Best new game(s): octombrie 2020

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116221Post emisanSB
01 Nov 2020, 17:52

Din pacate tot mai rare partidele si noutatile jucate in ultima vreme.

:sy: Praga Caput Regni :sy: este singurul joc nou jucat in ultima luna si surpriza ... este si jocul lunii.
In ultimii ani, aș zice ca Vladimír Suchý a urcat in alta liga in ceea ce priveste designul de boardgames. Pulsar 2849 si Underwater Cities au fost hit-uri iar Praga Caput Regni cu siguranta va fi mult apreciat.
Datorita conditiilor date, nu am putut testa jocul decat solo dar cred ca mi-am facut o idee destul de clara despre ce poate oferi.
Datorita numarului mare de mecanisme interconectate, chiar as sugera oricui o sesiune solo pentru invatarea jocului, inainte de a-l explica unui grup.
Avem de-a face cu un eurogame pur, de dificultate medie spre grea, cu tematica tipica, grafica aspectuoasa, piese 3D si o multitudine de strategii abordabile.
Desfasurarea jocului e destul de limpede iar turele merg repede. Ai 6 actiuni diferite disponibile: 2 pentru achizitia resurselor (piatra si bani), una pentru upgrade-ul actiunilor disponibile si 3 pentru construirea orasului (cladiri, ziduri, Charles Bridge) iar aceste actiuni atrag dupa sine si avansarea pe cateva track-uri: catedrala, Hunger Wall, university track, etc.
Bineinteles ca nu lipsesc din meniu, diverse bonusuri de final de joc sau pentru finalizarea unor obiective, actiuni suplimentare, etc.

La capitolul diverse as mai mentiona:
- piesele 3D sunt la fel de inutile ca si in Agra, insa dau un aspect placut planșei centrale si sunt mult mai usor de gestionat (nu mai cad piesele din lemn de pe spatiile unde sunt amplasate)
- de la deschiderea cutiei si pana la inceperea unei partide, ai serios de munca: piesele 3D, o multime de punchboards/tiles + un set-up incarcat. (primul punct negativ)
- planșele jucatorilor sunt duble insa metoda lor de asamblare de catre tine, iti garanteaza ca nu se vor curba si nu te vei chinui cu ele (cele din Endeavor nici acum dupa 2 ani nu am reusit sa le indrept complet)
- jocul necesita multi metri patrati de masa pentru a fi jucat. (al doilea punct negativ)

Nota: un 9 solid iar pentru mine un concurent serios pentru jocul anului. :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw:

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2061
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116222Post adelindumitru
01 Nov 2020, 18:19

Drăguț, am comandat și eu jocul. N am jucat nimic nou în octombrie :(

User avatar
Ailur
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 283
Joined: 05 Oct 2018, 23:09

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116223Post Ailur
01 Nov 2020, 19:20

adelindumitru wrote:
01 Nov 2020, 18:19
Drăguț, am comandat și eu jocul. N am jucat nimic nou în octombrie :(
Sad reacts only. :?


La mine sunt asa:

Near and Far

Dupa ce-am jucat doua jocuri de-ale lui Ryan Laukat, concluzia e ca nu sunt pentru mine. Near and Far mi-a placut mai mult decat Above and Below, dar problemele de coeziune par aceleasi.

Povestile par dezlanate, mecanismele nu sunt ceva nou, sentimentul general e destul de fad. Pare ca ia mecanisme sau teme care-i plac in alte jocuri si le lipeste aici, fara sa aduca ceva nou sau personal ( cu exceptia designului grafic, care e intr-adevar superb ). E un designer care nu-si asuma riscuri, si rezultatul este o experienta placuta, dar usor de trecut cu vederea. Nu are acel ceva ca sa il faca o experienta cu adevarat tematica, iar dpdv mecanic partea de worker placement este neinspirata si repetitiva.

Nota: 6.5 /10


Cafe

Pe jumatate puzzle ( interesant ), pe jumatate cube pusher ( plictisitor ). Tema e abstractizata si ii lipseste un anume sarm ( posibil si din cauza cartilor de joc cu design destul de auster - cu exceptia cafenelelor in stil art nouveau ). Pentru un joc de dimensiunea asta - o mana de carti si cateva cuburi - insa, e destul de placut.

Nota: 6.5 /10

Santa Monica

Un tableau builder usurel, cu o tema unica si o prezentare de nota 10. E cam mult aer in cutie, deci sper sa adauge niste extensii care sa complice jocul nitel. Exista niste strategii pe termen lung care pot fi urmate, dar jocul e predominant tactic ( in 2, in mai multi va fi si mai tactic ), din moment ce cartile de joc disponibile se schimba foarte repede intre turele jucatorilor.

Nota: 8 /10

Glasgow

In cautarea jocului de mici dimensiuni dar care sa ofere niste optiuni strategice puternice, Glasgow m-a surprins in mod placut. Mecanic vorbind functioneaza bine - are si mecanisme care imi plac din start: tile placement, set collection, dureaza exact cat trebuie, exista interactiuni intre jucatori si atunci cand vrei o carte anumita, si atunci cand o plasezi in tabloul comun si, desi nu prezinta niste decizii "dificile", asa cum scrie pe cutie, combina tactica si strategia destul de inspirat. Cred ca va avea nevoie de niste extensii ca sa straluceasca cu adevarat si pentru a oferi si mai multa interactiune intre jucatori.

Nota: 8 /10 si jocul lunii.

User avatar
VZQ
King Meeple
King Meeple
Posts: 467
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116228Post VZQ
01 Nov 2020, 23:46

In ultima vreme am redus drastic turatia achizitiilor, asa ca tura asta a intrat doar un singur joc: AQUATICA.

Am asteptat destul sa apara si pe la noi (sincer nu credeam sa am ocazia sa-l joc pana la sfarsitul anului), dar din fericire Pionu' s-a miscat bine (ca de obicei, in ultima vreme) si am "saltat" o copie :D Mentiune: este vorba de versiunea Arcane Wonders.

Considerat de multi Abyss v.2.0., sau chiar un Abyss killer, jocul este un engine builder interesant, cu parti bune (si foarte bune), dar si cu cateva aspecte enervante - din cauza deciziilor luate (din pacate) de noul publisher. Dar sa le luam pe rand:

I. cum se desfasoara (in mare): jucatorii concureaza pentru cel mai mare numar de puncte de prestigiu la finalul partidei, obtinute prin exploatarea diverselor teritorii descoperite si valorificarea resurselor. Se incepe cu cate un set egal de carti personaje si tokene de plastic - pisici de mare (plus un caracter special), care te vor ajuta de-a lungul partidei sa recrutezi noi caractere, sa cuceresti sau sa cumperi locatii - care la randul lor iti vor conferi resurse sau diverse actiuni - sa descoperi noi teritorii, sau sa acumulezi puncte. Pe tura ta trebuie sa faci o actiune principala (prin jucarea unei carti personaj), care poate fi urmata de un numar nelimitat de actiuni secundare. Schepsisul jocului este ca obtii locatii, care au pe ele diverse bonusuri, ce pot fi folosite impreuna cu actiunea principala (resursele: bani sau puncte de atac), sau inainte si/sau dupa actiunea principala (efectele: ridica o locatie, puncteaza o locatie, recupereaza un caracter din teancul de decartare personal, recruteaza un caracter gratis), iar pentru a folosi aceste bonusuri, trebuie sa "ridici" locatiile cu cate un nivel, pana cand exploatezi complet cartea respectiva, dupa care o poti converti in puncte de prestigiu (victorie). In acest mod poti obtine si mai multe pisici de mare (wild). In partea de sus a tablei de joc se afla si 4 trasee de punctaj suplimentar, care se ocupa pe principiul primului care indeplineste conditiile (bonusul de puncte scazand de la primul, spre ultimul loc). Sfarsitul jocului este declansat de 3 evenimente posibile: un jucator reuseste sa puncteze pe toate cele 4 trasee bonus, sau unul din teancurile de carti se epuizeaza.


