Koryo

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
VZQ
Chief Meeple
Chief Meeple
Posts: 181
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

Koryo

Post: # 91376Post VZQ
09 Oct 2018, 20:20

KORYO (2013 / Moonster Games)
Image

Numar jucatori: 2 - 4 (varsta: 14+).
Mecanici: set collection
Designer: Gary Kim
Grafica: Stephane Gantiez, Ian Parovel


COMPONENTE
Image
- 1 regulament
- 45 carti "caracter"
- 10 carti "eveniment"
- 8 carti "sezon"
- 8 tokene "puncte de victorie"
- 1 token "primul jucator"


CUM SE JOACA
Image
Actiunea jocului se desfasoara pe timpul marelui "Goryeo" (sec. X) intr-un univers ucronic, cu aspect vizual steam punk.
Jucatorii urmaresc sa atraga influenta marilor familii (clanuri) conducatoare, printr-un duel al manipularii, cunoscut popular si ca "set collection" (respectiv majoritati pe anumite carti cu numere).

Fiecare partida are fix 8 runde, contorizate de carti "sezon" - care dicteaza cate carti primeste fiecare jucator, si cate carti poate juca maxim in fata sa:
Tura 1 - 10 carti in mana / maxim 3 carti jucate;
Tura 2 - 9 carti in mana / maxim 4 carti jucate;
Tura 3 - 8 carti in mana / maxim 5 carti jucate;
Tura 4 - 7 carti in mana / maxim 6 carti jucate;
Tura 5 - 6 carti in mana / maxim 7 carti jucate;
Tura 6 - 5 carti in mana / maxim 8 carti jucate;
Tura 7 - 4 carti in mana / maxim 9 carti jucate;
Tura 8 - 3 carti in mana / maxim 10 carti jucate;

Cartile (majoritatea) au efecte / puteri speciale:
a. cartile "caracter":
1 - "Omniscient" - sparge egalitatile de numere - dar numai in timpul turelor (deci nu si la calculul scorului final);
2 - "Spion" - are un dublu rol: cel special - protejeaza jucatorul de de evenimentul "lobby", dar numai daca respectivul jucator nu a jucat in fata sa o carte numarul "7", si cel normal - fura cate un token "punct de victorie" de la adversar (daca este cazul);
3 - "Senator" - permite jucatorului ce detine majoritatea pe cifra "3" sa joace in fata sa cu 2 carti mai mult decat este permis runda respectiva;
4 - "Preot" - permite jucatorului ce detine majoritatea pe cifra "4" sa scape de o carte "eveniment" jucata in fata sa;
5 - "Armator" - permite jucatorului ce detine majoritatea pe cifra "5" sa joace 2 carti de numere diferite, in loc de 1 sau mai multe identice;
6 - "Bancher" - permite jucatorului ce detine majoritatea pe cifra "6" sa obtina un token "punct de victorie";
7 - "Paznic" - acorda jucatorului ce detine majoritatea pe cifra "7" protectie impotriva cartilor eveniment "barbar";
8 - "Comunicator" - permite jucatorului ce detine majoritatea pe cifra "8" sa primeasca o carte in plus fata de adversar, la inceputul rundei;
9 - "Negutator" - nu are nici o abilitate speciala, dar confera 9 puncte de victorie celui ce detine majoritatea pe cifra "9" la finalul partidei;
Numarul de copii din deck pentru fiecare carte "caracter" corespunde cu numarul cartii respective: 1 omniscient, 2 spioni, 3 senatori, 4 preoti, etc;

b. cartile "eveniment":
- "Lobby" - schimbi o carte "caracter" pe care ai jucat-o in fata ta cu una de-a adversarului; efectul este blocat de o majoritate pe cifra "2" a adversarului (daca nu are carti "Paznic" de asemenea jucate);
- "Barbar" - asasinezi (scoti din joc) o carte de-a adversarului; efectul este anulat de o majoritate pe cifra "7" a adversarului.
De notat faptul ca aceste carti au un efect negativ: fiecare asemenea carte jucata (si de care jucatorul nu a "scapat" pana la finalul partidei) valoareaza minus 1 punct.

Pe tura, sa, fiecare jucator poate juca doar una sau mai multe carti de acelasi fel (numar); exceptie: jucatorul care detine majoritate pe cifra "5".
Orice carte jucata peste numarul maxim permis, se decarteaza la finalul turei (exceptie: jucatorul care detine majoritate pe numarul "3"). La finalul rundei, se decarteaza toate cartile din mana.

Dupa fiecare runda, TOATE cartile care nu au fost jucate, sau care au fost decartate, sunt amestecate din nou, intr-un singur teanc, din care se vor distribui cartile pentru tura urmatoare.

La finalul rundei 8, se verifica cine detine majoritatea pe fiecare numar, iar cartile respective vor puncta numarul corespunzator de puncte - doar 1 data pentru fiecare numar (ex: 3 carti numarul "9" jucate vor puncta doar 9 puncte la final). Se adauga tokenele "puncte de victorie", se scad punctele negative pentru cartile "eveniment", iar jucatorul cu cel mai mare numar de puncte este castigator.


CATEVA CUVINTE DESPRE JOC
Lasand la o parte ghiveciul de "lore", care la o prima impresie poate soca la fel de tare ca atunci cand ai dat din intamplare peste "Gangnam Style" pe YouTube pentru prima data, "Koryo" este un joc extrem de tactic, cu multa adancime, ce depaseste cu mult limitele unui "set collection" traditional. Daca stau bine sa ma gandesc, "Koryo" este orice, numai traditional, nu! Numarul de carti din deck este asimetric, numarul cartilor din mana se modifica de la o tura la alta, la fel si cel al cartilor jucate in fata ta; majoritatea cartilor au abilitati speciale (extrem de inspirat alese si cu o foarte buna sinergie), dar momentul in care acestea de declanseaza sunt diferite: unele actioneaza la inceputul turei, cand se trag cartile, altele isi produc efectul in timpul turei, sau la finalul rundei, cartea cu numarul 9 conteaza cu adevarat doar la final, toate cartile se decarteaza si formeaza un nou deck de tragere dupa fiecare runda, cartile "eveniment" sunt puternice, dar momentul in care sunt folosite trebuie calculat la milimetru, altfel se intorc ca un bumerang impotriva utilizatorului, etc. Nu-i de mirare ca dureaza cateva partide bune sa-ti intre in cap toate informatiile - jocul are pur si simplu un alt fel de ritm, iar la incept totul pare "pe dos". Dupa ce te-ai familiarizat insa cu modul de joc, incepi sa "vezi" modul in care interactioneaza cartile - contrar anumitor pareri (*cough* BGG comments *cough*) "Koryo" nu este haotic deloc, dimpotriva, ai control asupa jocului si mai multe optiuni la dispozitie. Si cu cat iti cunosti adversarul mai bine, cu atat mai dificil devine jocul (nu are rost sa intru in amanunte in ceea ce priveste strategiile posibile, va las placerea de a descoperi singuri mecanismul jocului; retineti insa: cartile jucate isi produc efectul NUMAI daca ai MAJORITATEA pe acel numar la momenul respectiv).



IN LOC DE CONCLUZIE
"Koryo" merge ca uns in 2, este un duel intens, cu miscari bine calculate, dar care permite in acelasi timp combinatii spectaculoase si neasteptate. Genereaza dependenta puternica si dorinta de a-l juca in serie - si partea cea mai buna: sa-l incerci, nu te costa nimic - jocul este disponibil pe BGA! Eu totusi l-am cumparat si in format fizic. Merita!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”