timp sa faci ce ti-ai propus, parca atunci se inghesuie toti sa se aseze exact pe ce iti trebuie tie, incep sa contezse banii foarte mult (pentru actiunile bonus). Ca punctaj as spune ca e greu sa ramai foarte in spate si sa nu mai ai sanse la victorie, cred ca la scoringul final (la contractele guvernamentale), in 90% din jocuri, toti jucatorii vor avea sansa sa castige.

Este un joc care a placut foarte mult tuturor celor cu care am jucat, incepand de la mama si tata si mergand la jucatori cu state vechi in boardgames, si probabil e jocul care ma va face sa privesc cu alti ochi economicele :) (cu un ochi un pic mai atent).
#nambos

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist. - Verbal Kint

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”