A victory lost: prezentare

Reguli forum
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.

A victory lost: prezentare

Mesajde danielM » 10 Feb 2018, 16:07

Imagine

A war is not lost until you consider it lost (Erich von Manstein)


A victory lost este un wargame lansat in 2006 de MMP, reprintat in 2015 si foarte apreciat de comunitate. Jocul dureaza 9 ture (fiecare tura reprezentand 10 zile) si incepe in 20 decembrie 1942, germanii si aliatii lor (Armata a 3-a Romana este si ea pe harta) aflandu-se in retragere in fata tavalugului rosu.
1.Componente :sy: :sy: :sy: :sy: :sw:
Jocul contine o harta(necartonata) 22x34 care arata foarte bine, 280 de countere (unitatile sunt divizii sau corpuri de armata), markere, un player aid card si doua zaruri. Counterele sunt destul de mici astfel ca penseta este absolut obligatorie si avand in vedere ca vor fi zone unde densitatea counterelor va fi mare. Mai exista 2 seturi de countere pentru unitatile mecanizate: cele cu silueta sau cele cu iconografie militara, urmand ca dupa preferinta, sa fie utilizat unul din seturi.

Imagine



2.Regulament :sy: :sy: :sy: :sy: :sy:
Fiind obisnuit cu regulamente stufoase, de zeci de pagini si n exceptii, cand deschizi regulamentul lui AVL vei remarca imediat ca se poate si altfel; cu imagini color in care iti sunt exemplificate anumite reguli, font mare si pagini neinghesuite, AVL arata ca nu e nevoie de pagini intregi pentru a face un joc de razboi foarte bun.

3.Gameplay :sy: :sy: :sy: :sy: :sy:
AVL se bazeaza pe sistemul chit-pull, iar spre deosebire de alte jocuri care mai au acest mecanism (cum ar fi The Battle of the Bulge: Celles sau Gazala:the Cauldron), in AVL activezi comandamente (HQs) care la randul lor activeaza unitatile care se afla in command range; un detaliu tematic si care se integreaza foarte bine in joc. Asadar, 9 ture, fiecare reprezentand 10 zile, sau sudden death victory (daca la momentul in care se face SD check unul dintre jucatori are cu 30 VP mai multe decat adversarul) faza de selectare a chit-urilor pe care jucatorii le pun in bol (numarul lor difera in cazul germanilor, in functie de tura), extragerea si activarea acelui comandament apoi movement si combat, urmeaza apoi supply phase-ul si ultima faza este cea de reinforcements . Germanii incep cu 25 VP pentru ca controleaza cele 5 orase obiectiv. Frontul este in apropiere de Stalingrad si se intinde pe acea linie, in sud-vestul Rusiei sovietice. Germanii, depasiti numeric, trebuie sa se foloseasca de orice le poate micsora pierderile si sa mentina frontul in timp ce se retrag strategic, evitand crearea unor brense si incercuirile. Aliatii lor (romanii, italienii si ungurii) sunt unitati slabe pe care nu se vor putea baza prea mult. Fiecare unitate mecanizata germana distrusa = 3 VP pentru rusi, fiecare unitate de infanterie germana = 1 VP pentru rusi (unitatile aliatilor nu se puncteaza), in timp ce germanii primesc 1 VP doar pentru unitatile rusesti mecanizate distruse.
Atunci cand este activat un comandament, acesta activeaza la randu-i toate unitatile din raza sa de comanda (ex: command range 5 inseamna ca poate activa toate unitatile aflate pe o raza de 5 hex-uri, cu exceptia hex-urilor care nu permit acest lucru). Cu observatia ca comandamentele aliatilor (romani, italieni, unguri) nu pot activa decat unitatile germane si pe cele proprii. Dupa mutarea counterelor, jucatorul activ poate ataca unitatile adiacente. Pozitionarea buna si taierea cailor de retragere sunt esentiale pentru un atac reusit.