II. partea buna: jocul are cursivitate dupa ce te prinzi ce ai de facut, este placut, ofera destule momente de gandire si planificare si este o cursa antrenanta - genul ala de joc care te lasa cu feelu' ala de "mama, de mai aveam macar inca o tura de joc..."; productia in mare buna (si foarte buna in ceea ce priveste tablele jucatorilor si "pisicile").


III. partea negativa: din pacate, ne-am lovit de mai multe probleme decat ne-am asteptat...d.p.n.d.v. sunt probleme atat de productie, cat si de design...
a. design: dupa cum am mentionat, varianta noastra este de la AW, care au hotarat, din motive stiute doar de ei, ca inteleg mai bine decat designerul cum sta treaba cu jocul asta, asa ca au operat diverse modificari:
- au redus numarul cartilor din teancul cu personaje - fortand astfel terminarea jocului preponderent prin epuizarea acestui teanc de carti; este atat de naspa faza, incat, chiar si in 2, trebuie sa te gandesti de 2 ori inainte sa recrutezi un personaj; in mod evident, asta afecteaza negativ atat actiunea in sine, cat si planul jucatorului pe termen lung (ideea de deck building iese din discutie), si lucrul cel mai nasol, nerfuieste cel mai puternic efect din joc - acela de a putea recruta un caracter gratis...in 6/7 partide, jocul asa s-a terminat...
- au redus numarul discurilor bonus de punctaj - poate ca 5, in loc de 6, nu pare o mare diferenta, dar cand este vorba de diversitate, conteaza; chestia este ca au si schimbat o serie de bonusuri, astfel incat au redus si mai mult posibilele combinati (multe conditii de scor sunt asemanatoare).
- au nerfuit cateva caractere speciale (regii), iar dezechilibrul dintre ele este acum mai mare.
- au schimbat actiunea de "scouting" (din obligatorie, in optionala), dar tot nu este bine explicata in manual: nu se specifica faptul ca locatiile nu se completeaza de la tura la tura automat, ci doar prin scouting, dar nici ca se poate face cand in randul principal de carti exista mai putine locatii decat cele din randul secundar (in prima versiune conditia pentru scouting era de 4 carti). Ne-a luat 4 partide sa ne prindem cum trebuie procedat...

b. productie:
- multi jucatori s-au plans de faptul ca printul de pe pisici nu este vizibil; d.p.m.d.v., alea sunt ok, buba este la cartile locatii - bonusurile de atac pentru locatii specifice nu se vad neam nici de aproape (o fi +2, sau +3 ?? Dreq stie...); una peste alta, nu este un joc pentru oamenii cu vedere mai slaba (ca mine)...
- tabla principala de joc a inceput deja dupa doar 7 partide sa se albeasca si sa se buseasca pe mijloc...
- este o discrepanta vizibila intre grafica locatiilor (beton) si cea a caracterelor (un pic caricaturala/animata), fapt ce iti da senzatia de inconsistenta; idem regii/reginele, care au nume la misto...
- cartile nu au linen finish, desi sunt folosite de mai multe ori in cadrul aceluiasi joc....

So...
Este Aquatica un Abyss v.2.0. ?
Teoretic da, practic...nu (inca). Curba de invatare este mai mare si mai lunga decat in cazul Abyss si ramai cu senzatia ca-i lipseste inca ceva pentru a fi un joc complet. Comparativ cu Abyss - jocul de baza, Aquatica este parca un pic mai limitativ d.p.d.v. al optiunilor in joc. Problema este teancul de carti personaj, care "gatuie" pur si simplu jocul si nu te lasa sa explorezi tot continutul.

Este Aquatica un Abyss killer?
Sincer, inainte sa-l joc, eram convins ca da. Parea ca rezolva fix beefu' meu cu Abisu' - teancul de locatii: aici ele sunt baza, iar personajele sunt condimentul...asta pe hartie.
In realitate, m-a facut sa apreciez si mai mult Cathalanu'... este prima data cand ma lovesc la modul deranjant de probleme de design, sau de un manual insuficient de detaliat. A trebuit sa sap pe BGG, sa inteleg ce s-a schimbat intre prima versiune si cea AW, ca sa ma prind in mare cum se joaca - si nu este ok, pentru ca jocul in sine este foarte simplu, doar ca este greoi la primele partide...

Nu vreau sa fiu inteles gresit: jocul ne place mult, dar nu este de nota maxima, asa cum il consideram inainte de a-l scoate din cutie. Poate ca expansiunea va rezolva majoritatea problemelor (desi, din cate am citit, duce jocul in alta zona)...vom vedea. Pana atunci: un joc foarte bun, in jur de 9 (retineti ca la noi jocurile din colectie incep de la 8 in sus).

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116239Post Corwin
02 Nov 2020, 10:21

Am jucat 4 jocuri noi luna asta, dar includ si unul de luna trecuta la care mi-a luat ceva timp sa-i dau o nota.

:one: Pax Transhumanity - Pana la urma i-am dat 8 :sy: / 10. (jucat in septembrie) Motivul pentru care nu e mai sus e ca e foarte complicat din punctul de vedere al regulilor si iconografiei, si nu e deloc evidenta legatura dintre numele actiunii si ce presupune ea. Mi-a placut foarte mult tematica, probabil e mai faina pentru mine ca la alte Pax-uri, dar s-ar putea ca altele sa aiba gameplay mai bun. Sunt dispus sa mai incerc si altele, mai ales Pax Pamir 2.

:two: Transatlantic - Jucat pe yucata. Am incercat cu 2, 3, si 4 jucatori, base game, president variant, alternate ship market, deci cam tot ce se poate. E clar mai bun cu 3-4 jucatori (3 cred ca e perfect), ca ai mult mai multa interactiune pe oceane si mari (practic niste coloane in care pui navele ca sa faci comert). Pe scurt: fiecare jucator are aceeasi mana de carti la inceput, ca in Concordia, si e un joc in care cumperi nave si transporti diverse lucruri, si din cand in cand joci o carte care-ti permite sa strangi toate cartile jucate in mana (la fel, ca in Concordia), dar e si singura modalitate de a lua o carte avansata dintr-un card display. Ai un incentive de a lua cartile in mana doar cand ai 6 sau 8 jucate (inclusiv cea care activeaza recuperarea), dar asta inseamna mai putine carti avansate. Pana la urma e aproape Concordia fara harta, dar tocmai de aia nu e mai mult de 8 :sy: / 10.

:three: On Mars - Alt joc de la care speram mai mult. Imi place tematica legata de Marte (cam ca orice e legat de spatiu), si in general mi-a placut jocul si cum te face sa te gandesti daca vrei sa te muti de pe planeta in spatiu pentru ca in fiecare parte ai acces doar la anumite actiuni. Explorarea si construirea pe harta insa au insa prea multe preconditii (evident ca am gresit cateva), si e enervant ca ai actiuni "suplimentare" care de fapt sunt la fel de complexe ca actiunile principale. Prea multa complexitate pentru gameplayul pe care-l ofera. Prefer in continuare mai mult jocurile unde complexitatea vine din interactiunea cu ceilalti sau din cum iti insirui actiunile, si nu din faptul ca trebuie sa-mi amintesc 5-6 lucruri suplimentare de fiecare data cand fac o actiune. Doar 8 :sy: / 10, si posibil sa coboare. Mult sub Lisboa sau Escape Plan.

:four: Tainted Grail - E o poveste/aventura mai mult decat un joc. Mecanismele sunt foarte simple, si jocul nu te pedepseste foarte rau daca joci cam neeficient (cel putin in primul capitol). L-am jucat in Story mode (putin mai usor), si cu inca un house rule propus de Paul Grogan (Gaming Rules) ca sa faca jocul si mai usor, pentru ca pana la urma povestea e interesanta. Nu credeam ca o sa-mi placa avand in vedere caracteristicile astea, dar e chiar foarte bun. Din pacate nu o sa apuc sa joc prea curand celelalte capitole, dar abia astept sa pot. 9 :sy: / 10

:five: Tekhenu - Noul "T" game de la Daniele Tascini (Tzolk'in, Teotihuacan), de data asta cu David Turczi. Medium-heavy dice placement game, unde alegerea zarurilor e mult mai interesanta decat in multe alte jocuri. Partea cu punerea in balanta a zarurilor insa nu ma incanta, e mai mult added fiddliness decat altceva. Obeliscul arata superb in poze, si e super enervant in joc. L-am scos pe la jumatea jocului. :D Imi place in schimb foarte mult cum iti construiesti engine-ul desi ai foarte putine actiuni (am ramas surprinsi cand s-a terminat). Abia astept sa-l mai rejoc, sa vad cum pot fi mai eficient cu putinele actiuni. Deocamdata e de 9 :sy: / 10, si desi foarte bun, e mai jos decat Teotihuacan pentru mine (si peste Tzolk'in).

---

Jocul lunii: TEKHENU :crown:
Last edited by Corwin on 02 Nov 2020, 15:57, edited 2 times in total.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116245Post emisanSB
02 Nov 2020, 11:22

Corwin wrote:
02 Nov 2020, 10:21
:five: Tekhenu - Noul "T" game de la Daniele Tascini (Tzolk'in, Teotihuacan), de data asta cu David Turczi. Medium-heavy dice placement game, unde alegerea zarurilor e mult mai interesanta decat in multe alte jocuri. Partea cu punerea in balanta a zarurilor insa nu ma incanta, e mai mult added fiddliness decat altceva. Obeliscul arata superb in poze, si e super enervant in joc. L-am scos pe la jumatea jocului. :D Imi place in schimb foarte mult cum iti construiesti engine-ul desi ai foarte putine actiuni (am ramas surprinsi cand s-a terminat). Abia astept sa-l mai rejoc, sa vad cum pot fi mai eficient cu putinele actiuni. Deocamdata e de 9 :sy: / 10, si desi foarte bun, e mai jos decat Teotihuacan pentru mine (si peste Tzolk'in).

---

Jocul lunii: TEKHENU :crown:
Stau si eu de ceva vreme ”in balanta” cu achizitia lui Tekhenu, dar aud numai lucruri bune despre el, iar Tascini imi place, Turczi imi place.... :)

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116248Post danielM
02 Nov 2020, 11:38

Am reusit sa mai joc si eu cate ceva in octombrie:

Triumph & Tragedy: European Balance of Power 1936-1945: URSS, Marea Britanie, Germania, scena lumii in 1936. Europa si nordul Africii sunt impanzite de armatele celor 3 actori, blocuri de lemn intoarse inspre jucator astfel incat ceilalti sa nu stie puterea si tipul fortelor militare (infanterie, blindate, aviatie, nave, submarine). Fiecare putere are un track pentru resurse, populatie si industrie. Cu ajutorul cartilor poti creste influenta in alte state care pot deveni de la neutre la asociate, protectorate pana la aliate; din momentul in care devin asociate, resursele si populatia revin puterii in cauza. Invadarea unui asemenea stat este considerata violare a suveranitatii si daca deja statul e protectorat sau aliat se face numai printr-o declaratie de razboi puterii protectoare. Prin cartile de tehnologie jucatorii dezvolta noi capacitati militare, pot incerca sa faca bomba atomica (care daca e finalizata aduce instant victoria) sau pot spiona industrial (copiind tehnologia altui stat) sau militar. Initial, cele 3 puteri se afla in stare de pace. Nimic nu te obliga sa declari razboi, jocul putand fi castigat si economic, insa de la anotimp la anotimp tensiunea creste, lupta pentru resurse si suspiciunile asupra celorlalti continua sa creasca astfel ca, inevitabil, cineva va strica petrecerea. De acolo, lupte pe mai multe fronturi, tensiune, zaruri. Mi-a placut, vreau sa il mai joc, insa nu m-a impresionat deocamdata. Complexitate medie, un regulament nu extraordinar, de multe ori imbarligat fara rost, genul care iti explica actiuni simple in mod complicat; nivelul meu de toleranta pentru regulamente de genul (un joc relativ simplu complicat de un regulament scris si organizat prost) e tot mai scazut. Ramane in colectie cel putin pana la inca 2 partide.
:sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw:

Ardennes '44: The Battle of the Bulge: Batalia din Ardeni + Mark Simonitch, o harta imensa care acopera zona de la raurile Our la Meuse, unitatile istorice la nivel de brigada, un regulament excelent organizat si scris in ciuda complexitatii jocului si a unor exceptii, tabele organizate exemplar si elegant. Nu am reusit sa jucam decat o partida (un scenariu mai scurt), intreaga campanie se intinde lejer pe doua zile. Setup-ul (sunt zeci de countere) e un joc in sine de complexitate media spre mare.. Ardennes 44 e un clasic hex&counter in care germanii incearca sa castige teren de la tura la tura, initial beneficiind de elementul surpriza si experienta trupelor implicate. cel mai probabil va urca la 9 la urmatoarea partida (cand va fi asta nu mai pot spune :D).
:sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw:

Watergate: Administratia Nixon vs echipa de jurnalisti care au demascat practicile neortodoxe ale presedintelui american prin care isi santaja adversarii politici. Fiecare jucator are un set de carti pe care le poate juca pentru a aduna dovezi in favoarea sa, pentru initiativa sau le poate juca pentru a-si atrage surse (in cazul jurnalistilor) sau pentru a-i convinge sa taca (in cazul administratiei Nixon). Jurnalistii castiga daca reusesc sa faca conexiunea intre 2 personaje si Nixon, cel din urma castiga daca reuseste sa isi duca mandatul la bun sfarsit. Un joc relativ simplu, rapid, cu implicatii strategice, componente putine, am jucat 4 partide dintr-un foc. Foarte bun.
:sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw:

Gloomhaven: Jaws of the Lion: M-am ferit de Gloomhaven din motive expuse de mai multi colegi de forum. Puteai sa ”scapi” de entuziasmul din jurul si omniprezenta lui Jaws of the lion numai daca te-ai fi ascuns sub o piatra cateva luni. Jocul se invata pe masura ce joci primele 5 scenarii, o modalitate buna de a face acest lucru. ”Povestea” este neinteresanta, cel putin pentru mine, nu reuseste sa introduca tema jocului mai deloc; probabil nici nu e nevoie. Fiecare scenariu e un puzzle in care incerci sa combini cat mai eficient actiunile cartilor pe care le joci. Partea faina e dezvoltarea personajului, imbunatatirea deck-urilor de lupta si actiune, posibilitatea de a-ti echipa personajul cu diferite arme, potiuni, acumularea XP care apoi iti urca levelul personajului. Imi place, suntem la scenariul 4 si astept cu interes desfasurarea jocului.
:sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw:

Jocul lunii octombrie: Gloomhaven: Jaws of the Lion

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116261Post DukeMJ
02 Nov 2020, 13:19

danielM wrote:
02 Nov 2020, 11:38
Am reusit sa mai joc si eu cate ceva in octombrie:

Triumph & Tragedy: European Balance of Power 1936-1945:...(un joc relativ simplu complicat de un regulament scris si organizat prost)....
:sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: :sw: :sw:
Am avut noroc că a explicat altcineva jocul, și da, e relativ simplu, mi-a plăcut destul de mult. Îmi place și că ai ce povesti după un joc de genul :). Sunt curios ce părere ai după al doilea joc...

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116263Post danielM
02 Nov 2020, 13:28

Da, nu e complicat și e enervant când reușești "performanța", ca designer, sa scrii atât de alambicat un regulament și să inserezi fel și fel de noțiuni aiurea. Dar da, e un joc bun și aștept și eu să-l rejoc, însă deocamdată prioritar sunt cele nejucate, încerc să restrang serios lista lor (toate wargames)

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116268Post Corwin
02 Nov 2020, 14:22

emisanSB wrote:
02 Nov 2020, 11:22
Stau si eu de ceva vreme ”in balanta” cu achizitia lui Tekhenu, dar aud numai lucruri bune despre el, iar Tascini imi place, Turczi imi place.... :)
E un joc mai tight decat altele ale lui Tascini, probabil influenta lui Turczi. Probabil trebuie sa fii mult mai concentrat pe anumite tipuri de actiuni decat am fost noi. Bine, am fost amandoi la primul joc, deci nu luam asta ca un etalon. Partea faina e ca regulile chiar nu sunt complicate, si ai referinte pentru cartile din joc la sfarsitul cartii de reguli, e chiar bine organizata informatia. Are feel de Lacerda lite, ceea ce pentru mine e un plus. E mai lejer si mult mai clar si ca Anachrony de exemplu.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116299Post DukeMJ
02 Nov 2020, 23:31

Doar 10 jocuri noi jucate luna asta, 2 în varianta digitală.
(o să încep să le adaug și alea jucate pe tabletopia sau yucata, de vreme ce din motive destul de evidente, se pare că marea majoritate a jocurilor le voi juca online în următoarea perioadă... din păcate)

1. Jurassic Parts
Un joc ușurel, în care scopul tău e să aduni oase de dinozaur și să le asamblezi într-un schelet complet. Setupul constă în crearea în mod destul de aleatoriu a suprafeței de joc compusă din tileuri, jumătate din ele întoarse pe dos. În tura ta ai (de obicei) 3 dalte pe care le poți folosi pt. a le poziționa pe tileuri, pe o latură între două hexagoane. Depinzând de câte roci are latura respectivă (0,1,2) folosești 1,2,3 dalte, dar oricum ar fi, una o poziționezi pe latură. Dacă în urma acestui plasament, ai spart suprafața de joc în 2, tileurile din suprafața mai mică se împart între jucătorii care au contribuit la crearea acelei rupturi. Cel care are cele mai multe dalte, ia jumătate din tileuri, dar nu mai mult de 6, jucătorul al doilea ia jumătate din ce a rămas, ș.a.m.d. Dacă completezi un schelet (poate să aibă 1,2,3,4,5 părți), iei și un chihlimbar, pe care îl poți folosi pt. diferite bonusuri (următoarele două dalte să ignore rocile, să primești două dalte în plus, etc.). Costul bonusurilor crește liniar dacă vrei să utilizezi mai multe bonusuri în aceeași tură (maxim 3). Când se epuizează tileurile, se calculează punctele, majoritatea fiind date de schelete complete, sau bazat pe câte tileuri cu fosile de plante ai adunat din cele 10 ce există în joc.
Am jucat varianta KS, care are încă 2 seturi de dinozauri în plus, și am jucat varianta în care fiecare jucător are la dispoziție două cărți de unică folosință, de ex. unul care face ca situația de egalitate la o ruptură să se rezolve în favoarea ta. Jocul e foarte arătos, daltele alea minuscule chiar au formă de daltă de ex. și trebuie menționat și start player marker-ul. Tematica e unul care îmi place, e satisfăcător și tematic să completezi schelete de dinozaur :) Jocul poate fi și destul de necruțător, totuși: datorită faptului cum se alocă tileurile după o ruptură, s-ar putea ca la un număr de jucători ridicat, să existe cineva care nu primește mare lucru în decursul jocului. Tind să cred că acest lucru e ameliorat de seturile adiționale de schelete adăugate de varianta de KS și de utilizarea oportună a cărților și acțiunilor bonus. Un alt aspect care poate fi neplăcut pt. unii, e că hate-draftingul nu numai că se întâmplă, ci e chiar indicat. De ex. sunt numai două schelete de brontozaur în joc; dacă ai ambele cranii, jucătorul care încerca să adune un schelet complet e nevoit să găsească wild tiles, din care sunt foarte puține în joc.
Am jucat în 3 persoane, o partidă a durat cam 45 de minute. Un joc lightweight, cu tematică drăguță, suficient de scurt, prevăd că o să fie destul de jucat.
:sy: 7/10

2. Struggle of Empires
Greu să mă rezum doar la un paragraf, ar merita un review complet. Jocul se desfășoară pe parcursul a 3 războaie (runde mari) a câte 5-6 runde (depinzând de numărul de jucători). În fiecare rundă, fiecare jucător are la dispoziție două acțiuni. Jucătorul are ca și scop să controleze regiuni pe hartă, care îți aduc puncte de victorie la sfârșitul fiecărui război. Regiunile sunt grupate în 5 zone, Europa și cele 4 zone coloniale. Acțiunile sunt de mișcare de trupe, inițiere bătălie, colonizare, comerț, stabilirea alianțelor locale, etc. Este posibilă și achiziționarea de tileuri care îți dau abilități permanente(de ex. logistică: când miști trupe, poți să miști unul în plus), ceva beneficiu instant (de ex. poți să scapi de unrest), sau sunt de o singură folosință (de ex. surprise attack împiedică partea atacată să-și cheme aliații în luptă). Jocul are niște aspecte foarte interesante:
  • Control tokens
    Fiecare război (rundă mare) începe prin extragerea dintr-un săculeț a unui număr de control markerels, care sunt plasate pe regiuni. În fiecare război, lupta se duce pt. aceste markere neutrale, plus cele cucerite de ceilalți jucători deja. Acest lucru face fiecare joc extrem de diferit, fiindcă într-un joc s-ar putea să fie America de Nord o regiune foarte disputată, în altul s-ar putea să nu apară control token acolo decât în al treilea război.
  • Grand Alliances
    Al doilea pas în fiecare război e stabilirea alianțelor între jucători. Sunt practic runde succesive de bidding, în care jucătorii propun 2 dintre ei care să fie din tabere opuse. Dacă se votează, se trece la următorea pereche propusă, ș.a.m.d. până când jucătorii sunt împărțiți în două tabere mari. Asta înseamnă că cei în aceeași alianță nu pot duce război direct unul cu celălalt, și se pot susține reciproc în bătălii. Turele astea de licitații pot fi extrem de costisitoare...
  • Impozitare, populație, armată și unrest
    ... și e destul de greu să faci bani în acest joc (singurul venit sigur e la sf. fiecărui război, bazat pe nivelul de populație). Însă, oricând ai nevoie, poți să taxezi populația imperiului tău, și primești 2 bănuți cu costul de a extrage un token de unrest dintr-un sac (pot fi de valoare 0, 1 și 2). E foarte greu să scapi de aceste tokene, și nu numai că pierzi puncte din cauza lor la sf. jocului, ci dacă atingi 20 de puncte de unrest, ești automat afară din joc, nu contează câte puncte ai adunat. Considerând că trebuie plătită și armata la sfârșitul fiecărei război, managementul banilor e un element cheie din joc.
  • Sistemul de luptă
    E simplu, se dă cu două zaruri, și puterea ta în luptă e dată de diferența dintre cele 2 valori. Ca să nu fie totul roz, însă, oricând dai 7, indiferent dacă pierzi sau câștigi bătălia, pierzi o unitate. Din fericire, sunt extrem de multe bonusuri ce pot influența acest rezultat în bătălie, de ex. fiecare bătălie e precedată de o bătălie navală, care decide un bonus de sprijin naval.
Am jucat varianta deluxe, harta e excelentă, unitățile arată foarte bine, ș.a.m.d. Am jucat în numărul maxim, 7 persoane, a durat 5 ore, dar a meritat din plin. Partea de alianțe, posibilitatea de a negocia orice, sistemul de taxare, tematica foarte bine împletită cu mecanismele, sistemul de luptă (nu-mi plac zarurile, dar e foarte mult dice mitigation) fac ca acest joc pt. mine să mi se pară excelent și foarte memorabil. Mă bucură și mai mult faptul că am reușit să joc cu Prusia într-un mod istoric :), concentrându-mă pe Europa și armată puternică. Am ajuns la capătul limitei de unrest la final (18/20) dar balansându-mă tot jocul la capătul prăpastiei, menținând cea mai puternică armată din joc a fost foarte satisfăcător.
Nu dau 10 jocului din două motive, care, până la urmă n-au multă legătură cu jocul, ci cu jucătorii. Primul ar fi posibilitatea de alpha gaming în cadrul unei alianțe. În jocul nostru, Republica Olandeză a fost dusă de nas de spanioli în ultimul război... Al doilea, e posibilitatea de kingmaking. Nu sunt diferențe imense de punctaj la sfârșitul jocului.. iar datorită faptului că în fiecare moment se vede cine controlează ce regiune, și e relativ ușor de calculat în orice moment cine câte puncte ar aduna la sfârșitul războiului, un jucător care oricum nu are șanse de a câștiga jocul, poate fi pus în situația de a decide cine câștigă.
Și totuși...
:sy: 9.5/10

3. All Bridges Burning: Red Revolt and White Guard in Finland 1917-1918
Una din (multele) aspecte/perioade ale istoriei care îmi plac este și istoria Finlandei din prima jumătate a sec. XX, așa că așteptam cu nerăbdare acest joc. Jocul face parte din seria COIN, iar cei trei jucători controlează facțiunile Reds, White Senate, sau socialdemocrații moderați. Fiecare facțiune are propria lui condiție de victorie. Roșii câștigă dacă numărul markerelor de opoziție și administrare trece de 11, iar suma markerului de vasal rusesc și polarizare e mai mic sau egal cu 5, asta însemnând că revoluția roșie este încoronată de succes în Finlanda, acesta intrând în rândul țărilor socialiste, fiind semi-independentă sub influența Uniunii Sovietice. Asemănător, dacă totalul populației controlate de senat e cel puțin trei, și suma markerului de vasal german și polarizare e mai mic sau egal cu 5, senatul își atinge scopul de a crea un stat semi-independent aliniat cu Germania, pornit pe drumul industrializării și a capitalismului. Moderații câștigă dacă depășesc 14 resurse, iar suma problemelor rezolvate din țară plus rețelele informaționale plus unu egalizează sau depășesc polarizarea. Aceste limite se verifică după fiecare carte de propagandă care apare în deckul de evenimente, iar dacă nici după al patrulea nu are nimeni o marjă de victorie pozitivă, toată lumea pierde, și Germania sau Uniunea Sovietică, care sunt prezenți ca și non-player factions în joc, câștigă. Jocul are multe concepte destul de complexe, dar foarte tematice. De ex. moderații încearcă să pună reprezentanți ai celorlalte facțiuni în balanță în parlament, încercând să rezolve probleme ale țării ca reforma agrară de ex. Polarizarea reprezintă cât de dezbinată e țara, și crește costul acțiunilor politice efectuate de moderați, dar modifică și efectul terorii. Are foarte mult sens ca moderații să aibă cu atât mai multe șanse de izbândă, cu cât țara e mai unită, și dacă sunt rezolvate problemele ce afectează societatea.
Jocul se desfășoară pe regiuni ale Finlandei, fiecare cu anumită populație, unde se pot pune diverși markeri, de către fiecare facțiune. Fiecare facțiune are propriul set de acțiuni, fiecare cu o versiune full și limitată. În fiecare rundă se schimbă cardul de eveniment, și după aceea primul jucător decide ce fel de acțiune vrea să joace: eventul, o acțiune normală, sau o acțiune limitată. De ex. dacă primul jucător alege o acțiune limitată, următorul jucător poate să aleagă tot o acțiune limitată, sau o acțiune completă. Acțiunile complete sunt puternice, fiindcă oferă și posibilitatea de acțiuni speciale, însă sari următoarea tură. După acesta se stabilește noua ordine între jucători și se începe noua tură. Secvența unei ture este codificată cu un flowchart, e foarte simplu de urmărit. Cărțile de evenimente sunt foarte clare și ele. Ca de obicei, sunt multe concepte de reținut la început, dar jocul decurge destul de lin.
Jocul a durat doar 1:27 în 3 persoane și era foarte captivant, cel puțin așa mi s-a părut mie, încercând în rolul moderaților să mențin balanța dintre cele două facțiuni extremiste. Aștept cu nerăbdare să-l rejoc, mai ales că nu am ajuns în a doua jumătate a conflictului (este un eveniment și o condiție în joc, Revolta Roșie, după care se activează armata germană și trupele sovietice, și conflictul va fi unul deschis). Foarte interesant și tematic.
:sy: 8.5/10

4. Ducks in Tow
Un alt joc kickstarter, achiziționat mai ales pt. tematică, dar care m-a surprins plăcut. Suprafața de joc este compusă din tileuri de 3 feluri: unele unde poți trage cărți de obiective dintr-un teanc, sau tokenuri de mâncare dintr-un săculeț, unele unde poți adopta o rățușcă (detaliez mai jos), respectiv unele - fiecare având o culoare anume - unde poți îndeplini cărțile de obiective. Pe tileuri - așezate într-un anume fel bazat pe numărul de jucători - sunt răsfirate rațe care pot fi una din 4 culori. Tokenurile de mâncare sunt și ele de 4 diferite culori, și te poți plimba între tileuri să atragi după tine rațe, plătind cu mâncare de culoarea respectivă. Figurinele de rațe se pot așeza frumos într-un suport pe care se află și pionul jucătorului, realizând astfel ce zice titlul jocului, să ai ducks in tow :) Dacă conduci rațele într-o locație cerută de o carte de obiective, ai realizat misiunea respectivă și pui cartea în fața ta, iar rățuștele se împrăștie. Fiecare carte obiectiv arată așa: o culoare care denotă locația unde se poate realiza, respectiv 4 simboluri de rață pe marginea din stânga în ordinea de alb-galben-portocaliu-maro. Dacă cartea cere să ai doar alb și maro de ex. (deci o misiune mai ușoară), atunci la cel galben și portocaliu se vede doar conturul. Poziționezi cărțile astea unul după celălalt în așa fel, încât banda asta de rățuște să fie întotdeauna vizibilă. Jocul se termină după ce un jucător reușește să adune 6-7-8 astfel de cărți (depinzând de numărul de jucător), și se punctează cel mai lung șir neîntrerupt din fiecare culoare. Aici vine de ajutor acțiunea de adopție: dacă ai succesiv rață, contur, rață, ar însemna doar un punct, dar dacă adopți o rață de culoarea respectivă, îl poți plasa pe contur, și atunci ai 3 puncte.
Mai sunt și alte oporunități de punctaj: cărți rectangulare transparente de formațiuni, care se pot plasa peste aceste cărți, care pot da 2-3-4 puncte, respectiv sunt cărți care au câte o gâscă pe ele în locul unei rațe colorate, care se punctează tocmai atunci dacă cele două locuri imediat adiacente lui în șir sunt goale(i.e. doar contur).
Am jucat în 3 persoane, a durat o oră, amuzant, ușor, relaxant. Singura chestie care nu mi-a plăcut, e că e relativ greu să înfipi figurinele rațelor în suportul de plastic, ca să-l cari după tine. Destul de ușor de învățat, poate aspectul cel mai greu de reținut este când și cum să împrăștii rațele după anumite acțiuni. Sunt de mare ajutor player aidurile, fiind prezente în număr suficient. Grafica e frumoasă, cărțile sunt imense.
:sy: 8/10

5. The Castles of Tuscany
Una din aparițiile Feld de anul ăsta, mult așteptatul (de unii) urmaș al lui The Castles of Burgundy. Regulile sunt relativ simple, și ușor de urmate mai ales pt. cei care sunt obișnuiți cu CoB. Harta proprie îți alcătuiești la început, din 3 părți. Lângă asta mai ai o planșă care are mai multe scopuri: explică efectul tileurilor hexagonale ce le plasezi pe hartă, explică și stochează tileurile bonus, respectiv îți arată și cum se punctează, și acolo își au locul și 3 grămezi de câte 7 tileuri hexagonale în culoarea proprie. Punctele se urmăresc pe o planșă ce are o pistă exterioară verde și una interioară roșie. Jocul are 3 runde, sfârșitul cărora e declanșat de jucătorul care își epuizează prima grămadă de 7 tileuri, după aia a doua și a treia. În acest moment, punctele se transferă de pe pista verde pe cea roșie, fără însă a reseta punctele verzi, deci punctele realizate în prima rundă valorează mai mult. Jocul conține și un teanc de cărți de diverse culori, culori ce corespund tipurilor de hexagoane incorporabile pe harta ta. La începutul jocului sunt puse în zona centrală 8 tileuri din cele cu spatele colorat neutru, formând un fel de piață. Tura unui jucător e simplă: decartează cărți ca să ia un tile din mijloc, iar apoi pune tileul respectiv sau unul pus deoparte într-o tură anterioară pe planșa sa, colectează recompensa, și pune în piață un tile din teancul propriu de tileuri cel mai de stânga. Sunt destule schimbări față de CoB, care îl fac mai ușor și un joc mai scurt.
Îmi place că au dispărut zarurile și îmi place noul mod de a recompensa punctele câștigate asap. Îmi plac și unele dintre bonus tokens, ca de ex. muncitorii, care pot înlocui o carte necesară pt. a cumpăra un tile, sau marmura care îți dă o acțiune un plus, sau faptul că există un hexagon wild din lemn, care poate înlocui orice tip de hexagon, etc. Două aspecte nu-mi plac însă, care influențează destul de mult scorul. Prima ar fi lipsa clădirilor maro și galbene care îți dădeau punctaj la finalul jocului în CoB. Înțeleg că nu e compatibil cu acest design, dar îmi lipsește un fel de end of game scoring. Al doilea ar fi tipul de hexagoane bej (maro deschis? no idea), care iti dau posibilitatea de a trage cărți dintr-un teanc separat de yield cards care îți dă niște bonusuri instant. Pare adăugat doar ca un afterthought ca să atingă un număr anume de tipuri de tileuri și de bonus tiles necesar.
Sunt mare admirator al jocurilor lui Feld, dar asta nu intră nici în top 5. E ușor, rapid (53 de minute în 3), dar nu-mi dă aceea senzație plăcută de brainburn pe care o dau multe din celelalte jocuri ale sale.
:sy: 7/10

6. Calico
Un joc în principiu abstract cu o tematică de pisici, scopul principal fiind de a cosi o cuvertură cu variate patternuri și culori care să atragă pisici care să se cuibărească pe el :) Jocul se desfășoară pe parcursul a 22 de ture, fiecare jucător având o planșă de joc ce reprezintă cuvertura, unde încap exact 22 de tileuri hexagonale. Tileurile respective au una din cele 6 culori posibile și una din cele 6 patternuri/modele posibile. Jucătorii încep cu 2 tileuri în mână, și sunt 3 tileuri puse pe masă ca o piață. În fiecare tură, jucătorul plasează pe planșă una din piesele aflate în mână, ia una din piață, și completeaza piața dintr-un săculeț. Punctele la finalul jocului au 3 surse:
  • la setup, fiecare jucător își pune 3 din 4 tileuri de punctaj pe planșa de joc. Acestea sunt de genul: AAA-BBB, de ex., cu 2 valori de punctaj pe ele, însemnând că, dacă cele 6 tileuri înconjurătoare sunt doar de 2 culori distincte sau de 2 patternuri distincte, primești primul punctaj, dacă reușești să fie și-și, primești al doilea punctaj, mai mare
  • la setup se aleg 3 pisici, fiecare având alocat câte două patternuri din cele 6, și fiecare având câte o condiție. De ex. una din pisici vrea să fie 5 tileuri într-un șir. Dacă faci acest lucru cu una din 2 patternuri care sunt alocate acelei pisici, iei un token al pisicii respective și îl pui pe planșă.
  • dacă vreodată realizezi un grup de tileuri de 3 de o anumită culoare, iei un nasture în culoarea respectivă, și îl pui pe planșă. Dacă ai toate 6, mai primești și un token bonus.
Atât la b cât și la c este o regulă, că aceeași culorare sau același pattern de pisică nu poate să se atingă, dacă vrei să-l punctezi. De ex. degeaba extinzi un grup de 3 piese roșii la 6, nu primești al doilea nasture roșu.
Cu toate că a durat doar 50 de minute în 3, era foarte antrenant, fiecare decizie contează mult. Calitatea producției e excepțională, carton foarte gros, foarte frumos colorat, planșă adâncită, pisici drăguțe... :)
Abia aștept să-l rejoc.
:sy: 9/10

7. Undaunted: North Africa
O combinație interesantă de mecanisme de wargame cu deckbuilding. Un joc tactic unde pe o hartă alcătuită din niște tileuri pătratice mari, îți conduci echipa de soldați pentru a îndeplini niște obiective. Undaunted: North Africa pune în conflict britanicii (LRDG) cu italienii, în teatrul de război al Africii de Nord. Dacă nu mă înșel, am jucat scenariul al doilea, unde britanicii câștigau dacă controlau două obiective fortificate pe hartă, iar italienii dacă eliminau ofițerii britanici. Jucătorii au câte 4 cărți în mână, iar fiecare rundă începe cu cei 2 jucători alegând în secret câte o carte, iar cel care a ales cartea cu numărul mai mare are inițiativa în runda respectivă. În tura sa, jucătorul joacă practic toată mâna sa, cărțile reprezentând câte un personaj/soldat prezent pe hartă, cu diverse cuvinte cheie, din care jucătorul poate alege unul în momentul în care joacă cartea respectivă. Aceste comenzi sunt de multe feluri (doar cele de atac sunt de 5 feluri diferite), și constau în opțiuni ca Recon, folosit pt. a scăpa de cărți de fog of war inutile din mână, Inspire, ca să returnezi în mână cărți ce ai jucat în runda curentă, opțiuni de control al câmpului de luptă, a vehiculelor, etc. Una din cele mai importante acțiuni e ceea de bolster, cu care cumperi cărți din zona de de aprovizionare. Fiecare scenariu are un set de cărți cu care se joacă scenariul respectiv, unele dintre ele alcătuind teancul tău de start, iar celelalte sunt cărți ce pot fi cumpărate. Soldații din grupul tău sunt eliminați de pe hartă definitiv doar dacă trebuie să elimini din joc ultima carte ce îi reprezintă. Cât timp există cărțile lor în joc, le elimini în ordinea: din mână, din discard, din supply.
Lupta în sine e bazată pe zaruri (d10), cu rezultate previzibile de genul un hail-mary shot de extrem de departe nimerește, iar runda următoare nu poți să nimerești cu mitraliera pe cineva care e în același pătrat cu tine... ugh. Faptul că în partida jucată, într-un mod foarte nefiresc mie, am fost mai norocos cu zarurile decât oponentul meu, nu mă face să iubesc acest sistem. Totuși, din cauza că jocul a durat doar 50 de minute, acest aspect e tolerabil. Partea foarte bună însă e sistemul de deckbuilding, evidențiată și de partida asta, am reușit să câștig cu un deck foarte subțire.
O să mai joc și alte scenarii, cu siguranță (acest scenariu avea vehicule, dar nu tancuri... și vreau să încerc și un scenariu care conține avioane), aspectul de deck-building și opțiunile tactice compensând zarurile... care sunt așa cum sunt.
:sy: 8/10

8. Kingswood: Royal Edition
Un joc extrem de light, având ca și mecanism principal rondelul. Fiecare jucător e un reprezentant al unei ghilde (cu condiții de start și abilități diferite), și are ca scop eliminarea monștrilor din pădure. Planșa de punctaj e înconjurată de 6 locații, 5 standard și una specială ce variază de la joc la joc. În locațiile astea poți aduna resursele necesare înfrângerii monștrilor (tokenuri de sabie, cărți de vrăji, inimi și monezi), iar în locația de pădure poți folosi aceste resurse ca să înfrângi una din cele 3 monștri vizibili. Tokenurile de resurse au două părți, de utilizabilă și epuizată. Trebuie să folosești locațiile ca să le întorci la loc, să fie din nou utilizabile. Doar în rare cazuri, la monștri mai dificili se pun înapoi în supply. Sunt 3 aventurieri, care încep jocul în locații diferite și garda regelui, care inițial nu se află pe nici o locație. Jucătorul are 2 opțiuni în tura sa. Poate alege oricare din cei 3 aventurieri și să exploreze. Acesta înseamnă că îl poate mișca în una din cele 2 direcții (clockwise și anti-clockwise), dar dacă vrea să meargă mai departe decât locația imediat adiacentă, fiecare locație sărită se taxează cu o monedă. Nu își poate termina mișcarea într-o locație unde se află un alt aventurier sau garda regelui. Garda regelui ajunge la sfârșitul turei jucătorului pe locația de unde a pornit aventurierul ales. Jucătorul poate executa atât acțiunea locației de unde a pornit cât și acțiunea locației alese ca și destinație. Alternativa explorării e acțiunea de colectare, în urma căreia primești 2 monezi și scoți garda regelui în afara locațiilor.
Jocul se termină în runda în care un jucător a ajuns la 20 de puncte (doar din punctele date de monștri, fără bonusuri), ceea ce în cazul nostru, în 3 persoane, s-a întâmplat după 23 de minute.
Un joc foarte rapid, destul de variat (sunt 9 locații speciale, și 7-8 ghilde distincte), cel puțin varianta royal arată foarte bine, dar e un joc prea superficial pt. gustul meu. Totuși, o să mai prindă masa din cauză duratei reduse al unei partide, și fiindcă e foarte ușor de explicat.
:sy: 7/10

9. Honga - Tabletopia
Îl am pe lista de cumpărături de ceva vreme, și luna asta am apucat să joc varianta digitală. E un joc de familie simpatic, în care încerci să devii liderul unui trib preistoric prin diverse moduri, dar având grijă și de tigrul Honga, să nu vină să-ți fure mâncarea. :) Planșa principală de joc îl are pe Honga într-un dreptunghi central, și are 8 zone de acțiuni în jurul acestui dreptunghi. Fiecare jucător are câte o planșă proprie, unde urmărește cât are din cele 4 resurse ale jocului: pește, fructe de pădure, ciuperci și apă. În fiecare tură, jucătorul plasează un disc de acțiune împărțit în 4 părți pe unul din cele 4 colțuri ale dreptunghiului central. Discul poate avea 0-5 mâini pictate pe fiecare secțiune. Jucătorul poate să execute acțiunile din secțiunea spre care cel puțin o mână este îndreptată, de atâtea ori, câte mâini sunt desenate. Înainte de asta însă, trebuie să se asigure că cel puțin o mână este în secțiunea tigrului. Altfel, tigrul vine la tine și îți mănâncă prima resursă disponibilă, și face asta în fiecare rundă, până ce nu scapi de el, sau până ce nu e atras de alt jucător. Cele 8 acțiuni posibile se referă la:
1-4. acumularea celor 4 resurse
5. tragerea unor cărți bonus de diferite feluri (de ex. este și unul care alungă tigrul înapoi în zona centrală)
6. zona de troc, unde poți schimba resurse pe puncte
7. zona de turmă de mamuți, unde contra-cost poți pune din supply un mamut în culoarea ta, iar dacă în urmarea acestei acțiuni cele mai multe mamuturi din turmă îți aparțin (sau ai egalat pe cineva), primești colțul de mamut, care îți permite să tragi un disc de acțiune la sfârșitul turei tale nu din teancul de discuri comune, ci din unul special
8. zona de onorarea zeilor, unde omuleții se mișcă pe o treaptă în sus, pas cu pas, iar dacă cineva ajunge la capăt, toată lumea primește puncte conform poziției la momentul respectiv, și toți se întorc pe prima treaptă.
Jocul se termină în runda în care cineva ajunge la un anumit număr de puncte. În 4 persoane, acesta a fost de 30 de puncte, și jocul a durat aproape exact o oră... din care 10-15 minute sunt datorită tabletopiei :)
Am jucat o regulă greșit, din păcate, dar totuși a fost o experiență plăcută, m-a convins suficient să-l vreau în continuare în colecție.
:sy: 7.5/10

