In continuare, voi incerca sa prezint jocul dupa cateva aspecte pe care le cred eu importante:
1. Componente –
- from http://www.boardgamegeek.com/image/3128894
Multe carti, tile-uri, tokene, cateva miniaturi. Cam asa arata Mage Knight
Valoarea care o obtii din cutie e superba. Jocul contine 290 carti cu o grafica exceptionala, patru figurine pictate ale Magilor, patru figurine de castel, tile-uri ce formeaza spatiul de joc – groase si de calitate, inserturi pentru pastrarea jocului – relativ bine gandite si folositoare (totusi pentru a usura setup-ul, mi-am cumparat un organizator in care tin o parte din componente). Per total cred ca Mage Knight este un joc care-si merita pretul ridicat (350+ lei) pentru ce are in cutie.
2. Imersiunea tematica –
- from http://www.boardgamegeek.com/image/3136148
Buuuhuhu, Goldyx e la poarta, deschideti!
E straniu de ce Mage Knight este cotat atat de inalt la capitolul “Thematic games” pe BGG, in cazul in care jocul este un puzzle, oarecum abstract. Ah, stai un pic, mi-am dat seama de ce... Pentru ca si mie mi-a parut foarte tematic prima data cand l-am jucat, acum 2 ani in urma. MK are un design foarte reusit, in stil fantasy un pic lugubru, matur. Fiecare mecanica are logica tematica, fiecare carte se imbina tematic cu actiunea ce se desfasoara pe tabla. Insa jocul e oarecum static, monstrii asteptand cuminti sa vii sa-i casapesti. Imersiunea si reactia jocului la actiunile tale e departe de titluri precum Robinson Crusoe.
Iar acest lucru e defapt o favoare care ne-o face Vlaada. Jocul e atat de complex, ca daca mostrii te-ar mai fugari pe harta, ar deveni brutal de tot. Lucru care se si intampla in expansiuni – mostrii prind viata si cam trebuie sa fugi de ei. Insa cei care au cumparat expansiunile stiau la ce se baga, doar vazuse jocul de baza inainte.
3. Scalabilitatea 1-4 jucatori –
- from http://www.boardgamegeek.com/image/2260726
Mage Knight cu prea multi oameni e un sarbatoare a AP si a timpului mort intre runde
Mage Knight performeaza la nivel maxim jucat solo. Astfel raportul densitate actiuni si satisfactie vs timpul de joc este maxim. Stii ca ai jucat o partida lunga, insa a fost epica. In doi cica ar fi continuare fun, insa eu personal nu am incercat. In patru... 96.4% din comunitatea BGG il voteaza negativ pentru atatia jucatori. Trebuie sa-ti astepti prea mult tura, si probabil si harta devine prea aglomerata.
Oamenii il cumpara in general pentru a-l juca solo, asa ca spre asta ar trebui sa va orientati si voi.
4. Complexitate/ Reguli – (adica rating de dificultate 4.17/5 pe BGG)
- from http://www.boardgamegeek.com/image/2215609
Deeeci, vreti sa va invat Mage Knight... De unde ar fi bine sa incepem?
Mage Knight este un monstru Chvatilian. Are 2 manuale, mecanisme complexe, reguli complexe, exceptii complexe, cam tot e complex la jocul asta.
Eu am invatat jocul privind tutorialele lui Ricky Royal. Manualele le-am citit desigur, insa nu am inteles mare lucru din ele. Totusi jocul nu este chiar “atat” de dificil. Odata intelese mecanicile de baza (joci carti care iti dau atac, bloc, miscare, influenta sau cristale), jocul poate fi gestionat.
Mai mult, complexitatea regulilor si a mecanismelor se transpune intr-o experienta bogata de joc. Ai reguli multe pentru a crea o lume captivanta. Per total Mage Knight nu este “atat” de complex dupa spun legendele care circula pe BGG. Insa este fara doar si poate de 3-4 ori mai dificil decat urmatorul cel mai complex joc pe care l-am mai jucat eu. E o investitie in sine sa inveti sa-l joci (care se merita daca ai de gand sa-l joci de minim 5-7 ori).
