Componente
Jocul contine mic board, 60 de carti (personaje, evenimente si monumente), jetoane de bani si "res publica" (sanatate, divertisment si spirit civic) si cladiri.
Mecanismul de joc
In primul rand jucatorii vor lua un jeton de venit (I-IV) si pachetul corespunzator de 10 personaje. Acestea au abilitati in diverse faze ale jocului sau pot fi folositi pentru constructia de cladiri. Sunt cate doi din fiecare, iar jucatorii isi vor alege cate 4, restul putand fi recrutati mai tarziu, dintr-un grup comun:
Jocul se desfasoara pe parcursul a 5 runde, fiecare avand 7 etape:
1. Alegerea primului consul: primul consul din tura precedenta (in prima tura cel care trage jetonul de venit I) ofera un numar de voturi pentru a ramane in functie. Ceilalti urmeaza in jurul mesei si au o singura posibilitate de a licita. Voturile sunt date de senatori (pozitia 1 in poza de mai sus) plus un numar de bani pe care jucatorii ii ofera. Va plati numai cel care castiga licitatia. Primul consul va lua un jeton "res publica" la alegere. Apoi va creste pozita jetonului "foamete" cu numarul de simboluri specifice pe evenimentele din dreapta boardului.
2. Recrutarea de noi personaje: in fiecare tura sunt disponibili aleator 6 personaje dintre cele 24 pe care jucatorii nu i-au recrutat la setup. Primul consul va alege mai intai, apoi se procedeaza in jurul mesei. Recrutarea nu costa nimic. Personajele sunt disponibile din acea tura.
3. Constructia de cladiri: in fiecare tura vor fi disponibile 6 cladiri aleator, mai intai din teancul A, apoi B si apoi C. Jucatorii vor licita pentru 5, ultima decartandu-se. Primul consul va propune prima cladire, fiecare avand din nou o singura posibilitate de a licita, ultimul fiind primul consul. Se va licita cu simboluri, in functie de locul unde se afla cladirea langa board (2 sunt sub simbolul rosu, 2 la galben si 2 la albastru). Cel care va castiga licitatia va marca ca folosite atatea personaje care au respectiva bulina, cate a licitat. De exemplu daca licitatia s-a castigat cu 3 albastre, iar jucatorul are personajele de mai sus, acesta ar putea intoarce pe sclav (pozitia 3), pe negustor (pozitia 2) si pe senator (pozitia 1) - marcand astfel ca ai au participat la constructia cladirii si nu mai pot activa pana la finalul rundei. Cel care isi adjudeca o cladire o va scoate la licitatie pe urmatoarea.
4. Colectarea venitului: jucatorii vor incasa veniturile insumand jetoanele de bani de pe cladiri (inclusiv cea cu 3 bani pe care o primesc la inceput) si adaugand 1 ban pentru fiecare negustor nefolosit in etapa 3.
5. Rezolvarea evenimentelor: in fiecare tura gasim 4 evenimente (in dreapta boardului, in prima imagine), dintre care "Decadenta" va afecta Roma permanent. Jucatorii vor pune cate un cub de culoarea lor pe fiecare legionar sau vestala (pozitia 4 si 5 din poza cu personaje). Apoi pe rand, de la primul consul, vor plasa cate un cub pe orice eveniment, daca se potrivesc (cuburile de la vestale se pot pune numai pe evenimente pe care figureaza acest simbol). Dupa ce a plasat toata lumea, se constata:
- ce eveniment are cele mai multe cuburi: acesta nu se intampla, si se scoate din joc (inlocuindu-se cu unul nou pentru tura viitoare), "Decadenta" nu se poate scoate din joc, daca ar fi fost cazul, se scoate urmatorul eveniment;
- ce eveniment este pe locul 2 la cuburi: nici acesta nu se intampla, dar ramane in joc
- celelalte 2 evenimente se intampla - la majoritatea efectele dureaza pana sunt scoase complet din joc
- cine (unul sau mai multi) are (au) cele mai multe cuburi pe fiecare eveniment, acestia primind recompensa, indiferent daca evenimentul a fost prevenit sau nu.
- in cazul egalitatilor consulul decide ce eveniment este scos complet din joc, care se intampla si care nu.
Evenimentul de mai sus poate fi tratat cu vestale, recompensa este un jeton "sanatate", iar efectul negativ scaderea importantei jetoanelor "sanatate". Are si simbol de foamete (dreapta sus).
6. Constructia de monumente: jucatorii participa impreuna la edificarea unui monument deosebit in Roma. El oricum se va face, dar cei care participa cel mai mult vor fi recompensati cu VP-uri. Daca nu pot/nu vor sa participe, jucatorii pot sa ajute saracii, primind 1 VP la fiecare doua voturi. Voturile sunt formate din bani si senatori nefolositi anterior la constructia de cladiri. Procedura este asemnatoare ca la AGOT, numai ca indica cu degetul mare in sus (participa la constructie) sau in jos (dau bani la saraci):
In exemplu de mai sus, cel mai mare numar de voturi primeste 5 VP, al doilea 3 VP, iar pentru fiecare 5 voturi, creste valoarea "sanatatii" cu 1 pozitie.
7. Foametea: fiecare jucator va pierde VP-uri egale cu nivelul foametei (maxim 4), dar pot fi protejati de anumite cladiri. Daca vreunul din jetoanele "res publica" ajunge la pozitia cea mai stanga se declanseaza criza pe domeniul respectiv: fiecare arata cate jetoane are, cel/cei cu cele mai putine pierd 3 VP, cel/cei cu cele mai multe castiga 3 VP.
La finalul jocului se construieste "Ecclesia":
Cu alte cuvinte: fiecare personaj crestin (cu simbol cu peste) primeste 2 VP, fiecare sclav primeste 3VP daca este eliberat (costa 2 bani - simbria probabil). Banii nu conteaza la final de joc.
Apoi jucatorii arata cate jetoane au de fiecare fel si le cuantifica in VP-uri in functie de locul acestora pe track.
Elemente aleatoare
1. Cladirile sunt aceleasi si vin toate, dar conteaza pe ce culoare vor veni.
2. Ordinea evenimentelor, in plus 2 nu vor aparea deloc.
3. Monumentele: 1 se scoate din joc la inceput si jucatorii vor vedea care este, lucru care s-ar putea sa modifice strategia (daca lipseste cel din poza sanatatea are sanse mari sa fie cel mai slab cotat jeton.
Concluzie
Sylla mi s-a parut un joc foarte interesant pentru o ora si pentru locul 600+ pe BGG. Licitatia cu o singura strigare se integreaza foarte bine cu licitatia "in pumn", dar si alegerea intre cumpararea de cladiri bune si renuntarea la abilitatile personajelor este un element esential al jocului.