Imagine

Dupa aceasta faza, urmeaza cea in care se verifica supply-ul. Unitatile care nu sunt aprovizionate primesc un counter out of supply care le reduce atacul la jumate; daca si la urmatoarea faza sunt tot neaprovizionate, devin izolate si astfel le sunt reduse la jumatate atat atacul si defensiva cat si movement-ul.
Vine apoi faza in care se primesc intaririle, iar harta AVL are si sistemul de cale ferata integrat; astfel, intaririle pot fi aduse pana aproape de front, atata timp cat linia de cale ferata nu contine unitati inamice sau nu trece prin hex-uri cu zone de control inamice. Incepand cu tura a 5a, germanii primesc mai multe chit-uri, acest lucru insemnand geniul generalului von Manstein trimis de pe frontul de langa Leningrad la comanda armatelor din zona Stalingrad, pentru a reusi imposibilul.
Pe parcursul jocului ambii jucatori vor primi unitati noi, decizia legata de unde vor fi acestea trimise fiind importanta si bazandu-se pe situatia operativa. Aceasta decizie va cantari mult mai greu pe umerii germanilor; de cealalta parte, resursa umana nu prezinta o mare problema, de aici si faptul ca germanii primesc VP doar pentru eliminarea unitatilor mecanizate.
Imagine

Unitati rusesti incercuite de Panzerele germane; jos - 2 comandamente germane



Concluzii
Incep prin a recomanda acest joc oricui vrea sa intre mai serios in wargames de tip hex&counter; din pacate, la acest moment nu se mai gaseste la noi; eu l-am luat de la regat cand a fost adus acum 2-3 ani dar a disparut repede si atunci. Regulamentul, marea sperietoare a jocurilor de razboi, este unul excelent aici, iar jocul e de complexitate mica (pentru un joc de razboi). Timpul de joc este unul destul de mare; am terminat o partida intreaga, solo, (9 ture) in aprox 7 ore. Totusi tind sa cred ca in 2 sau la a doua partida timpul de joc se va reduce. AVL iti ofera o experienta pe frontul de est autentica, in special daca joci cu germanii; o sa simti indarjirea si valurile sovietice care vin si iar vin, in vreme ce tu o sa continui sa faci pasi inapoi si sa lovesti doar atunci cand este oportun. Te scuteste de consultarea continua a regulamentului pentru a vedea ce spunea regula aia specifica turei 3 sau ce face unitatea asta care e diferita de celelalte. Relativ de curand am jucat o campanie intreaga de No Retreat:the russian front; un joc care mi-a placut acum 4-5 ani cand l-am jucat prima data; No Retreat se vrea a fi un wargame de complexitate mica, cu densitate redusa a counterelor. Ei bine, nenumaratele exceptii si situatii, precum si explorarea intregii campanii mi l-au prezentat intr-o alta lumina, astfel ca l-am pus la bursa. Cand am jucat AVL, am gasit lucrurile pe care le cautam de la un wargame despre frontul de est si pe care le-am prezentat mai sus. Probabil ca rejucabilitatea lui nu este foarte mare avand in vedere ca setupul initial este identic, insa compenseaza prin sistemul chit-pull, prin faptul ca la inceputul jocului si pe parcurs jucatorii aleg pe care dintre comandamente le adauga in bol, dar si harta imensa care te invita sa explorezi multe strategii de atac/aparare/retragere. Si pana la urma, nu e un joc pe care sa il joci saptamanal. In concluzie, il recomand cu caldura oricarui pasionat de wargames, dar si celor care vor sa faca pasul in lumea jocurilor de razboi. Si ii dau un plus si pentru narativitate.
PS: si nu uitati penseta..

Sursa foto: BGG.
Avatar utilizator
danielM
general de sufragerie
King Meeple
 
Mesaje: 1092
Membru din: 13 Iun 2012, 15:23
Total VP-uri primite: 520


Înapoi la Review-uri si impresii

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator