Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

tipuri de jocuri, recomandari, aranjarea soldateilor in cutii, filme in care apar boardgames sau ORICE altceva va trece prin cap si e legat de boardgaming

Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde adixor » 06 Feb 2010, 22:12

Detinator al jocului care in acest moment este numarul 1 in cel mai consacrat top de boardgames, doamnelor si domnilor, vi-l prezint pe Uwe Rosenberg

from http://www.boardgamegeek.com/image/537818


- nationalitate: germana
- data nasterii: 27 Martie 1970
- companie: Lookout Games

Primele aparitii ca game designer au fost in 1992, desi din scoala incepuse sa studieze diverse mecanici de jocuri si chiar crease cateva jocuri play-by-email. Mai mult, a studiat statistica in Dortmund si a incheiat cu o teza numita "Distributii de probabilitati in memorie". Din 2000 detine o mica companie, Lookout Games si se ocupa full-time de game design. A fost influentat de-a lungul timpului de Aquire, You're Bluffing!, Civilisation, Caylus printre altele. Ii plac jocurile imersive si jocurile in care conflictul intre jucatori este subtil, nu direct si agresiv (nu ii place sa-si faca un plan bine pus la punct si apoi jocul sa permita cuiva sa i-l strice complet si sa faca inutil tot planningul). Este mai aproape (evident) de eurogames desi acestea nu au teme foarte adanc implementate dar totusi ii plac si cateva jocuri in care tema conteaza foarte mult cum ar fi Descent. Testarea unui joc i se pare extrem de importanta si face tot posibilul sa aibe cat mai multi jucatori (poate chiar la nivel de sute) care sa testeze jocurile si sa aduca feedback.

Creatiile lui Uwe se impart in 2 perioade principale: perioada jocurilor de carti si perioada actuala, cea a jocurilor economice complexe.

Perioada jocurilor de carti

Jocul care l-a facut remarcat pe Uwe a fost Bohnanza (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/11/bohnanza), lansat in 1998.

from http://www.boardgamegeek.com/image/217626

Acest joc are radacinile in Civilisation (!) si Freight Train (al lui Alan R. Moon care se pare ca avea deja un fix cu trenurile :) ). Este un foarte simpatic joc de carti de grup, cu multa interactiune intre jucatori, o mare parte de trading si niste carti foarte haioase cu tot felul de tipuri de fasole, carti care se "planteaza" in campuri virtuale si aduc castiguri jucatorilor in functie de numarul de carti plantate. Cum numarul de campuri virtuale este limitat, cum ordinea cartilor in mana conteaza (nu se pot rearanja) si cum o carte trebuie neaparat plantata pe turul jucatorului (ceea ce poate insemna golirea unui camp daca toate erau pline, desi inca nu se scoate un profit suficient din fasolea eliminata) jocul incurajeaza foarte tare partea de comert, prin care 1. se incearca obtinerea tipurilor de fasole care sunt deja plantate pentru a spori valoarea campului si 2. se incearca eliminarea (vinderea catre alti jucatori) a cartilor care ne vor incurca in tururile viitoare. Jocul a avut parte de o pleiada de extensii si este probabil jocul de carti cel mai reprezentativ pentru Uwe.

Dupa acest joc a continuat seria inovatiilor in jocurile de carti cu Mamma Mia (joc in care tema este prepararea pizzei - 1999), Klunker (2000) care este mai putin cunoscut si Babel (tot 2000). Despre ideea din Babel spune ca a fost "a flash of genius" care i-a venit in timp ce era in vizita la un prieten si remarca ca aceste revelatii apar rar (de exemplu specifica ca in timpul dezvoltarii Agricola nu a avut astfel de experiente).

A mai creat si alte jocuri dar sunt considerate inferioare in general, si practic nu mai avem jocuri deosebite in prima perioada. Pana in 2007 ....

Perioada jocurilor complexe

In noiembrie 2005 a fost prins foarte tare de jocul Caylus. A jucat 2 saptamani (singur) Caylus fiind fascinat de acest joc dupa care a inceput sa se gandeasca la modalitati de a il imbunatati. Ideea de la care a plecat (ideea castigatoare) a fost sa incerce sa aplice mecanici de card games la jocuri eurogames tip worker placement. De asemenea nu i-a placut numarul fix de workeri si s-a gandit la modalitati de a se putea creste acest numar. Primul prototip a fost testat de-a lungul lui decembrie 2005. A continuat dezvoltarea jocului si deja in martie 2006 avea o versiune finala. Totusi, i s-a parut asa distractiv jocul incat a mai asteptat si timp de un an a tot elaborat carti pentru acest joc. Surprinzator, a folosit ca inspiratie pentru mecanica legata de carti din Agricola jocul Magic: The Gathering si modul cum cartile modifica regulile jocului.

Agricola (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/31260/agricola) a fost lansat in 2007 de Lookout Games si in 2008 de Z-Man.

from http://www.boardgamegeek.com/image/259546

Daca nu ati auzit de jocul asta puteti sa va intoarceti linistiti in grota voastra unde ati stat in ultimii 3 ani :) Are un palmares deosebit, Spiel des Jahres - Best complex game 2008, si tot in 2008 Deutscher Spiele Preis. Acestea sunt doar cateva din cele peste 20 premii obtinute de Agricola de la aparitie si pana acum. Este jocul care a inlaturat de pe primul loc pe boardgamegeek.com jocul Puerto Rico dupa 5 (!) ani de domnie a acestuia.

Jocul pune jucatorul in pielea unui fermier care poate lucra campul si produce legume, poate creste animale, isi poate dezvolta casa si eventual aduce pe lume cativa copii :) . Jocul are si o varianta family (in care se elimina cartile de joc). In versiunea completa aceste carti de joc pot fi folosite pentru diverse bonusuri, folosirea lor in mod inteligent, coerent si echilibrat ducand la cresterea scorului final. Zic echilibrat pentru ca ma stiu pe mine cum as vrea sa le folosesc pe toate, ca toate imi par utile si interesante, lucru imposibil din pacate :) Scoringul in sine incurajeaza dezvoltarea echilibrata a fermei (exista penalizari pentru diversele sectiuni ale scoringului care nu sunt deloc dezvoltate de jucator). Anul trecut a aparut si prima extensie serioasa pentru Agricola, si anume Farmers Of The Moor (au mai existat cateva mici extensii, sub forma unor mici seturi de carti adaugate jocului de baza).

Dupa lansarea si valurile pe care Agricola le-a produs, Uwe nu s-a lasat si peste un an a lansat urmatorul sau joc complex, Le Havre (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/35677/le-havre).

from http://www.boardgamegeek.com/image/619264

Acesta are si el portia sa de premii si in acest moment se afla pe locul 7 pe BGG. De fapt Uwe este singurul autor cu 2 jocuri in top 10 BGG! Le Havre spune povestea unui intreprinzator din portul francez cu acelasi nume. In joc exista materii prime care se gasesc in port, si jucatorul are la dispozitie diverse cladiri pe care le poate cumpara sau doar folosi (contra unui cost) pentru transformarea materiilor prime in diverse bunuri. Astfel graul poate fi facut paine, pestele poate fi afumat, lutul poate fi transformat in caramida, etc. Fabricile care fac aceste transformari consuma energie care se obtine din alte materiale, si in plus exista posibilitatea cumpararii unor nave cu ajutorul carora se pot comercializa bunuri (in stilul Puerto Rico). Jocul este foarte bine testat si scalat pentru 1-5 jucatori, in 2 versiuni (normala si scurta). Cladirile disponibile sunt foarte variate si permit gramezi de strategii, jocul are destule elemente random incat sa fie foarte variat dar nu foarte multe incat sa fie deranjant pentru cei hardcore in ale strategiilor. Interactiunea intre jucatori este la fel de subtila ca si la Agricola neexistand conflict direct, ci doar diverse penalizari cand un jucator foloseste fabricile altuia (in stilul Caylus). Jocul este imersiv si deseori uit de trecerea timpului concentrat pe optimizarea fluxului de marfuri.

In 2009 a lansat jocul At The Gates of Loyang (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/39683/at-the-gates-of-loyang) despre care din pacate nu va pot spune prea multe decat ca el continua seria inceputa de Agricola si Le Havre de jocuri complexe cu tematica economica. Se pare ca ar fi mai light decat Le Havre si tematic asemanator cu Agricola.

from http://www.boardgamegeek.com/image/583809

Uwe pare sa aiba la dispozitie toate uneltele pentru a ajunge departe. Astept urmatorul joc revolutionar al sau. Va las acum multumindu-va ca ati ajuns pana la sfarsitul acestui articol si pentru data viitoare pregatiti-va sa cititi cate ceva despre Stefan Feld.
adixor
 


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde Indy » 07 Feb 2010, 02:44

Inca un articol "marca" Adixor.
Multumim maestre!
Avatar utilizator
Indy
Chief Meeple
Chief Meeple
 
Mesaje: 191
Membru din: 24 Ian 2010, 19:26
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 0


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde adixor » 07 Feb 2010, 09:56

:oops: :P
adixor
 


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde haretel » 09 Feb 2010, 00:43

Pare prea complex pt gustul meu ...
cum e totusi sa joci de unu' singur ? ma atrage ideea ..
Avatar utilizator
haretel
Top Contributor
Top Contributor
 
Mesaje: 866
Membru din: 01 Ian 2010, 16:52
Localitate: Hoofddorp
Total VP-uri primite: 32


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde adixor » 09 Feb 2010, 10:02

pai tocmai ce am intrebat si eu de niste variante. multe jocuri sunt ori cu solo by default, ori cu variante mai mult sau mai putin bune. uite aici:

http://forumboardgames.ro/viewtopic.php?f=25&t=165

oricum, cum era un banc mai vechi, daca si tu vrei sa te joci solo, hai sa ne jucam solo impreuna :)
adixor
 


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde adixor » 14 Feb 2010, 11:42

ma gandesc sa avem niste articole in stilul acestora despre designeri, dar de data asta despre companiile producatoare (days of wonder, fantasy flight, queen, etc).

