Impresii 2014 - Black Monday

sa ne laudam cu noile achizitii
Forum rules
Ai pus mana pe un joc nou si asteptat? Imparte si cu noi fericirea ta, spune-ne despre el cateva cuvinte!
Post Reply
User avatar
suf
King Meeple
King Meeple
Posts: 2708
Joined: 30 Jul 2010, 17:16
Location: Timisoara

Impresii 2014 - Black Monday

Post: # 48295Post suf
04 Jan 2014, 17:01

Bursa este noul meu subiect de interes. Dupa intalnirea cu remarcabilul 1830, am sapat dupa jocuri de stock holding cat mai bine implementate. Mai mult din noroc, am dat peste Black Monday, un joc conceput de Sid Sackson in 1988 (dupa succesul cu Acquire). Din fericire jocul poate fi jucat cu doar doua deckuri standard de carti, un mod de a retine suma de bani detinuta de fiecare jucator (bani de la alte jocuri, jetoane de poker, un score track etc) si o coala scoasa la imprimanta (sau scrisa de mana), iar regulile se intind pe doar cateva pagini.

Nu neaparat foarte distractiv, jocul are mecanisme deosebite si consider ca e un exercitiu foarte bun pe tema bursiera. Inspirat din colapsul bancar din 19 oct 1987, zi supranumita Black Monday, jocul se invarte in jurul unor tranzactii bursiere intr-o piata mai mult sau mai putin volatila. Jucatorii pornesc cu o suma de bani pe care incearca sa o mareasca jucand la bursa, folosindu-se totodata de informatii secrete pentru a influenta cotele bursiere. Am incercat jocul in 2 jucatori si a mers destul de bine. Estimez ca in 3 ar fi ceva mai interesant, iar in mai multi probabil ca ar merge destul de incet.

Regulament
Deoarece regulamentul online se refera la carti de joc cu valori intre 100 si 1300, am decis sa scriu varianta adaptata pentru deckuri standard de carti pentru cei interesati.

Update: jocul in 3 a mers ceva mai incet, dar si mai palpitant. Cu siguranta in 4 ar fi destul de lent, iar cand nu e tura ta nu prea poti sa-ti faci planuri. Ma intreb daca ar putea fi imbunatatit in acest sens.

Componente
• 2 deckuri standard de 52 carti + 1 joker
Aceasta pagina (sau aceasta pagina printer friendly) imprimata sau reprodusa cu un creion, reprezentand tabla de joc (conteaza doar numerele si cele 4 "culori" de carti)
• bani de la un alt joc (valori intre 1 si 100), jetoane de poker, sau alta metoda de a retine cati bani are fiecare jucator

Setup
Valorile cartilor difera fata de alte jocuri: A=1, J=11, Q=12, K=13.
Plansa de joc arata 4 pozitii pe care se vor pune carti, cate una pentru fiecare din cele 4 culori (inima rosie, inima neagra, trefla si romb).
Fiecare jucator primeste 200 de bani.
Amestecati impreuna cele 104 carti fara joker, formand un deck. Cele 4 spatii centrale de pe plansa de joc vor trebui acoperite fiecare cu cate o carte din culoare corespunzatoare. Pentru aceasta, intoarceti pe rand cate o carte si:
- daca e J, Q, K, sau daca exista pe tabla deja o carte din culoare respectiva, atunci decartati cartea si trageti alta,
- altfel puneti cartea pe spatiul corespunzator pe tabla.
Cand pe tabla sunt 4 carti (una langa alta), amestecati din nou cartile decartate in deck. Fiecare jucator primeste 8 carti (pe care nu le arata celorlati jucatori).

Tabla de joc reprezinta 4 companii la care se pot cumpara/vinde actiuni (inima rosie, inima neagra, trefla si romb). Cartile au rol dublu: atunci cand sunt pe tabla de joc reprezinta valoarea la care se vand/cumpara actiunile la compania respectiva (8 de trefla inseamna ca fiecare actiune la compania "trefla" valoreaza 8 bani), iar atunci cand sunt etalate in fata jucatorilor reprezinta portofoliul de actiuni (5 de romb reprezinta 5 actiuni la compania "romb").

Desfasurarea jocului
Incepand cu primul jucator (ales aleator), fiecare jucator are dreptul de a face una sau doua actiuni, fiind urmat de jucatorul din stanga sa. Se joaca un numar variabil de runde.
Un jucator poate alege dintre urmatoarele actiuni:

• Vanzare si cumparare de actiuni
• Modificarea preturilor la actiuni
• Schimbarea cartilor din mana

Un jucator fie va alege sa schimbe cartile, fie va alege sa faca celelalte doua actiuni in orice ordine (sau doar una din ele). Indiferent de actiunile alese, la sfarsitul turei sale, fiecare jucator va trage carti pentru a-si completa mana de 8.

Schimbarea cartilor din mana - jucatorul decarteaza 1-4 carti si apoi trage carti inapoi pana la 8. Nu mai poate face alte actiuni in aceasta runda.

Vanzare si cumparare de actiuni - jucatorul poate vinde, apoi cumpara actiuni:
La vanzare poate alege oricate carti etalate in fata lui si le poate decarta. Pentru fiecare carte decartata primeste bani de la banca reprezentand valoarea curenta a actiunilor (un 8 de trefla vandut cand pretul pe tabla este 5 de trefla aduce jucatorului 8 * 5 = 40 bani).
La cumparare jucatorul poate alege maxim 2 carti din mana pe care sa le etaleze. Pentru fiecare carte etalata trebuie sa plateasca valoarea la banca (un 8 de trefla cumparat cand pretul pe tabla este 5 de trefla costa 8 * 5 = 40 bani). Exceptie: cartile J, Q, K nu se pot cumpara. Limita: un jucator poate avea maxim 12 actiuni la fiecare companie (daca are un 4 de romb si un 7 de romb etalate, mai poate cumpara/etala maxim un AS de romb)

Modificarea preturilor la actiuni - jucatorul poate juca din mana maxim 2 carti pe tabla (care pot fi de aceeasi culoare). Fiecare carte va fi jucata peste cartea de aceeasi culoare de pe tabla, modificand astfel valoarea actiunilor la culoare respectiva (cartea acoperita nu mai are nicio valoare). In dreptul fiecarei culori sunt afisate doua numere care arata cu cat se pot modifica valorile. Spre exemplu in dreptul inimii negre apar valorile 3 si 2. Daca pe tabla se afla cartea 8 de inima neagra, peste aceasta se pot juca urmatoarele carti de inima neagra: 9, 10, J (pentru a creste valoarea), respectiv 7, 6 (pentru a scadea valoarea). O carte de 5 ar micsora numarul cu 3, care depaseste limita de 2 cu privire la scaderea valorii actiunilor, dar jucatorul ar putea juca o carte de 6 si apoi una de 5.
Cartile J, Q, K au rol dublu: pot fi jucate normal pentru a reprezenta valorile 11, 12, respectiv 13 pentru actiuni, sau pot fi jucate pentru a reprezenta valoarea 0 (trebuie tinut cont de limita de scadere). Daca e jucata pentru valoarea 0, atunci compania falimenteaza: toti jucatorii care au carti etalate din culoarea respectiva decarteaza aceste carti fara a primi bani pe ele, iar teancul de carti de pe tabla de culoarea respectiva este decartat (compania nu mai exista). Pe spatiul ramas gol pe tabla se va putea juca orice carte de culoarea corespunzatoare in intervalul 1-10 (se infiinteaza o noua companie), dar cat timp spatiul ramane gol nu se mai pot cumpara actiuni din culoarea respectiva.



O actiune nu poate fi intrerupta de alta actiunie. Spre exemplu nu se pot vinde actiuni, apoi modifica pretul actiunilor, apoi cumpara actiuni. Cumpararea si vanzarea sunt o actiune, iar modificarea preturilor este alta actiune.

La terminarea teancului de carti, se formeaza un nou teanc astfel: se iau toate cartile de pe tabla care nu sunt complet vizibile (astfel ca raman doar 4 carti pe tabla), se adauga toate cartile decartate, apoi se adauga jokerul si se amesteca formand un nou teanc.

In momentul in care se trage din teanc jokerul, acesta trebuie aratat, iar jocul ia sfarsit imediat. Toate actiunile detinute de jucatori se vand la pretul curent, castigand jucatorul cu cei mai multi bani.

Nu uitati valorile cartilor: AS=1, J=11, Q=12, K=13.



Varianta
Cartile J, Q, K poti fi cumparate (etalate) ca si actiuni, fiecare reprezentand 5 actiuni. Am jucat si cu si fara aceasta varianta si jocul a mers mai bine cand am folosit-o.




Recomand jocul jucatorilor interesati de bursa.

Spor la joaca!

from http://www.boardgamegeek.com/image/359986
Last edited by suf on 05 Jan 2014, 01:15, edited 2 times in total.

User avatar
suf
King Meeple
King Meeple
Posts: 2708
Joined: 30 Jul 2010, 17:16
Location: Timisoara

Re: Impresii 2014 - Black Monday

Post: # 48296Post suf
04 Jan 2014, 19:44

L-am jucat si in 3. Merge ceva mai incet, dar e mai palpitant.

Post Reply

Return to “Ultima cucerire”