Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Reguli forum
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.

Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde adelindumitru » 23 Oct 2017, 14:48

Voiam de ceva timp să fac o recenzie pentru Great Western Trail, jocul care m-a reorientat spre jocuri Euro ceva mai "grele". Îmi pare rău dacă am ruinat surpriza concluziilor încă din titlul dar da, Great Western Trail mi se pare un joc deosebit de bun, care își merită poziția în clasamentul Board Game Geek (momentan este pe 14 în clasamentul general și pe 8 în clasamentul jocurilor de strategie). Nu o să insist foarte mult în această recenzie pe cum se joacă, ci mai degrabă pe ce mi-a plăcut, ce nu mi-a plăcut, și ce aș vrea să văd pe viitor într-o extensie.

Mai întâi, câteva detalii tehnice:
Producător: eggertspiele (varianta în limba română este a celor de la Ludicus)
Designer: Alexander Pfister, cunoscut și pentru Mombasa, Port Royal sau Isle of Skye.
De unde îl puteți lua: se găsește la mai toate magazinele de profil de la noi. Eu am luat de la Regat varianta în limba română.
Număr de jucători și durata: de la 2 la 4; durează, conform cutiei, între 75 și 150 de minute. În 2 jucători, jocurile noastre au durat între 75 și 120 de minute.
L-am jucat de: 3 ori până acum, toate fiind jocuri în 2.

from http://www.boardgamegeek.com/image/3772911


În joc sunteți fermieri care se plimbă între Texas și Kansas City, străbătând pustietăți, trecând peste tot felul de hazarduri, făcând negoț cu nativii americani, refăcându-vă forțele în hanuri. Destinația voastră poate că este Kansas City, dar cirezile pe care le conduceți vor fi trimise ulterior spre alte orașe, cu cât mai îndepărtate cu atât mai valoaroase. Fiind un Euro, toate aceste elemente sunt abstractizate. Vei găsi în cutie o multitudine de cartonașe care reprezintă diferite lucruri: clădiri proprii, clădiri neutre, hazarduri, diferite corturi ale nativilor americani, potențiali angajați.

Fiecare jucător începe jocul cu o planșă proprie, care îți indică ce acțiuni auxiliare poți face și care indică și îmbunătățirile pe care le-ai făcut pe parcursul jocului. Planșele jucătorilor sunt din hârtie plastifiată (cred) și mi s-au părut a fi de o calitate bună. Piesele din lemn nu alunecă ușor pe ea, ceea ce este un lucru bun.

from http://www.boardgamegeek.com/image/3787819


La început, poți face între 1 și 3 mutări (se iau în calcul doar secțiunile de pe harta de joc care conțin cartonașe (de orice fel ar fi acestea). Pe măsură ce jocul avansează, și personajul tău progresează: poate face mai multe mutări; poate avea cirezi mai mari (începi cu 4 cărți și poți mări acest număr până la 6). Noi acțiuni auxiliare îți sunt disponibile odată ce îndepărtezi o piesă de lemn de pe planșa proprie. Ce mi se pare și mai interesant este conceptul de "acțiuni imediate": pe cele 3 rânduri destinate muncitorilor apar uneori anumite simboluri; în momentul în care plasezi un cartonaș acolo, ai opțiunea de a face acțiunea respectivă. Uneori îți vei dori să pierzi un muncitor doar pentru a putea reumple ulterior locul respectiv și a profita din nou de acțiunea imediată! În plus, ca și la Blood Rage, primești puncte de victorie suplimentară dacă îți upgradezi la maximum cele 3 rânduri.

Harta arată foarte bine: îmi place design-ul grafic, dă bine în poze:

from http://www.boardgamegeek.com/image/3787820
.

Ceea ce faci practic în joc este să îți creezi propriul rondel. Mereu ai o alegere de făcut, trebuie doar să îți planifici mutările bine. Uneori, vei alege o acțiune sub-optimală, doar pentru ca pe viitor să îți maximizezi beneficiile (de exemplu, vei alege să te oprești pe tile-ul unui oponent, unde poți face doar o acțiune auxiliară simplă, dacă așa poți strânge banii care îți trebuie pentru a cumpăra vite sau a angaja muncitori tura următoare). E o implementare interesantă a unui distincții simple din teoria deciziei: diferența dintre maximizare locală și globală (ce faci acum s-ar putea să nu fie cea mai bună mișcare, dar secvențialitatea deciziilor înseamnă că agregat e o mișcare care îți dă per ansamblu cele mai mari beneficii).

Mai mult, jucătorii decid cât de rapid se va termina jocul. Piața muncitorilor este cea care dictează durata jocului. De fiecare dată când cineva ajunge în Kansas, va avea de plasat noi cartonașe pe planșă. Distribuția acestora e de așa natură încât inevitabil vei plasa cel puțin 1, maxim 2 cartonașe-muncitori, mutând jetonul rotund care se vede în poză în jos. Atunci când jetonul iese din tabel, jucătorul care a provocat acest lucru primește respectivul jeton, care valorează 2 puncte, iar ceilalți jucători mai au la dispoziție 1 rundă.

from http://www.boardgamegeek.com/image/3562615
(credits to Kevin Farrell)

Sunt o mulțime de mecanisme interconectate: deck-building, hand management, worker placement, tile-laying. Într-un sens, jocul e Victory-point salad, pentru că sunt foarte multe moduri în care poți obține puncte. Pe de altă parte, fiecare acțiune pe care o faci e extrem de fulfilling, și îți va face plăcere să obții puncte din fiecare "ingredient" al salatei: de la modernizarea gărilor, la trimiterea muncitorilor să fie "șefi de gară", de la îndepărtarea hazardurilor la negoțul cu nativii americani.

Mie mi se pare un joc destul de tematic pentru un Euro, și îmi place că nu am identificat până acum o strategie dominantă. E distractiv să încerci strategii diferite (mergi pe cowboy, mergi pe modernizarea gărilor, mergi pe construcția de cartonașe proprii și de blocarea drumului adversarului). Toate micile reguli, excepții și mecanisme merg bine împreună, și înțelegerea lor e facilitată și de un manual foarte bine scris. E unul din cele mai bune Euro games pe care le-am jucat (nu sunt multe, ce-i drept..), și îmi place foarte mult. Pfister e un excelent designer, și sunt curios să încerc pe viitor și Mombasa. Și am înțeles că are în pregătire un alt heavy Euro pentru anul viitor... :tu:

Concluzie: 10/10, excelent Euro cu suficientă temă, suficientă interacțiune între jucători și care îți oferă 1 oră - 2 de joc în care nici nu știi când a trecut timpul.

Ce aș vrea să văd pe viitor într-o extensie: mai multe tipuri de muncitori, mai multe cartonașe neutre, mai multe cartonașe proprii, mai multe tipuri de vite, mai multe obiective de început (nici nu le-am menționat în recenzie, atât de multe lucruri se întâmplă în acest joc!!)
Avatar utilizator
adelindumitru
King Meeple
King Meeple
 
Mesaje: 585
Membru din: 11 Sep 2016, 01:25
Total VP-uri primite: 88


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde Haddeo » 23 Oct 2017, 16:51

S-a nimerit si am jucat vreo 5 partide de GWT in ultimele saptamani, in 2.
Pe bgg e o varianta pentru 2 jucatori astfel incat sa scoti anumite tileuri ca sa fie mai balansata distributia de muncitori.
Dupa 10+ jocuri parerea mea e ca e un joc bun dar nu de 10.
Interactiunea intre jucatori nu e mare: De obicei e lupta pentru muncitori doar ca e foarte predictibila in prima parte a jocului si iti calculezi destul de bine ce muncitori sa scoti si pe care o sa-i apuci tu si adeversarul. Mai e lupta pentru vaci, dar din cauza ca cineva e mai norocos cu achizitionarea de cowboy atunci are sanse mult mai mari de a lua ce doreste. Mai ramane constructia unde iar, daca e cineva care vrea sa construiasca mai mult si prinde constructori, poate sa-i ingreuneze pathul celuilalt si astfel te obliga si pe tine sa construiesti.
Strategia in care prinzi 2-3 cowboy in fata adeversarului, prinzi ceva vaci si apoi fugi cat mai repede sa termini jocul, e o strategie destul de eficienta si overpowered daca reusesti sa o pui in aplicare. Strategia in care te axezi la maxim pe trenuri nu prea functioneaza in fata unui adversar care se axeaza pe cowboy. Si, din experienta mea, cam asta e ceea ce m-a deranjat cel mai mult la joc, daca cineva se axeaza pe cowboy si e un jucator bun, te forteaza sa te axezi si tu pe cowboy si sa-l blochezi pentru ca altfel nu ai sanse.
La ultimul joc aveam 4-5 engineers si efectiv saream din gara in gara, mergeam 1-2 pasi cu actiuni proprii in care dadeam 1-2 bani si apoi 4-5 cu actiunea de mers cu trenul in functie de engineers . La fiecare 2 astfel de actiuni, puneam un alt train station. Problema acestei strategii e ca ai nevoie de bani. Bani, nu prea ai cum sa faci daca nu te axezi si pe cowboy. Daca insa ma bazam si pe cowboy, nu mai aveam atati engineers, 0 sanse sa ajung la capat de linie. Si chiar si asa , n-am ajuns decat pana la penultima gara ca s-a incheiat jocul. Desi am facut peste 35 de puncte doar din gari + 3 obiective am pierdut in fata cowboy-ului :).
Imi place Agricola ca descurajeaza specializarea dar intr-un joc in care faci o sina de tren imensa care are reguli si de intoarcere inapoi :) dar in care specializarea nu prea functioneaza mi se pare ca are niste probleme de balansare. Parerea mea se bazeaza pe 8+ jocuri in 2 si vreo 2-3 in mai multi.
Modern Romanian Art
RO (Ra retheme)
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.
Avatar utilizator
Haddeo
King Meeple
King Meeple
 
Mesaje: 1246
Membru din: 28 Dec 2015, 19:59
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 363


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde Corwin » 23 Oct 2017, 17:42

N-am prea citit articole de strategie despre GWT, dar din cate am observat eu, pare sa existe un efect de rock-paper-scissors:
- cowboy-ii au avantaj in fata inginerilor: cum ai zis, grabesc jocul dupa ce iau cateva vaci valoroase, si inginerii nu au timp sa stranga bani ca sa profite de punctele din gari
- constructorii au avantaj in fata cowboy-ilor: adaugand cladiri pe parcurs le fac viata grea cowboy-ilor care vor sa ajunga repede si des in Kansas
- inginerii au avantaj in fata constructorilor: inginerii au actiuni utile pe multe cladiri neutre, asa ca nu-i intereseaza foarte mult ca jocul merge incet, si mi se pare ca daca se prelungeste jocul fac mai multe puncte decat constructorii

Constructorii mi se par cel mai variabili ca putere, din cauza combinatiei de cladiri din fiecare partide: poti sa ai sau nu sinergie intre cladiri, asa ca e posibil ca mai ales in doi jucatori cowboy-ii sa fie mai des varianta puternica. N-am jucat destule partide in 2 cat sa-mi dau seama cu siguranta.

In mai multi jucatori devine mai complicata treaba, si au fost partide castigate fara nici un cowboy, si cel putin una fara nici o vaca cumparata.
Avatar utilizator
Corwin
Terraformer
King Meeple
 
Mesaje: 1104
Membru din: 23 Noi 2012, 16:04
Localitate: Cluj-Napoca
Total VP-uri primite: 88


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde alexddumitru » 08 Noi 2017, 12:18

Inteleg ca majoritatea partidelor le-ati consumat in 2, dar imi poate cineva spune cam cat ar dura o partida de GWT in 3 sau 4, cu jucatori care cunosc regulile, eventual? Dupa ce am citit comentariile multora pe BGG, mi-e teama sa nu il iau sa stea degeaba pe raft ca nu am vreme sa il joc.
Avatar utilizator
alexddumitru
Blogger@„Ce Jucăm?”
King Meeple
 
Mesaje: 403
Membru din: 21 Iun 2010, 13:47
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 92


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde Corwin » 08 Noi 2017, 12:30

Eu am jucat 7 partide in 4, 6 partide in 3, si doar 2 partide in 2. Mi se pare cel mai potrivit in 3 jucatori, si dureaza in jur de 1h30-2h cu jucatori care-l stiu. In 2 poate fi si sub o ora. In 4 as zice ca 2 ore e media.

Durata partidelor depinde si de strategia jucatorilor: daca sunt persoane care vor sa mearga des in Kansas (au maini de carti bune, nu au multe cladiri, o parte din actiunile de pe cladirile neutre nu sunt interesante, etc), atunci jocul se poate termina destul de repede. Daca insa jucatorii construiesc multe cladiri, apar putini cowboy si putine vaci de valoare 4 sau 5, jocul se prelungeste cu siguranta.
Avatar utilizator
Corwin
Terraformer
King Meeple
 
Mesaje: 1104
Membru din: 23 Noi 2012, 16:04
Localitate: Cluj-Napoca
Total VP-uri primite: 88


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde alexddumitru » 08 Noi 2017, 12:48

Multumesc! Erau cam multi care ziceau de durate de 3-4 ore, in mai mult de 2, dar imi imaginez ca implicau destui jucatori neexperimentati sau strategiile pe care le-ai mentionat. Pana una-alta, variabilitatea asta a duratei ma cam tine deoparte, totusi.
Avatar utilizator
alexddumitru
Blogger@„Ce Jucăm?”
King Meeple
 
Mesaje: 403
Membru din: 21 Iun 2010, 13:47
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 92


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde vladV » 08 Noi 2017, 12:52

Subscriu si eu, 2 ore in 3 jucatori care stiu ce fac e cam ceiling-ul. Oricum, atunci cand se termina partida, ti-ai fi dorit sa dureze ceva mai mult :)
vladV
Wizard Meeple
Wizard Meeple
 
Mesaje: 311
Membru din: 05 Feb 2013, 12:10
Total VP-uri primite: 18


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde adelindumitru » 08 Noi 2017, 15:49

Da, durata de joc e variabila in functie de strategiile jucatorilor. Poti alege cat de repede sa avansezi pe harta + poti alege ce cartonase sa plasezi. Sunt 3 categorii de cartonase pe "future market" si ai de ales la fiecare din ele unul din 2 tile-uri. Prima categorie contine doar hazarduri/ cartonase de trade, a doua doar muncitori, a treia un mix de hazarduri/muncitori. In functie de ce decizi sa plasezi atunci cand ajungi in Kansas, jocul poate merge mai repede sau mai incet.
Avatar utilizator
adelindumitru
King Meeple
King Meeple
 
Mesaje: 585
Membru din: 11 Sep 2016, 01:25
Total VP-uri primite: 88


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde Chuckila » 08 Noi 2017, 17:05

Majoritatea partidelor de GWT care le-am jucat pana acum au fost in 4. Nici o partida nu a trecut peste 2 ore jumatate, nici macar prima. In 2 am jucat odata cu Corwin, am terminat in 45 min cu set-up si pus in cutie. Mi-a dat un rush de Kansas de nu m-am vazut :D

Este un joc unde timpul nu se simte acut. Chiar daca stai 2 ore 30 min, la final nu iti dai seama cum a trecut timpul.
Avatar utilizator
Chuckila
Administrator
Administrator
 
Mesaje: 5059
Membru din: 31 Ian 2010, 03:30
Localitate: Cluj Napoca
Total VP-uri primite: 563


Re: Great Western Trail - e atât de bun pe cât ai auzit

Mesajde tudorb678 » 08 Noi 2017, 22:19

Chuckila scrie:Este un joc unde timpul nu se simte acut. Chiar daca stai 2 ore 30 min, la final nu iti dai seama cum a trecut timpul.


Subscriu si eu la ce-a zis Chuckila aici. Ce conteaza cat dureaza, daca nu-ti dai seama cand a trecut timpul. Asta e in calendarul meu un semn de joc bun ;)
BTW, recordul meu a fost la o partida de 1870: 7 ore, felt like 2. m-am ridicat de la masa doar de cateva ori si asta ca bausem cam multa apa :)
tudorb678
Teen Meeple
Teen Meeple
 
Mesaje: 70
Membru din: 18 Sep 2013, 11:10
Total VP-uri primite: 7



Înapoi la Review-uri si impresii

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori