Numar de jucatori: 2 – 4 jucatori
Timp de joc: aproximativ 90 - 120 de minute
In World Without End se urmareste evolutia ulterioara a orasului Kingsbridge in care cu aproape 200 de ani inainte staretul Phillip a reusit sa finalizeze grandioasa catedrala (The Pillars of the Earth).
Componentele jocului
Ilustratia jocului este semnata de catre Michael Menzel (care este dealtfel unul dintre ilustratorii mei preferati). Tabla de joc aminteste de The Pillars of the Earth si reprezinta orasul Kingsbridge. Calitatea componentelor este foarte buna, inclusiv cartile de actiune (cele care sunt cele mai des folosite) sunt destul de groase.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/576182
Tabla de joc
Game play
Actiunea jocului se desfasoara de-a lungul a 4 capitole, fiecare capitol reprezentand o anumita perioada de timp (cativa ani). Fiecare capitol este compus din 6 runde, in fiecare runda executandu-se aceeasi secventa de actiuni. La finalul fiecarei runde fiecare jucator trebuie sa plateasca anumite datorii. Dupa capitolul II unii locuitori ai orasului sunt afectati de ciuma. In cazul in care un jucator are grija de acesti locuitori va fi recompensat cu puncte de victorie.
Secventa de actiuni a fiecarei runde:
1. Se arata cartea eveniment si se rezolva evenimentele imediate
2. Se orienteaza cartea eveniment
3. Fiecare jucator primeste un venit dependent de orientarea cartii eveniment
4. Jucatorul curent primeste o favoare
5. Fiecare jucator utilizeaza o carte de tip actiune
1. Cartea eveniment pentru o runda este dezvaluita de catre jucatorul activ (aceasta carte este prima din teancul de carti eveniment). Exista doua tipuri de carti eveniment, cele care au un efect imediat (de exemplu fiecare jucator poate schimba 1 lana pentru 3 banuti) si cele care au un efect de lunga durata (efectul acestora poate ramanea activ pana la finalul capitolului).
- from http://www.boardgamegeek.com/image/628594
Exemplu carti eveniment
2. Cartea eveniment ofera fiecarui jucator un anumit venit. Ceea ce primeste fiecare jucator este influentat de orientarea acestei carti pe spatiul de joc corespunzator. Fiecare jucator este pozitionat pe o latura a tablei de joc si va primi resursa specificata pe cartea eveniment indreptata spre el. In acest fel jucatorul activ va selecta nu doar ceea ce primeste el, ci si ceea ce vor primi si restul jucatorilor.
3. Cartea eveniment poate aduce urmatoarele venituri (prin venit nu se intelege doar bani): 1 piatra, 1 grau, 1 lana, 1 punct de victorie, 1 cunostinta medicala, 1 lemn, 1 punct de evlavie, 1 punct de loialitate si 1 sau 2 banuti.
4. Jucatorul activ primeste aditional o favoare din partea diferitilor locuitori de vaza ai orasului sau chiar a regelui si a reginei. Aceasta favoare depinde deasemenea de pozitionarea cartii eveniment. Prin pozitionarea acesteia sageata rosie de pe cartea eveniment va indica 0, 1, 2 sau 3 deplasari posibile a indicatorul de favoare. Jucatorul activ va primi favorul indicat dupa deplasarea indicatorului de favoare (deci va primi o recompensa doar daca indicatorul este deplasat, daca ramane pe loc atunci nu va primi nimic). Regina ofera 2 puncte de victorie in cazul in care jucatorul activ are cel putin un punct de loialitate, comerciantii ofera 1 lan, regele ofera un punct de victorie pentru fiecare punct de loialitate, etc.
5. Fiecare jucator are la dispozitie 12 carti de actiune, in primul capitol putand utiliza doar sase dintre ele, iar in restul capitolelor oricare dintre acestea. In cazul in care sunt disponibile toate cele 12 carti atunci fiecare jucator utilizeaza in fiecare runda o carte actiune si pune deoparte o alta carte actiune (a carui efect nu se indeplineste).
Cartile de tip actiune:
• Grau – jucatorul primeste un grau
• Evlavie – jucatorul primeste un punct de evlavie
• Resurse – jucatorul primeste o piatra sau un lemn
• Constructie – jucatorul poate utiliza 1 sau 2 resurse (lemn sau piatra) pentru o cladire care se construieste de catre oras, pentru fiecare resursa primind 3 puncte de victorie
• Vanzare de lana si stofa – jucatorul poate vinde maxim patru resurse de lana (pentru care primeste 2 banuti) si/sau 1 resursa reprezentand stofa pentru 4 banuti
• Privilegiu – jucatorul poate repeta actiunea utilizata runda precedenta
• Constructia de case – jucatorul poate construi o casa (care costa 1 banut si o resursa (lemn sau piatra))
• Inchirierea caselor – jucatorul primeste un venit de la maxim 2 case inchiriate
• Donatii – jucatorul doneaza 1 banut catre o constructie inceputa de catre oras, urmand ca la finalul constructiei sa primeasca un avantaj
• Productia de stofa – jucatorul poate schimba 1 sau 2 resurse de lana pe 1 sau 2 resurse de stofa
• Medicina – jucatorul poate primi un banut si un punct de victorie, sau poate sa trateze locuitorii orasului de ciuma
• Favoare – jucatorul poate deplasa indicatorul de favor cu un spatiu primind favorul pe care se opreste indicatorul
- from http://www.boardgamegeek.com/image/627188
Cartile actiune
La sfarsitul fiecarui capitol trebui platite diferite datorii, 2 puncte de evlavie, 2 unitati de grau, si o taxa in bani (determinata cu ajutorul unui zar). In cazul in care un jucator nu poate plati o anumita datorie atunci el va pierde puncte de victorie si aditional la inceputul rundei viitoare va fi penalizat (in functie de datoria sau datoriile pe care nu le-a platit). Penalizarile constau in penitenta (pierde automat o carte actiune), cersit (pierde venitul provenit din cartea eveniment) si infatisare in fata curtii domnesti (in capitolul urmator va putea efectua doar 5 actiuni in loc de 6). In cazul in care un jucator are puncte de loialitate poate scapa de penalizare.
Concluzii
Mecanica jocului il face diferit de The Pillars of the Earth, mai degraba aduce cu A Castle for all Seasons prin cladirile care se construiesc si putin din mecanica cartilor actiune. Nu este timp suficient ca sa indeplinesti tot ceea ce ai dori in cele 4 capitole, dar pana la urma trebuie sa incerci o maximizare a profitului (a punctelor de victorie). Ca si surse de obtinere a punctelor de victorie, pe langa punctele obtinute ca urmare a participarii la constructia diferitelor cladiri, acestea se mai pot obtine si cu ajutorul tratarii locuitorilor orasului Kingsbridge de ciuma sau prin punctele de loialitate si cele de evlavie (punctele de victorie se obtin ca favoruri). Inca nu am jucat decat in doi unde datoriile sunt mai usor de platit. In 3 si 4 jucatori lucrurile se schimba, resursele fiind mai limitate si astfel si datoriile vor fi mai dificil de platit, acest lucru afectand implicit si punctele de victorie.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/587619
Tabla de joc impreuna cu celelalte componente