October in a nutshell
Total plays: 61
Unique games: 39
New to me: 7
Average rating: 7.14
Milestones: 500 YTD plays & 2020 play challenge completed
Playgrid:
5
s:
Kami: Un joc de cărți cu o artă minunată, de parcă ar fi pictate de mână, ce se pretează pentru 2-4 jucători, dar care per total a fost o mare dezamăgire. E bazat pe Goita, un joc tradițional japonez, și implică o mână de 8 cărți de care trebuie să scapi primul (fie pe cont propriu, fie pentru echipa ta dacă vorbim de 4 jucători). Ele sunt cotate cu puncte de la 1 la 5, cele mai puternice fiind mai rare în deck, iar la tura ta joci o carte de aceeași valoare cu cea jucată de adversar, ca să te aperi și o a doua cu care ataci mai departe la rândul tău. Dacă nu te poți apăra, zici pas și rămâi cu cărțile în mână. Primul care termină cele 8 cărți de jucat, va primi practic punctele ultimei cărți, după care jocul continuă cu o nouă rundă. Primul/prima echipă care ajunge la un total de 15 puncte câștigă jocul. În jocul meu de 2 jucători, am avut runde în care toate 5 cărți de X valoare erau la adversar și eu practic nu aveam cum să mă apăr, așa că stăteam și mă uitam cum termină, fără să pot juca nimic. Never again.
7
s:
Boomerang: Australia : Pe lângă Boomerang: Europe & Boomerang: USA, Boomerang: Australia întregește trio-ul de jocuri de familie care reimplementează Boomerang. Toate au același mecanism, dar diferă evident continentul/harta și modul cum se scorează anumite lucruri. Ca să vorbesc strict de Australia, e un joculeț simplu și arătos de draft & write. Fiecare jucător primește 7 cărți, alege una secretă de X valoare, după care începe drafting-ul între jucători. Pe măsură ce faci draft, bifezi pe harta ta a Australiei litera cărții, care aparține unei anumite zone. Primul care completează o zonă primește extra puncte, iar la finalul rundei primești puncte din zone, set collection de diverse simboluri de pe cărți (animale/plante/activități), + diferența de puncte dintre cartea secretă și ultima carte din draft. După 4 runde se adună scorul final și se declară câștigătorul. Cred că l-aș prefera oricând unui roll & write.
Quetzal : Un worker placement care arată bine și e simplu ca dificultate, are ca temă explorarea “Orașului Sacru al Păsărilor” (deși nu rețin să fi văzut decât un fel de simbol aztec ce seamănă cu un cap de pasăre) în căutarea diverselor artefacte (worker placement pentru set collection, deci) pe care apoi să le vinzi pe bărci pentru puncte. Noutatea e că la începutul celor 5 runde faci roll de workers și ei pot cădea pe fețele albe sau negre, care vor fi ulterior folosite pentru plasarea pe anumite zone (sunt inclusiv spații unde supralicitezi workerii oponenților, exact ca în Keyflower), sau pot cădea pe canturi, caz în care sunt wild workers. Cred că e foarte rară șansa de a cădea în picioare (dacă se întâmplă, atunci e wild + primești un ban), de vreme ce eu l-am jucat online și nu s-a întâmplat nici acolo. Nu știu ce să zic de meeple roll, în realitate cred că ar fi putut fi folosite zaruri mai degrabă, pare prea puțin interesant pe măsură ce tot joci. Per total, e un pachet decent.
Macao : Feld-ul de luna asta a fost cumva o avanpremieră pentru Amsterdam, ca să îmi dau seama cu ce se mănâncă noua lansare. Jucătorii culeg bunuri din portul Macao, sudul Chinei și apoi le livrează către varii orașe din Europa, pe bărci – dar care sunt dispuse ca niște insule aruncate după un Big Bang al Europei din care au mai rămas doar 8 capitale. Ce e cel mai interesant la jocul ăsta e că la începutul turei sunt aruncate 6 zaruri de diferite culori și fiecare jucător alege oricare 2 zaruri și în funcție de valoarea lor plasează fix atâtea cuburi de aceeași culoare pe cadranul marcat cu valoarea zarului pe un rondelul personal cu 6 cadrane. Ulterior, alegi și o carte în ordinea de joc. După asta, cadranul se rotește în sens orar și în funcție de cum ai planificat zarurile/cuburile de dinainte, joci toate cuburile active – fie pui sigiliul pe un cartier din port și iei bunul respectiv, fie avansezi pe zid pentru a schimba player order, fie muți barca, fie activezi o carte/mai multe din buffer cu costuri în cuburi. Deși poți face combo-uri foarte puternice din cărți, am rămas cu impresia că alegând mai tot timpul zarurile mai mari, spre final cam poți livra spre maai toate orașele, deplasându-te mult cu barca și deci înclin să cred că nu-i așa multă rejucabilitate din cauza asta. Cred că e suficient Macao, nu simt nevoia să am Amsterdam, mai ales că va costa nejustificat.
Welcome to New Las Vegas : Nu am jucat Welcome To, dar Welcome to New Las Vegas se vrea a fi același card flip & write, doar învelit cu altă temă și cu mai mult conținut, respectiv rejucabilitate. La începutul rundei se fac flip la 3 cărți și trebuie să alegi una din ele + numărul de pe spatele cărții următoare din același deck de unde ai dat pe față cartea (practic cărțile au pe față un simbol asociat unei acțiuni, iar pe spate un număr de cazinou de la 1 la 15 ). Alegând astfel o pereche, faci apoi write pe foița ta individuală, care e un oraș plin de cazinouri dispuse pe 4 rânduri și 11 coloane. Ai și 3 end game scoring cards vizibile de la începutul jocului, iar write-urile posibile au cel puțin vreo 7-8 moduri de punctare, în funcție de ce vrei să urmărești (mersul cu limuzina pe străzi pentru un traseu lung la final, completarea coloanelor pentru a activa hotelurile din subsol, completarea rândurilor cu serii cît mai lungi de numere pare/impare, etc. N-ai să poți să le faci pe toate, poate nici jumătate din ele, dar oferă o plajă foarte largă de alegeri. Unul dintre cele mai complexe roll & writes jucate, dar chiar și așa, nu cred că vreunul din categoria asta va urca pentru mine mai sus de 7.
8
s:
The Crew: The Quest for Planet Nine : Am spus de nenumărate ori prin impresiile mele despre jocuri că evit cât mai mult jocurile cooperative – prefer competiția pură. Dar iată că în The Crew am găsit cumva o excepție. Aspectul cooperativ aici aș zice că nu e focusul central al jocului, deși toți trebuie să lucreze împreună, ci mai degrabă accentul cade pe trick-taking. Trick-taking games nu sunt genul care să te impresioneze, de regulă sunt niște fillere rapide care s-ar ridica până într-un 7, să zicem, dar fără doar și poate ce face din The Crew un trick-taking game musai de încercat e aspectul de obiective diferite la fiecare partidă (care oricum durează foarte puțin, de regulă 5-15 minute) și înșiruirea lor cu dificultate progresivă într-un lanț de misiuni. Efectiv îl duce la alt nivel. Probabil după ce termini cele 50 de misiuni, se simte fumat și devine doar un alt trick-taking game, dar merită să treci o dată prin el, ținând cont că e doar un pachet de cărți și costă așa puțin.
9
s:
Underwater Cities: Probabil nu mai are nevoie de prea multe prezentări. Vladimir Suchy at its best. Nu înțeleg de ce îl compară lumea cu Terraforming Mars, că nu l-am simțit deloc la fel. De ce, că e card game de peste 200 de cărți? În rest, fiecare jucător are board-ul lui, se dezvoltă diferit, urmărește altceva, n-ai fază de drafting recurent, e alt designer și un total alt design, din punctul meu de vedere. Și personal, unul chiar mai bun. Cu artwork mai atrăgător, cu acțiuni mai interesante și împărțite pe laturile game board-ului, ce necesită sincronizarea cu cărți de anumite culori pentru combos (iarăși interesant că de obicei acțiunile mai slabe fac combos cu cărți mai puternice pe culoarea respectivă), cu varii incentives și strategii de dezvoltare a orașului tău, cu player order track care stimulează prin bonusuri adiționale, cu tile-uri/cărți de regulă capped la un maximum de puncte pentru a minimaliza riscurile de OP, cu cărți care de care mai bune și mai puternice cu trecerea rundelor....per total, o bijuterie. Probabil nu e de riscat de jucat în mai mulți, dar...într-adevăr Delicious Games a publicat un joc delicios. E absolut de la sine înțeles că Praga Caput Regni e obligatoriu de încercat pe frontul Suchy – Delicious Games.
Jocul lunii octombrie pentru mine este
Underwater Cities.
Așadar, doar 7 luna asta și multe dintre ele online. Asta pentru că timpul pentru jocuri s-a redus consistent și cel mai probabil nici în viitorul prea apropiat nu voi mai reuși să încerc foarte multe, pentru că ne-am apucat de un legacy de termen lung, foarte hard to predict, dar care la vremea potrivită va readuce jocurile pe masă la un alt player count: Meeple Robin sucessfully loaded – future euro gamer, sper eu
P.S.: Voi reveni cu mare drag și în mod regulat să vă citesc impresiile tuturor ce postați în secțiunea asta, o consider cea mai valoroasă de pe întregul forum și cea mai dragă mie. Spor la joacă!