Sekigahara: The unification of Japan

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 75845Post danielM
24 Dec 2016, 15:42

Image
”Fie ca planurile tale să fie negre ca noaptea, iar atunci când faci mutarea, să fii rapid ca un fulger.” (Sun Tzu)
1600 AD. Moartea lui Toyotomi Hideyoshi, cel care a reusit sa mentina unitatea in Japonia prin crearea a doua comitate formate din cei mai puternici si influenti oameni ai vremii, a reinviat natura razboinica a poporului japonez. Astfel s-au conturat doi mari lideri: Ishida Mitsunari - mostenitorul unui warlord, de o parte; si Tokugawa Ieyasu - cel mai puternic daimyo, de cealalta. Acestia, sprijiniti fiecare de clanurile din Japonia, vor lupta pentru titlul de shogun in campania care a durat 7 saptamani. A fost o campanie cu aliante fragile si cu intoarcerea armelor care s-a consumat in zona Honshu cu victoria lui Tokugawa si instaurarea shogunatului acestuia.

Sekigahara ii pune pe jucatori la comanda celor doua armate pentru a rescrie istoria, folosindu-se de influenta, putere si loialitatea mai accentuata sau nu a unor daimyo.
Jocul a aparut in 2011, publicat de GMT Games, designer fiind Matt Calkins. Ocupa pozitia 153 a topului BGG si 8 a topului wargames. Se joaca in aproximativ 3 ore.


1.Componente :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: : Lucrurile sunt mai mult decat simple: Sekigahara (3rd printing) este de o calitate fantastica. Cutia clasica GMT, din carton gros, cu design simplu si atragator. Apoi gasim o harta din carton (nu cred ca am intalnit pana acum o grosime mai mare la alte harti), regulamentul, 119 piese din lemn, 110 carti, 2 player aid cards, 2 saci si 2 pagini de stickere (da, aveti de lipit stickere). Piesele de lemn (reprezentand unitatile, liderii -daimyo, resursele) sunt minunate, in special dupa aplicarea stickerelor.
Image
2.Regulament :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: : Regulamentul pastreaza calitatea si simplitatea GMT: ilustratii, exemple, iar la final, designers notes in care cititorului ii sunt prezentate personajele, contextul si evenimentele care au marcat aceasta batalie. In ceea ce priveste intelegerea regulamentului propriu-zis, avand in vedere ca este un joc cu o complexitate scazuta spre medie (vorbind de wargames), dupa o parcurgere atenta, se poate trece la joc.

3. Desfasurarea jocului :sy: :sy: :sy: :sy: :sh: : Jocul se desfasoara pe parcursul a 7 saptamani, fiecare saptamana avand 2 runde de joc. Victoria mai poate fi obtinuta prin uciderea unuia dintre cei doi lideri (Ishida sau Tokugawa) sau, numai in cazul lui Tokugawa, prin uciderea mostenitorului lui Toyotomi Hideyoshi: Toyotomi Hideyori - aflat in fortareata de la Osaka, avand 7 ani la momentul izbucnirii razboiului. In cazul in care jocul se incheie la sfarsitul celor 7 saptamani, se vor calcula fortaretele detinute (9 pe harta) si locatiile de resurse (locatii avand un punct rosu) - 2 VP/ fortareata, 1 VP/ locatie de resursa.
Image
Setupul initial presupune plasarea unitatilor (unele sunt prestabilite, altele vor fi plasate random, din sac). Informatiile cu privire la componenta unei armate sunt vizibile doar comandantului acelei armate, pana la momentul unei batalii. Fiecare armata are in componenta sa unitati apartinand altor clanuri (avand simbolul respectiv), precum si pe liderul (daimyo) acelui clanul. Acestea pot fi unitati standard, de infanterie, de putere 2 sau 3, precum si unitati de cavalerie sau artilerie. Unitatile pot muta, in mod normal, 1 spatiu. Aici mai pot primi bonusuri (+1 daca mutarea are loc in totalitate pe drum principal, +1 daca a dispus de leadership sau +1 prin decartarea unei carti -mars fortat) sau minusuri (-1 spatiu mutare pentru fiecare stack care are 5 unitati; -2 / 9 unitati etc). Deckul fiecarui jucator este diferit, avand carti de doua tipuri: cartile apartinand unui anumit clan (care pot fi standard - pt activarea unei singure unitati, ”duble” - pt activarea a doua unitati sau special attack cards - pentru activarea unitatilor speciale de cavalerie sau artilerie) si cartile de testare a loialitatii. Tocmai de aici vine partea ”tricky” si mecanica principala a jocului: atunci cand are loc o lupta, acele blocuri nu iau parte automat la batalie; ele trebuie activate/angajate in lupta prin jucarea unei carti care sa aiba simbolul respectiv - acest lucru reflecta partea istorica a luptelor si a acestei campanii, presarata cu tradari, refuz de a lua parte la lupta, orgoliile liderilor si refuzul unora de a accepta sa fie subordonati altor daimyo (lideri).
Fazele fiecarei saptamani sunt urmatoarele:
1. Faza de intariri: se decarteaza carti, se trag 5 carti + 1 pentru cel care detine cele mai multe castele si se aduc intariri in zona fiecarui jucator + 1 pentru cel care detine cele mai multe resurse.
2. Stabilirea initiativei : jucatorii liciteaza cu o carte (fiecare avand atribuit un numar in dreapta jos, in functie de puterea cartii), castigatorul alege cine va avea initiativa in cele doua runde de movement si combat ale saptamanii in curs.
3. Rundele A si B, fiecare runda cu urmatorul parcurs: 1st player movement phase , 1st player combat phase; 2nd player movement phase, 2nd player combat phase.
Image
Asadar, este o lupta pentru resurse, cucerirea fortaretelor si slabirea inamicului. Strategia se schimba constant in functie de cartile de care dispui; practic, de loialitatea clanurilor aliate. In faza de combat, toate unitatile inamice care impart acelasi spatiu se vor lupta. Incepand cu atacatorul, acesta va activa unitati, urmand ca aparatorul sa faca acelasi lucru, impactul luptei fiind contabilizat pe trackul de impact, in functie de care, la finalul luptei, se vor si elimina unitati. Loialitatea unei unitati poate fi pusa la incercare prin jucarea unui loyalty card de catre adversar, moment in care jucatorul care tocmai a activat o unitate trebuie sa arate o alta carte din mana cu care ar fi putut activa acea unitate; daca nu poate face acest lucru, unitatea respectiva intoarce armele si va lupta de partea inamicului. Liderii pot fi angajati in lupta fara carte, daca acest lucru se face inaintea activarii unei alte unitati folosind o carte. In faza de movement pot fi aduse intariri pe harta, dintre cele aflate in zona fiecarui jucator de recruitment. Ishida mai dispune de o zona unde are la dispozitie 4 unitati de infanterie de putere 3 si pe liderul acestora, Mori Terumoto, un daimyo pus in umbra de catre Ishida, de teama sa nu ii ia locul. Aceste unitati pot fi aduse in Osaka, prin sacrificarea unei carti/ unitate. In cazul in care Osaka este asediata, toate aceste unitati vor veni in sprijinul aparatorilor (Ishida). 2 sau 1 unitate se pot retrage in fortarete, unde pot fi asediate de catre inamic. Unitatile speciale (cavalerie si artilerie) pot fi foarte puternice daca sunt angajate in lupta cu cartile de special attack si daca sunt folosite mai multe de acelasi tip.

Concluzii : Sekigahara este un wargame pe care l-as descrie in 4 cuvinte: elegant, simplu, strategic si frumos. Numarul mic de componente si placerea de a le vedea intinse pe masa, durata mica a setupului, timpul relativ scurt de joc si, cel mai important, gameplayul, fac din Sekigahara unul dintre jocurile de referinta din segmentul block wargames si nu numai. Balanta inclina putin inspre Tokugawa, acesta dispunand de mai multe loyalty cards (din nou, ne intoarcem in istorie si vedem ca majoritatea celor care au tradat au fost din tabara condusa de Ishida),de mai putine clanuri si de 5 fortarete initial, fata de 4 cu cate incepe Ishida. De cealalta parte, Ishida are o pozitie mai buna pe harta, aparent. In orice caz, jocul este o provocare pentru ambele tabere. Ca Ishida, vei sacrifica carti pentru a aduce puternica armata a lui Mori Terumoto in Osaka si a-l surprinde pe Tokugawa; vei merge pe defensiva asteptand momentul prielnic pentru a ataca sau nu? Majoritatea luptelor sunt tensionate si de multe ori vei sta in cumpana, sa activez unitatea X daca nu mai am o carte similara ca backup? Dar daca are un loyalty card si va ”cumpara” loialitatea unitatii mele? I-am dat nota 9 dupa 2 partide pierdute cu Ishida, asteptand cu nerabdare revansa si cautarea unei cai spre victorie. Rejucabilitate exista prin plasarea initiala a unor unitati random si prin intaririle care vor veni din sac, dar si prin cartile care te vor obliga sa iti ajustezi si aliniezi strategia in functie de ele, sa te retragi dintr-o viitoare inclestare sau sa o astepti, mimand slabiciunea, asa cum indeamna Sun Tzu.

