Thunderstone

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
fixpix

Thunderstone

Post: # 1509Post fixpix
07 Mar 2010, 01:35

Probabil ati auzit de Dominion, ati apucat poate sa-l si jucati. E un concept nou, un joc de carti in care iti construiesti un pachet din optiuni predefinite dar diferite la fiecare joc, in scopul acumularii de cit mai multe puncte Daca ati auzit si de Thunderstone, cam toata lumea spune despre el acelasi lucru: Dominion cu alta palarie. Asa ca o sa lamuresc din start problema spunind ca au dreptate, jocurile se aseamana intre ele foarte mult. E ca si cum ar fi primit ambii designeri tema de casa sa faca un joc in acest stil si fiecare a venit cu ideea lui de tematica.
coperta.jpg
Cu toate acestea balanta din punctul meu de vedere inclina catre Thunderstone. Ca sa fac o comparatie, Dominion e ca profesorul de istorie care se pune la catedra, preda corect, concis si cursiv lectia. Thunderstone e ca profesorul care atunci cind preda razboaiele dacice vine costumat in Decebal, imparte clasa in daci si romani, face fortarete din banci si scaune iar la final ii duce pe toti in curte sa construiasca o Columna a victoriei.

Thunderstone descrie un scenariu clasic si nemuritor: o cripta plina de monstri, un satuc la poalele muntilor si o gasca de eroi cu prea mult timp la dispozitie. Fiecare jucator are sarcina de a aduna eroi, arme si magii intr-un grup cit mai competent si sa-i foloseasca pentru a elimina monstrii din cripta. Cel care reuseste sa adune cele mai multe trofee cistiga glorie eterna, invidia prietenilor si frica dusmanilor.

E un joc de carti si nu glumeste pe tema asta. In cutie se gasesc 500 si ceva de carti de joc absolut fantastice, semnate de Jason Engle, un artist extraordinar in domeniul fantasy. Daca la capitolul aspect sint in al noualea cer, nu acelasi lucru se poate spune despre functionalitate. Cartile sint inscriptionate cu numere, diferite statistici si cu prea putine icoane din care sa te prinzi la ce folosesc. Sigur, dupa primul meci devine usor dar se puteau totusi folosi niste simboluri mai bune.
erou.jpg
Manualul este unul destul de prost. Isi face treaba, te invata cum sa joci, dar cam atit. Nu-ti raspunde la nici o intrebare pe linga, si o sa fie o gramada dintr-astea. Sint efectele cumulative? Militia sint sau nu eroi? Ce inseamna exact atac magic? Si altele, dupa cum se vede destul de importante. Din fericire manualul este revizuit si se poate descarca de pe net in versiunea 1.4 momentan iar marea majoritate a cazurilor speciale au fost acoperite.

Jocul se desfasoara foarte simplu. Exista dupa cum spuneam o cripta, in care se gasesc in permanenta 3 monstri, la niveluri diferite de adincime, un sat in care se gasesc 4 obiecte comune la orice joc, 8 obiecte speciale, diferite de la joc la joc si 4 eroi, la fel diferiti la fiecare joc. Pe linga asta fiecare jucator porneste cu un pachet de 12 carti continind 6 militieni, 2 cutite, 2 torte si 2 portii de mincare. Jucatorii isi amesteca pachetele, trag 6 carti si pornesc la joc. Pe rind, fiecare poate face urmatoarele actiuni:
- Odihna. Jucatorul arunca orice carte din mina sa afara din joc. E util pentru a scoate rapid din pachet optiuni care nu te mai intereseaza si mai mult te incurca.
- Cumparaturi. Jucatorul foloseste cartile din mina care ii dau bani pentru a cumpara un obiect din sat. Aceste obiecte ii vor veni in mina ulterior, facind echipa mai puternica. In acelasi timp poate cumpara eroi noi sau poate sa transforme eroii pe care ii are in mina in echivalenti mai puternici, prin procedeul misterios denumit “level up”.
- Macel. Jucatorul intra in cripta, isi pune pe masa cele 6 carti si incearca sa creeze o combinatie care sa ii dea cit mai multa putere, pe care si-o masoara cu unul din cei trei monstri din cripta. Evident, daca reuseste sa omoare monstrul il primeste ca trofeu si acesta valoreaza puncte la final.
monstru.jpg
In mare cam asa se desfasoara actiunea. Runda merge de la unul la celalalt, jucatorii arunca din mina carti, cumpara altele mai bune, angajeaza eroi si arme ascutite, magii infioratoare, intra in cripta, omoara monstri si din nou de la capat. La un moment dat o sa apara cartea numita Thunderstone, care valoreaza 3 puncte pentru cel care o ia si care semnalizeaza incheierea jocului. Se numara punctele si cel mai prosper jucator cistiga.

Mai in detaliu in joc exista o gramada de optiuni nostime care dau farmec si unicitate fiecarei partide. Ceea ce face jocul special din punctul meu de vedere este abundenta lor. In primul rind exista in fiecare joc 16 tipuri de carti ce pot fi cumparate. Acestea sint alese aleatoriu din alte 30 de tipuri, de unde rezulta o varietate destul de mare de jocuri. In al doilea rind jucatorul este pus constant in fata unor alegeri directe si imediate, cu impact pe termen lung si care se invirt in jurul aceleiasi idei: ce sa introduca in pachet in asa fel incit sa-l faca cit mai eficient cu putinta.

Tentatia e mare sa iei de toate, dar prea multe obiecte pot dilua optiunile la fiecare runda. In acelasi timp e foarte greu sa tii pachetul condensat pentru ca realmente ai nevoie de interactiunile dintre carti. De exemplu ca sa vinezi monstri ai nevoie de lumina, sau cel putin esti mai avantajat decit daca ai lupta cu ei pe intuneric. Lumina vine in prima faza din torte, dar poti sa-ti cumperi obiecte mai avansate, care dau lumina mai multa. Perfect, dar acele obiecte nu fac nimic altceva. Inseamna ca la fiecare runda cel putin 1 din cele 6 carti de lupta e blocata cu un obiect care nu face aproape nimic. Exista varianta sa iei magii, unele din ele dau lumina pe linga atac, dar sint foarte scumpe. O optiune mai ieftina e sa iei arme speciale, dar ele trebuie purtate de eroi. Care la rindul lor au nevoie de suficienta forta pentru a le cara. Pentru care au nevoie de mincare. Si tot asa, lanturi peste cercuri peste lanturi de interactiune intre carti.

Intr-un final toate acestea se imbina cu o doza sanatoasa de noroc. Spre deosebire de alte jocuri de carti, norocul in Thunderstone poate fi manipulat printr-un control eficient asupra pachetului de carti. Cu cit acesta este mai mic cu atit e mai probabil ca o anumita combinatie sa iasa mai des. Cu toate acestea nimic nu te impiedica sa primesti gherle din cind in cind asa ca daca precizie matematica este ceea ce va doriti, nu Thunderstone e jocul spre care ar trebui sa va orientati.

Jocul dureaza in medie 20 de minute per jucator si poate fi jucat de la 2 la 5 jucatori. Rundele trec rapid pentru ca optiunile sint destul de clare. In al doilea rind daca se joaca in mai multi pina ajunge rindul la tine ai tot timpul sa te hotarasti ce vrei sa faci. Ce nu mi se pare chiar in regula e faptul ca jocul nu e ajustat foarte bine in functie de numarul de jucatori. Practic optiunile sint aceleasi in 2 ca si in 5, dar e evident ca in ultimul caz se vor epuiza mult mai repede.

Interactiunea dintre jucatori este la un nivel minim. Exista citeva carti care pot afecta alti jucatori, fortindu-i sa arunce din mina carti dar in rest cam fiecare joaca pentru el. In mod evident, in mai multi jucatori exista un fel de interactiune indirecta, competitia pe resurse putine.

Exista citeva probleme destul de vizibile cu jocul. In primul rind manualul e facut prost, dupa cum ziceam inainte. In al doilea rind citeva reguli sint un pic ciudate si favorizeaza jucatorul din sensul de joc mai mult decit pe tine. In aceste conditii se intimpla uneori ca jocul sa se blocheze pentru ca nimeni nu vrea sa fie fraierul care ataca. De obicei nu e problema, toata lumea se concentreaza pe sat, cumpara, devine mai puternic si la un moment dat situatia se descongestioneaza. Oricum, se intimpla des ca unii din monstri sa fie prea puternici ca sa fie atacati. Intr-un final cineva cedeaza psihic si isi sacrifica runda doar pentru a duce jocul mai departe.

Alta doleanta pur personala provine din faptul ca din cele 500 de carti destul de putine sint realemente unice. Nu ma intelegeti gresit, exista optiuni si fiecare joc e diferit dar ce ma deranjeaza cel mai tare e ca multi monstri se repeta. Atit in interiorul propriei categorii cit si intre clase diferite. Mi-as fi dorit sa fie ceva mai unici si cu efecte mai variate.

Cu toate acestea e un joc bun si extrem de tematic. Desi se bazeaza pe un sistem matematic simplu, atac total >= aparare, in joc formula se transforma in magicieni minuind bile de foc si clerici echipati cu ciocane de razboi infruntind curajos bezna. Sincer, pentru mine conteaza prea putin cite puncte am facut la sfirsit si pe ce loc am ajuns. Nu mai stiu cit a avut cistigatorul, dar ii amintesc ca a fost singurul care a putut bate Sfinxul, si in final experiente de acest gen fac jocul frumos, mai degraba decit un numar oarecare.

In momentul de fata este in lucru prima expansiune, Wrath of Elements care promite a dubleze cel putin numarul de optiuni din sistemul de baza. Nu pot sa spun nimic despre ea, am vazut doar citeva imagini si noile carti au efecte extrem de interesante. Oricum jocul de baza o sa-mi ajunga o perioada indelungata, am jucat vreo 20 de partide pina acum si inca nu m-am plictisit.

In concluzie, daca aveti Dominion si va place, foarte probabil nu aveti nevoie de inca un joc aproape identic. Daca nu-l aveti sau v-ati saturat de el inseamna ca va lipseste exact ceea ce ofera Thunderstone, imersiune in tematica si din punctul asta de vedere vi-l recomand din toata inima.

adixor

Re: Thunderstone

Post: # 1510Post adixor
07 Mar 2010, 07:54

multumim!

arata intr-adevar superb cartile, dar avand deja dominion si tot ce tine de el, cred ca nu-l pun pe lista.

haretel

Re: Thunderstone

Post: # 1513Post haretel
07 Mar 2010, 17:20

de acord cu Adixor aici

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Thunderstone

Post: # 1515Post VickdaReaper
07 Mar 2010, 17:52

Subscriu si yo! la admiratia pentru frumusetea artwork-ului...
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”