Prezentare Nevsky: teutons and rus in collision 1240-1242 + impresii

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Prezentare Nevsky: teutons and rus in collision 1240-1242 + impresii

Post: # 110338Post danielM
06 May 2020, 20:48

Image
Nevsky: teutons and rus in collision 1240-1242 este primul volum din noua serie Levy & Campaign a lui Volko Ruhnke (Labyrinth, seria COIN, Wilderness War), tema jocului fiind cruciada Ordinului Cavalerilor Teutoni impotriva tarilor baltice si a Rusiei ortodoxe din perioada 1240 - 1242. Scopul unei campanii/scenariu este sa obtii mai multe puncte de victorie decat adversarul sau o parte mai poate pierde daca nu mai are niciun lord pe harta. Punctele de victorie pot fi obtinute prin cucerirea fortaretelor / oraselor inamice, a rutelor comerciale rusesti (pentru teutoni), prin pradarea teritoriului inamic sau rusii au optiunea, prin consiliul nobililor din Novgorod (Novgorod Veche), sa obtina VP-uri prin refuzarea chemarii la oaste a printilor Alexandr Nevsky sau Andrey, asigurandu-si, astfel, independenta fata de printii rusi. Un aspect extrem de important este planificarea logistica a campaniei, asigurarea, atunci cand perioada serviciului fiecarui lord este pe punctul de a se sfarsi, unei noi plati pentru prelungirea acelei perioade, evitarea confruntarilor directe prea dese. Un element interesant si de efect este reprezentat de faptul ca fiecare lord are o plansa a lui unde are propriile trupe, mijloacele de transport (carute, sanii, barci, vase), proviziile, banii si vasalii (care pot fi recrutati pentru a ingrosa randurile trupelor lordului). In functie de sezon, numai anumite mijloace de tranposrt pot fi utilizate (vara - carute, barci, vase / lunga iarna ruseasca - numai sanii / rasputitsa - primavara mocirloasa ruseasca - numai barci si vase). Jocul este impartit in 2 faze:

Levy:La inceputul acestei faze fiecare jucator trage cate 2 carti din deck-ul personal de Arts of War si implementeaza evenimentul de pe carte, acestea fiind evenimente care au influentat perioada respectiva. Apoi, fiecare parte poate prelungi serviciul unui lord platind bani (de pe plansa acelui lord sau a unuia aflat in acelasi loc cu el) sau prada de razboi (loot), rusii avand o mai mare flexibilitate prin posibilitatea de a prelungi serviciul oricarui lord platind direct din vistieria Consiliului din Novgorod. Perioada serviciului fiecarui lord este contabilizata pe calendarul din susul hartii (impartit pe casute a cate 40 de zile, in functie de sezon - 2 veri a cate 2 casute, 2 ierni lungi a cate 4 casute, 2 primaveri a cate 2 casute), astfel ca acei lorzi al caror marker reprezentand serviciul se afla in acelasi spatiu sau inapoia perioadei respective, sunt lasati la vatra si se intorc la treburile lor de acasa. Fiecare lord are un anumit lordship, in functie de acest aspect poate face una sa mai multe din optiunile de mai sus.
Dupa aceasta, fiecare lord are posibilitatea sa recruteze vasali, sa isi adauge capabilitati (sa isi doteze infanteria cu arcuri / arbalete, sa instituie grupuri de calareti care sa faca incursiuni in teritoriile inamice adiacente pentru VP-uri si provizii etc), sa isi adauge mijloace de transport sau sa incerce sa recruteze alti lorzi disponibili (fiecare lord are un anumit grad de loialitate - intre 2-5, se da cu un zar iar daca rezultatul este mai mic sau egal cu acea cifra, lordul respectiv este convins sa ia parte la campanie).
Dupa aceasta, legatul papal poate recruta (fara a mai da cu zarul) lordul la al carui oras se afla sau poate grabi momentul la care un lord devine disponibil pentru a fi chemat la lupta. Rusii, dispunand de Consiliul din Novgorod, pot pierde 1 VP pentru a face ceea ce fac teutonii sau poate intarzia chemarea lui Alexandr Nevsky (mutand markerul printului in dreapta pe calendar) sau a fratelui sau, Andrey, castigand astfel 1 VP.
Image
Campaign: Fiecare lord are cate 3 carti de comanda si un numar de actiuni pe care le poate face daca este activat. La inceputul acestei faze, jucatorii isi planifica campania, asezand cartile de comanda ale lorzilor recrutati. In functie de sezon, numarul cartilor de comanda variaza (vara- pana la 6, iarna- pana la 4, primavara - pana la 5). Campaign este faza in care lorzii isi pun trupele in miscare, pun cetati inamice sub asediu, praduiesc regiuni inamice, aplica taxe orasului / oraselor unde isi au scaunul, cultiva hrana sau, daca dispun de transportul necesar, primesc provizii din cetatile proprii si/sau prin porturi. Daca numarul de provizii este mai mare decat mijloacele de tranport sau daca au si loot (reprezentand, in principiu, animale capturate) asupra lor, lordul sau lorzii care marsaluiesc impreuna sunt ”incarcati” astfel ca vor avea nevoie de 2 actiuni in loc de una sau pot renunta la provizii/loot pentru a marsalui normal. De asemenea, carutele/barcile sau celelalte mijloace de transport sunt necesare numai pentru a putea transporta proviziile, trupele putand sa se deplaseze fara acele mijloace de transport. Atunci de ce sa iti bati atat capul cu carute si alte cele? Pentru ca la finalul unui mars, al unei batalii, al unei actiuni de prelungire si sporire a asediului unei cetati sau de a forta caderea unei cetati, trupele trebuie hranite (pentru 1-6 unitati e nevoie de 1x provizii/loot, pentru 7+ unitati, de 2x provizii); daca un lord nu e capabil sa isi hraneasca trupele, markerul acestuia este mutat la stanga, grabind sau, daca ajunge in aceeasi casuta pe calendar cu perioada de 40 de zile actuala, chiar determinand chemarea la vatra a acelui lord. Un alt aspect foarte interesant este ca inclusiv lordul atacat sau cel care se afla intr-o cetate asupra careia a fost sporit asediul trebuie sa isi hraneasca trupele, astfel ca e foarte posibil ca un lord aflat sub asediu sa fie nevoit sa iasa la lupta sau sa fie eliminat deoarece nu a avut sufieciente provizii pentru trupele asediate.
Cetatile inamice pot fi capturate in 2 feluri: cele care nu au un lord inauntru pot fi determinate sa se predea prin asedii prelungite, cele care dispun de un lord, daca se reuseste eliminarea aparatorilor printr-o confruntare directa si sangeroasa (in functie de marimea cetatii, aparatorul are la dispozitie si unitati de garnizoana dotate cu arbalete), atacatorii captureaza prada de razboi (provizii, animale etc), ba chiar pot sa primeasca o suma frumoasa de bani ca rascumparare pentru lordul capturat.
In aceeasi nota, un lord care este invins pe campul de lupta pierde toate posesiunile avute asupra sa (mijloace de transport, provizii etc); pentru a evita o infrangere dezastruoasa sau caderea in mainile inamicului a atator posesiuni valoroase, jucatorii pot, la inceputul unei runde a bataliei, sa ordone retragerea: loviturile din partea trupelor sale vor fi injumatatite, insa se va retrage organizat, anumite trupe asigurand ariergarda si marind sansele de a-si mai recupera din trupele dezorganizate in urma bataliei. Cu toate astea, retragerile trebuie facute ”neincarcat”, astfel ca orice posesiuni care depasesc capacitatea mijloacelor de transport vor fi cedate inamicului.
Un alt aspect placut este modul de pozitionare al trupelor in timpul unei batalii:
plansele lorzilor sunt pozitionate pe un front imaginar, fata in fata, respectiv pe flancuri (atunci cand participa mai mult de un lord de o parte). Intai trag arcasii aparatorului, apoi ai atacatorului, apoi urmeaza cavaleria, infanteria. In cazul asediilor, nu exista flancuri, un singur lord in partea atacatorilor se va afla fata in fata cu aparatorul, avand posibilitatea ca in runda urmatoare sa schimbe locul cu un lord aflat in rezerva (inapoia sa).
Image
:ii: Impresii despre joc: Cand a ajuns la mine la finalul anului 2019, l-am deschis, am fost fascinat de componente, artwork, apoi l-am pus frumos la loc in asteptarea zilei in care il voi juca. Prima tentativa s-a consumat undeva prin februarie/martie cand m-am apucat sa citesc regulamentul (fara a aseza si jocul). Multe lucruri nu se legau, multe denumiri care sa se integreze in tema ”levy, locales”, un sistem nou care nu facea clic si acelasi Volko si al sau stil extrem de concis (cineva care lucreaza cu el la testarea jocurilor si la regulamente l-a descris ca ”you will never see Volko use 5 words when he can use only 3”) si condensat in a scrie regulamente (cine a invatat Labyrinth the war on terror cred ca stie la ce ma refer). Asadar, la acel moment neavand indeajuns timp sa i-l dedic, am ales sa il las iar deoparte. Saptamana trecuta am hotarat sa il ”dovedesc”: am intins jocul, m-am apucat sa citesc atent regulamentul apoi am trecut la playbook (care te trece prin fiecare faza si actiune posibila prin exemple), apoi am mai citit o data regulamentul. Lucrurile au inceput sa se lege. Am jucat, timid, prima partida, un scenariu scurt de doar 2 perioade. Am mai citit o data playbook-ul. Lucrurile au devenit foarte clare, plus ca jocul vine cu 2 player aids pe 4 pagini aerisite in care sunt incluse toate regulile si exceptiile. Orice nelamurire s-ar ivi, este foarte simplu sa ajungi la acel paragraf din regulament; atunci realizezi ca asta vrea Volko Ruhnke de la un regulament: sa il dezbrace de cuvinte, paragrafe inutile care ar duce un joc de genul la 30 - 40 de pagini. El a facut-o in aproximativ 12. Prima invatare este mai anevoioasa, insa apoi incepi sa apreciezi acest stil al lui.
Cu siguranta aceasta dificultate a fost influentata si de faptul ca este un sistem nou, cu care nu esti familiarizat. Dupa a treia partida, eram uimit sa vad cat de bine am asimilat regulile si cat de lin incepe sa curga jocul. Nu are n exceptii si mici chichite. Pana acum am adunat 4 partide, toate solo. Te indeamna sa il joci din nou, sa il explorezi, sa testezi diferite strategii, sa mai asezi o data lorzii in formatie de lupta pe un front imaginar, sa ii pozitionezi pe flancuri, sa auzi intinderea corzilor arbaletelor in asteptarea cavaleriei inamice sau sa pui cetatea inamica sub asediu si sa infometezi si sa fortezi pe cei dinauntru sa se predea sau sa iasa la lupta, intr-o incercare disperata de a se agata de posibilitatea respingerii asediatorilor. Fiecare actiune are o nuanta tematica, de la recrutarea vasalilor si atingerea unitatilor de lemn pana la crearea lantului de aprovizionare, la prelungirea asediilor si hranirea trupelor.
Rejucabilitate? Are 7-8 scenarii de durata diferita, de la scenarii de o vara pana la intreaga campanie sau scenarii de 4-8 perioade. Nu cred ca ai putea sa il joci atat de des incat sa ajungi sa te saturi de el, iar daca ai atinge acel punct inseamna ca deja l-ai jucat de cel putin 10 - 15 ori, ceea ce aduce multe povesti, situatii si batalii memorabile.
Solo sau 2 player? 2 player toata ziua, ceea ce sper sa reusesc in viitorul apropiat. Merge bine si solo, insa in timpul campaniei jucatorii trebuie sa planifice ordinea de activare a lorzilor in cate un deck, fapt care nu se potriveste prea bine cu modul solitaire de joc, insa nici nu il face deloc nejucabil. Nu sunt un adept al solo play, e valabil pentru orice wargame, l-as juca oricand cu mult mai mare placere in fata unui prieten.
Nu stiu daca l-as recomanda cuiva care nu e atras de wargames, desi poate fi o combinatie de heavy euro cu un wargame cu accent pe logistica medievala, planificare. I-am dat nota 9, apoi 10 după ce am jucat doua partide in 2.
Last edited by danielM on 26 May 2020, 11:36, edited 6 times in total.

User avatar
unq_flipmo
King Meeple
King Meeple
Posts: 1008
Joined: 13 Oct 2016, 16:55
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Prezentare Nevsky: teutons and rus in collision 1240-1242

Post: # 110340Post unq_flipmo
06 May 2020, 21:21

Ce frumos. Ma intrebam eu cand o sa pui si pe forum
Having to cope with a dysfunctional society, we take refuge in solitude which is a substitute for dignity Zhang Ke Jia

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Prezentare Nevsky: teutons and rus in collision 1240-1242

Post: # 110341Post danielM
06 May 2020, 21:25

Mulțumesc, sper să reușesc să îl joc și în 2, nu doar solo. A meritat efortul depus pentru a-l învăța. Iar background book-ul vine cu design notes in care explică istoria fiecărui lord, eveniment, capabilitate din joc; un deliciu

User avatar
mihnea_1309
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 241
Joined: 14 Jan 2017, 10:27

Re: Prezentare Nevsky: teutons and rus in collision 1240-1242

Post: # 110344Post mihnea_1309
06 May 2020, 21:35

Wow, arata genial. Pare un soi de CDG a la Twilight Struggle combinat cu un COIN?
Ce-mi place la jocurile astea e ca, indiferent cat de slab ar fi jocul (nu e cazul aici), tot inveti ceva. :tu:

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Prezentare Nevsky: teutons and rus in collision 1240-1242

Post: # 110346Post danielM
06 May 2020, 22:57

Da, arata fantastic iar harta e ”incarcata” numai cu cilindrii lorzilor si markerele de VP, setupul dureaza foarte putin iar componentele de lemn pentru unitati si modul de rezolvare al bataliilor e foarte fain (se va vedea mai clar in relatarea sesiunii).
Nu are deloc elemente asemanatoare cu CDG; cartile sunt de 2 tipuri: command (cate 3 pentru fiecare lord, pentru planificarea campaniei - campaign phase) si arts of war, cele din urma avand 2 functii: jumatatea de sus e event, jumatatea de jos e cappability; event-urile apar cate 2 / jucator in faza de levy, in timp ce capabilitatile sunt disponibile spre a fi puse in joc in faza de levy (pur si simplu treci prin deck si iti alegi ce cappability vrei). ”minusul” e ca, de regula, evenimentele favorabile tie sunt pe cappabilities la fel de bune si atat timp cat folosesti acel cappability, eventul e blocat. Capabilitatile pot fi atribuite doar anumitor lorzi (ex: warrior monks) / oricarui lord (echiparea infanteristilor cu arbalete de exemplu) / sau poate fi un cap. aplicabil tuturor (ex: toate fortaretele teutonilor cu simbolul ordinului devin cetati de scaun extra iar cei care incep campania acolo au +1 actiune). Nici cu COIN nu prea are ceva similar, e un sistem nou in care se pune accent pe logistica si vine cu destule elemente diferite de ce am jucat pana acum. Urmatorul titlu va fi despre razboiul dintre spanioli si musulmanii din Spania medievala.

Si ai mare dreptate, invatand jocul si citind background book-ul am avut parte si de o lectie de istorie si faceai legatura intre mecanici si evenimentele, participantii la acea perioada.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”