Intr-o dimineata de primavara amazoanele se decid ca lumea a devenit prea mica pentru ambitiile lor. Folosindu-se de antrenamentul comando deprins de-a lungul multor generatii, ele demareaza o campanie fulger de cucerire a tuturor teritoriilor din jurul lacului. Macelul injumatateste populatia tritonilor de padure si aduce uriasii alchimisti in pragul extinctiei. Grupuri izolate sunt obligate sa se retraga permanent in munti de unde vor purta un razboi de gherila fara prea multe sperante. Cu siguranta rasa lor este condamnata la disparitie. Actiunile amazoanlor nu vor ramane insa nepedepsite. Scheleti navigatori satui de pescuit debarca pe tarmurile de vest nimicind razboinicele a caror linie de front s-a extins periculos de mult. O buna parte vor sfarsi ca soldati in armata oaselor ambulante. Vor bate amazoanele in retragere sau vor lupta pana la ultima suflare?
In ciuda graficii colorate si prietenoase lucrurile se petrec cu aceeasi cruzime si repeziciune pe care am descris-o mai sus. Cum afirma si producatorii, in definitiv vorbim de o lume a conflictului in care echilibrul puterilor se schimba constant. Ce conteaza insa cel mai mult sunt punctele de victorie castigate din controlul teritoriilor. Important este sa nu te atasezi de supusii tai si sa lasi lucrurile sa curga catre un final fericit.
Sa nu crezi insa ca-ti vei alege rasa asa oricum! La inceputul jocului se formeaza aleator doua stive cu rase si puteri speciale care, puse laolalta, vor forma combinatii unice. Pentru inceput vor fi create cinci, asezate una sub alta pornind dinspre stive. Combinatiile sunt cu atat mai scumpe cu cat se afla mai aproape de stive. Pe fiecare combo sarit va trebui sa lasi un punct de victorie care va putea fi cules de alti jucatori. Gandeste-te deci bine ce investitii merita! La finalul celor 9 sau 10 runde doar punctele conteaza. Odata aleasa rasa sirul se completeaza cu un nou combo.
Jucatorii isi vor lua unitati cat suma cifrelor mari de pe cartoanele de rasa si putere. Cu ele va veti descurca de acum incolo! Cucerirea teritoriilor vecine este simpla: plaseaza doua unitati pentru un teritoriu gol, sau doua plus numarul unitatilor inamice si muntilor aflati pe teritoriul atacat. In ultima batalie poti folosi zarul de intariri pentru a incerca sa-ti chemi intariri ce-ti vor suplini deficitul de unitati. Trupele tale raman pe tabla pana la incheierea atacului, iar apoi ai voie sa le redistribui pe teritoriile cucerite, intarindu-ti defensele.
Primesti cate un punct pentru fiecare teritoriu ocupat plus eventuale bonusuri din puterile de care dispui. Urmeaza randul inamicilor care te vor ataca sau nu, in functie de cum le este convenabil. Totusi, daca miza e destul de mare sau castigi prea multe puncte din teritorii asteapta-te sa fi calcat de dusman. Din orice teritoriu cucerit de inamic vei arunca o unitate pe care o pierzi permanent, iar restul le redistribui pe teritoriile ramase. La inceputul unei noi runde iti vei lua unitatile surplus de pe teritorii, lasand cate una pe cele pe care vrei sa continui sa le controlezi. Cu cele din mana iti vei continua cuceririle din aceasta runda.
Evident, dezvoltarea nu va fi posibila la nesfarsit, fie din pricina armatei in scadere, fie pentru ca rasa s-a extins prea mult. Ar fi momentul ideal pentru ca rasa decrepita sau care si-a cunoscut deja punctul maxim de glorie sa intre in declin. Pe fiecare teritoriu ocupat mai ramane doar cate o unitate intoarsa cu spate in sus. Aceste unitati nu vor mai putea cuceri noi teritorii. Rasa in declin are doar rolul de a ocupa teritoriul si a aduce un venit stabil. Tura urmatoare va fi aleasa una noua pusa pe fapte mari. Ambele vor aduce puncte, insa doar ultima este considerata activa.
Nu voi pretinde ca Small World este vreun sfant graal al strategilor inraiti, fiind binecunoscut ca joc de familie ideal pentru incepatori. El va cuceri insa si alte categorii de jucatori prin simplitate, sarm si durata de joc redusa. Ceea ce isi propune reuseste din plin. Totul este perfect integrat, la locul lui, creand o lume autosuficienta. Rasele si puterile sunt cat se poate de variate si dau nastere la tot felul de combinatii de la slabe la foarte puternice. Faptul ca poti alege pentru un pret modic previne dezechilibrele majore. Oricum, nimeni nu este invincibil. Oponentii vor reactiona repede si vor taxa un imparat care se apropie prea mult de soare. Noile rase intra in joc prin orice margine a hartii, deci devin inutile incercarile de fortificare totala. Totusi, daca asa ceva ar reusi, cel mai bun contraatac al inamicului este extinderea pe toata harta pentru profituri substantiale.
Imi plac componentele de carton numeroase, variate si de calitate care introduc o atmosfera jucausa. Cum sa nu te incante micii munti inzapeziti, castelele colorate, barlogurile gri cu margini ascutite sau dragonul condus cu o undita de care sta legata o victima nefericita? Fiecare are propria forma si este usor de distins pe tabla, ceea ce este mare lucru pentru varietatea de componente si culori. Nici armatele nu sunt mai prejos: dwarfii beau bere la halba, elfii sunt hipioti topaitori, uriasii au copaci pe post de ciomag si halflingii isi taie un salam pentru micul dejun. Fiecare rasa are propriul simbol unic care n-ar fi fost necesar, dar care adauga o nota de apartenenta. Ti-l poti tatua pe brat ca prietenii sa inteleaga odata pentru totdeauna ca in adancul sufletului esti un troll veritabil.
Jocul are harti diferite in functie de numarul participantilor. Regulamentul este bine organizat si clar, iar fiecare jucator primeste propria foaie de rezumat cu toate rasele si puterile. Nu vor trece multe partide pana cand nu veti mai avea nevoie de ea.
O nemultumire pe care o am cu designul sunt insemnele tribale transparente de pe fata cutiei care pur si simplu nu isi au locul. Bine ca sunt usor de trecut cu vederea!
Un alt aspect neplacut este cutia care gazduieste token-urile pentru armate. Desi fiecare unitate isi are propriul locsor, ele nu sunt intotdeauna usor de scos din lacasuri, fiind necesare incercari multiple deranjante. Problema este rezolvata pentru cutiile extensiilor.
Ca tot veni vorba de extensii, sistemul de creare de combo-uri face foarte usoara introducerea de noi rase si puteri. Dovada sta numarul impresionant de pachete aparute de-a lungul anilor. Cea mai importanta este varianta intunecata a micii lumi: Small World: Underground, care poate fi combinata cu jocul clasic sau orice alta extensie. In prezent se deruleaza o campanie Kickstarter pentru lansarea Small World 2 – varianta jocului pentru PC si Android.
Small World ramane un joc de referinta care inca scrie istorie si pe care nu trebuie sa-l treceti cu vederea.
Articol publicat si pe blogul Lords of the Boards