Page 1 of 1

Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 10:03
by VickdaReaper
Nu o sa am pretentia de a fi la fel de spumos precum este Chuckila in discutia deschisa despre vizita lui la Timisoara. O sa fiu probabil mai sec, mai concis in prezentarea mea. Totusi, parerile pe care o sa le cititi va sfatuiesc sa nu le luati de complet veritabile. Sunt veritabile in sensul ca imi apartin in intregime si imi asum vorbele, dar nu sunt complete pentru ca survin in urma unui joc de test, jucat de catre mine si 3 dintre multiplele mele personalitati.

Am reusit ieri (dupa o experienta anterioara incheiata la sfarsitul turei 3) sa incerc o partida intreaga de Ground Floor. A fost un test cu 4 jucatori, in care am imprumutat multe piese de la Age of Steam si Imperial (a fost un Ground Floor cu trenulete, cu fabrici si porturi imperiale si cu bani de la ambele jocuri). Jocul a durat pana la sfarsitul rundei a 7-a, cand unul dintre jucatori a construit cel de-al 5-lea nivel al cladirii sale (bine, al 6-lea, daca luam in considerare si primul etaj - the ground floor ;) ). De fapt, au fost 2 jucatori cu 6 etaje, dar n-am mai verificat daca jocul se termina imediat ce unul dintre jucatori construieste al 5-lea etaj sau la sfarsitul respectivei runde. Asta ca sa nu zic ca pentru fiecare etaj s-a platit cu 2 bani si 2 informatii mai putin decat trebuia, ceea ce probabil ar fi insemnat inca o runda de joc. Si punctaje ceva mai mici pentru toata lumea...

Dar sa trecem la pareri si la concluziile pe care le-am tras la sfarsitul acestei sesiuni de testare. O sa incep prin a spune ca Ground Floor este un euro foarte inteligent implementat din punct de vedere tematic (chiar poti sa te vezi facand aceleasi lucruri in viata reala, ca conducator al unei asemenea companii), cu idei interesante, foarte rotund realizat si foarte bine inchegat. Ca euro, ramane sec prin lipsa acuta de interactiune, singurele moduri prin care o sa te legi de ceilalti jucatori fiind cursa pentru resurse si locatii si stiva de la Consulting Firm. In rest, ca in multe alte euro-uri, fiecare sta in cladirea lui si isi face treburile pe care si le propune, fara sa fie vizitat sau deranjat de ceilalti jucatori si sperand ca nu o sa-i fie incurcate planurile, furate nivelurile sau ocupate locatiile de vanzare.

Din punctul meu de vedere, Ground Floor se cam aseamana cu Caylus, in sensul ca desi o sa incerci sa faci anumite lucruri, o sa ajungi sa le faci alta data, probabil nu in ordinea in care ai fi vrut. Si o sa cam construiesti altceva decat ai fi dorit initial, fara ca impactul sa fie chiar atat de mare (singurul loc unde ar conta acest impact este la Achievements, dar nici acolo diferentele de VP-uri nu sunt chiar atat de mari). E drept, nu are interactiunea lui Caylus, dar aduce aminte de el. Un alt joc cu care se aseamana (si aici o sa frang cateva inimi sau o sa aprind altele :D) este Puerto Rico. Nu selectezi roluri, dar dezvolti propria-ti tabla de joc, toti jucatorii au aces la o locatie, incerci sa transformi niste bunuri in puncte de victorie. Si poate cel mai important, nevoia de a-ti optimiza actiunile si de a fi la locul potrivit atunci cand trebuie este la fel de acuta ca si la Puerto Rico. Evident, se mai aseamana si cu alte jocuri, dar acestea doua mi-au parut cele mai "infratite" cu Ground Floor...

Ce pot sa va mai zic? Conteaza extraordinar de mult cum vin previziunile financiare. Ieri am avut ceva de genul Stable-Stable-Boom-Recession-Stable-Depression-Stable (urmand 2 recesiuni). E clar ca la inceputul jocului s-au putut face bani din vanzari, deci si informatie, publicitate, iar mai apoi niveluri la cladiri. Ma gandesc ca daca incepi jocul cu vre-o 2 recesiuni sau cu 1 recesiune si 1 depresie, jocul o sa arate cu totul altfel si ritmul o sa fie diferit. De fapt, cred ca aici se dicteaza cum v-a arata un joc si cum o sa se cladeasca strategiile...

Punctajele finale au fost (daca tin bine minte) 35, 44, 40, 48. La o prima vedere, nu par foarte stranse, dar in termenii jocului este diferenta de doar 2 niveluri, ceea ce ar insemna ca jocul cam limiteaza punctajele in intervale mici. E drept, nu ai multe optiuni de a puncta, iar punctajele cam sunt la vedere, dar merge si asa (mie mi-ar fi placut ceva mai mult loc de interpretare :) ). Si daca tot suntem la capitolul regrete, as fi preferat o varietate mai mare de Tenant Improvements. Dar merge si asa, mai ales pentru ca nu o sa-ti fie prea la indemana sa dai 4$ + 4 info ca sa mergi la firma de constructii pentru mai multe TI-uri. Ah! Si mi-ar fi placut sa conteze mai mult specializarea de la inceput in a-ti dicta modul in care joci.

In loc de final, un scurt rezumat. Ground Floor este un euro promitator, bine realizat, cu multe de facut si de optimizat, destul de iertator, in sensul ca greselile nu par a se plati chiar atat de rau, cam secut (ca multe alte eurouri), dar (destul de) usor de explicat si inteles. Eu cred ca o sa aibe succes si probabil ca o sa placa la multi, precum o sa si displaca (deja pot sa intrezaresc cateva persoane chiar aici, pe forum :D). Pe mine ma atrage din punctul de vedere al bunei implementari tematice si a necesitatii de a optimiza. Poate ca nu ofera varietatea unui Agricola (in sensul ca fiecare face cam altceva), dar ma duce cu gandul la buna inchegare si optimizare a lui Puerto Rico, iar astea sunt semne bune, as zice eu.

P.S. O sa-mi cer scuze pentru lipsa de punctuatie, pentru idei incomplete si greseli de scriere. Am scris pe fuga mesajul, pentru ca mai tarziu s-ar putea sa nu mai am timp... :)

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 10:30
by MandrulDuce
Foarte tare. Pentru mine ideea de euro tematic suna bine. Nu ma deranjeaza niste constrangeri si o varietate mai mica atata vreme cat esti in tema jocului. E dragut Tigris dar iti ofera feeling-u de egipt si faraon cum iti ofera feeling-u de papusa Barbie (wtf?!?). So, pot spune ca-l astept cu oaresce interest.

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 10:54
by DanielIndru
VickdaReaper wrote:Un alt joc cu care se aseamana (si aici o sa frang cateva inimi sau o sa aprind altele :D) este Puerto Rico. Nu selectezi roluri, dar dezvolti propria-ti tabla de joc, toti jucatorii au aces la o locatie, incerci sa transformi niste bunuri in puncte de victorie. Si poate cel mai important, nevoia de a-ti optimiza actiunile si de a fi la locul potrivit atunci cand trebuie este la fel de acuta ca si la Puerto Rico.
Pai sursa principala de inspiratie a lui Caylus e Puerto Rico, asa cum a spus si domnul Attia.
Poate nu e chiar asa de evident la prima vedere, dar dupa o mica analiza o sa incepeti sa "vedeti" toate subtilitatile. ;)

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 11:00
by Shaikan
offtopic....@MD....... Tigris&Eufrat ----> taramul intre Tigru si Eufrat = Mesopotamia ----> Civilizatia -- Sumerieni :). Poate de-aia nu iti poate da feeling-ul de Egiptul antic si faraoni :lol:(no offence meant :))

Nu o abunda el de tema, dar totusi mi se pare ca te implici si chiar ai senzatia ca dezvolti ceva....si tensiunea conflictelor care pot aparea :).

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 11:10
by MandrulDuce
I suck. Ai dreptate. The old knowledge bank is getting rusty. O sa incerc sa imi fac un obicei (desi nu-mi vine) din a citi in rulebook-uri si prostiile de intro cu civilizatii and stuff. M-am luat doar dupa poza de pe cutie cu piramida in spate...nici nu m-am gd la titlu :D

Anyway, TE e un joc bun si imi place. Doar ca nu prea abunda de tematica. Asa toate jocurile sunt abstractizari, insa unele sunt mai tematice. Exemplul cel mai bun ce-mi vin acum in minte fiind Liberte-ul lui Wallace.

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 11:22
by DanielIndru
MandrulDuce wrote:Asa toate jocurile sunt abstractizari, insa unele sunt mai tematice.
:shock:

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 11:32
by Shaikan
@MD It happens :)......Da, Liberte si mie mi se pare ca e mai tematic ca altele......altul fiind Dungeon Lords, care desi eu un Euro, mi se pare ca Tema e bine implementata si se face simtita :)

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 11:59
by MandrulDuce
@dano: Jocurile (boardgames) sunt facute din mecanici abstracte. Intr-o forma sau alta, orice actiune/activitate e o abstractizare a uneia reale. Spre exemplu actiunea de "build" poate fi reprezentata prin tile placement, worker placement, etc... In esenta, mecanismele sunt abstracte. Nu are cum asezarae unui tile in dreptul tau cu o baraca desenata pe ea sa te faca sa te simti ca ai construit efectiv o baraca. De aceea, desi mecanicile sunt toate abstractizari, din felul in care interactioneaza intre ele si tu cu ceilalti jucatori si cu jocul se poate crea un feel tematic. Unele jocuri o reusescs, altele nu, altele nici nu isi propun acest lucru.
Ca si exemplu despre ce vreau sa spun o sa il folosesc pe Tom Vassel si al lui quest declarat de a gasi acel joc de civilizatie care sa ii ofere o experienta similara cu cea a jocului pe pc. Eu nu cred nici o secunda ca vreun joc va reusi sa faca acest lucru la nivelul pc game-ului. Orele lungi de joc, zecile de furnicute (workeri) puse pe automate care construiesc drumuri, drumurile acelea ponosite care devin autostrazi odata cu progresul tehnologic, modul in care orasul tau se schimba vizual de la un satuc la metropola... sunt elemente de "tematica" ce nu pot fi redate intr-un boardgame.
Nevertheless, sunt jocuri pe care le gandesti "voi muta trupele acolo, generalul meu va face asta, intre timp voi cerceta agricultura, etc..." si altele pe care (eu cel putin) le gandesti extrem de matematic, manipuland doar niste piese intr-un univers care ar putea fi inlocuit cu oricare altul, si construind un arbore decizional cat mai adanc. Tematica "pasted-on". Stii foarte bine ce spun, ca ai un articol pe site (nu mai stiu daca despre acest topic exclusiv sau ca si comentariu la un joc) despre acest mecanism de a pune o tematica doar ca sa fie.

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 12:12
by DanielIndru
Vorbim numai de jocuri euro, nu?
Ca era cat pe ce sa te intreb ce ti se pare abstractizat la Mage Knight, de exemplu. :)

Desi chiar si la Euro sunt multe exceptii si nu totul e o abstractizare, vezi Automobile, Brass, Dungeon Petz, jocurile de la Splotter Spelen - Indonesia, Antiquity, Roads & Boats.

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 12:14
by Mono
Automobile :X

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 12:26
by MandrulDuce
Dap. E vb de euro-games.
Nu am o prbl cu abstractizaera si intr-o masura iti dau dreptate. Nu am jucat nici unul din jocurile enumerate mai sus din pacate.

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 13:19
by DanielIndru
djdano wrote:
MandrulDuce wrote:Asa toate jocurile sunt abstractizari, insa unele sunt mai tematice.
:shock:
Acuma cred ca stiu ce vrei sa spui, am rumegat problema in timpul mesei si nu mai am ochii asa mari.

Mie nu imi place sa reduc in felul asta un joc, mi se pare ca e ca si cum ai spune ca un om e suma tuturor celulelor care il compun.
Abstractele sunt intr-adevar "just mechanics", dar pana si cel mai "soulless euro" are o farama de viata in el, cred eu.
Cat o fi tema aia de "pasted on", o bucata din spiritul creatorului a ramas acolo si ii da viata.

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 14:16
by acidutzu
djdano wrote: Mie nu imi place sa reduc in felul asta un joc, mi se pare ca e ca si cum ai spune ca un om e suma tuturor celulelor care il compun.
Altfel cum ne-am mai teleporta? :D

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 14:39
by MandrulDuce
Recitind, se pare ca exprimarea a fost una relativ vaga. Inteleg de unde confuzia. Intr-adevar, a doua oara ai inteles perfect ce am vrut sa spun. Totusi, ar fi trebuit sa fie mai clar de la prima citire .. nu sa necesite reflexie :lol:

Ideea mea era ca orice element dintr-un joc e o abstractizare. Plasezi un tile... ceea ce inseamna fie ca ai construit ceva, fie ca ai extins harta unui oras, fie ca ai descoperit o zona noua a hartii, fie ca ai achizionat ceva (orice)...limita e imaginatia. In esenta, tu ai facut doar atat...ai plasat un tile. DIn punctul acesta de vedere e doar abstractizare.
De aici insa pana la un boardgame, calea e lunga si procesul anevoios. Nici eu nu sunt de parere ca un joc e suma componentelor si a unor mecanici seci ci e mult mai mult decat atat. Boardgame-ul se creeaza in punctul unde aceste mecanici se intalnesc si intreactioneaza intre ele, precum si cu tema jocului. La unele jocuri imbinarea intre mecanici este element dominant. Ceea ce e perfect ok. Imi plac multe jocuri seci, nu sunt fan ameri-trash si de aceea ma bucur sa aud ca un joc de dificultate above average ofera si feeling.
Vorba reclamei: E greu sa gasesti un mix bun!

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 14:53
by DanielIndru
acidutzu wrote:
djdano wrote: Mie nu imi place sa reduc in felul asta un joc, mi se pare ca e ca si cum ai spune ca un om e suma tuturor celulelor care il compun.
Altfel cum ne-am mai teleporta? :D
E simplu: mai intai ne transformam in fotoni care au anumite stari, apoi modificam in acelasi fel starile altor fotoni din locul pe care il consideram destinatie, apoi transformam acei fotoni inapoi in celule.
Am recurs la fotoni ca astia sigur au mai fost teleportati. :)

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 15:14
by suf
Oare cat dureaza sa te teleportezi?

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 15:45
by MandrulDuce
@VickdaReaper: Ceilalti jucatori ce parere au avut despre Ground Floor?

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 16:13
by DanielIndru
Cred ca nu le-a placut ca niciunul dintre ei nu a zis nimic pe forum. :P

Re: Testand Ground Floor

Posted: 29 May 2012, 17:00
by Chuckila
VickdaReaper wrote:...pentru ca survin in urma unui joc de test, jucat de catre mine si 3 dintre multiplele mele personalitati.
Eu cred ca "toti" si-au spus deja parerea :lol: :lol: Asta daca nu cumva apare "al doilea" maine si il cearta pe "primul".

Re: Testand Ground Floor

Posted: 30 May 2012, 11:44
by VickdaReaper
Sa nu cumva sa apara "al doilea" si sa se ia de voi pentru ca sunteti undeva departe, pe aratura, raportand la subiectul acestei discutii... :twisted:

P.S. Si uite asa am atins eu borna de 1500 de mesaje pe forum. Pam! Pam!