Best new game - februarie 2020

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
User avatar
sergiunastrut
King Meeple
King Meeple
Posts: 484
Joined: 13 Nov 2018, 21:03
Custom Rank: Și...unde-i povestea?
Location: Iași

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108425Post sergiunastrut
07 Mar 2020, 22:48

vladV wrote:
07 Mar 2020, 15:23
Dreamscape - Te plimbi pe action spaces, colectezi resurse (discuri), pe care apoi le plasezi in propria "lume a viselor". Asta incercand sa formezi niste "patterns" (sa iti modelezi aceasta "lume a viselor") de pe niste carti ce le detii, ca sa iei punctele respective, resursele ramanand acolo sa te ajute pentru "patterns" viitoare. Mai colectezi puncte ici si colo. Rinse and repeat. Problema mea a fost ca aceste "patterns" sunt dificil de realizat, chiar si cu resursele ramanand pe loc si chiar alegand "patterns" mai usoare. Faci vreo 3-4 "patterns" tot jocul, total nesatisfacator, te astepti ca puzzle-urile sa fie mai multe si mai rewarding. Te mai chinui si pentru ceva obiective de final. Nu ma prea intereseaza tema de obicei, dar aici e zero, sa nu cadeti in capcana. Submediocru. 5/10
Uh, așteptam cu interes o impresie despre el, întrucât îl am pe radar de multă vreme - în principiu din cauza tematicii abordate. Cum impresia nu e una prea laudativă, trebuie deci să-l mai studiez pentru o vreme :D Mulțumesc!
Kallax Display: Colțul meu de artă
Am încercat recent: Cotate subiectiv
Experiențele de joc le sumarizez aici: PLAY|STORY|SHORT

vladV
King Meeple
King Meeple
Posts: 491
Joined: 05 Feb 2013, 11:10

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108432Post vladV
08 Mar 2020, 10:14

sergiunastrut wrote:
07 Mar 2020, 22:48
vladV wrote:
07 Mar 2020, 15:23
Dreamscape - Te plimbi pe action spaces, colectezi resurse (discuri), pe care apoi le plasezi in propria "lume a viselor". Asta incercand sa formezi niste "patterns" (sa iti modelezi aceasta "lume a viselor") de pe niste carti ce le detii, ca sa iei punctele respective, resursele ramanand acolo sa te ajute pentru "patterns" viitoare. Mai colectezi puncte ici si colo. Rinse and repeat. Problema mea a fost ca aceste "patterns" sunt dificil de realizat, chiar si cu resursele ramanand pe loc si chiar alegand "patterns" mai usoare. Faci vreo 3-4 "patterns" tot jocul, total nesatisfacator, te astepti ca puzzle-urile sa fie mai multe si mai rewarding. Te mai chinui si pentru ceva obiective de final. Nu ma prea intereseaza tema de obicei, dar aici e zero, sa nu cadeti in capcana. Submediocru. 5/10
Uh, așteptam cu interes o impresie despre el, întrucât îl am pe radar de multă vreme - în principiu din cauza tematicii abordate. Cum impresia nu e una prea laudativă, trebuie deci să-l mai studiez pentru o vreme :D Mulțumesc!
Pe de o parte eram si intr-o stare de relativa oboseala.
Pe de alta parte am jucat cu o regula gresita, care ne-a facut jocul mai usor, si tot mi s-a parut anevoios mersul lucrurilor.
Cel putin o persoana de la masa a zis ca i-a placut jocul.
Tema e chiar zero, cartile si tabla sunt predominant cu simboluri si prea putin artwork.

Daca iti place Reef si vrei ceva mai complicat, s-ar putea sa iti placa.
Daca Reef ti s-a parut meh, probabil nu iti va placea nici Dreamscape.

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108507Post DukeMJ
09 Mar 2020, 19:59

Partea a doua promisă:

12. Clinic: Deluxe Edition
Noua ediție a clasicului joc de la Alban Viard arată fenomenal, și din start îmi dă o senzație de Theme Hospital (jocul video de acum câțiva ani buni). Jocul durează 6 runde. Fiecare rundă începe cu o etapă de acțiuni în care fiecare jucător apucă sa execute pe rând 3 acțiuni din următoarele posibile: să construiești componente ale clădirilor (săli de operație, laboratoare, parcări, lifturi, etc., care, ca la majoritatea city-builderelor, trebuie aranjate conform anumitor reguli), să angajezi personal (medici, infirmiere, persoane de serviciu) și să întâmpini bolnavi în spital. Se planifică prima acțiune în secret de către toți jucătorii, se execută acțiunea respectivă, se planifică al doilea, etc. După acesta urmează etapa în care toți angajații și bolnavii sunt mutați în încăperile unde vrea jucătorul. Aici este un aspect interesant: fiecare mișcare costă timp, și avansezi pe un track al timpului, care va însemna puncte negative la sfârșitul jocului. Urmează etapa în care calculezi venitul de pe urma pacienților vindecați. Atât pacienții cât și medicii sunt color-coded (alb, galben, portocaliu, roșu), care denotă severitatea cazului pt. pacienți, respectiv nivelul de experiență pt. medici. De ex. un pacient de nivel portocaliu poate fi tratat doar de un doctor de nivelul portocaliu sau mai sus, dar diferența de nivel poate fi completată de asistenți/asistente. Un lucru care mi s-a părut tematic ciudat, dar are sens dpdv. al mecanismelor, este că un medic care a tratat un pacient pierde un nivel de expertiză. Desigur, în această etapă trebuie să și plătești costuri de mentenanță pt. încăperi, respectiv salarii. Dacă ai făcut profit, îți poți schimba câștigurile în puncte de popularitate (vp-ul jocului), la o rată de $3 = 1 PP. Un alt lucru interesant este că toți indivizii din spitalul tău vin, se pare, cu mașină personală la spital :) și îți ocupă real-estate... deci dacă ai multe persoane în spital, la un moment dat, ai nevoie de parcări.
Jocul vine cu un număr copleșitor de module care pot fi adăugate la joc: 18! Cred că am jucat cu 3, dar la sfârșitul jocului am realizat că doar de Urban Design (asemănător cu blueprints la Dinosaur Island) am ținut cont, restul nu l-am folosit. Cu toate astea, o să insist să adăugăm alte trei la inevitabila partidă următoare.
Durata a fost de 2:51 în 4 persoane, iar scorul foarte strâns (68-67-66-62). Antrenant și interesant pe tot parcursul lui, recomand jocul.
:sy: 8/10


13. Fleet
Citat pagina bgg: "Fleet is an exciting, strategic card game with in-depth decisions and thrilling game play that new and experienced gamers can enjoy!" O parte din descrierea respectivă e adevărată: chiar e un card game. :) E un joc de cărți în care, în fiecare rundă, treci prin următoarele etape: licitezi pe licențe de pescuit (fiecare jucător poate câștiga maxim 1 licență pe rundă), lansezi bărci de pescuit în caz că ai licența respectivă, angajezi căpitani pt. bărcile lansate, pescuiești (pui tokenuri de pește pe bărci dacă nu și-au atins limita) și procesezi captura, în cazul în care ai licență pt. procesare. Jocul se termină dacă nu mai poți completa cărțile de licență pt. noua rundă, sau se termină tokenurile de pește. Mi-a plăcut aspectul de cărți cu uz multiplu, practic folosești același cărți ca să licitezi, ca și bărci sau ca și căpitani. În afară de asta, pt. mine a fost o experiență de uitat, nu cred că voi reveni. A durat 52 de minute în 4 persoane, și mi s-a părut mult pt. ceea ce oferă.
:sy: 5/10


14. Marco Polo II: In the Service of the Khan
Așteptam cu nerăbdare reimplementarea (?) lui The Voyages of Marco Polo, un dice-placement pe care l-am jucat doar online, și în legătură cu care am câteva rezerve. Dpmdv. urmașul lui îi este superior din toate punctele de vedere. Structura de bază a jocului nu s-a schimbat, timp de 5 runde îți plasezi zarurile pe planșa principală, aduni puncte, și nici majoritatea mecanismelor esențiale nu sunt alterate(regulile de plasare a zarurilor, de ex.). S-au schimbat însă destule aspecte (listă non-exhaustivă):
- s-a adăugat o nouă resursă, jadul, care pe lângă faptul că se folosește peste tot în joc, poate fi un substitut pt. cămile sau monezi (1:1)
- piața are o secțiune constantă, dar și una care se schimbă în fiecare rundă
- sigilii de breaslă, de care ai nevoie ca să folosești anumite rute pe hartă, și dacă ai investit în versiunile îmbunătățite ale sigiliilor, ai acces la niște acțiuni speciale în anumite orașe
- contractele nu se mai iau dintr-un șir de contracte așezate pe partea de jos a planșei, ci contractele sunt asociate orașelor și ai acces cu o acțiune la orice contract din orice oraș unde ai trading post
- tokenul de first player este luat de jucătorul care a folosit acțiunea cea mai avansată de călătorie; dacă nimeni nu călătorește într-o tură, first player nu se schimbă
Jocul a durat 2:14 în 3 persoane. Pe tot parcursul jocului am simțit că am o groază de opțiuni, aș vrea să fac mai multe și nu m-am simțit limitat de circumstanțe cum se întâmpla de destule ori în The Voyages of Marco Polo, așa că sper să-l mai pot juca în viitorul apropiat.
:sy: 8/10


15. Pathogenesis
Un deck builder în care jucăm rolul unor patogeni care atacă corpul uman, jocul terminându-se ori dacă jucătorii au reușit să provoace suficientă daună în corp, ori dacă se epuizează teancul de răspuns imunologic. În cazul din urmă, jocul câștigă. Sunt mai multe variante de joc, competitiv, cooperativ, team vs. team. Am jucat varianta cooperativă în 2 (în 1h 25 de minute). În fiecare rundă cumperi și joci cărți, care reprezintă patogeni, sau cărți care sporesc capabilitățile, rezistența și puterea patogenilor. După aceasta, trebuie să supraviețuiești unui atac al sistemului imunitar al corpului (toți patogenii care nu supraviețuiesc, sunt decartați, cu augmentări cu tot), și la final, patogenii care au rămas atacă corpul. Jocul a fost o surpriză foarte plăcută. Îmi place în mod special aspectul cu augmentările, fiecare carte de patogen având o zonă de linking, unde se pot lega cărți cu îmbunătățiri generale sau specifice tipului de patogen. Mi s-a părut un joc foarte aspectuos și neașteptat de tematic, ajutat și de textele explicative de pe fiecare carte. Aș dori să încerc și extensia și și alte moduri de joc.
:sy: 8/10


16. Qwixx
Un roll&write simplu, rapid (max. 15 minute), dar în cele din urmă, neremarcabil, mai ales în prisma r&w-urilor apărute în ultimii ani. Știu că este foarte premiat, dar, ca și majoriteatea roll and writeurilor care se rezumă la marcarea unor pătrățele pe baza valorii și culorii zarurilor (ca Dizzle, Brikks, Noch Mal), mi se pare anost.
:sy: 6/10


17. Reavers of Midgard
Pănă În momentul în care a ajuns la mine, după o întreagă telenovelă de probleme de producție și de promisiuni încălcate, deja știam că pt. mine nu se va ridica la nivelul primului joc din serie, Champions of Midgard. Totuși, are niște mecanisme interesante, care, pe lângă tematică și designul grafic, vor face ca jocul să apară destul de des pe masă în viitor. Unul din aceste mecanisme este selecția acțiunilor. Jocul are doar 6 runde, care îți permite să selectezi doar 6 acțiuni în total, una pe rundă (în cazul în care se joacă în 4; dacă se joacă în 2 de exemplu, fiecare jucător va selecta de 2 ori pe rundă). Jucătorul care a selectat acțiunea poate să execute varianta cea mai puternică a acțiunii respective, dar, începând cu jucătorul din stânga lui, toți ceilalți jucători au opțiunea să facă acțiunea, puterea acesteia scăzând progresiv. De ex. fiecare jucător care execută acțiunea de raid al unui sat poate să ia 2 cărți de sat de pe planșă, dar cel care a declanșat acțiunea mai poate să tragă încă 2 din teanc, cel din stânga lui încă unul, iar ceilalți nu au nici un bonus.
Sunt doar 6 locații posibile, care reprezintă acțiunile de:
- adunare a noilor vikingi (acei reavers din titlu)
- adunare a resurselor (zaruri, mâncare, tokenuri pt. reroll) și cărți de profeții (pt. punctaj la finalul jocului)
- atac de sate
- atac de fortărețe
- luptă pe mare (confruntare cu diverși monștri)
- supunere teritorii
Ca și în CoM, la orice pas folosești zaruri, dar aici se folosesc altfel. Zarurile sunt de 3 culori (galben, roșu și albastru) și reprezintă câte un clan în joc. Zarurile sunt aruncate în momentul obținerii lor, și sunt stocate pe boardul propriu, reprezentând un viking longship. Zarurile pot fi folosite în diverse locații dacă sunt pe fața potrivită; de ex. 2 zaruri care arată un scut este costul de a activa locația de sat. Interesant e că monștrii pot fi învinși în două moduri: ori folosind mai multe zaruri care trebuie să fie pe fețele potrivite, ori riscând, și aruncând cu atâtea zaruri negre de atac câte simboluri de ciocan vrei sa folosești de pe fețele zarurilor colorate. Un alt aspect care dă adâncime jocului sunt cărțile de reavers. În momentul achiziției, fiecare carte îți dă câteva zaruri. Pe lângă asta, trebuie să te decizi în care din cele trei feluri vrei să folosești cărțile respective: ori decartezi în teancul de discard propriu pt. zaruri extra, ori îi promovezi ca și lider ori îi specializezi. Promovarea unei cărți ca și lider înseamnă, pe lângă un bonus instant, că toate zarurile aparținând clanului respectiv care arată un coif reprezintă un joker. A specializa un reaver înseamnă a aloca cartea respectivă în una din cele 4 zone sub planșa proprie, fiecare zonă reprezentând o locație pe hartă. Înainte de a începe activarea unei locații, fiecare jucător poate executa abilitățile tuturor reavers care au fost alocați pt. locația respectivă (maxim 3 reavers la o locație). Cu o planificare atentă, asta poate însemna chiar să ai o tură mai productivă decât cel care a activat acțiunea respectivă.
Jocul este relativ ușor de învățat, simbolistica ușor de reținut. Nu mi-a plăcut faptul că unele locații par mult mai rentabile decât altele (de ex. supunere teritorii pare o alegere mai bună decât raid sate, asta dacă nu cumva ai norocul să prinzi cărți bune la set collection + cărți de profeție care se leagă).
În 3 persoane, jocul a durat 2:04. Cum am zis mai sus, o să-l mai joc cu siguranță.
:sy: 7.5/10


18. Time of Crisis: The Roman Empire in Turmoil, 235-284 AD
Un wargame de o complexitate și durată mai mică. Din păcate nu apuc să joc destule, deși sunt pasionat de istorie; mulți cu care joc însă, nu sunt, și de obicei nu a meritat investiția de timp necesară, atât pt. învățat, cât și pt. jucat. Jocul ne aruncă într-o perioadă turbulentă a imperiului roman, când, pe lângă invazii, rebeliuni, războaie civile, etc. au existat cel puțin 26 de pretendenți la titlul de împărat. Jocul se bazează pe deck-building, în fiecare rundă având posibilitatea să alegi 5 cărți din deckul tău. Cărțile se împart în trei categorii, și reprezintă acțiuni militare (numirea unui general, creare armată, adăugare legiuni la armată, mișcare trupe, atac, suprimare răzvrătiri), acțiuni de senat (acțiuni legate de numirea și plasarea guvernatorilor) și acțiuni de populație (construcție clădiri, plasare miliții, etc.). Majoritatea cărților au o putere și o abilitate. Suma punctelor pe cele 5 cărți din mâna jucătorului reprezintă punctele ce pot fi folosite în runda curentă. De ex. pentru a adăuga o a treia legiune la o armată, îți trebuie 3 puncte; contează desigur, dacă pt. asta îți trebuie trei cărți sau una singură. La sfârșitul fiecărei runde ai șansa să cumperi cărți sau să-ți subțiezi deckul, fiind constrâns de punctele politice generate de facțiunea ta. Conflictele se rezolvă cu zarurile, atât bătăliile, cât și încercările de instaurare a unui guvernator nou într-o provincie inamică sau neutră. Scopul jocului este de a aduna puncte de legacy, sfârșitul jocului fiind declanșat dacă cineva aduna 60 de puncte, sau dacă cartea de eveniment care se întoarce la începutul fiecărei runde se nimerește să fie cel al lui Diocletian (al cărui ascensiune ca împărat în 284 a marcat sfârșitul perioadei de criză).
Jocul simulează foarte bine haosul perioadei, invaziile barbare fiind frecvente, lupta pt. titlul de împărat este acerbă (la un moment dat aveam 4-5 armate ale celor trei jucători în Italia), și tensiunea e fantastică în timpul jocului: oare cât timp rezist să mai fiu împărat, până ce legiunile inamice îmi distrug armatele sau mulțimea ațâțată de celelalte facțiuni îmi erodează în așa hal autoritatea în Italia, încât sunt ușor de înlăturat?
Cu toate că l-am început după ora 2 noaptea, după o zi întreagă de joacă (am jucat 3 persoane, a durat 2h 17 min), și cu toate că zarurile, ca de obicei, nu erau de partea mea, și cu toate că îmi displac jocurile în care o parte a hărții e inaccesibilă dacă nu joci cu numărul maxim de jucători, experiența a fost una foarte bună.
O să-l cumpăr să-l am și eu în colecție, și abia aștept să-l mai joc, mai ales că am jucat fără pretenders, fără extensie, etc.
:sy: 9/10


19. Time's Up! Title Recall
Un joc de petrecere care se joacă de obicei în echipe, dar există și variantă pt. 3 persoane. Această variantă am jucat și eu. Sunt 3 runde, în care jucătorii trebuie să ghicească titluri de cărți, filme, albume, etc. În prima rundă se poate folosi orice indiciu, în a doua doar un cuvânt, iar în a treia, nici un cuvânt nu e permis. Se folosește același teanc în toate cele 3 runde, iar runda se termină când teancul se epuizează. E un joc... ok... dar atât durata unei partide cât și plăcerea jocului e desigur mult influențată de faptul dacă titlurile sunt cunoscute de jucători, și dacă da, cât de bine. O să mai încerc jocul, dar prima partidă nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor.
:sy: 6/10


20. Villagers
Un joc micuț de card drafting și tableau building, cu o grafică interesantă, și cu o cutie non-standard mai specială, dar deranjant de dificilă de stocat. Jocul se desfășoară pe runde, fiecare rundă având două faze: cea de drafting, când se aleg cărți de pe piață și cea de construcție, când se pun în propriul orășel. Cărțile reprezintă muncitori/meșteșugari. Sunt două mecanisme interesante: una este cea de lanț de producție, de ex. rotarul se poate pune doar peste tăietorul de lemne, și rotarul la rândul lui susține meșteșugarul care face căruțe. A doua sunt lacătele, de ex. poți să joci o carte de dogar doar dacă plăteși bani persoanei care deține un fierar (poți fi și tu, caz în care primești de la bancă). Jocul are două momente de punctare, două cărți așezate vizibil printre teancurile de unde se face drafting, și se adună venitul în bani dat de cărțile jucate. În KS expansion pack sunt și niște mini-module, am jucat cu două: Saints (niște cărți la început) și Developments (targeturi/misiuni).
Joc relativ scurt (40 de minute îm 3 persoane), cu niște elemente interesante, dar până la urmă frustrant din cauza faptului că nici jumătate din cărțile posibile nu apar pe parcursul unui joc, și s-ar putea să stai să aștepți o carte dintr-un lanț de producție care nu o să vină niciodată.
:sy: 6/10


21. War of the Worlds: The New Wave
Un joc de deck building asimetric pt. 2 jucători, destul de simplu și scurt (38 de minute a durat partida), în care un jucător controlează invazia extraterestră, având ca și țel eliminarea populației Marii Britanii, iar celălalt jucător controlează oamenii care încearcă să provoace suficiente pagube forței invadatoare (30 dmg), ca acesta să se retragă. În fiecare rundă jucătorii au 5 cărți în mână, pe care trebuie să le joace neapărat, dacă există posibilitate pt. acest lucru. Își cumpără cărți, construiesc clădiri, mută trupe, atacă, etc., toate astea desfășurându-se pe o planșă de joc foarte întunecată care reprezintă Marea Britanie. Deși a fost mai bun decât mă așteptam (calitatea produsului nu a făcut o primă impresie pozitivă), jocul a derulat aproape mecanic, neavând elemente deosebite, surprinzătoare sau posibilități de strategii variate. Dacă va mai apărea pe masă, va fi din cauză că are extensii și sunt curios, că e relativ scurt și că personal, mie mi-a plăcut harta întunecată.
:sy: 6/10

Din mai multe motive, jocul lunii este Time of Crisis.

N-aș dori să încerc să-l descriu în detaliu sau să-i dau o notă, pt. că e un prototip, plus că poate nu îmi amintesc bine unele detalii, însă o mențiune specială merită Tribute, jocul creat de Florin (Fremenul). Atât mecanismul de drafting de la începutul fiecărei runde, care e foarte strategic, cât și cea de tableau-building combinat cu action selection mi s-au părut interesante și bune puse la punct. Asta, combinat cu faptul că, chiar și în stadiul de prototip, mi-a plăcut designul grafic și modul în care sunt gândite toate componentele, face ca jocul și experiența să fie clar între top 3 luna asta. Sper, dar mă și aștept la un viitor luminos pt. Tribute. Spor, Florin.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2056
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108510Post adelindumitru
09 Mar 2020, 20:33

Salut, ai gasit pe undeva pe la magazinele de la noi Time of Crisis?

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108511Post DukeMJ
09 Mar 2020, 20:37

Nu, sper să-l aducă regatul, sau să mă alătur unora care comandă de obicei de pe GMT Games, sau, în ultimă instanță, îl iau de pe amazon uk.

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108513Post danielM
09 Mar 2020, 21:10

Wow, ma bucur că ți-a plăcut atât de mult Time of crisis, the asigur că experiența de joc se îmbunătățește și mai mult după încă una doua partide și dacă cei care îl joacă sunt familiarizați cu jocul; la fel, extensia adaugă încă un set de cărți foarte bune și câteva module in plus, inclusiv cel de solo play.

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108619Post DukeMJ
11 Mar 2020, 12:58

danielM wrote:
09 Mar 2020, 21:10
Wow, ma bucur că ți-a plăcut atât de mult Time of crisis, the asigur că experiența de joc se îmbunătățește și mai mult după încă una doua partide și dacă cei care îl joacă sunt familiarizați cu jocul; la fel, extensia adaugă încă un set de cărți foarte bune și câteva module in plus, inclusiv cel de solo play.
Da, sunt convins. Mersi că l-ai adus și că ne-ai învățat.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”