[Regulament bursă] Amendament 25.10.2020

User avatar
pparoh
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 63
Joined: 17 Oct 2019, 14:57

Re: [Regulament bursă] Amendament 25.10.2020

Post: # 116689Post pparoh
15 Nov 2020, 21:01

O sa imi arunc si eu aici punctul de vedere cu toate ca sunt un utilizator nou si nu pot spune ca m-am implicat pana acum in aceasta comunitate dincolo de cateva messaje. Mi-a parut rau ca am pierdut celalalt thread in care se discutase despre jocurile contrafacute. Cred ca va fi un punct de vedere sec, dar care ne va ajuta sa ne construim o perspectiva de inceput a contractului de vanzare-cumparare si a obligatiilor ambelor parti in ceea ce priveste viciile.

In primul rand, consider ca este utila diferentierea intre viciul aparent si cel ascuns. Pentru aceasta, va recomand initial urmatoarele surse:
De principiu, conform art. 1707 alin. (1) Noul cod civil, vanzatorul garanteaza cumparatorul contra oricaror vicii ascunse care fac bunul vandut impropriu intrebuintarii la care este destinat sau care ii micsoreaza in asemenea masura intrebuintarea sau valoarea incat, daca le-ar fi cunoscut, cumparatorul nu ar fi cumparat sau ar fi dat un pret mai mic.

Ce este un viciu ascuns? Este acel viciu care, la data predarii, nu putea fi descoperit, fara asistenta de specialitate, de catre un cumparator prudent si diligent conform art. 1707 alin. (2) Noul cod civil.

Luand in considerare natura bunurilor care sunt vandute in cadrul comunitatii, conversatia se complica deosebit de repede, deoarece devine dificil sa cuantificam daca o piesa lipsa sau indoita reprezinta un viciu ascuns. Analiza devine intr-atat de granulara, incat ar reprezenta un efort complet disproportionat fata de valoarea celor mai multe dintre bunurile pe care le avem pe forum. Aditional, cred ca am putea sa discutam si despre material vs emotional (e.g. lipseste un singur token din 100, dar acela era unul singur in tot jocul si avea o functie importanta pentru a marca anumite momente in joc sau efecte - este rezonabil sa te astepti ca un cumparator ce nu a stiut de lipsa tokenului sa il inlocuiasca cu altceva si sa nu isi doreasca, spre exemplu, sa il ajuti sa gaseasca un inlocuitor original?)

Un vanzator nu consider ca se poate prevala de faptul ca este un amator si vanzarea are un caracter ocazional. Si el este tinut de aceleasi obligatii rezonabile de diligenta si responsabilitate de care suntem tinuti cu totii in viata de zi cu zi. Consider ca este rezonabil sa ma astept ca produsul pe care urmeaza sa il achizitionez sa fie descris cat se poate de aproape de realitate si sa imi fie oferita posibilitatea de a lua o decizie, mai ales in cazul vanzarilor la distanta unde pot verifica bunul doar in momentul in care acesta ajunge la destinatie si multe dintre aceste bunuri ar necesita o verificare amanuntita. Ar trebui sa am la indemana manualul pentru a verifica daca sunt toate componentele prezente, ar trebui sa verific fiecare componenta in parte pentru a determina calitatea fiecareia. Ce pot face daca as constatata ca lipsesc piese ce imi fac jocul nejucabil sau care mi-ar stirbi atat de mult din imersiune sau placerea la care m-as fi putut astepta in mod rezonabil sa o resimt? Ce este aici echitabil atat din punct de vedere i) juridic, cat si ii) social (raportat la tipul de comunitate)? O discutie pur juridica nu cred ca isi are rostul, dar consider ca este prudent sa o alaturam discutei despre comunitate si rolul acesteia.

Aceasta conversatie poate fi avuta doar daca luam in considerare natura acestor bunuri si cat de important este ca ele sa fie complete. In acelasi timp, nu cred ca putem compara un boardgame cu o masina sau apartament, intocmai pentru ca natura este atat de diferita. Daca un joc contrafacut ar reprezenta cu siguranta un viciu ascuns si rezolutiunea vanzarii cred ca ar fi singura solutie echitabila (asta pentru ca nu cred ca exista un utilizator pe acest forum care doreste in mod activ sa achizitioneze jocuri contrafacute), in cazul problemelor de calitate (e.g. tokene, culori, indoituri etc.) situatia va trebui analizata de la caz la caz, luand in considerare i) gravitatea viciului, ii) atitudinea vanzatorului, iii) posibilitatea de inlaturare a viciului, iv) proportionalitatea efortului de inlaturare, v) valoarea bunului. De cele mai multe ori, ne vom afla in situatia in care avem de a face cu vicii aparente. Avem, astfel, la indemana doar posibilitatea de "remediere a defectiunilor" cand aceasta este posibila si cand ea nu ar ocaziona cheltuieli disproportionate cu valoarea acestuia.

In acelasi timp, nu cred ca se doreste timorarea vanzatorilor, cei mai multi dintre ei de buna-credinta, intocmai pentru ca ar induce un handicap comunitatii si aceasta sectiune de negot este importanta pentru vitalitatea grupului.

Cu siguranta nu este usor de normat si, din experienta mea de pana acum, aplecarea asuprea legii ar trebui sa fie ultima etapa in incercarea de solutionare a unui conflict. Daca se ajunge acolo, ambele parti au de cele mai multe ori de pierdut. Atat material, cat si emotional.

In piete libere, intalnim un mecanism dual de control: i) filtrarea interna de catre participantii in piata (acestia vor elimina jucatorii de rea-credinta sau, cel putin, se vor delimita de ei), ii) puterea coercitiva a statului in cazul in care fapta este atat de grava incat nu poate fi situatia reparata altfel decat prin interventia autoritatii.

In cazul acestei comunitati, nu consider ca regulile draconice vor imbunatatii sectiunea de negot pentru ca nu ar face decat sa induca si mai mult risc tuturor participantilor prin faptul ca se va cauta punctul de vedere al autoritatii pentru interpretarea regulilor excesive. Indiferent de cat de simpla este regula, intotdeauna vor aparea exceptii si situatii limita. Nu este eficient nici pentru grup per ansamblu si nici pentru fiecare membru in parte.

Recomandarea mea este sa se implementeze un sistem de reputatie strict pentru sectiunea de vanzare-cumparare si schimburi. Aditional, cred ca ar fi rezonabil sa i se ofere cumparatorului o perioada de 24 de ore din momentul primirii coletului pentru verificarea acestuia si raportatea oricaror vicii aparente si ascunse vanzatorului prin intermediul forumului, intr-o maniera transparenta si obiectiva (e.g. poate chiar prin intermediul thread-ului de vanzare) pentru a da posibilitatea vanzatorului de a raspunde tot public. Din momentul raportarii, consider ca este rezonabil sa existe o fereastra de 72 de ore pentru ajungerea la o intelegere. Ulterior, cumparatorul poate marca corespunzator interactiunea cu vanzatorul prin intermediul sistemului de reputatie pe care l-ar putea accesa orice alt utilizator al forumului.

Din pacate, de cele mai multe ori, este probabil ca remedierea defectiunilor sa nu fie posibila sau sa implice cheltuieli disproportionate cu valoarea acestuia. Daca nu se pot solicita parti de schimb de la producator (gratuit sau la un pret rezonabil), nu vad cum acestea ar putea fi remediate. Cu siguranta, daca inlocuirea pieselor ar reprezenta un efort financiar exagerat, personal cred ca o solutie potrivita pentru aceste tipuri de bunuri ar fi rezolutiunea vanzarii chiar daca am discuta despre vicii aparente. In astfel de cazuri, cred ca ar fi mai ieftin pentru ambele parti ca vanzatorul sa inapoieze banii cumparatorului si cumparatorul sa aiba posibilitatea de a achizitiona bunul din alt loc. Pentru acest tip de hobby, integritatea jocului este deosebit de importanta si este intrinseca raportului emotional pe care partea il construieste cu bunul. La sfarsitul zilei, insa, vanzatorul nu este obligat sa faca acest lucru pentru viciile aparente si cred ca ar fi cel mai sanatos pentru comunitate ca acesta sa fie penalizat prin stigma adusa de comportamentul sau si marginalizat.

Cred cu tarie ca progresul poate veni doar odata cu maturitatea participantilor si interventia excesiva a autoritatii conduce la infantilizare. Cu cat ai mai multe reguli, cu atat mai pasivi devin oamenii. Acestia sunt, de cele mai multe ori, mult mai intelepti si rezonabili decat s-ar lasa de inteles prin comportamentul autoritatii. Trebuie doar lasati sa functioneze liber. Asa cum ne arata si Frans de Waal, exista un anumit substrat de etica si compasiune in natura.

Post Reply

Return to “Despre forum - reguli, feedback, ajutor, noutati”