Eu din pacate nu am resurse sa incep si aceasta serie, daca cineva are timp de articole de acest gen, ar fi foarte nice si sunt sigur ca ar fi apreciat de toti utilizatorii. aceste articole teoretic implica o experienta destul de mare cu mai multe jocuri si firme, dar e ok daca se inlocuieste parte din aceasta experienta cu research pe forumuri sau internet in general. eventual daca este vorba de cineva cu mai mica experienta care vrea sa faca chestia asta, il pot ajuta cu ce mai stiu si eu despre companiile respective si jocurile lor. Articolul ar trebui sa treaca in revista (2-3 cuvinte) si jocurile importante ale unei companii, nu doar istoricul sau pareri despre aceasta.

anybody?
adixor
 


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde Ioana » 14 Feb 2010, 21:42

As putea sa scriu eu despre unii publisher-i si cred ca o sa incep cu Queen Games. O sa-mi ia cateva zile (sau saptamani...) pentru ca stau destul de prost cu timpul liber.
Avatar utilizator
Ioana
Special Meeple
Special Meeple
 
Mesaje: 1071
Membru din: 29 Dec 2009, 19:45
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 54


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde adixor » 14 Feb 2010, 22:24

per total mie mi-a luat intre 2-3 ore per articol (si nu prea pot sa fac chestia asta in episoade, ca imi pierd sirul si nici nu am mereu cheful necesar sa incep). Daca poti, te ajut cu niste resurse la jocul by forum Antike. Shhhh, nu-i spune lui fixpix :D
adixor
 


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde fixpix » 15 Feb 2010, 01:19

Da, si eu ma pierd cu orele cind scriu ceva mai elaborat. Eu o sa iau FFG, colectia Big-Box, din care le-am jucat pe toate in afara de Runewars.

Off topic: Mai! N-ati inceput deja cu aliantele sper. Daca da, atunci Ioana, am citeva vorbe sa schimb cu tine in particular... ;)
Creierul are mintea lui proprie.
Avatar utilizator
fixpix
Top Contributor
Top Contributor
 
Mesaje: 466
Membru din: 02 Ian 2010, 00:37
Localitate: Vancouver, CA
Total VP-uri primite: 115


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde Ioana » 15 Feb 2010, 11:25

Din pacate se intampla extrem de rar sa am 2-3 ore libere in care as putea scrie linistita un articol. Somnicul piticei = timp liber, iar atunci cand doarme doar juma' de ora la pranz... nu apuc sa fac mai nimic. Asa ca m-am adaptat: cand scriu un articol mai lung, il scriu in mai multe reprize. Cred ca puf intelege perfect situatia.
Adixor, poti sa-mi trimiti ce ai despre Antike (by forum), ca nu suflu o vorba ;) .

Si acum, referitor la aliante :D :D :D . Cine, ce, cum?
Avatar utilizator
Ioana
Special Meeple
Special Meeple
 
Mesaje: 1071
Membru din: 29 Dec 2009, 19:45
Localitate: Bucuresti
Total VP-uri primite: 54


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde Puf » 15 Feb 2010, 12:27

io abia am timp sa scriu 3 randuri...dar daca o adorm leganata pe picioare...m-am apucat de tricotat :))))))))
Dee Dee don't push that button!!!
Avatar utilizator
Puf
Chief Meeple
Chief Meeple
 
Mesaje: 189
Membru din: 06 Ian 2010, 13:42
Total VP-uri primite: 2


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde haretel » 16 Feb 2010, 00:21

hmmm....are timp mult lumea de pe forum vad ... :P
Avatar utilizator
haretel
Top Contributor
Top Contributor
 
Mesaje: 866
Membru din: 01 Ian 2010, 16:52
Localitate: Hoofddorp
Total VP-uri primite: 32


Re: Despre Designeri - partea 3 - Uwe Rosenberg

Mesajde Puf » 16 Feb 2010, 16:20

da haretel...iti fac un fular roz - hahahahahahahahahahahahahahahaaha - la asta nu te asteptai!
Dee Dee don't push that button!!!
Avatar utilizator
Puf
Chief Meeple
Chief Meeple
 
Mesaje: 189
Membru din: 06 Ian 2010, 13:42
Total VP-uri primite: 2



Înapoi la Discutii generale

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator