1.Componente
Noua editie vine intr-o cutie mult mai compacta decat TI 3rd ed, insa cutia este in continuare imensa. In interiorul ei gasim sute de miniaturi din plastic, de calitate superioara, fiind facute dintr-un plastic compact si placut la atingere; tile-urile cu planetele si sistemele galaxiei, sute de token-uri, sute de carti, plansele jucatorilor si cele 17 planse cu factiunile din joc, cele doua regulamente si un lore compendium. Toate acestea incap destul de bine in insertul din interiorul cutiei, acesta fiind gandit, spre deosebire de multe alte jocuri, pentru carti sleeve-uite. Calitatea noii palarii a Mariei este una superiora editiei vechi, se spune prin targ. Personal nu pot sa fac o comparatie exacta intre cele doua editii, deoarece pe TI 3 nu l-am vazut decat o data sau de doua ori jucat; insa comparand imaginile, se observa o imbunatatire si finisare a tile-urilor reprezentand planetele sau a miniaturilor, dupa cum spuneam. Pana la urma, este un lucru absolut firesc.
2.Regulament
Asa cum ne-au obisnuit cei de la FFG in ultimii ani, jocul vine cu doua regulamente: un learn to play, recomandat a fi parcurs inaintea primului joc si glosarul de reguli, unde se gasesc toate situatiile si sunt explicate pe larg toate fazele si termenii din joc, recomandat a fi consultat pe parcursului jocului, atunci cand apar intrebari sau nelamuriri. Ambele isi indeplinesc foarte bine rolul, iar monstrul TI4 din pivnita nu mai pare atat de infricosator si parca te simti pregatit sa cobori dupa borcanul cu zacusca galactica, fara teama ca iti va rupe gatul. Totodata, pentru a intra cat mai bine in povestea din spatele TI, in lore compendium se gasesc pagini intregi despre istoria zbuciumata a galaxiei, despre civilizatiile care s-au confruntat sau au fost exterminate in lungile razboaie care au depopulat spatiul si care, dupa ce si-au lins ranile vreme de cateva milenii, s-au reintors insetate de putere si gata sa repete greselile trecutului. In TI 4 au fost incluse factiunile din expansiunile editiei trecute plus cateva noi, printre care un virus; fiecare are povestea pe spatele plansei si este indicat sa fie citita inainte, pentru ca jucatorul sa intre in pielea acelei civilizatii si pentru a ajuta la crearea unei atmosfere aparte.
O partida de Twilight Imperium este un eveniment in sine in viata unui jucator; necesita organizare, planificare si o zi de concediu sau una de weekend. Si o masa imensa. Setupul presupune crearea galaxiei, alegerea raselor, plasarea unitatilor in functie de rasele alese in home system-ul fiecaruia si pregatirea diferitelor carti si obiective. Jocul se termina atunci cand un jucator ajunge la 10 VP. Punctele de victorie se obtin prin indeplinirea obiectivelor publice (comune) si a celor secrete ale fiecarui jucator si 1 VP pentru primul jucator care invadeaza planeta centrala, locul in care are loc Consiliul galactic: Mecatol Rex.
La inceputul fiecarei noi runde, jucatorii isi aleg o carte de strategie din cele 8 disponibile (asemenator cu Puerto Rico), fiecare avand functionalitate intr-un anumit domeniu (trade, diplomacy, warfare, leadership etc). Fiecare astfel de carte de strategie avand atribuit un numar de la 1 la 8, acelasi numar stabileste si initiativa. Astfel, pe tura unui jucator, acesta are trei optiuni:
1. sa joace o carte de strategie si sa ii aplice beneficiile principale urmand ca ceilalti jucatori, in anumite conditii, sa poata si ei dispune de un beneficiu secundar al aceleiasi carti.
2. sa execute o actiune tactica. Practic, modalitatea prin care navele si unitatile se pot deplasa pe harta, pot cuceri noi sisteme, pot initia conflicte, pot produce unitati si pot stabili legaturi comerciale atunci cand un sistem (tile) sau o unitate este adiacenta cu un sistem sau unitate de-a altui jucator.
3. sa execute o actiune cu ajutorul cartilor de actiune sau prin abilitati rasiale.
Sistemele de inceput ale jucatorilor aflandu-se la distanta egala unele de celelalte dar si fata de Mecatol Rex, vor incepe prin a cuceri sistemele invecinate, a-si spori forta militara pentru a fi pregatiti pentru cucerirea intregii galaxii si pentru confruntarile care probabil vor urma. De asemenea, planificarea strategiei va fi influentata de obiectivele publice aflate in joc si de cel/cele secrete ale fiecarui jucator. Faza in care jucatorii executa actiunile aratate mai sus dureaza pana in momentul in care toti jucatorii au spus pas. Dupa aceea, se trece la Status phase, unde fiecare jucator poate scora un obiectiv public si/sau unul secret, propriu. Apoi se primesc noi token-uri de comanda (toti jucatorii au un command sheet imparti in 3, unde isi distribuie token-urile de comanda si cu ajutorul carora pot face sau nu anumite actiuni pe parcursul jocului), carti de actiune. Din momentul in care este cucerita planeta Mecatol Rex, dupa status phase, Consiliul galactic se intruneste pentru adoptarea unor legi noi si/sau directive. In aceasta faza se trag doua agende, una cate una. Fiecare dintre acestea este prezentata, apoi jucatorii pot negocia, ii pot influenta pe altii sa voteze pentru sau impotriva unei anumite agende, influentare care poate contine bunuri materiale sau nu. Este o faza care provoaca diverse discutii intrucat aproape fiecare jucator are de castigat ceva sau de pierdut de pe urma acelei agende, iar tensiunea exista si ea, in special atunci cand rezultatul unei agende te va afecta in mod negativ si se ajunge la ultimul jucator, care poate vota impotriva a ceea ce iti doresti tu sau pentru sau se poate abtine.
Un alt aspect tematic si care incurajeaza jucatorii sa se extinda si sa dezvolte relatii de vecinatate cu ceilalti este comertul; sau, mai bine zis, nevoia sau avantajul de a preschimba commodities in trade goods care pot fi folosite ca influenta, resurse. Practic, aceste commodities reprezinta valori/materiale care sunt specifice unei anumite rase, se gasesc sau se produc in cantitati uriase in sistemul propriu, insa care nu pot fi utilizate ca moneda de schimb pana in momentul in care sunt oferite altui jucator, acestea devenind atunci trade goods (o mecanica foarte interesanta a jocului); tranzactie care nu poate avea loc decat daca jucatorii au granite adiacente.
Fiecare rasa dispune de o nava (flagship) unica, de un arbore tehnologic prin care se poate specializa pe anumite ramuri, de 8-9 unitati diferite si de abilitati unice. Exista conflicte spatiale, intre nave, si conflicte terestre, atunci cand o rasa invadeaza o planeta controlata de o alta, moment in care are loc o confruntare terestra. Exista nave dotate cu space cannon, bombardment, anti fighter barage si altele. Unitatile pot fi upgradate prin arborele tehnologic, putand chiar sa isi creeze unul sau doua War Suns (baze mobile gigant, care pot transporta alte unitati si care au o capacitate uriasa de distrugere).
Data fiind complexitatea si multitudinea de posiblitati strategice si tactice care se pot ivi pe parcursul unei partide de TI, nu are rost sa intru mai mult in prezentarea mecanicilor sau in prezentarea mai detaliata a felului in care se desfasoara o runda, insa sper ca am reusit sa fac celor nefamiliari cu jocul o idee despre TI 4.
In ciuda complexitatii si numeroaselor reguli care trebuie luate in calcul, trebuie subliniat din nou ca regulamentele acestei editii isi fac foarte bine treaba; intr-un mod neasteptat, prima partida s-a desfasurat foarte lin si fara consultarea regulamentului decat rapid in anumite situatii (ce e drept, am acordat ceva timp invatarii si pregatirii primei partide). In aceasta privinta, este clar ca FFG a reusit sa il faca mult mai abordabil si prietenos cu jucatorii noi. De asemenea, faptul ca poti folosi abilitatea secundara a fiecarui strategy card atunci cand nu e tura ta te face sa nu te plictisesti si sa fii conectat la ceea ce se intampla. Chiar daca timpul de joc este cel stiut de toata lumea (pana la 8-10 ore chiar), orele o sa treaca fara sa simti, pentru ca ceea ce se intampla in galaxie te face sa intri in atmosfera si rolul rasei tale. Incepi sa te extinzi, sa iti dezvolti flota, sa faci comert cu vecinii, sa iti construiesti tech tree-ul, sa intimidezi, sa ceri tribut unei civilizatii inferioare militar, sa manipulezi si sa influentezi membrii consiliului galactic pentru rezultatul care te avantajeaza pe tine in agenda phase. In jurul tau se vor petrece o gramada de lucruri si pentru multe dintre ele vei fi responsabil. Sunt putine jocurile care ofera astfel de experienta si atmosfera. Toti cei cu care l-am jucat s-au declarat incantati de el si nu toti sunt hardcore gamers. Chiar si asa, Twilight Imperium nu cred ca va fi pe placul celor carora nu le plac jocurile care presupun conflict, pierderea unitatilor sau a zonelor de influenta; cu alte cuvinte, nu stiu cat de mult va fi pe placul unor eurogamers declarati. Pentru toti ceilalti, Twilight Imperium se ridica la nivelul renumelui pe care il are. Jocul primeste un 9 si probabil ca va urca la 10 dupa urmatoarea partida.
Si in incheierea incheierii, ghidati-va dupa: ”Cine se trezeste de dimineata.. termina o partida de TI”
Sursa foto: BGG.