Review Airships

Reguli forum
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.

Review Airships

Mesajde adixor » 27 Dec 2009, 12:22

Airships - 2007
Queen Games
Andreas Seyfarth
2-4 jucatori
Tip: dice rolling, probability management, risk management

airships_c.png
airships_c.png (136.17 KiB) Vizualizat de 4717 ori


Airships a aparut cumva neasteptat in peisajul jocurilor noastre. Nu auzisem de el anterior, dar era conceput de Andreas Seyfarth si toata lumea a auzit cel putin de jocul Puerto Rico care a stat muult timp pe primul loc in top (pana la Agricola, dar asta e alta discutie pe care poate o incepem altadata). Desi initial mi-a dat impresia de "a dice gamer's paradise" (in pachet se gasesc 9 zaruri!) jocul e mai mult de atat.

Reguli
Nu voi intra in prezentarea foarte detaliala a regulilor, dar pe scurt exista niste card-uri care reprezinta tehnologii si/sau persoane implicate in bunul zbor al unui Zeppelin. Fiecare astfel de card "achizitionat" creste posibilitatea, sau probabilitatea mai bine zis (pentru ca lucram cu zaruri) sa se poata castiga noi si noi tehnologii/motoare/piloti. Bineinteles totul este abstractizat dupa cum veti vedea.

Jocul incepe cu cateva din card-uri face up, disponibile spre achizitionare. In acest scop fiecare jucator are 2 zaruri albe. Zarurile albe sunt cele mai "slabe" din joc, ele continand pe fetele lor cifrele 1.1.2.2.3.3. Zarurile pe care le vom putea castiga mai tarziu sunt cele rosii (cu cifrele 2.3.3.4.4.5) si cele negre care sunt cele mai valoroase (contin cifrele 4.4.6.6.8.8). De-a lungul jocului, cumparand diverse carti de dezvoltare (expansion card-urile de care vorbeam mai devreme) vom avea dreptul sa folosim zaruri din ce in ce mai puternice, sau sa putem sa inlocuim de exemplu 2 zaruri albe cu unul rosu la nevoie, etc. De ce am vrea sa avem zaruri mai multe ? Pentru ca dupa cum vom vedea, ca sa cumparam o carte va trebui sa aruncam zarurile pe care le detinem curent si sa obtinem o anumita valoare, formata din anumite combinatii de zaruri colorate.

airship-cards.jpg


Cartile de dezvoltare (gasiti in imagine un sample din fiecare) au un cost (sus) si un bonus (jos) si sunt in ordine:
- financiare (contur mov) - ofera 1-3 zaruri in plus odata achizionate. Astfel daca achizitionam prima carte, conform iconului din stanga jos vom avea dreptul din acel moment sa aruncam in plus un zar alb, unul rosu si unul negru crescandu-ne sansele de a cumpara lucruri mai avansate.
- hangare (contur galben) - ofera 1 sau 2 zaruri in plus odata achizitionate. Seamana destul de mult cu cele de mai sus. Cardul din imagine ne ofera un zar alb in plus la aruncare.
- comandanti (contur maro) - ofera 1 sau 2 zaruri in plus dar proprietatea lor speciala este ca la achizitionare se castiga si niste token-uri speciale prin care se poate modifica la nevoie valoarea zarurilor aruncate daca acestea nu au aratat o valoare suficienta
- ingineri (contur portocaliu) - ofera un zar virtual, care nu trebuie aruncat, de o anumita valoare. In imaginea din exemplu, vom avea la fiecare aruncare un zar rosu cu valoarea 4 "din oficiu" lucru extrem de util pentru ca ne permite inlocuirea unei tehnologii care ne dadea zaruri rosii cu altceva mai important.
- motoare (contur verde) - ofera un bonus de +1 la zarurile aruncate de o anumita culoare (sau pentru toate culorile, in cazul din exemplu). Acest bonus este diferit (desi similar) cu token-urile +1 de care vorbeam mai sus si se poate cumula cu acestea, el fiind activ permanent cat timp avem activa aceasta tehnologie (token-urile se pierd dupa folosire).
- materiale (contur albastru) - ofera posibilitatea inlocuirii unui set de zaruri cu altceva. In cazul din exemplu, daca avem 3 zaruri albe disponibile dar avem nevoie sa cumparam o tehnologie care trebuie "platita" cu zaruri rosii, putem sa aruncam 2 zaruri rosii in loc de cele 3 albe. Bineinteles, daca tehnologia presupunea necesitatea a 2 zaruri rosii SI a unuia alb, nu puteam face asta (dupa inlocuire nu mai ramanem cu zaruri albe).

Fiecare card are in stanga sus un set de zaruri si o valoare, acesta fiind "pretul". De exemplu in cazul primei carti din exemplu, trebuie sa aruncam zarurile disponibile in acel moment si sa obtinem la aruncare valoarea 14 dintr-un zar alb SI unul rosu SI unul negru. Putem alege valoarea cea mai mare. De exemplu daca aveam la dispozitie in momentul aruncarii 3 zaruri albe, 2 rosii si unul negru si am obtinut urmatoarele valori:

    - 1,1,2 pe zarurile albe (luam maximul 2)
    - 2,4,4 pe zarurile rosii (luam maximul 4)
    - 8 pe zarul negru

... am reusit la limita sa achizitionam cartea (2 + 4 + 8 = 14). Daca reuseam sa "strangem" doar 13, puteam folosi bonusul unui card de tip "motoare" de exemplu sau puteam discarda un token +1 daca aveam. Acestea se castiga prin cel putin 2 metoda: cartile tip "comandanti" sau atunci cand incercam sa cumparam un card dar nu reusim sa ajungem la valoarea necesara (aici il primim ca premiu de consolare).

Exemplele pot continua: ca sa cumparam a doua carte din exemplu avem nevoie sa aruncam valoarea 3 obtinuta cu un zar alb (aceasta este si valoarea maxima a unui zar alb). Daca avem doar 2 zaruri albe (ca la inceputul jocului) sansa e mai mica decat daca ulterior mai luam o extensie care ori ne da un zar alb in plus, ori ne ofera bonus continuu de +1 la zarurile albe.

La nivel basic, acesta este jocul: avem mereu la dispozitie pe un board diverse carti de tehnologie, si in fiecare tur tragem una noua si o asezam la mijloc (acestea se inlocuiesc dupa un sistem simplu la un moment dat, deci nu puteti astepta mult pana luati o tehnologie pentru ca e posibil sa dispara ori datorita rotatiei lor, ori luata de alt jucator). Fiecare carte noua achizitionata se pune pe un board personal si ne aduce diverse bonusuri, zaruri in plus etc cu care vom putea lui noi tehnologii. La un moment dat cartile incep sa contina si puncte (scopul final al jocului sunt punctele) dar cartile devin din ce in ce mai "scumpe" si mai greu de castigat fara carti de dezvoltare bune. In caz de greseala majora de strategie se pierde destul de mult timp (este posibil sa cumparati neinspirat carti de dezvoltare si sa ramaneti fara posibilitatea de a arunca zaruri de o anumita culoare foarte utila in acea faza a jocului de exemplu, ceea ce inseamna timp pierdut pentru castigarea altor tehnologii care sa va permita schimbarea zarurilor curente cu altele de care aveti nevoie, etc). Exista si un board separat unde se pot castiga mai multe puncte si unde se ajunge practic spre sfarsitul jocului, si anume constructia Zeppelin-ului Hindenburg (http://en.wikipedia.org/wiki/Hindenburg_disaster).

Jocul include 2 "ere" sau perioade, pentru a fi scalabil. Astfel, dupa un anumit numar de carti de tehnologie se trece in a doua perioada. Cartile din aceasta perioada sunt mai scumpe dar mai valoroase, din acest moment toti jucatorii au un zar rosu in plus din oficiu, etc. "Avansul tehnologic" din joc este binevenit si mi se pare destul de bine echilibrat (nu s-a intamplat decat arareori si doar datorita greselilor de strategie si/sau a norocului lipsa sa ajunga jocul intr-un punct in care toate cartile sunt scumpe pentru ce zaruri am eu la dispozitie si sa nu le pot cumpara decat cu multe tururi sacrificate).

Pareri
Jocul ne-a prins. Desi este bazat pe noroc si zaruri, partea sa de risk management ("pana unde pot sa merg cu riscul cu zarurile pe care le am") este foarte agreabila si tensionata. Nu este pur si simplu un zar care daca e mare e bine, daca e mic e rau. Putem sa alegem drumul pe care sa mergem in functie de cartile pe care le avem si cele care apar. Putem maximiza probabilitatile pe anumite culori de zaruri sau putem echilibra lucrurile in functie de necesitati. Strategia se poate schimba destul de des pe parcursul jocului (uneori o singura carte luata poate schimba totul) si asta da o dinamicitate deosebita jocului. Pot exista momente moarte pentru un jucator care greseste strategia si e nevoie sa astepte mai multe tururi sa obtina ceva scump pentru posibilitatile lui actuale, dar sunt momente rare. Interactivitatea nu este extrem de mare, putem afecta pe ceilalti jucatori doar prin faptul ca putem lua tehnologii pe care ei si le-ar dori, ceea ce inseamna ca cine doreste sa joace agresiv o poate face intr-o oarecare masura, dar posibil sa fie si el afectat pentru ca o carte de dezvoltare pe care a luat-o doar pentru a impiedica pe altcineva il poate incurca si pe el (fiecare jucator poate avea doar o carte de dezvoltare de un anumit tip, una noua o discardeaza pe cea veche). Pentru cei carora nu le place prea mult componenta aleatorie si "de noroc" din jocuri partea buna este ca pot folosi cartile de dezvoltare pentru optimizarea sanselor, nu e totul noroc chior, dar bineinteles totul se rezuma la aruncarea zarurilor unde evident pot aparea ghinioane.

Ca si timp partidele sunt scurte, 30-45 minute, ceea ce pentru mine unul incepe sa fie un avantaj din ce in ce mai mare la timpul limitat pe care il am. Tema este placuta (ma dau in vant dupa tot ce tine de Zeppeline) si desi oarecum abstract jocul, nu m-a deranjat acest lucru.

Pentru mine este un joc castigator: destept, original, placut si scurt. Nota 9/10
adixor
 


Re: Review Airships

Mesajde chrislove » 03 Mar 2010, 03:00

Nu a impulsionat pe nimeni review-ul asta sa incerce jocul? Sunt curioasa de impresii, pt ca mie mi-a placut.
Avatar utilizator
chrislove
Special Meeple
Special Meeple
 
Mesaje: 357
Membru din: 21 Dec 2009, 18:31
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 3


Re: Review Airships

Mesajde haretel » 03 Mar 2010, 10:58

Are prea multe zaruri pt gustul meu :)
Avatar utilizator
haretel
Top Contributor
Top Contributor
 
Mesaje: 866
Membru din: 01 Ian 2010, 16:52
Localitate: Hoofddorp
Total VP-uri primite: 32


Re: Review Airships

Mesajde Ioana » 03 Mar 2010, 15:14

Si mie mi-a placut, dar nu mi s-a parut ca se bazeaza atat de mult pe noroc (cum e Settlers of Catan, de exemplu). Totusi e un joc in care trebuie sa-ti calculezi bine mutarile.
Avatar utilizator
Ioana
Special Meeple
Special Meeple
 
Mesaje: 1071
Membru din: 29 Dec 2009, 19:45
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 54


Re: Review Airships

Mesajde haretel » 14 Iul 2010, 13:32

Am citit inca o data review-ul asta si am decis sa-mi iau si eu Airships (de la Chuckila)
I'm in the mood for jocuri simple, dragute si scurte
Avatar utilizator
haretel
Top Contributor
Top Contributor
 
Mesaje: 866
Membru din: 01 Ian 2010, 16:52
Localitate: Hoofddorp
Total VP-uri primite: 32


Re: Review Airships

Mesajde adixor » 14 Iul 2010, 13:33

e tare, cat timp nu te deranjeaza zarurile, chit ca rezultatul poate fi potentat in diverse moduri.
adixor
 



Înapoi la Review-uri si impresii

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator