Best new game - aprilie 2021

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 767
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Best new game - aprilie 2021

Post: # 122492Post emisanSB
02 May 2021, 22:47

Doar un joc nou in ultima luna, insa unul pe gustul meu.
In Haspelknecht ne asumam rolul unui fermier ce are oportunitatea de a exploata carbunele prezent in terenurile fermei sale, in perioada de inceput a mineritului in Ruhr Valley.
Trecand peste ideea naiva de tematica in jocurile euro, gasim totusi un joc destul de solid tematic in care toate actiunile au sens (exploatezi carbunele, mai intai la suprafata si ulterior si adanc in mina, in aceasta portiune nefiind suficient doar sa sapi ci pierzi actiuni si cu ridicarea carbunelui la suprafata; tunelurile trebuie consolidate pe masura ce inaintezi - ai nevoie de lemn, ploile de primavara si cele de toamna iti inunda mina, construiesti diverse cladiri pentru a depozita resursele pe perioada iernii, etc).
Vreau sa punctez doua mecanisme de baza, care mi-au placut cel mai mult in jocul asta:
- metoda de selectie a discurilor de actiune, care totodata determina si ordinea jucatorilor in runda;
- technology tree/tracks, poate mecanismul meu preferat din boardgames;
M-au incantat totodata grafica foarte placuta si flow-ul elegant al rundelor.
Sper cat de curand sa testez si extensia sa vad daca ajungem la nota 9 sau ramanem la un +8.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 1931
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122493Post Corwin
03 May 2021, 00:09

Dupa niste luni mai "normale", cu 4, 3, si 4 jocuri noi, luna aprilie a venit cu o gramada de noutati. Am jucat in total 10 jocuri noi: 5 online, si 5 face to face, si cel putin doua vor intra in top 10 al anului 2020.

:one: Carcassonne Hunters & Gatherers (yucata) - Am mai jucat pana acum Carcassonne-ul original, si South Seas, si... toate se invart cam tot pe acolo. Asta mai echilibreaza putin raurile, ca se termina in lacuri cu pesti care-ti mai dau puncte suplimentare, plus ai doua case pe care le poti pune pe rauri si stau acolo pana la sfarsitul jocului si puncteaza tot sistemul de rauri SI lacuri conectate. Per total insa nu e destul sa-l ridice peste 7 :sy: / 10.

:two: Finca (yucata) - Rondel, resurse, si contracte, e un joc simplu si elegant. Are un element de take that, in ideea ca fiecare resursa e limitata, atat cele pe care le livrezi, cat si magarusii cu care livrezi. Iar cand cineva trebuie sa ia resurse si s-ar depasi limita, intai TOATA lumea intoarce la banca toate resursele de acel tip, si apoi cel care tocmai a jucat isi ia ce trebuia sa primeasca pe tura aceea. Cel mai des se intampla asta la magarusi, ca sunt doar 4 disponibili in 2 jucatori. Mai ai si 4 puteri speciale pe care le poti activa oricand pe parcurs, care mai intrerup flow-ul normal. Per total un joc placut, putin prea simplu si repetitiv sa-mi intre in rotatia regulata de jocuri, dar pe care-l voi mai juca din cand in cand. 7 :sy: / 10

:three: On the Underground (yucata) - Dupa ce am incercat un Ticket to Ride-like game, Thurn and Taxis, acum ceva vreme, am zis sa profit si sa mai incerc unul care tocmai a fost publicat pe yucata (inca in beta). E un joc mai vechi, reeditat/reimplementat in 2019, in care tot construiesti sine intre statii de metrou, evident, dar o faci segment cu segment. In schimb ce e foarte interesant aici e ca ai mai multe culori de linii, si poti doar sa prelungesti o linie, nu sa faci bifurcatii, decat daca cheltui niste resurse pentru asta. Ai un pasager foaaarte lenes, care nu ar merge nicio statie pe jos chiar daca sta 5 ore pe metrou, si acesta merge in fiecare tura catre statia aurie si apoi cea argintie cele mai apropiate de punctul in care se afla. Statiile astea sunt alese dintre 4 carti random afisate in fiecare runda. Punctezi cate un punct de fiecare data cand o culoare de-a ta e folosita, chiar si doar pentru un segment. Mai ai bonusuri (resurse, puncte) prin statiile din marginea hartii, iar in mijloc ai niste locatii care-ti dau puncte daca le conectezi (restaurant cu restaurant, etc), si-n plus cand faci o bucla punctezi numarul de statii pe care le-ai imprejmuit cu bucla. Deci trebuie sa balansezi atent construitul in mijlocul hartii cu cel spre margini. Per total jocul chiar imi place, si arata si destul de bine, dar parca l-as prefera face to face, desi ma astept sa fie mai fiddly asa. Asincron e cam... plictisitor uneori din cauze turelor prea simple. 7 :sy: / 10

:four: Fort (face to face) - Un deck builder cu mai putin take that decat credeam, si mai putin inovativ decat credeam. E si o reimplementare a unui joc mai vechi, ce-i drept cu o grafica foarte draguta, insa ca gameplay imi aminteste foarte mult de Eminent Domain: ai carti cu actiuni care pot fi imbunatatite cu simboluri similare de pe alte carti, unele carti pe care le pui permanent intr-un display ca sa le poti scoate din deck si folosi in fiecare tura, si doua tipuri de resurse (care pana la urma functioneaza la fel) care-ti pot imbunatati unele actiuni sau capacitatea de stocare. Ceilalti jucatori au optiunea de follow care, spre deosebire de Eminent Domain, nu poate fi imbunatatita. Ce e mai diferit fata de ce-am mai jucat e ca toate cartile pe care nu le joci intr-o tura merg pana tura urmatoare intr-un display; si la sfarsitul turei unui jucator acesta recruteaza sau o carte dintre cele publice expuse, sau una din display-ul altui jucator. Nu e atat de grav pe cat pare, pentru ca daca nu face nimic cu cartea aia celalalt jucator cand ii ajunge in mana, tot inapoi in display vine. Totul nu e de-ajuns insa pentru a-l face un must-play pentru mine. Sincer, cred ca am pornit cu asteptari prea mari pentru jocul asta, asa ca am ramas putin dezamagit, desi e un joc solid. 8 :sy: / 10

:five: Ulm (yucata) - M-am uitat la un moment dat la Monumental, si mi se parea interesant sistemul acela de 3x3 carti din care activezi un rand si o coloana. Ulm are ceva oarecum similar: o grila publica de 3x3 tile-uri. Pe tura ta tragi un tile dintr-un saculet, si poti sa-l joci intr-unul dintre randuri sau coloane, impingand altul afara, apoi executi actiunea tile-ului introdus de tine, plus celelalte doua ramase. Cele date afara raman pe margini, pana sunt luate de un jucator cu un anumit tip de actiune, si nu poti impinge un rand sau coloana care are deja patru tileuri. Ce faci cu toate astea? Bani, carti, actiuni, prin care incerci, evident, sa ai cele mai multe puncte. Jocul e foarte, foarte tactic, insa ma cam intreb cat de rejucabil e. Totusi pana acum mi-a placut destul cat sa-i dau 8 :sy: / 10.

:six: Canvas (face to face) - Sooooo pretty! 🎨 Jocul e super simplu: fiecare jucator trebuie sa faca trei picturi, imbinand pentru fiecare trei carti din plastic transparent cu ceva desene pe ele si care au in partea de jos printate niste elemente pe doua culori din cinci posibile. Pe tura ta sau alegi o carte dintr-un display de cinci, pe sistemul Small World: prima e gratuita, pentru urmatoarele trebuie sa pui niste tokene pe fiecare carte sarita; sau creezi o pictură. Cand ai cinci carti in mana esti obligat sa folosesti exact trei pentru o pictura. In fiecare partida ai patru criterii dupa care vei obtine premii: de exemplu pentru fiecare trei simboluri de un anumit tip de pe o pictura, sau pentru picturi care au simboluri pe fiecare culoare, etc. Cand toata lumea si-a terminat cele trei picturi, se aduna punctele si cine are cele mai multe castiga. Foarte fain, foarte simplu, family friendly, si are si o extensie pe kickstarter chiar acum. Sincer, extensia nu aduce mare lucru in plus, dar s-ar putea sa o iau cam in aceeasi idee cu extensiile de Dixit: more beautiful stuff. :) 9 :sy: / 10

:seven: Hallertau (face to face) - De la A Feast for Odin incoace Uwe Rosenberg s-a lasat asteptat cu noul joc agricol medium-heavy. A mai incercat el unele pe parcurs, dar doar Nusfjord (care pe mine nu m-a incantat) a fost cat de cat notabil, si tot nu la inaltimea capodoperelor din trecute. Cand am vazut insa playthrough de Hallertau am stiut ca e urmatorul joc de-al lui pe care-l cumpar. :) Premiza pare simpla: ai o casa pe care o tot extinzi ca sa-ti dea mai multi muncitori, si pe la sfarsit puncte; ai multe resurse pe care le cultivi pe campuri, si cand le recoltezi campurile se deterioreaza, iar daca le lasi putin isi revin; si mai ai oi care-ti dau alte resurse; si cu toate astea trebuie sa faci cat mai multe puncte. Partea de worker placement are ceva inovatii, si anume fiecare actiune are trei locatii, care costa 1, 2, respectiv 3 muncitori (pentru cele cu resurse, campuri, etc) sau 1-2 pentru actiunile de tras carti, si evident pui muncitorii in spatiul cel mai ieftin. Dar la sfarsitul unei runde doar randurile de sus se elibereaza, iar daca joci in 2-3 jucatori nici macar nu de la toate actiunile, ci doar de la cele indicate de o carte. A doua parte mai deosebita pentru Uwe, e ca poti juca absolut oricand cartile, cat timp indeplinesti conditiile pentru ele (ai X campuri, ai Y resurse, etc), si-ti vor da obisnuitele alte resurse, income runda de runda, sau puncte pe la sfarsit. Toate astea impreuna fac insa un joc foarte interesant, si cred mai putin stresant sau coplesitor ca A Feast for Odin, Agricola, sau Fields of Arle de exemplu. Singura parte potential problematica e ca extinderea casei pare sa fie cam obligatorie pentru a castiga, si e relativ usor sa te asiguri ca o vei putea face. Si daca toata lumea "porneste" de la 70 de puncte (casa extinsa la maxim), s-ar putea ca jocul sa piarda in timp din rejucabilitate. Deocamdata ii dau 9 :sy: / 10, dar sa vedem cat rezista.

:eight: Dinogenics (face to face) - Dupa ce fiu-miu s-a jucat cu dinozaurii, meeples, plansele, si banii din joc de o mie de ori, am apucat in sfarsit sa-l joc si eu! Am asteptat atat si pentru ca am inteles ca merge mai bine in 3-4 (si e foarte probabil adevarat), dar pana la urma si jocul in 2 a fost interesant. E ceea ce trebui: Jurassic Park the board game! Iti dezvolti parcul punand garduri, aducand dinozauri, vizitatori pe care speri sa nu-i manance dinozaurii, statui cu T-Rex si alte distractii de tipul asta. :) Totul cu un worker placement clasic, fara prea multe fite. Ce e foarte fain e ca dinozaurii au toti reputatie (te ajuta la player order), puncte, nevoi, si puteri diferite, asa ca conteaza daca aduci T-Rex sau Stegosauri. Ai si mutanti care incep greu, dar se inmultesc, dom'le...; si carti care te lasa sa manipulezi elementele din joc (noi am facut instant display de 3 in loc de random draw); si scandaluri, mai ales daca-ti mor oamenii, etc. Partea de pur noroc data de atacurile dinozaurilor e mai degraba ca hranirea muncitorilor in Agricola: daca ai facut totul cum trebuie nu vor ataca niciodata. Singurele atacuri din partida noastra au fost datorate unui event (stii cu o runda inainte ca vine), si aveam pregatite counters pentru ele, de care nici nu am avut nevoie. Per total e foarte fain jocul, tematic, cu mai multe cai de victorie, de dificultate medie, si relativ scurt. Cireasa de pe tort a fost ca am terminat cu 173-173 puncte, dar eu am avut reputatia mai buna cu 1 (tie-break), desi am facut lucruri foarte diferite. :D Abia astept sa-l rejoc! 9 :sy: / 10

:nine: Nidavellir (BGA) - Am crezut ca e cine stie ce joc complex cand il tot lauda lumea. Sau ca sigur nu are cum sa se ridice la inaltimea hype-ului. Chiar nu stiam insa nimic despre joc, dar am zis ca-l invat daca tot e pe BGA cu extensie cu tot, si urmeaza sa facem turneu pe discord cu el. Dupa ce l-am invatat, desi am vazut ca are si licitatie, si simultaneous action selection (not my favorite), mi-am dat seama ca e superb chiar inainte de a incepe sa-l joc. E un joc simplu, rapid, dar cu alegeri foarte faine, si banuiesc si mai rejucabil cu extensia. Despre aia inca nu ma pot pronunta, pentru ca abia am inceput prima partida cu ea. Imi aminteste cumva de 7 Wonders, si-mi place la nebunie. 10 :sy: / 10

:one::zero: Whistle Mountain (face to face) - Am zis pas prima data la jocul asta, pentru ca desi am inteles ca-ti construiesti o parte din locurile de worker placement, restul mi se parea prea clasic: iei resurse, cu ele iei alte chestii care-ti dau puncte, mai ai niste carti, niste upgradeuri, etc. Dar partea aia de constructie a structurii centrale e superba: poti duce acolo muncitorii tai care sunt niste baloane de dimensiuni diferite, si aceste baloane pot veni sau langa schela, sau pe masinarii construite pe acele schele. Si conteaza daca vii cu balonul mic care intra in locuri mai stramte dintre schele, sau cu cel mare care va fi adiacent la mai multe spatii care-ti dau resurse sau actiuni. In plus de asta fiecare are o putere initiala, plus upgrade-urile pe care le ia pe parcurs, care pot fi foarte puternice si te pot indemna la o strategie sau alta. Inca nu am nici cea mai vaga idee cat de bine am jucat jocul, pentru ca e de o variabilitate imensa, data nu numai de elementele din joc dar si modul in care construiesc jucatorii. Mai arata si superb pe masa, asa ca i-am dat clar nota maxima. 10 :sy: / 10

----

Desi Nidavellir m-a surprins pe ultima suta de metri, jocul lunii ramane Whistle Mountain! :crown: Si luna asta e una dintre cele mai bune in materie de descoperiri de foarte multa vreme incoace.
Last edited by Corwin on 03 May 2021, 15:32, edited 1 time in total.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe: Yucata | Board Game Arena | Boite a jeux | MaBi Web

User avatar
mendocino
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 310
Joined: 16 Jun 2013, 09:13
Location: Cluj

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122497Post mendocino
03 May 2021, 11:10

Luna aprilie pentru mine a adus următoarele noutăți:

1. Cryo - este un worker placement, în care jucătorii își trimit dronele să recupereze tot mai mult resurse ca urmare a prăbușirii unei nave spațiale încercănd să facă cavernele de sub suprafața planetei habitabile, pentru a putea adăposti naufragiații care așteaptă la suprafață. Jocul are un game flow destul de bine pus la punct, ceea ce pentru mine înseamnă o tură de joc rapidă. Pe tură se pot trimite dronele la lucru, sau se poate face un reset general, care include și adunarea de resurse suplimentare plus elemente de sabotaj, prin care se poate reduce numărul supraviețuitorilor oponenților și astfel blocândule accesul la puncte zdravene la final ce reies din aspectul de area control în caverne. Este o frumusețe de joc, cu un gameflow bine pus la punct. :sy: 8 / 10 :sy:

2. Back to the Future: Back in Time - este un joc cooperativ, o transpunere a celebrului film în care jucătorii (personajele din film) adună piese împrăștiate ale DeLoreanului și încearcă să-l ducă la turnul cu ceas înaintea orei stabilite. Nu este un joc foarte complicat, e destul de random și foarte tematic. Acțiunile posibile pe tură sunt determinate de zaruri, mitigarea acestora nu este destul de puternică, ca atare mare strategie nu se poate face, dar este compensat de factorul tematic. :sy: 7 / 10 :sy:

3. The Bloody Inn - un joc de cărți, de fapt un fel de partygame, în care jucătorii adună musafiri în hanul lor propriu, ca apoi să le jefuiască și să le trimită în sicrie. Punctajul este dat de numărul de sicrie îngropate sub han. Jocul are o tematică interesantă, destul de morbidă, ca și game flow este destul de simplist. :sy: 6 /10 :sy:

4. Horrified - este un joc cooperativ unde scopul de este de a elimina monștrii din universul clasic al filmelor Universal Studios (Dracula, Frankenstein, Mummy, etc.). Fiecare monstru are niște reguli unice prin care se poate elimina ceea ce face jocul mai variat, deoarece regulile de bază sunt destul de minimaliste: mișcare, atac simplu, câteve cărți cu extra puteri, și cam atât. Norocul jocului este că merge destul de repede, nu este prea lung și tematica este destul de imersivă, mai ales fanilor filmelor :sy: 8 / 10 :sy:

5. Ginkgopolis - este o combinație de engine-building piperat cu tile laying. Pe tură se joacă câte o carte, care permite câte o acțiune prin care se poate dezvolta tridimensional orașul comun din mijloc, cu scopul de a controla cât mai multe districte pentu punctaj de tip area control. Are o mecanică foarte bună, este aspectuos cu sistemul de construire tridimensional, dar grafic putea să fie mult mai frumos. :sy: 7 / 10 :sy:

6. MicroMacro: Crime City - un joc cooperativ foarte drăguț, unde pe o hartă imensă alb-negru trebuie reconstituite elementele unor crime. E un joc de perspicacitate, necesită ochi foarte buni sau lupă. :sy: 6 /10 :sy:

7. Overbooked - un joc abstract în care pe tură jucătorii aleg câte o carte de joc, care determină numărul de pasageri disponibil și modalitatea de așezare a lor în avionul propriu. Scopul este să se umple avionul cât mai mult posibil, fără a fi prea mulți pasageri care se suprapun (acestea aducând puncte în minus). Punctajul se face ținând cont de tipul și modul pasagerilor așezați în avion. Este un joc cu reguli puține, dar care necesită destul de multă gândire în la plasare. :sy: 7 / 10 :sy:

8. Whale Riders - noul joc Knizia, în care jucătorii, având câte două acțiuni pe tură ori își mișcă omulețul pe traseul din ocean, ori cumpără diferite resurse, care apoi pot fi returnate pentru a realiza contracte care la rândul lor aduc puncte. Plus este opțiunea de a cumpăra perle prețioase care la fel se adună punctajului final. Este un joc tipic Knizia, fără nici o legătură tematică, fără vreo grafică frumoasă, dar un joc calculabil și rapid. :sy: 6 / 10 :sy:

9. Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated - din cauza faptului că este un legacy nu aș vrea să comentez prea mult, dar după trei partide pot să spun că este ”Wow!” :sy: 9 /10 :sy:

10. Royal Visit - un joc tipic Knizia. Pe tabla de joc din textil btw., cu ajutărul cărților se mută pionuri (rege, soldați, bufon, vrăjitor) fiecare având setul propriu de reguli cu scopul de a aduce regele în partea proprie a tablei de joc. Este un joc pentru doi rapid și distractiv, care totuși dă bătăi de cap, plus are o interacțiune între jucători care nu lasă adrenalina mai jos. :sy: 7 / 10 :sy:

11. Fossilis - bazat pe un sistem de action point allowance, jucătorii pe tură încearcă să decoperteze oase de fosile, pe care apoi să le combine în funcție de ce dinozaur din ce este alcătuit pentru a aduna puncte. Punctajul este suplementat și de un aspect de set collection, adică fiecare dinozaur reclădit are câteva trăsături aparte și colectarea de seturi din fiecare aduce puncte de victorie destul de substanțiale. Jocul este foarte interactiv, poate puțin prea rapid pentru a putea avea satisfacția de a fi paleontolog. Arată foarte bine, dar sistemul de adunat oase cu penseta merge destul de greoi, mai ales dacă groapa e plină. :sy: 7 / 10 :sy:

12. Ka Pai - este un joc nou în lumea roll&write. Extrem de simplu: se alege câte un simbol de pe zarul aruncat și se notează pe foaia de joc cu scopul de a realiza seturi distincte de câte trei în plus legând câteva ”statui” predefinite pentru ceva punctaj în plus. Din păcate este un roll&write mediocru. Are și ceva tematică, dar grafica e foarte abstractă. :sy: 6 / 10 :sy:

13. Barrage - este un worker placement în care se construiec baraje, hidrocentrale, apoi energia produsă este transpusă în puncte de victorie. Tabla de joc este modulară, puțin cam sumbră și încărcată, dar acțiunile respectiv combinațiile posibil sunt destul de bine puse la punct și echilibrate. Însă trebuie planificat foarte bine fiecare tură în avans, deoarece fiecare pas greșit e destul de penalizat în privința punctajului. :sy: 8 / 10 :sy:

14. Mesopotamia - un joc antic bazat pe un sistem de action point allowance în care jucătorii explorează harta, adună resurse, construiesc temple, adună mana (necesar jertfelor) și sate pentru transport jertfe în zikkuratul central. Cine reușește primul să prezinte toate jertfele câștigă. Jocul intră în categoria oldies but goldies, partea de explorare este destul de random, ca urmare nu prea poți să prevezi ce fel de resurse vor apărea pe hartă, și e mai greu de planificat, dar în general e un joc bun. :sy: 8 / 10 :sy:

15. Sumeria - are la bază mecanismul celebrului moară: se plasează și se mișcă pioni pe drumuri ce le diferite teritorii mesopotamiene, ca la sfărșitul jocului să fie evaluate pentru comori, din care se fac seturi, și în funcție de mărimea acestora se adună punctele. Este un joc rapid, ușor de învățat. :sy: 8 / 10 :sy:

16. Ur - deși autoproclamat civ-builder este totuși un joc abstract în care pe tură jucătorul joacă un tile din mână având două acțiuni, apoi la sfârșitul turei schimbă cu un alt tile diferit de pe tabla de joc. Sunt câteva acțiuni prin care se plasează pionii pe tile-urile etalate cu scopul de avea cât mai multe de aceleași culoare la final (punctajul). Pe de altă parte când cineva reușește să plaseze cinci pioni pe un tile, acesta devine un zikkurat, care poate fi folosit ca și culoare de joker la sfărșitul jocului. Deși are reguli simple, și o grafică care lasă de dorit, este un joc care dă mult de gândit și chiar poate duce la AP. :sy: 8 / 10 :sy:

17. Dale of Merchants - este un joc deck builder cu a grafică frumoasă și o tematică simpatică cu animale. Mecanismul jocului nu aduce multe noutăți: cumperi cărți, joci cărți (câte poți pe tură) și apoi câștigi. E aș zice că este un Dominion puțin mai frumos. :sy: 7 / 10 :sy:

18. X-Men: Mutant Insurrection - jocul este o reeditare al Elder Sign (mecanismele sunt aceleași) însă piperat cu elemente din Marvel Champions, cum ar fi partea de story line. Din păcate partea de dice mitigation este foarte redus, lipsesc foarte tare cărțile de joc din ES, cum ar fi artefactele, vrăjile, etc. Totul depinde de norocul cu zarurile, ceea ce poate fi destul de enervant. Dar tematica e bună, grafica e frumoasă, story line-ul destul de bun. S-ar fi putut și mai bine. :sy: 7 / 10 :sy:

19. Cosmic Encounter Duel - prin acest joc s-a încercat (fără mare reușită) să facă un joc pentru doi din celebrul Cosmic Encounter, care este distractiv la patru sau mai mulți participanți. Eu zic că nu a ieșit un joc bun, partea de combat este prea stufos pentru un 2p iar partea cu aliații iarăși nu este foarte bine pus la punct. În rest cam aceași grafică a rămas, același univers. :sy: 7 / 10 :sy:

20. Minimal Creation - pe tabla de joc fiecare jucător plasează pe tură câte un element poliomino sau își mișcă pionul, cu scopul de a ajunge ori pe terenul oponentului și să-și construiască acolo templul, ori să combine tile-urile să rezulte în cât mai multe zone 4x4 posibile. Jocul nu este foarte bine gândit, iar nici regulile de joc nu ajută foarte mult, fiind traduse din japoneză prin google translate. Este singurul joc al desginerului btw. :sy: 5 / 10 :sy:

21. Coney Island - jucătorii plasează oamenii din circul propriu în viitorul parc de distracții Coney Island, apoi la un moment dat acestea vor fi înlocuite cu atracții de diferite mărimi. Plasarea oamenilor permite adunarea de mai multe resurse, de aceea trebuie gândit bine momentul optim de înlocuire. Pe de altă parte oamenii rămași în parc la finalul jocului se depunctează. În plus sunt tot felul de acțiuni adiționale care se pot lua. Este un joc din categoria oldies but goldies. :sy: 6 / 10 :sy:

Jocul lunii pentru mine este: :sy: :sy: :sy: Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated :sy: :sy: :sy:

User avatar
VZQ
King Meeple
King Meeple
Posts: 420
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122571Post VZQ
04 May 2021, 22:25

Putine, dar bune (pentru noi) :tu:

KOHAKU (9P/2J)
Un abstract zen, bazat pe plasare de placute in model tip "tabla de sah" (Cacao-style).

Scopul jocului este, in teorie, sa construiesti cel mai frumos iaz cu pesti koi, iar in practica, sa acumulezi cele mai multe puncte. Cum faci asta? Very simplu: ai la dispozitie o "piata" cu placute de 2 feluri - unele au desenate pe ele pesti de diverse culori (si combinatii de culori), iar celelalte au diverse ornamente, care sunt practic modalitati de scoring (de ex. florile si fluturii vor sa fie plasati/e langa pesti de aceeasi culoare, broastele vor sa fie inconjurate de libelule, statuetele sa fie inconjurate de pesti, in timp ce pietrele pot adaposti puiet, etc).

Pe tura ta trebuie sa selectezi 2 placute alaturate: una cu pesti, cealalta cu decoratiuni, si sa le plasezi in "iazul" propriu. Nu exista restrictii de forma, adiacenta sau directie, singura regula ce trebuie respectata este ca placutele trebuie plasate alternativ, in model "tabla de sah" (nu trebuie ca placute de acelasi tip sa fie invecinate).

Jocul continua pana cand teancul cu placute cu pesti este epuizat (in functie de numarul de jucatori, un numar de placute este scos la inceput din joc).

Jocul are niste chichite interesante: de ex de fiecare data cand se recompleteaza "piata", placutele din centru migreaza spre laturile exterioare, iar placutele noi le iau locul. Se produc astfel niste miscari interesante de piese, care te forteaza sa gandesti un pic in avans ce oportunitati deschizi adversarului).
Pestii poti fi monocolori, sau o combinatie de 2 culori - caz in care conteaza ca fiecare culoare in parte (ceea ce genereaza niste oportunitati interesante de scoring). De asemenea, pot puncta pentru mai multe ornamente in acelasi timp (asa ca este important si cum grupezi placutele de scoring - mai ales in cazul florilor de aceeasi culoare).

Productia este peste medie: toate placutele sunt acrilice, groase, care dau (putin) iluzia de 3D, iar playmat-ul este de calitate. Din pacate, sunt 2 probleme enervante:
- track-ul de scor este printat pe playmat si este greu de folosit (se folosesc niste tokene de lemn in forma de peste, pe care le tot muti in stanga si-n dreapta);
- placutele au margini dure, taioase, care trebuie pilite individual; nu este chestie doar de look, marginile respective zgarie vopseaua de pe spatele placutelor, asa ca nu ai de ales...si daca nici n-ai smirghel fin prin casa, ca mine, si te apuci sa le fasonezi cu pila de unghii, pregateste-te pentru cateva ore bune de munca sustinuta...

Una peste alta, un joc extrem de relaxant, cu o prezenta estetica puternica pe masa de joc si cu suficiente provocari tactice pentru gameru' din tine. Nota 9/10 (jocul lunii).



FAIRY TALE INN (4P/2J)
Connect 4 cu puteri speciale, la un pret nesimtit (dar tipic) marca CMON.

Jucatorii plaseaza placute cu personaje intr-o "retea" (hanul basmelor), incercand sa acumuleze cat mai multe puncte (bani) pana la finalul jocului.

Fiecare din cele 8 (doar opt) personaje pe care le gasesti in cutia jocului are o abilitate speciala, care-si produce efectele fie in momentul plasarii placutei corespunzatoare, pe toata durata partidei, sau la final, in faza de scoring (unele personaje vor sa fie inconjurate de figuri noi, altii se simt mai bine intre prieteni; unele caractere sunt generoase, dand bani jucatorilor, altele usureaza de bani adversarii, in timp ce personalitati particulare precum Jack, sau Flautistul din Hamelin vor umple grid-ul de vrejuri de fasole, sau sobolani, care vor bloca spatii importante).

La asta se adauga "hanul" in sine, care contine niste camere speciale, ce-ti permit sa joci doua ture consecutive, sa castigi mai multi bani, sau chiar sa anuleze abilitatile personajelor "cazate" in spatiile respective.

Partidele sunt rapide (15 - 20 minute), iar turele simple: ai la dispozitie o "piata" din care recrutezi un personaj, pe care-l "cazezi" in "han", in functie de abilitatile sale (personajele jucate de tine vor fi cu fata spre tine, deci colorate, cele jucate de adversar, vor avea doar conturul desenat, astfel ca in orice moment poti vedea cine, ce a jucat). Apoi - daca este cazul - verifici posibilele bonusuri oferite de spatiul in care ai plasat personajul, iar apoi - daca este cazul - abilitatea speciala a personajului. In final, extragi din saculet 1-2 placute pentru a completa piata, si tot asa pana la final (jocul se termina in momentul cand 3 coloane verticale sunt completate integral).

Este un joc placut, simplu ca reguli si chiar desfasurare, dar in egala masura neasteptat de placut (avand in vedere premisa).

Singura chestie naspa (lasand pretul la o parte) este numarul (extrem de) limitat de personaje, cu atat mai mult cu cat cele disponibile nu vin cu o fata B, cu eventuale puteri alternative (si la cum inteleg cei dela CMON sa-si sustina jocurile de familie, sanse de extensii prea curand nu vad - inca astept pentru Foodies - alt joc vaduvit de continut...). Nota: 9/10.

User avatar
sergiunastrut
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 281
Joined: 13 Nov 2018, 21:03
Custom Rank: Storytellers Club
Location: Iași

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122667Post sergiunastrut
06 May 2021, 12:37

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
CuBirds [online] este un joculeț de cărți care se axează pe gestionarea cărților din mână și set collection pur. Setting-ul prezintă 8 specii diferite de păsări desenate pătrățos pe cărțile astea, păsări care vin și se așează pe un gard de sârmă. La tura ta, vei juca toate păsările din aceeași specie din mână, juxtapusă unui capăt din cele 4 garduri/rânduri separate. Dacă ai vreo pasăre din aceeași specie pe rând, vei prinde toate păsările in-between și fie le vei scora instant (aka le trimiți acasă, le eliberezi în natură, etc) dacă ai suficiente exemplare din specia respectivă adunate, fie le păstrezi și le aduni pentru later scoring. Fiecare specie are 2 condiții de scoring - prima cifră e mai mică (de la 3 la 6) și dacă o întrunești primești un token de scoring din specia respectivă, a doua e mai mare (de la 4 la 9) și îți va da 2 tokene de scoring odată îndeplinită. Jocul e o cursă în sensul ăsta, finalul fiind declanșat fie de cine adună tokens pentru 7 specii diferite, ori de cel care a adunat câte 2 tokens pentru 3 specii diferite (ceea ce de regulă se întâmplă mai greu). În teorie jocul pare interesant, deși grafică e ciudățică, dar în practică luck of the draw e puternic accentuat, așa că riști să aduni 5 păsări de același fel și să trebuiască apoi să le joci pe toate odată că adversarii au șutit capetele de care te puteai lega, iar cărțile reapărute nu se potrivesc cu ce ți-a mai rămas ție.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Nidavellir [online] , sau Dwarf Kingdom, te invită să îmbraci rolul unui Elvaland de încredere al regelui și să îți recrutezi cei mai dibaci și curajoși dwarves pentru a fi desemnat într-un final ăl mai viteaz dintre cei mici, capabil să-și măsoare forțele cu dragonul Fafnir. La fiecare tură, jucătorii licitează câte o monedă din cele 5 standard cu care fiecare începe, în dreptul celor 3 taverne de unde se vor cumpăra cărți/dwarves. Dacă ai jucat și moneda cu valoarea 0 în dreptul uneia din cele 3, atunci cu suma celor 2 rămase vei înlocui una din ele, crescându-ți așadar exponențial șansele la a câștiga licitația unei anume taverne și implicit vei avea prima alegere în turele următoare. Toți jucătorii se vor alege cu o carte așadar (cărți de 5 culori, care se scorează diferit), în funcție de valoarea bid-ului, iar cartea respectivă se va etala în tabloul individual. Odată un set de 5 (câte una din fiecare culoare) completat, jucătorul primește dreptul de a recruta un erou, care fie va reprezenta o carte cu simboluri multiple pe o anumită culoare, fie va fi una gri ce presupune un set collection separat de cele 5. Rămâne să-l mai explorez, să-mi dau seama dacă rentează să mergi targetat pe 2-3 culori pentru scoring exponențial, sau mai degrabă sunt mai valoroase seturi multiple în combinație cu 3-4 eroi. Până acum am mers mai mult pe a doua variantă și a dat roade.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Navegador [online] e inspirat de expedițiile portugheze ale secolelor XV-XVI, drept urmare fiecare jucător pornește din Portugalia cu nimic mai mult decât 2 bărci și 3 workeri și încearcă să exploateze cât mai bine rondelul de acțiuni astfel încât să fie încoronat drept cel mai faimos explorator. Rondelul de acțiuni te va lăsa: să construiești mai multe bărci, să colonizezi varii regiuni explorate și să primești în schimb zahăr, aur sau mirodenii, să explorezi regiuni noi de ocean, să construiești clădiri consumând workeri (fabrici, temple sau docuri), să angajezi workeri adiționali, să primești un privilegiu care va funcționa ca un multiplicator de end game scoring, sau să faci negoț la piață în funcție de bunurile/fabricile pe care le ai. Cumva cheia pentru engine building sunt workerii, iar dinamismul pieței îți va schimba orientarea fie spre piețe, fie spre colonii și bunuri (pentru că dacă cineva are multe colonii, dar nu are fabrici, valoarea bunurilor va scade și va renta producția de bunuri din fabrici și invers). Banii se duc repede, bărcile avansează de la 1 la 3 spații prin oceane (în funcție de niște limite de explorare de pe hartă), iar jocul se va termina fie când Nagasaki, capătul estic, ajunge să fie explorat, fie când se construiesc toate clădirile disponibile. Privilegiile vor funcționa ca multiplicatorii din Transatlantic pentru varii categorii, iar jocul are amprenta lui Mac Gerdts accentuată. Mi-ar fi plăcut ca bărcile nou construite să nu plece tocmai din Portugalia și să trebuiască să străbată toată harta, deja colonizată, ci să fie deployed mai degrabă în frontierele roșii ce se descoperă pe parcurs, dar ăsta e un aspect secundar.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Pan Am [fizic] vrea să plătească tribut anilor uitați ai companiei aeriene cu același nume, cea mai mare companie internațională până la declinul ei din anii ‘90. Tematic, fiecare jucător controlează o linie aeriană secundară, care va vrea să se extindă și ulterior să atragă investiția Pan Am-ului în schimbul acțiunilor. Pe durata a 7 runde care încep cu un eveniment ce reglează prețul unei acțiuni dar și gradul de extindere a Pan Am-ului, jucătorii vor plasa ingineri în 5 zone diferite: A pentru aeropoarte, B pentru destinații, C pentru avioane, D pentru rute, E pentru directive. Zonele A, B și C au spații de licitație (inginerii supralicitați sunt returnați), iar D și E se rezolvă în ordinea plasării. Cu aeropoarte și destinații vei putea câștiga drepturi de aterizare pentru crearea rutelor, iar tipul de avion va determina range-ul rutei pe care ți-l poți permite. Vei vrea de regulă să deschizi rute apropiate de Miami, pentru că de acolo va porni expansiunea Pan Am-ului și nu vei vrea să neglijezi directivele, pentru că pot oferi bonusuri consistente în momente cheie, sau chiar acțiuni adiționale la final de joc. La final de rundă jucătorii primesc income în funcție de range-ul rutelor (acesta scade la vânzarea rutelor) și numărul aeropoartelor, iar apoi se rezolvă faza de expansiune a Pan Am aruncând cu zarul de câte ori dictează event-ul turei respective. În funcție de hașurile arătate pe zar, se urmăresc segmentele adiacente rutei deja extinse iar dacă acestea sunt controlate de jucători, ei vor primi o sumă de bani în funcție de range. Ultimul pas, opțional, e achiziția de acțiuni la prețul curent al bursei. Jucătorul cu cele mai multe acțiuni după 7 runde va câștiga. Deși worker placement-ul e foarte straight forward, licitația devine interesantă în cursa pentru cele mai bune poziții, iar speculația bursei te ține în priză. Pentru fiecare rundă sunt câte 4 evenimente disponibile în deck, deci există suficient de multă rejucabilitate.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Aquatica [fizic] pare că și-a luat setting-ul din Aquaman, cufundându-te în adâncimile oceanului pe post de rege acvatic. În cele 30-60 de minute de joc, totul se va rezuma ca acțiune principală la gestionarea cărților caracter din mână și a le juca la timpul potrivit pentru a explora locații noi sau pentru a cumpăra caractere noi. Caracterele vor influența destul de puțin deck-ul pentru durata asta de joc, dar punctul forte al jocului e înlănțuirea de combos ce o poți face odată sincronizate diversele locații. Fiecare carte de locație va avea o serie de nivele de adâncime și odată cumpărate vor fi așezate pe board-ul principal, cu cercul cel mai apropiat de suprafață vizibil. Aceste cercuri de adâncime de regulă sunt bani sau forță militară (currency pentru achiziția cărților noi), ori simboluri de raise sau shelving locations. Vei vrea fie să consumi cercurile respective ca urmare a cuplării lor cu o carte de caracter, fie să folosești orice simbol de raise și să cobori cât mai adânc, pentru că doar o locație explorată complet poate fi shelved pentru punctele de final. Opțional, odată explorate complet, acestea pot oferi bonus diavoli de mare, care sunt instant bonuses when needed. Jocul se va termina fie când cineva îndeplinește cele 4 obiective, ori când deck-ul de caractere adiționale este epuizat. Tot farmecul jocului e gestionarea acestui tablou, iar când reușești să explorezi și câte 3-4 locații odată ai senzația de mega combo. Ivan Tuzovsky mi-a captat atenția, mai ales că e vorba de un debut în design cu acest joc.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Harvest Island [fizic] este obiectul unui alt joc de set collection pur, care și-a propus să nu exploreze aceleași resurse agricole obișnuite, ci vrea să te învețe nume de fructe exotice pe care le-ai mai citi poate doar când mai treci prin Auchan. Fiecare jucător este un cultivator din Formosa - o insulă exotică din Asia - care speră să cultive recoltele cele mai bogate pe cele 3 câmpuri ale sale pe durata unui an. Fiecare anotimp vine cu deck-ul său de cărți și cu o anumită distribuție de fructe plus o cărți de soare sau ploaie (care dacă sunt extrase succesiv și identic de 3 ori, vor provoca fie secetă, fie inundații, adică fiecare cultivator va pierde jumătate din recolta câmpului cel mai roditor). La tura ta, fie cultivi, fie recoltezi. Cultivarea presupune întâi cheltuirea unei cărți pe post de sămânță, iar apoi plantarea (adunarea) de fructe de același fel pe câmpul respectiv, eventual fertilizate pentru un set și mai mare. La fiecare acțiune de cultivare joci 2 cărți din cele 4 din mână, iar la final faci refill. La recoltare, alegi unul sau mai multe câmpuri și scorezi seturile de fructe, primind și un animăluț ca medalie (puncte extra) dacă atingi un anume prag pentru fiecare set. Aceste medalii pot recircula între jucători la recoltarea seturilor superioare, iar la final se trage linie și se adună. Rapid, cu o grafică impresionantă și cu o senzație de fresh în acest setting agricol, cred că este unul dintre cele mai solide jocuri de set collection încercate.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Fantastic Factories [fizic] este un tableau builder cu un setting industrial, în care jucătorii vor folosi cele 4 zaruri de început pe post de workers, având ca ultim gol fie manufactura a minimum 12 lăzi de bunuri procesate, fie construcția a minimum 10 blueprint cards, ambele condiții de declanșare de final de joc. Jocul decurge în 2 faze: market și work. În market phase, jucătorii vor alege un blueprint card gratuit din cele disponibile în display, pe care îl vor lua în mână, fie vor angaja un contractor cu o putere instantă specială, apoi îl vor decarta. În work phase, vor fi construite blueprint cards din mână în tabloul individual, ori se vor folosi zarurile pe post de basic actions (în principiu generare de materii prime pentru construcții), ori pentru a activa linii de producție construite anterior. Deși e puternic colorat, jocul se simte ingineresc și industrial și are suficient spațiu de decizie, mai ales în distribuirea celor 4 workeri care sunt mult prea puțini pe măsură ce dezvolți tabloul. La final, punctajul e dat de numărul lăzilor și valoarea cărților construite. Personal găsesc mai ușoară declanșarea finalului printr-un tablou de minimum 10 cărți, decât a manufactura 12 lăzi, dar ambele strategii sunt valide.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
La Granja [online] este o combinație de mecanisme foarte interesante, printre care dice drafting (mecanismul meu favorit), multi-use cards, area majority și hand management. Jocul exploatează o tematică agricolă, de data asta undeva într-un sătuc din Mallorca. Punctual, cele 6 runde vor parcurge aceleași 4 faze: 1) farm phase - în care vei juca o carte fie în stânga board-ului, pe post de ogor, în dreapta, ca extindere a fermei, sus, pe post de resurse pentru piață, ori jos, sub forma unui asistent în fermă (cu puteri variate), urmată ulterior de hand refill + income, 2) revenue phase - în care vei face drafting de 2 zaruri, fiecare cu o anume acțiune, iar de cel rămas vor beneficia toți, 3) transportation phase - în care vei alege un tile cu un număr de măgari, în secret, care va determina numărul personal de livrări fie pe board-ul principal, fie pe cărțile de resurse pentru piață și 4) scoring phase - în care se scorează markerele de la piața centrală și poziția pe siesta track. Pe lângă toate astea, mai există o mulțime de anytime actions ce presupun conversii de resurse din basic în procesate, efecte ale asistenților, activare de roof tiles, upgrades, etc. Spațiul de decizie în jocul ăsta e imens și e incredibil cât de multe poți face cu 4-5 cărți din mână (cred că puterile asistenților sunt unice pentru fiecare carte din deck) și cum ți se deschide jocul în funcție de fiecare alegere. Timing-ul pentru livrările din zonele cheie de pe board-ul principal poate fi game changer spre final de joc, dar per total, nu cred că am jucat ceva cu multi-use cards care să fie atât de important și de interesant în alegeri. Iar pentru simplu fapt că e combinat și cu dice drafting și cu tot engine-ul de income pe care îl faci, ajunge să fie o capodoperă care cel mai probabil va urca spre 10 după mai multe partide.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Encore! [fizic], sau Noch mal! dacă ați jucat varianta germană a lui, este un roll and write simpluț gândit de Inka și Markus Brand, ce vine cu un grid de 15 coloane x 7 rânduri, fiecare pătrățel fiind solitar sau parte a unui grup mai mare sau mai mic de una din cele 5 culori din joc. Jucătorul activ aruncă 3 zaruri albe (ce vor determina culoarea) și 3 zaruri negre (ce vor determina valoarea grupului de pătrățele ce trebuie hașurat) și alege 2 din ele, marcându-le pe foița lui. Ceilalți vor alege orice combinație rămasă de pe celelalte 4 zaruri. Alegerea va fi tot timpul hașurată adiacent unui grup deja hașurat. Cel care hașurează primul o coloană și /sau o culoare completă va primi puncte adiționale, coloanele marginale valorând cel mai mult, iar coloana centrală 0. Există și un număr consistent de wild choices și stele marcate random pe foiță ce se vor scădea dacă nu sunt hașurate până la final, iar finalul se declanșează fie când cineva hașurează toate pătrățelele, ori o rundă completă nimeni nu mai poate hașura nimic valid după aruncarea zarurilor. Am avut impresia că ar fi trebuit să încep a hașura grupurile mai mici prima dată, pentru că dacă le lași pe final te pot bloca. În același timp, asta te va costa puncte importante în cursa pentru coloane, dar overall, unul dintre puținele roll and writes care m-a ținut antrenat pe toată durata jocului.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Mountain Goats [fizic] este un filler de 10-15 minute, parte din trio-ul lansat de BoardGameTables și poate cel mai interesant dintre toate. Fiecare jucător e stăpânul a 6 capre care vor vrea să urce spre vârful a 6 munți diferiți (numerotați de la 5 la 10), pentru că acolo iarba e mai verde și punctele sunt mai dulci. La tura ta, vei arunca 4 zaruri și le vei grupa în așa fel încât să obții numere de la 5 la 10, urcând capra de pe muntele respectiv o treaptă - munții de 5 și 6 au în total 4 trepte, cei de 7 și 8, 3, iar cei de 9 și 10, 2. Doar pe vârful muntelui nu are voie să stea decât o singură capră (atunci când un alt jucător ajunge acolo, o răstoarnă pe regina muntelui direct la bază), în rest toate celelalte trepte pot fi împărțite. Doar dacă te menții la vârf și grupezi zaruri cu același număr vei aduna point tokens de aceeași valoare. Primul care face un set de 6 tokens diferite primește extra bonus token, iar jocul se termină când toate bonus tokens sunt epuizate, ori punctele de pe 3 munți diferiți sunt epuizate. Există o satisfacție aparte să arunci capra vecinului de la vârf și overall un filler solid.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
GPS [fizic] este al doilea din trio și explorează ideea unor jucători care vor să lanseze pe orbita planetei 12 sateliți, așezându-i într-o rețea GPS funcțională. Modul prin care jucătorii fac asta se împarte în 2 mari faze, dar cu același mecanism de spinner. În prima fază, la fiecare rotire de spinner jucătorii încearcă să speculeze și să plaseze (pe direcția vârfului spinner-ului) cât mai ascendent cei 12 sateliți (numerotați de la 1 la 12), iar în faza a doua, la fiecare rotire de spinner aceștia vor încerca să repoziționeze sateliții care nu respectă ordinea ascendentă. Cum jocul în sine e destul de meh, tot farmecul lui era spinner-ul acesta sub forma unei rachete care, din cauza dimensiunii, cam mișcă planeta cu totul la fiecare rotire (și de aceea o să cam ții de planetă cu un deget) și cam deranjează sateliții de pe orbită - lucru dezamăgitor.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Sequoia [fizic] este ultimul din serie și este design propriu al lui Chad, dacă celelalte erau reimplementări, iar ideea joculețului e să arunci în secret cele 5 zaruri individuale și să faci din suma lor 2 perechi. Toți jucătorii arată perechile păstrate simultan, iar ulterior vor plasa câte o felie transversală de sequoia în culoarea lor, pe cărțile numerotate cu suma fiecărei perechi (de la 1 la 12). După 10 runde se vor fi plasat toate feliile de sequoia, așa că se vor evalua majoritățile pentru fiecare din cele 12 cărți, iar primul și al doilea jucător vor lua cele 2 point tokens vizibile și alocate random la început de joc (primul are de regulă valori de la 2 la 6 puncte, iar al doilea 1 sau 2 puncte). Unde vor fi egalități, se vor juca runde adiționale doar cu jucătorii în cauză, majoritatea evaluându-se după fiecare rundă. Interesantă tensiunea generată de alegerea simultană a zarurilor, iar faptul că ai tot timpul un zar de buffer ajută la aruncările nefaste - deși prin alocarea punctelor random la început, s-ar putea ca aruncările nefaste să fie de dorit în unele partide.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Caylus [online] este design-ul original al lui William Attia și reimplementat în Caylus 1303, pe acesta din urmă încercându-l prima dată și pe care îl dețin încă. Pentru că eram curios de diferențele dintre ele, cel original fiind considerat și mai complex am reușit să îl învăț și să îl încerc luna asta. Ei bine, ca nucleu se simte același joc economic, tatăl worker placement-ului modern, în care jucătorii construiesc traseul până la palat, vor livra pachete de resurse pentru construcția castelului ca fortăreață și vor primi varii favoruri - toate astea cu aceeași tensiune dată de călărețul care, odată mutat înapoi anulează workerii plasați pe clădirile de după el. Ca și diferențe, îmi place mai mult modul de funcționare al favorului în 1303, care fie îți dă un bonus în funcție de runda curentă, fie te lasă să furi un personaj, ceea ce îți va oferi bonusuri/puteri relativ asimetrice față de restul (ajungând potențial să ai personaje multiple)., versus niște track-uri de puncte/bani/resurse/clădiri în varianta originală. De asemenea, îmi place mai mult ideea unui număr de runde finit și a punctelor ascunse în versiunea nouă, versus număr de runde determinat de rapiditatea construcției castelului sau a bailiff-ului pe traseu și a punctelor vizibile pe marginea board-ului. Nu în ultimul rând, mi se pare mai elegantă folosirea worker-ilor ca și currency în defavoarea banilor din versiunea originală. Una peste alta, incluzând și grafica net superioară a versiunii noi, prefer versiunea mai streamlined, adică pe cea nouă.

Image
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
Victorian Masterminds [fizic] închide lista trimițându-ne într-o eră victoriană în care Sherlock Holmes a trecut în neființă și odată cu dispariția lui de pe scena investigațiilor, cele mai ticăloase minți vor să instaureze o doză cât mai mare de teroare asupra lumii pentru a-și câștiga titlul de The Greatest Villain of All Time. Ei bine, jocul este o combinație de worker placement cu variable player powers. Worker placement-ul se va desfășura prin stivuirea cu fața în jos a celor 4 agenți ai fiecărui jucător (3 identici și unul care activează puterea specială a navei) în cele 5 mari orașe (Londra, Moscova, Paris, Roma și Washington), iar când stiva atinge un anume număr de agenți în funcție de numărul de jucători, se întoarce și se rezolvă în ordine. Locațiile dau resurse basic pentru construcția navei (cupru și șuruburi), putere militară necesară pentru a putea combate Serviciile Secrete și a cotropi clădiri, oameni de știință care pot fi jucați ca extra bonus/extra actions la nevoie, sau file din codul lui Da Vinci care se adună în bibliotecă drept puncte de final de joc. Puterea variată a fiecăruia e dată de nava lui și de gradul ei de completare, deblocând acțiuni mai puternice pe parcurs. Finalul jocului e declanșat de jucătorul care-și termină de construit nava, sau de Serviciile Secrete, în caz că puterea lor ajunge la maximum. Jocul devine foarte greu de planificat în mai mulți jucători, din cauză că unul dintre cei 4 agenți este un sabotor ce anulează acțiunea agentului imediat de sub el, așa că există un oarecare grad de frustrare în direcția asta. Înafară de asta, calitatea componentelor e top notch și jocul e unul cursiv și rapid, care merge jucat din când în când.

╔═════════════════════════════════════════════════════════════════╗
| ░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░e░c░o░m░m░e░n░ d░s░ 》》》 🍇 🅛🅐 🅖🅡🅐🅝🅙🅐 🍇 |
╚═════════════════════════════════════════════════════════════════╝
Kallax Display: Colțul meu de artă
Am încercat recent: Cotate subiectiv
Poveștile le spun aici: PLAY|STORY|SHORT || @playstoryshort

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 767
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122668Post emisanSB
06 May 2021, 12:45

sergiunastrut wrote:
06 May 2021, 12:37
Mi-ar fi plăcut ca bărcile nou construite să nu plece tocmai din Portugalia și să trebuiască să străbată toată harta, deja colonizată, ci să fie deployed mai degrabă în frontierele roșii ce se descoperă pe parcurs, dar ăsta e un aspect secundar.
Ar debalansa jocul :)

User avatar
sergiunastrut
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 281
Joined: 13 Nov 2018, 21:03
Custom Rank: Storytellers Club
Location: Iași

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122669Post sergiunastrut
06 May 2021, 12:47

emisanSB wrote:
06 May 2021, 12:45
sergiunastrut wrote:
06 May 2021, 12:37
Mi-ar fi plăcut ca bărcile nou construite să nu plece tocmai din Portugalia și să trebuiască să străbată toată harta, deja colonizată, ci să fie deployed mai degrabă în frontierele roșii ce se descoperă pe parcurs, dar ăsta e un aspect secundar.
Ar debalansa jocul :)
Poate, dar ar fi fost în opinia mea mai interesant să plece bărcile de la fiecare frontieră nouă și să avanseze tot timpul un singur spațiu, nu 2 și 3. Cumva să nu tot străbați teritorii deja exploatate și goale.
Kallax Display: Colțul meu de artă
Am încercat recent: Cotate subiectiv
Poveștile le spun aici: PLAY|STORY|SHORT || @playstoryshort

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1038
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122685Post rabesandratana
07 May 2021, 16:23

sergiunastrut wrote:
06 May 2021, 12:37
Image[/url]
╔════════════════════════════════════════════════════════╗
|░P░l░a░y░ | ░S░t░o░r░y░ | ░R░a░t░i░n░g░ 》》》 :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: |
╚════════════════════════════════════════════════════════╝
La Granja [online] este o combinație de mecanisme foarte interesante, printre care dice drafting (mecanismul meu favorit), multi-use cards, area majority și hand management. Jocul exploatează o tematică agricolă, de data asta undeva într-un sătuc din Mallorca. Punctual, cele 6 runde vor parcurge aceleași 4 faze: 1) farm phase - în care vei juca o carte fie în stânga board-ului, pe post de ogor, în dreapta, ca extindere a fermei, sus, pe post de resurse pentru piață, ori jos, sub forma unui asistent în fermă (cu puteri variate), urmată ulterior de hand refill + income, 2) revenue phase - în care vei face drafting de 2 zaruri, fiecare cu o anume acțiune, iar de cel rămas vor beneficia toți, 3) transportation phase - în care vei alege un tile cu un număr de măgari, în secret, care va determina numărul personal de livrări fie pe board-ul principal, fie pe cărțile de resurse pentru piață și 4) scoring phase - în care se scorează markerele de la piața centrală și poziția pe siesta track. Pe lângă toate astea, mai există o mulțime de anytime actions ce presupun conversii de resurse din basic în procesate, efecte ale asistenților, activare de roof tiles, upgrades, etc. Spațiul de decizie în jocul ăsta e imens și e incredibil cât de multe poți face cu 4-5 cărți din mână (cred că puterile asistenților sunt unice pentru fiecare carte din deck) și cum ți se deschide jocul în funcție de fiecare alegere. Timing-ul pentru livrările din zonele cheie de pe board-ul principal poate fi game changer spre final de joc, dar per total, nu cred că am jucat ceva cu multi-use cards care să fie atât de important și de interesant în alegeri. Iar pentru simplu fapt că e combinat și cu dice drafting și cu tot engine-ul de income pe care îl faci, ajunge să fie o capodoperă care cel mai probabil va urca spre 10 după mai multe partide.

══════════════════════════════════════════════════════╝
Sunt destul de sigur ca va urca spre 10, mai ales dupa ce o sa ai ocazia de a-l juca si fizic. Nu ca ar arata el fantastic, dar e cel mai bun farming game dpmdv.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1038
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122686Post rabesandratana
07 May 2021, 16:28

Corwin wrote:
03 May 2021, 00:09


Desi Nidavellir m-a surprins pe ultima suta de metri, jocul lunii ramane Whistle Mountain! :crown: Si luna asta e una dintre cele mai bune in materie de descoperiri de foarte multa vreme incoace.
Acu ma faci sa regret ca nu l-am luat cand Inca mai era pe stoc.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1038
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122687Post rabesandratana
07 May 2021, 16:32

emisanSB wrote:
02 May 2021, 22:47
Doar un joc nou in ultima luna, insa unul pe gustul meu.
In Haspelknecht
Ai jucat cumva si Coal Baron sau Pay Dirt? Toate 3 au tematica asemanatoare si eu cel putin, nu resusesc sa spun care imi place mai mult.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 1931
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122688Post Corwin
07 May 2021, 16:40

Eu am jucat si Coal Baron si Haspelknecht. Primul mi-a placut mai mult, dar e si mai simplu si l-am jucat de trei ori asa ca am putut sa-mi fac o parere mai clara. Al doilea l-am jucat o singura data si mi s-a parut putin incurcat la prima vedere, cam prea multe elemente de care sa tii cont in el. De Pay Dirt nici nu am auzit, cu ce se mananca?
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe: Yucata | Board Game Arena | Boite a jeux | MaBi Web

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1038
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122689Post rabesandratana
07 May 2021, 16:55

Pay Dirt e din pacate un joc underrated, unde extragi aur folosind niste utilaje pe care le tot upgradezi si sistemul pe plansa ta e unul de tip banda rulanta, unde muncitorii tai o sa tot mute acel token ascuns, care odata ajuns la masina de cernut, il intorci si vezi cu cat aur te-ai ales.
Nu e atat de random pe cat suna, pt ca ai metode de upgrade a minelor, utilajelor, ce vor creste eficienta, plus experti cu puteri speciale.
Dar e out of print si nimeni nu prea stie de el.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 767
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122692Post emisanSB
07 May 2021, 17:42

rabesandratana wrote:
07 May 2021, 16:32
emisanSB wrote:
02 May 2021, 22:47
Doar un joc nou in ultima luna, insa unul pe gustul meu.
In Haspelknecht
Ai jucat cumva si Coal Baron sau Pay Dirt? Toate 3 au tematica asemanatoare si eu cel putin, nu resusesc sa spun care imi place mai mult.
Nu, niciunul.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”