5. Rejucabilitate –
Mage Knight are o rejucabilitate foarte mare. Punct.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ok, o sa elaborez totusi un pic. Scenariul de baza, Conquest-ul de 3 zile si 3 nopti, este unul epic. Harta va fi diferita de fiecare data, puzzle-ul care-l rezolvi – de asemenea. In acelasi timp, eroii disponibili (patru la numar) au skill-uri diferite, iar strategia de joc trebuie adaptata in functie de cum decurge jocul.
De asemenea, Mage Knight are o progresie palpabila a maiestiei de joc – a treia partida cu Torvak va fi diferita de prima (si probabil mai satisfacatoare) pentru ca ai invatat mai bine cum sa joci cu el. Dupa trei partide cu Goldyx credeam ca dragonul tocilar este cel mai varza erou (cand el este posibil cel mai tare din joc). Insa daca te saturi cumva de scenariul de baza, poti sa joci Mines Liberation, Druid Nights, Dungeon Lords, etc.
Timpul de joc: Mare. 4*
Chiar si solo, Mage Knight este un joc lung. Primele 3-4 partide durau 4-5 ore (acum dureaza 2,5 ore). Partea buna e ca, fiind solo, il poti sparge pe runde. Joci in prima ora primele 4 runde, apoi iei o pauza si sa mergi dupa paine. Dupa ce revii de la cumparaturi poti sa continui asaltul asupra oraselor descoperite anterior.
Partea proasta e ca nu prea vrei sa spargi jocul. Am avut experienta cand ma asezam sa joc “doar prima zi”, iar cateva ore mai tarziu atacam ultimul oras si ma prindeam cu idea “huh, cand a trecut timpul atat de repede?”. Intr-o dimineata m-am trezit la 6:40, si fiind jocul pe masa, am hotarat sa joc doar prima mana.... Iar la 8.40 saream panicat in masina, gonind spre birou, pentru ca jucasem 5 zile din 6 intre timp, uitand ca trebuie sa merg si la munca.
Verdict & “Ar trebui sa-l cumpar?”
- from http://www.boardgamegeek.com/image/3136156
Ati vazut pachete de fidea instant, de 1 RON, cu gust de pui, pe ambalajul carora sunt imagini cu pui grill, legume si fidea perfect carliontata? La fel e si poza asta - e cu titlu de prezentare! Sotia mea, desigur, nu stie o boaba de Mage Knight
Mage Knight este un joc complex, puzzlish si frustrant pe alocuri. Acesta cade intr-o nisa destul de extrema – timp lung de joc, tema fantasy, reguli complexe, solo. Nu este pentru oricine.
Pe de alta parte, MK este un joc de cursa lunga, care rasplateste sesiunile multiple. Daca esti gata sa-i dedici un anumit efort, te rasplateste, daca nu... te pedepseste cu o tona de frustrare si bani cheltuiti aiurea.
Cred insa ca, odata cu jucarea MK, treci la o alta treapta a acestui hobby. Tocmai ai invatat un sistem destul de complex. Ai avut rabdarea si dedicatia sa nu arunci jocul hat colo a cincisprezecea oara in ultimele doua zile cand ti-a venit o mana de carti cu care iti pare ca nu poti face nimic. De aici poti sa treci la ASL, wargames sau Magic Realm. Sau poti sa ramai cu noi, plebea, jucand in continuare Agricola si Castles of Burgundy, insa avand increderea ca daca te invita cineva la un joc mai complex, te vei descurca. Ai trecut deja prin MK, deci nu ti se va praji creierul de prea multa informatie.
Nota 9.75/10 si “Studiaza-l bine inainte de a-l cumpara. Poti chiar incerca modulul Vassal inainte”