Charterstone

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
dmx85
King Meeple
King Meeple
Posts: 991
Joined: 25 Jan 2012, 03:09
Contact:

Charterstone

Post: # 84736Post dmx85
07 Jan 2018, 17:26

*acest review a aparut pentru prima data pe blogul Pionul.ro si reprezinta strict opinia personala a subsemnatului.

Review Pionul #1: Charterstone, sau usurinta de a invata un joc complex

Pentru anul 2018, Pionul.ro isi propune sa prezinte o serie de recenzii pentru jocuri interesante, dar mai putin cunoscute publicului larg din Romania. Pentru primul review am ales un joc cu totul special: Charterstone, produs de americanii de la Stonemaier Games.

Stonemaier Games este o companie (inca) mica, dar cu ambitii foarte mari, ce are o filosofie de business similara cu ceea ce incercam noi la Pionul si anume sa furnizam produse/servicii de cea mai buna calitate, cu mare atentie la detalii, dar in acelasi timp la un pret rezonabil pentru cumparator. Revenind la subiect, compania mai sus mentionata a lansat in cei cativa ani de la infiintare o serie de titluri de real succes precum Viticulture, Euphoria: Build a Better Dystopia, Between Two Cities, culminand cu marele sau hit din 2016, Scythe. Indiferent ca nu sunt pe placul tuturor, aceste jocuri au ceva in comun: o productie de o calitate foarte buna si un pret foarte bun, daca facem o comparatie cu titluri lansate de alte companii.

Titlul despre care mi-am propus sa vorbesc astazi, Charterstone, este marea lor lansare de la Essen 2017 (targul din Germania ce se desfasoara in fiecare an in luna octombrie, unde cele mai importante publicatii din domeniu isi lanseaza noutatile) si nu face exceptie cand vine vorba de calitatea componentelor si a graficii. Lasand la o parte aceste detalii, Charterstone se remarca printr-un concept oarecum unic in acest domeniu: desi este un joc de tip „legacy”, vine totusi cu ceva in plus. Pentru cine nu este familiar cu conceptul de „legacy”, pe scurt, aceste tipuri de jocuri (cel mai cunoscut dintre ele fiind Pandemic Legacy Season 1) reprezinta o experienta de joc ce se limiteaza la un numar finit de sesiuni de joc, jucate recomandabil de la cap la coada de un grup format din aceleasi persoane, ce se bazeaza foarte mult pe o poveste, iar pe masura ce se avanseaza in joc, apar elemente noi care fac jocul din ce in ce mai interesant si mai complex, cu multe decizii dificile de luat, ce duc la final la o experienta memorabila si unica. Pe masura ce se avanseaza in sesiuni, apar reguli noi, situatii nemaiintalnite pana atunci, se lipesc abtibilduri pe harta, pe carti etc, ajungandu-se in final ca niciun joc sa nu semene cu altul. Marele dezavantaj al acestor tipuri de jocuri este ca la finalul sesiunilor, jocul nu mai este jucabil.

In jocul Charterstone, povestea spune ca Eternul Rege al prosperului regat Greengully, a emis un decret cetatenilor sai de a coloniza marile tinuturi dincolo de granițele sale. In efortul sau de a începe un sat nou, Eternul Rege a selectat sase cetateni (reprezentand jucatorii) pentru aceasta sarcina, fiecare având un set unic de abilitati pe care le folosesc pentru a-si construi cartierul. Mecanica jocului este de tip Worker Placement (plasarea muncitorilor) si este foarte simpla. La inceputul jocului, numarul de cladiri construite in sat este limitat, exista 6 cladiri cu resurse si alte 6 cladiri in centrul orasului menite sa ajute jucatorii sa se dezvolte si sa acumuleze puncte de victorie, platind diverse resurse si bani. Fiecare jucator are 2 muncitori, iar pe tura sa, ori plaseaza un muncitor pe o cladire, executand imediat abilitatea cladirii, ori isi retrage muncitorii de pe tabla de joc pentru a fi din nou disponibili. Jocul are 12 sesiuni, iar primele 2 sesiuni sunt foarte simple si rapide, fiind concepute mai mult pentru invatare. Pe masura ce se avanseaza in joc, in functie de alegerile jucatorilor, apar noi reguli, noi cladiri si noi abilitati care fac jocul din ce in ce mai interesant, fiecare final de partida lasand jucatorului senzatia ca ar dori sa inceapa o noua sesiune.

!!!SOME SPOILERS IN THIS PHOTO
Image

Cateva lucruri remarcabile la acest joc:

1) Usurinta cu care poate fi invatat, chiar si de catre jucatori mai putin experimentati intr-ale jocurilor de tip board games. Regulile noi apar progresiv, odata cu dezvoltarea satului si nu sunt deloc coplesitoare.

2) Frumusetea cu care se dezvolta harta si multitudinea de posibilitati si de strategii ce pot fi abordate de fiecare jucator, dupa bunul plac. Bineinteles, cel care isi optimizeaza cel mai bine actiunile si isi gestioneaza cel mai eficient resursele va castiga sesiunea, insa metoda de scor de la sfarsitul campaniei este mai complexa si doar ce au constanta pe toata durata campaniei pot spera sa castige la final. Resursele ramase se pot pastra de la o sesiune la alta, in limita capacitatii disponibile a fiecaruia.

3) Spre deosebire de jocurile de tip legacy, Charterstone poate fi jucat in continuare. La finalul celor 12 sesiuni ramai cu un joc unic de tip worker placement complex cu o harta fixa, dar atat de bogata in optiuni incat vei mai avea ceva sesiuni de jucat pana sa descoperi un combo puternic care sa te puna intr-o pozitie castigatoare. In afara de asta, cine doreste sa rejoace o campanie, poate intoarce harta pe cealalta parte (fiind printata pe ambele parti la fel) si poate achizitiona Charterstone: Recharge Pack care ofera un nou set de carti de joc pentru a o putea lua de la capat. Motivele pentru care iti vei dori sa incerci o noua sesiune sunt multiple: la finalul campaniei vor mai ramane foarte multe carti cu cladiri si obiective nevazute, intrucat nicio campanie nu seamana cu cealalta, iar fiecare factiune (culoare) are abilitati si cladiri distincte in cartierul sau.

Singurul dezavantaj pe care il pot gasi la acest joc este faptul ca ar trebui jucat de aceiasi oameni pe toata durata campaniei, intrucat „parasutarea” unui jucator nou la mijlocul campaniei nu i-ar oferi acestuia experienta unica pe care o poate capata jucand de la inceput pana la sfarsit. Exista totusi reguli separate si pentru astfel de situatii, inclusiv pentru dezvoltarea cartierelor inactive deoarece Jamey Stegmaier, designerul jocului, s-a gandit la toate.

In concluzie, Charterstone este un joc pe care vi-l recomand cu toata convingerea, iar daca ii veti acorda timpul si efortul necesar, va va rasplati cu varf si indesat.


Cateva detalii relevante despre joc:

- Nr de jucatori: 1-6 (recomandarea mea: 4-6 jucatori)

- Durata unui joc: 45-60 minute pentru primele 6 sesiuni, dupa care timpul de joc poate creste pana la 2 ore/sesiune, in functie de numarul si viteza jucatorilor.

- Dificultate: 3/5, dar e mai usor de invatat decat un joc de dificultate medie clasic

- Varsta minima recomandata: 10 ani

- Tema: construirea unui oras intr-un univers fantasy-medieval

- Mecanica predominanta: worker placement

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Charterstone

Post: # 84739Post Haddeo
07 Jan 2018, 19:24

Suna bine :), ce m-a retinut e hype-ul generat in jurul Stonemaier, de multe ori nejustificat. Si asta are si parti negative, de exemplu eu am devenit suspicios la productiile lor si nu mai am incredere decat daca apuc sa joc inainte. Nu stiu cum as face asta cu Charterstone, dar ideea de euro light pe care il joci de mai multe ori si devine complex este una foarte tare.
Ma gandesc intr-un scenariu cu copii sau cu persoane care nu joaca heavy games acest joc s-ar potrivi super bine. Joci 2-3 jocuri light si tot mai introduci cate ceva.
Bine, asta ai putea sa faci in teorie si cu ceva genul Fresco big box, joci jocul de baza si apoi tot mai adaugi module si mai complici jocul. :) dar poate experienta Charterstone e mai legata / unitara.
Daca stau sa ma gandesc acum, filozofia big boxurilor (Queen) seamana foarte mult cu legacy, un fel de precursor al legacy. Mai trebuiau sa ascunda modulele in boxuri si sa gaseasca o mica poveste sa justifice descoperirea lor. :)
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

User avatar
26octombrie
King Meeple
King Meeple
Posts: 4162
Joined: 30 Aug 2012, 15:24
Custom Rank: Awesome Silly Bard

Re: Charterstone

Post: # 84740Post 26octombrie
07 Jan 2018, 20:18

Haddeo wrote: Mai trebuiau sa ascunda modulele in boxuri si sa gaseasca o mica poveste sa justifice descoperirea lor. :)
try Harry Potter Hogwarts Battle :|

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Charterstone

Post: # 84741Post Haddeo
07 Jan 2018, 21:06

26octombrie wrote:try Harry Potter Hogwarts Battle :|
Asteptam o invitatie..... 8-)

Mai ales si ca nici nu avem de unde sa luam jocul din alta parte :)
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

User avatar
26octombrie
King Meeple
King Meeple
Posts: 4162
Joined: 30 Aug 2012, 15:24
Custom Rank: Awesome Silly Bard

Re: Charterstone

Post: # 84743Post 26octombrie
07 Jan 2018, 23:19

Haddeo wrote:
26octombrie wrote:try Harry Potter Hogwarts Battle :|
Asteptam o invitatie..... 8-)

Mai ales si ca nici nu avem de unde sa luam jocul din alta parte :)
Deal, ne-auzim maine sau poimaine sa punem tara la cale, consider yourselves invited!

User avatar
dmx85
King Meeple
King Meeple
Posts: 991
Joined: 25 Jan 2012, 03:09
Contact:

Re: Charterstone

Post: # 84751Post dmx85
08 Jan 2018, 11:07

Haddeo wrote:Suna bine :), ce m-a retinut e hype-ul generat in jurul Stonemaier, de multe ori nejustificat. Si asta are si parti negative, de exemplu eu am devenit suspicios la productiile lor si nu mai am incredere decat daca apuc sa joc inainte. Nu stiu cum as face asta cu Charterstone, dar ideea de euro light pe care il joci de mai multe ori si devine complex este una foarte tare.
Ma gandesc intr-un scenariu cu copii sau cu persoane care nu joaca heavy games acest joc s-ar potrivi super bine. Joci 2-3 jocuri light si tot mai introduci cate ceva.
Bine, asta ai putea sa faci in teorie si cu ceva genul Fresco big box, joci jocul de baza si apoi tot mai adaugi module si mai complici jocul. :) dar poate experienta Charterstone e mai legata / unitara.
Daca stau sa ma gandesc acum, filozofia big boxurilor (Queen) seamana foarte mult cu legacy, un fel de precursor al legacy. Mai trebuiau sa ascunda modulele in boxuri si sa gaseasca o mica poveste sa justifice descoperirea lor. :)
Asta mi se pare si mie special la jocul asta, practic poti ajunge sa joci un joc heavy cu casual players, fara ca acestia sa fie speriati de complexitatea jocului.

Eu sunt implicat in 2 campanii diferite, una cu jucatori experimentati intr-ale jocurile de tip euro, iar in cealalta joc cu jucatori mai casual. Experienta este foarte diferita intre cele 2 campanii si in mod paradoxal, la jocul cu cei mai putin experimentati, harta e semnificativ mai dezvoltata, fiind mult mai multe cladiri construite. E adevarat ca si o sesiune de joc dureaza mai mult, dar asta e ca o consecinta a abordarii generale a grupului.

Nu ascund faptul ca exista si o doza de noroc in jocul asta, atunci cand vine vorba de "advancement cards", dar per total e un joc de optimizare a miscarilor si de o gestionare cat mai buna a resurselor. Din acest punct de vedere se aseamana cu Scythe sau Euphoria, jocurile lui Jamey pe care le-am jucat pana acum.

User avatar
Shaikan
King Meeple
King Meeple
Posts: 1968
Joined: 06 Mar 2011, 03:13
Custom Rank: Dark Lord @ Natiunea Jucatoare
Location: Bucuresti

Re: Charterstone

Post: # 84758Post Shaikan
08 Jan 2018, 15:20

Pe mine m-a atras de cand l-am vazut, mai greu cu gasirea unui grup dispus sa joace periodic(acelasi grup mereu) jocul pana il completezi. Acolo intervine dificultatea :)

User avatar
dmx85
King Meeple
King Meeple
Posts: 991
Joined: 25 Jan 2012, 03:09
Contact:

Re: Charterstone

Post: # 84759Post dmx85
08 Jan 2018, 15:23

E adevarat, dar se misca repede si se pot baga lejer 2-3 partide / sesiune de joaca, mai ales la inceput.

User avatar
iuli212
King Meeple
King Meeple
Posts: 566
Joined: 13 Oct 2013, 20:43
Custom Rank: Dr. Meeple
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Charterstone

Post: # 85190Post iuli212
18 Jan 2018, 12:33

Noi am jucat primele 2 partide din campanie in 4 si am fost surprinsi placut.
Desi fiecare isi contureaza satul si oamenii dupa fiecare partida, cele 2 nu au semanat intre ele si pare ca se pleaca de la '0' cu sanse egale in a o castiga pe urmatoarea.
Produce suspans si curiozitate nestiind ce o sa mai adaugi cu fiecare actiune. :D

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Charterstone

Post: # 86461Post Corwin
08 Feb 2018, 10:59

Dupa ce-am vazut review-ul de la Pandemic Legacy: Season 2, am o intrebare despre Charterstone: au existat dati cand regulile adaugate pe parcurs nu erau clare si a trebuit sa cauti informatii altundeva? Spuneai ca nu au fost coplesitoare, dar au fost perfect clare? La PL:S1 topicul despre interpretarea regulilor adaugate pe parcurs era imens.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”