Breakout: Normandy - din arhiva Romgrognard

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip jurnale de sesiune (session reports) ale jocurilor jucate de voi, ce bineinteles pot fi comentate in cadrul topic-urilor respective de toti utilizatorii forumului.

Pentru discutiile generale necentrate pe session reports va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
Magister
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 28
Joined: 13 Oct 2018, 18:32

Breakout: Normandy - din arhiva Romgrognard

Post: # 93543Post Magister
14 Dec 2018, 22:19

Astazi 3 septembrie [2005] am demonstrat la Ecran Club Grozavesti renumitul wargame "Breakout: Normandy" al firmei Avalon Hill.
Trateaza debarcarea aliata din 6 iunie 1944 si ce a urmat inca 1-3 saptamani. Sistem evoluat din "Turning Point: Stalingrad" cu impulsuri alternative si sfarsit incert al zilei. In plus mai are problema aprovizionarii si refacerii, pe termen lung e in esenta un joc economic pe care Aliatii sigur il castiga ! Problema e daca suficient de repede.
Au asistat fosti jucatori de Panzer General I pe PC (ce le-a starnit amintiri placute) deveniti jucatori de Warcards si D&D ;-) In esenta am jucat eu solo, "usor ghidat" si explicand ce se intampla istoric.

... Coasta Normandiei era impanzita de o retea de garnizoane si fortificatii, doar cu cateva rezerve mai bune, un sector oarecare din temutul "Zid al Atlanticului" in care Hitler isi pusese sperante pentru a tine pe Aliati departe...
Nave aliate au plecat din porturile Angliei apropiindu-se de cele 5 plaje de debarcare planificate...
In noaptea de 5/6 iunie, parasutisti americani sunt lansati in spatele plajei Utah, in jurul satului Ste-Mere-Eglise.
Au fost prea imprastiati de vanturi ca sa poata ataca eficace, dar in haosul creat pun mana pe 3 poduri esentiale (spre N, V si S - Carentan) incurcand intarirea zonei de catre germani. Alti parasutisti se regrupeaza si raman vigilenti pentru a apara podurile de infiltrari si atacuri.
Parasutisti englezi apara flancul de est la Merville (Pegasus Bridge) si ataca fortificatiile de coasta pentru a usura debarcarea. Din pacate esueaza in deruta. [Disruption 1]
La crapatul zorilor, flote americane piseaza plajele Utah si Omaha... in betia victoriei rateaza tintele evidente.
In schimb, nave engleze suprima apararea de coasta pe toate cele 3 plaje de debarcare. [In BKN si jocul urmas Market-Garden, efectul maxim al unui bombardament e 1 nivel de paguba la fiecare unitate. Excesul se pierde]
Aviatia observa efectele si incearca sa 'corecteze' situatia. Cea americana ataca punctual Omaha, facand tot ce nu au putut face navele [4 unitati Spent] iar cea engleza ataca un fort de coasta aflat la mijloc, usurand si mai mult asaltul Omaha ca si pe cel englez "Gold".
Primul val de asalt e ales din trupele pre-planificate. Doar mici rezerve sunt prevazute in fiecare sector.
Numai canadienii isi pastreaza infanteria mai buna pentru exploatare, debarcand la inceput doar cu tancurile speciale de geniu "funnies".
Artileria de coasta germana ramasa in functiune trage eficace in nave ca "interdictie", provocand confuzie in randul americanilor (cate 1 regiment la Utah si Omaha prea slabite sa atace imediat) si mai ales a englezilor (intreaga Divizie 3 pe plaja Sword ! numai ca tancurile si unitatile de comando franceze tot reusesc sa-si croiasca un mic cap de pod). Plajele Utah si Gold sunt complet controlate de aliati care isi "flutura steagul", iar in celelalte nemtii au pierderi severe, trebuind sa-si retraga artileria si infanteria in deruta [mai ales de la Omaha, 8 Casualty Points, 3 unitati retrase din care doua Disrupted 2] dar mici fortificatii in adancime inca mai intarzie progresul aliat.
Comandamentul german e alarmat de caderea Gold si bresa cascata imediat la vest de Caen, in campia de la Bretteville - pe unde tancuri si infanterie ar putea patrunde in adancime. Asa ca muta 2 batalioane antitanc si antiaeriene chiar din Caen - care ramane puternic aparat de infanteria moto [Panzergrenadier] a diviziei 21 Panzer.
Apoi urmeaza o cursa a micilor atacuri de infiltrare repetate de aliati, cu sprijin aerian local, si a intaririi germane, sub aceeasi "interdictie aeriana" devastatoare !
[Cand vremea e buna, nemtii se pot misca doar o 'zona' neobservati, apoi sufera atacuri cu o sansa de 2/6 pentru a intra in fiecare noua zona ! 3 unitati germane au pornit spre bresa ca sa o tina astupata, dar doar una a ajuns.] Cele 5 atacuri pana la urma au lichidat opozitia in Juno, cucerind si un cap de pod, apoi au cucerit treptat campia Bretteville (1 unitate canadiana suferind si pierderi sensibile) iar cu mult noroc, ultima rezerva engleza a mai cucerit oraselul Villars-Bocage [1VP] !). Mica rezerva americana a cucerit definitiv Omaha.
Spre seara, cerul s-a innorat asa ca nemtii au putut muta de urgenta 5 unitati (din care 3 de Flak) dinspre peninsula Cotentin in NV, unde erau 'in exces', spre centrul amenintat fara a pati nimic din partea aviatiei aliate.
La apus, ambele tabere pregateau febril activitati logistice pentru aprovizionare si completarea pierderilor.
Depozite de campanie organizeaza transporturile din spate, incercand sa se apropie cat mai mult de unitatile combatante, fara a risca ...
[Decizii interesante, iarasi de tip 'economic']
Noaptea e momentul propice micilor marsuri si ajustari de pozitie... nemtii se apropie incet si sigur de punctele amenintate, se retrag respectuos din jurul plajei Omaha pe pozitii mai sigure. Parte din englezii Diviziei 50 se unesc cu canadienii Diviziei 3 si cu tancuri, formand o forta impunatoare amenintand fie spre Caen, fie oriunde din iesindul Bretteville-Villars, in timp ce alte unitati pazesc flancul iar artileria pregateste noi pozitii de sprijin...

A doua zi 7 iunie nemtii sunt obligati sa introduca toata divizia Panzer-Lehr pentru a ocupa solid Aunay si Cota 112, cheia ruperii aliate din perimetrul Normandiei.
[2VP. Istoric englezii au rupt-o cam dupa 2 luni]. Doar Din cele 6 unitati doar 4 sosesc, 1 e imprastiata pe drum si 1 cu avarii din partea aviatiei [Adica exact statistic]
Flota engleza piseaza acum periferia orasului Caen, unde 3 unitati germane bune apara pozitii excelente [teren +4] dar toate 3 sunt slabite. Atunci neamtul incearca sa aduca inca un regiment de infanterie, iar decimat de "interdictia aeriana" [Verdammte Jabos!]
Situatia fiind relativ usoara, englezii incearca direct asaltul masiv contra Caen [atac 15 : aparare 7] dar prima incercare inainteaza frustrant de putin.
"Churchill" ordona folosirea tuturor rezervelor locale pentru a insista in efort [regula "Advantage" da reroll ambelor parti] si in mod surprinzator [si nitel norocos] englezii cuceresc Caen [4VP] - pozitie aproape imposibil de recucerit cu fortele germane ramase !
Toate astea au folosit doar 2/5 din fortele aliate gata a doua zi. Impreuna cu posibilitatile largi ale americanilor, se prevede o victorie aliata decisiva, mult mai rapida si usoara decat cea istorica.

...Demonstratia a durat circa 3 ore [jucand prima zi simulata complet, inclusiv fazele speciale ale debarcarii si 2 impulsuri din cele ~8 ale zilei urmatoare]. Ca de obicei, cu multa "vorbarie" si explicatii - nu ma pot abtine ;-) La concursurile serioase se acorda 5 ore pentru tot scenariul de baza de 1 saptamana...
"Nu imi propun sa scriu o oda decaderii, ci sa ma laud cu placerea cocosului cantator dimineata, cocotat peste cuibar, chiar numai pentru a-mi trezi vecinii" Henry David Thoreau - Walden

Post Reply

Return to “Sesiuni de joc”