Sursa foto : BGG

criss

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 75847Post criss
24 Dec 2016, 17:26

Acest joc si SPQR erau singurele doua wargames ramase in wishlist-ul meu (dar niciunul cu 'Must have').
Bun review, cu exceptia ca mi-ar fi placut sa scrii si ce nu ti-a placut (diferenta intre nota 9 si 10...).

m4r1us

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 75855Post m4r1us
24 Dec 2016, 22:13

Se poate castiga si cu Ishida, cel mai usor la scor dupa cele 7 runde. O singură dată am reușit să îl prind pe Tokugawa si sa castig dar a fost noroc pur.

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 75857Post danielM
24 Dec 2016, 22:54

criss wrote:Acest joc si SPQR erau singurele doua wargames ramase in wishlist-ul meu (dar niciunul cu 'Must have').
Bun review, cu exceptia ca mi-ar fi placut sa scrii si ce nu ti-a placut (diferenta intre nota 9 si 10...).
Multumesc Cristi! Initial i-am dat 8 dupa prima partida, care a fost mai mult de testare si invatare, ca la oricare wargame. Apoi a urcat la 9. Are toate sansele sa primească 10, însă nu am vrut sa ma grăbesc; este genul de joc care isi dezvăluie frumusetea pe masura ce il joci.

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 75863Post danielM
25 Dec 2016, 04:54

m4r1us wrote:Se poate castiga si cu Ishida, cel mai usor la scor dupa cele 7 runde. O singură dată am reușit să îl prind pe Tokugawa si sa castig dar a fost noroc pur.
Intr-adevar, eu am jucat mai agresiv si nu am evitat confruntarile iar infrangerea a venit tot din greseala mea deoarece l-am folosit pe Ishida intr-o lupta in care sortii imi erau potrivnici, insa trebuia sa obtin un avantaj si sa risc intrucat erau ultimele saptamani. In orice caz, vreau sa incerc si alte strategii.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2056
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 76614Post adelindumitru
21 Jan 2017, 16:17

Suna foarte bine. Review-ul tau l-a propulsat in wishlist :tu:

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 76620Post danielM
21 Jan 2017, 17:30

Multumesc! E un joc foarte bun, a adunat in doua luni 11 partide si il voi mai juca pana la sfarsitul lunii cand o sa trec la alt joc de razboi.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2056
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 76629Post adelindumitru
21 Jan 2017, 21:57

11 partide pentru un joc nu tocmai scurt e ceva. Sper ca următorul să prindă la fel de des masa!

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 76631Post danielM
21 Jan 2017, 22:57

Asa e, din fericire am un prieten la fel de pasionat de jocuri de război si profitând si de o perioada mai libera, am reusit sa adunam ceva partide. Oricum, asa cum scriam in alt topic, mi-am propus sa joc mai mult jocurile apreciate in detrimentul unor jocuri noi :)

criss

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 88968Post criss
23 Apr 2018, 11:17

Am inceput sa joc si eu Sekigahara. Superb jocul, dar nu mi s-a parut chiar asa de simplu de invatat pe cit scrie pe cutie. Mai curind un joc de dificultate medie. In prima partida am facut o multime de greseli. Cea mai mare fiind faptul ca uitat sa tragem carti din deck dupa batalii. Dupa prima partida inca am ramas cu citeva nelamuriri si nu am gasit inca raspuns pe BGG sau in manual, de ex:
1. la un castel asediat, conflictul se rezolva de 2 ori per turn (saptamina) sau de 4 ori (Faza A player 1 combat, Faza A player 2 combat, Faza B player 1 combat, Faza B player 2 combat)? Banuiesc ca doar de doua ori dar nu am gasit niciunde scris in clar...
2. daca vreau sa mut un stack si aleg grupuri de 4 sa mute in alte directii nu primesc penalitati de mutare, nu-i asa? Doar cind mai mult de 4 unitati muta in aceeasi directie.

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 88987Post danielM
23 Apr 2018, 22:53

Hmm, o sa ma uit cand am vreme si iti scriu; nu l-am mai jucat de ceva vreme si nu vreau sa raspund dupa ureche.

m4r1us

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 89092Post m4r1us
28 Apr 2018, 21:05

1. De doua ori, mai precis când atacatorul e active player, presupunând că are cartile potrivite pt a face deploy și suficient damage pt a elimina macar o unitate. Altfel stă acolo fără să facă nimic.

2. Penalitatea la mutare e legată de mărimea stackului care se mișcă și se aplică doar lui. O armată mare se mișcă mai încet. Presupunând că alegi sa miști toate stackurile și unul din ele e mai mare de 4 unități (și nu ii faci split), doar acela va fi penalizat.

criss

Re: Sekigahara: The unification of Japan

Post: # 89098Post criss
29 Apr 2018, 11:21

Multumesc, m4r1us! Maine o sa-l jucam din nou, sper ca de data asta corect! :)

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”