Recenzie Arkham Horror the card game

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Recenzie Arkham Horror the card game

Post: # 109147Post danielM
28 Mar 2020, 14:08

Image
"She realized that if the power from her nightmares could manifest in her reality, then so could the horrifying monsters"


Arkham este din nou terenul de joacă al creaturilor odioase și întâmplărilor învăluite în mister. Salvarea orașului și a lumii stă pe umerii investigatorilor dotați cu diferite arme, abilități, instincte dar și slăbiciuni sau întâmplări din trecut care îi hăituiesc. Arkham Horror the card game, publicat în 2016 de FFG, cățărat pe locul 20 in top BGG, promite o experiență aparte de roleplaying, deckbuilding și posibilitatea de a juca campanii.

1.Componente :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: : Cei care sunt familiarizați cu LCG-urile au idee la ce sa aștepte: multe cărți, doi pumni de tokenuri, un learn to play și un rules reference. Calitatea specifică FFG, artwork deosebit. Spre deosebire de Lord of the rings, Netrunner sau altele, AH vine într-o cutie mai mică și mai compactă.

2.Regulament :sy: :sy: :sy: :sy: :sh: : Cu learn to play in mana, FFG face din învățarea unui joc un lucru destul de simplu. Ulterior, când apar situații mai speciale sau când vrei să înveți detaliile jocului, e recomandat sa consulți rules reference.


3. Desfășurarea jocului :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: : jocul de baza conține 3 scenarii interdependente, fiecare nou ciclu (Dunwich legacy, Path to Carcasa, Forgotten Age etc) conține un delux expansion + clasicele 6 mini (mythos packs) expansions, practic o campanie a câte 8-9 scenarii in care vei juca cu aceiași investigatori.
Fiecare campanie se desfășoară în fața ta pe măsură ce treci de la un scenariu la altul, fiecare decizie pe care investigatorii o vor lua va avea, in multe cazuri, impact asupra campaniei in desfășurare. Există 5 clase din care investigatorii provin: Guardians / Mystics / Survivors / Rogue / Seekers, fiecare cu abilitățile și slăbiciunile ei.
Prin armele, ustensilele, aliații de care dispun, investigatorii trebuie să dezlege misterul scenariului, sa descopere indicii, sa lupte cu inamicii care apar, sa treacă de diverse teste care se ivesc, sa lupte cu trecutul său fricile care îi urmăresc. Fiecare scenariu are mai multe rezoluții, în funcție de deciziile și desfășurarea partidei. La finalul scenariului, jucătorii vor citi rezoluția respectivă, notând in campaign log (sau pe un carnețel) aceste lucruri.
Fiecare campanie trebuie luata de la "zero", investigatorii avansează și își îmbunătățesc deckurile de la scenariu la altul (există upgrade uri pentru multe din cărți care pot fi achiziționate prin puncte de experiența pe care investigatorii le primesc la finalul unui scenariu).
In continuare, o sa adaug plusuri și minusuri, din punctul meu de vedere, după 17 partide jucate:
+ Partea de deckbuilding nu e "stufoasă", in primul rand pentru că fără alte extensii, nu prea ai ce deckbuilding sa faci doar cu jocul de baza. Apoi, pentru că investigatorii nu pot avea un deck mai mare de 30 de cărți. Chiar și cu 2 cicluri complete de extensii, opțiunile nu sunt atât de vaste (plus că, e recomandat ca daca joci, de exemplu, Dunwich legacy, sa nu adaugi cărți din extensii ulterioare ciclului DL).
+ Tema jocului e foarte prezentă, povestea e bine legată si suspansul e la el acasă iar momentul in care trebuie sa alegi pe ce cale să o iei iarăși e un element plăcut.
+ Artwork-ul și atmosfera jocului.

- pentru fiecare skill test trebuie sa tragi un chaos token care, in multe cazuri, aduce un -X care te poate face sa pierzi acel test sau, daca e vorba de Doom token (unul singur e in joc) = instant failure al acelui skill test. Înțeleg necesitatea acelor chaos tokens, însă la dificultate standard, ca sa nu mai vorbesc de hard sau expert, nu mai discutam de un element de imprevizibilitate, ci de un generator de frustrare extremă. Având în vedere ca, cu excepția campaniei din jocul de baza, celelalte campanii nu sunt deloc ușoare, un chaos bag de genul e tot ce îți mai lipsește, iar povestea jocului se transforma într-o lupta cu frustrarea. Astfel, fara nicio părere de rău, am ales sa jucăm orice scenariu pe easy; chaos bag -ul contine in continuare tokens cu - sau altele cu efect negativ, însă investigatorii mai au o șansă și te poți bucura altfel de experiență.
- ca in cazul oricărui LCG, trebuie să știi să te oprești sau, daca asta îți face plăcere, nu e nicio problema, mythos packurile vor continua să apară iar FFG va avea grijă ca chaos bag -ul portofelului tau să conțină numai chaos tokens cu -. Eu am zis stop la al treilea ciclu, The Forgotten age. De ce? Din același motiv pentru care nu mai joc MtG, A song of ice & fire sau alte jocuri care sunt, practic, o alta pasiune din cauza timpului pe care îl consumă și, in special, a efortului financiar. Și, mai ales, pentru că mai joc și altceva și pentru că evit sa transform dintr-un joc un hobby in sine.
- rejucabilitate. Cu toate că sunt multe de explorat, de la investigatori la rezoluțiile fiecărui scenariu, fara investiția în cel puțin un alt ciclu, experiența AH va fi lipsită de partea de deckbuilding sau de o campanie cu 8-9 scenarii. De asemenea, e evident că odată jucat, s-au risipit o parte din surprizele pe care scenariile ți le pregătesc.

Concluzii : Merită? Da, daca îți plac deckbuilder-ele, daca îți plac LCG-urile, daca ești atras de universul Lovecraft (n-am citit nimic de la el), daca îți dorești o experiență tematică și înțesată cu situații tensionate, misterioase și neprevăzute, destul de diferită de ce ai mai jucat, încă o dată , da. In același timp, AH e pentru 2 jucători, din cauza faptului că într-un scenariu e nevoie de echilibru și puncte forte in toate zonele de skills (willpower, intellect, combat, agility) și pentru că fiecare investigator sta bine în anumite zone și mai puțin bine in altele, AH nu e de jucat solo; eventual cu 2 investigatori. I-am dat nota 9 după un scenariu memorabil din DL.

Sursa foto : Google
Last edited by danielM on 29 Mar 2020, 01:45, edited 4 times in total.

User avatar
mihnea_1309
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 241
Joined: 14 Jan 2017, 10:27

Re: Recenzie Arkham Horror the card game

Post: # 109150Post mihnea_1309
28 Mar 2020, 21:47

Da, inteleg perspectiva ta si cu mare parte din ce ai zis sunt de acord, insa la cateva chestiuni trebuie sa te contrazic. Don't get me wrong, tu ai opinia ta eu pe a mea, amandoi avem dreptate...vreau doar sa aduc o alta perspectiva pt. cei interesati:

1. initial am fost de acord cu tine privind chaos tokenul de auto-fail, mai ales ca veneam din tabara LoTR LCG care e mult mai putin aleatoriu (sistemul de lupta acolo seamana destul de bine cu cel din Mage Knight). Si mie mi se parea ca aduce un element nedorit de aleatoriu, mai ales ca intr-un joc de carti aleatoriul e deja parte din 'fibra' jocului. In timp insa (muuult timp) am trecut in tabara fanilor. E pur si simplu fun, plus ca e tematic...e un joc horror pana la urma, trebuie sa iti fie mereu teama sa bagi mana in punga aia indiferent cat de bine pregatit esti. Noua autofail-ul ne-a adus multe momente memorabile, in care dupa pregatirea planului perfect ne-a venit sa rasturnam masa (in a good way). E si mai misto cand, dupa lamentarea aferenta, te aduni si gasesti un plan de rezerva care te scoate la liman. Sau nu, poate pierzi din cauza ghinionului dar o sa dai peste un fir narativ pe care nu l-ai vazut pana acum. Pt. mine functioneaza pt. ca nu exista conceptul de a pierde un scenariu, orice ar fi suporti consecintele si mergi mai departe. Daca era un joc in care pierderea scenariului insemna rejucarea lui ca in LoTR LCG eram de acord ca ideea de auto-fail ar fi fost :td:. Sfatul meu pt. oricine e, chiar daca joaca pe Easy, sa nu triseze ignorand autofail-ul care vine exact in cel mai prost moment...se pierde din savoarea jocului.

2. despre jucatul solo, e adevarat ca unii investigatori sunt complet inutili pentru asta (which is fine). Dar cu ceva experienta la joc (clar trebuie jucat intai cu 2 investigatori) si cu o alegere judicioasa a investigatorului se poate juca true solo foarte ok. Poate mai putin campania initiala sau Dunwich, care au ceva probleme de scaling. Dar campaniile noi is mai ok pt 1P, mai ales pe Easy (care e doar un pic mai usor ca Standard oricum). Cere intr-adevar mai multa atentie la deckbuiding pt. ca trebuie ca din 30 de carti sa iti acoperi toate bazele. As recomanda ca investigatori: Roland Banks (sugestia clasica), Ashcan Pete, Jenny Barnes, Wendy Adams (necesita unele carti Survivor din ciclurile mai noi) si o buna parte din mistici.

3. ca si rejucabilitate, pt. ca stiu ca multi o contesta...eu zic ca trebuie inteles foarte clar pt. cel il cumpara fiecare. Daca il iei pt. poveste, iesi mult mai castigat cu ceva gen 7th Continent. E mult prea scump un 'episod' daca vrei sa-l joci doar o data ca sa vezi care-i povestea. Daca te atrage insa partea de deckbuilding si card play, plus ca iti face cu ochiul amestecul unor mecanici light-RPG atunci eu zic ca merita. E foarte scump, mai ales sa iti iei acum dintr-odata o colectie completa (totusi are deja 3 ani) dar daca te prinde...e for life :D

Pe mine m-a acaparat complet in detrimentul tematicii Lovecraft, care la fel ca pe tine ma lasa rece. Dar mecanic e prea bun ca sa-l ignor.

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Recenzie Arkham Horror the card game

Post: # 109152Post danielM
29 Mar 2020, 01:57

1. Cred că depinde și de scenariu, unele sunt mai accesibile astfel că nu e neapărat nevoie sa scazi dificultatea; oricum, depinde mult și de deckurile făcute și de cat de bine joaca fiecare. In orice caz, detaliul asta rămâne la latitudinea fiecărui jucător.
2. Nu am jucat decât prima campanie și primele 3 scenarii din DL, probabil în ciclurile ulterioare au mai scalat jocul pentru solo play, după cum zici.
3. De acord, am venit cu completarea "De asemenea, e evident că odată jucat, s-au risipit o parte din surprizele pe care scenariile ți le pregătesc", pentru că finalurile diferite ale fiecărui scenariu nu se dezvăluie decât rejucandu-l.

In orice caz, e un joc foarte bun și o experiență aparte. In seara asta am jucat Miskatonic Museum si a fost fantastic!

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Recenzie Arkham Horror the card game

Post: # 109189Post danielM
30 Mar 2020, 23:07

După al cincilea scenariu din Dunwich Legacy mă văd "nevoit" să mai adaug un + acestui joc: fantastică desfășurare a poveștii, surprinzator, tematic, o experiență unică, acțiuni și decizii cu repercusiuni in derularea campaniei, wow, o adevărată aventură!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”