9. Celtic - Tabletopia
Un joc foarte simplu de pick-up and deliver. Jocul se desfășoară pe o hartă unde sunt locații conectate între ele cu o rețea de drumuri. Locațiile sunt de 3 feluri: locația de start, satul celtic, de unde pornesc(și unde se întorc) toate piesele jucătorilor, 7 locații de târg, respectiv restul de locații, fiecare cu o imagine proprie. În tura sa, jucătorul alege o locație unde are piese, și mișcă câte piese vrea din locația respectivă la una care e maxim la două conexiuni distanță. Acesta e singura acțiune obligatorie. Jucătorii care au piese în locația de start pot să decidă să i se alăture, cu câte piese vor, și să le mute la destinație. În afară de asta, jucătorul are posibilitatea de a face comerț și de a îndeplini misiuni. Comerțul înseamnă să returneze în locația de start atâtea piese câte vrea din locațiile de comerț, trăgând o carte pt. fiecare piesă returnată, potrivită cu locația. Cărțile respective au dublă însemnătate: se calculează la punctajul final, respectiv, dacă ai câte unul din fiecare din cele 7 tipuri de cărți, poți arăta acest lucru celorlalți jucători, și declanșezi sfârșitul jocului (în rest, cărțile nu au nimic pe ele, cele aparținând aceleași locații sunt identice). Îndeplinirea misiunilor înseamnă a dezvălui din mână o carte care arată ca și cerințe că trebuie să ai cel puțin o piesă în locațiile A, B și C (2-3 locații). Joci cartea respectivă, returnezi piese din locațiile respective în locația de start și tragi o nouă carte de misiuni. Fiecare jucător începe cu 2 cărți de misiuni, și în momentul în care cineva îndeplinește a 5-a misiune, jocul se termină instant. Se iau în calcul punctajele făcute din misiuni, și se punctează cărțile de comerț (într-un mod mai întortocheat, nu descriu aici). Foarte rapid, ușor de învățat (un pic mai greoi e doar punctajul pt. acele cărți de comerț) și frumos, le-a plăcut tuturor participanților (4 persoane, 47 de minute).
Interesant, deja e plănuit un rematch.
:sy: 8/10

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116300Post danielM
02 Nov 2020, 23:42

DukeMJ wrote:
02 Nov 2020, 23:31
3. All Bridges Burning: Red Revolt and White Guard in Finland 1917-1918
Una din (multele) aspecte/perioade ale istoriei care îmi plac este și istoria Finlandei din prima jumătate a sec. XX, așa că așteptam cu nerăbdare acest joc. Jocul face parte din seria COIN, iar cei trei jucători controlează facțiunile Reds, White Senate, sau socialdemocrații moderați. Fiecare facțiune are propria lui condiție de victorie. Roșii câștigă dacă numărul markerelor de opoziție și administrare trece de 11, iar suma markerului de vasal rusesc și polarizare e mai mic sau egal cu 5, asta însemnând că revoluția roșie este încoronată de succes în Finlanda, acesta intrând în rândul țărilor socialiste, fiind semi-independentă sub influența Uniunii Sovietice. Asemănător, dacă totalul populației controlate de senat e cel puțin trei, și suma markerului de vasal german și polarizare e mai mic sau egal cu 5, senatul își atinge scopul de a crea un stat semi-independent aliniat cu Germania, pornit pe drumul industrializării și a capitalismului. Moderații câștigă dacă depășesc 14 resurse, iar suma problemelor rezolvate din țară plus rețelele informaționale plus unu egalizează sau depășesc polarizarea. Aceste limite se verifică după fiecare carte de propagandă care apare în deckul de evenimente, iar dacă nici după al patrulea nu are nimeni o marjă de victorie pozitivă, toată lumea pierde, și Germania sau Uniunea Sovietică, care sunt prezenți ca și non-player factions în joc, câștigă. Jocul are multe concepte destul de complexe, dar foarte tematice. De ex. moderații încearcă să pună reprezentanți ai celorlalte facțiuni în balanță în parlament, încercând să rezolve probleme ale țării ca reforma agrară de ex. Polarizarea reprezintă cât de dezbinată e țara, și crește costul acțiunilor politice efectuate de moderați, dar modifică și efectul terorii. Are foarte mult sens ca moderații să aibă cu atât mai multe șanse de izbândă, cu cât țara e mai unită, și dacă sunt rezolvate problemele ce afectează societatea.
Jocul se desfășoară pe regiuni ale Finlandei, fiecare cu anumită populație, unde se pot pune diverși markeri, de către fiecare facțiune. Fiecare facțiune are propriul set de acțiuni, fiecare cu o versiune full și limitată. În fiecare rundă se schimbă cardul de eveniment, și după aceea primul jucător decide ce fel de acțiune vrea să joace: eventul, o acțiune normală, sau o acțiune limitată. De ex. dacă primul jucător alege o acțiune limitată, următorul jucător poate să aleagă tot o acțiune limitată, sau o acțiune completă. Acțiunile complete sunt puternice, fiindcă oferă și posibilitatea de acțiuni speciale, însă sari următoarea tură. După acesta se stabilește noua ordine între jucători și se începe noua tură. Secvența unei ture este codificată cu un flowchart, e foarte simplu de urmărit. Cărțile de evenimente sunt foarte clare și ele. Ca de obicei, sunt multe concepte de reținut la început, dar jocul decurge destul de lin.
Jocul a durat doar 1:27 în 3 persoane și era foarte captivant, cel puțin așa mi s-a părut mie, încercând în rolul moderaților să mențin balanța dintre cele două facțiuni extremiste. Aștept cu nerăbdare să-l rejoc, mai ales că nu am ajuns în a doua jumătate a conflictului (este un eveniment și o condiție în joc, Revolta Roșie, după care se activează armata germană și trupele sovietice, și conflictul va fi unul deschis). Foarte interesant și tematic.
:sy: 8.5/10
Ai mai jucat alte COINs? Durata partidei este foarte atractiva; stiam de All bridges burning dar nu mi-a captivat neaparat atentia, acum m-ai facut sa ma mai documentez si eu putin despre el. Dpdv al complexitatii, unde l-ai situa? Am jucat Andean abyss si mai am 4 COINs nejucate in asteptare; imi place sistemul.

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116301Post DukeMJ
02 Nov 2020, 23:54

danielM wrote:
02 Nov 2020, 23:42
DukeMJ wrote:
02 Nov 2020, 23:31
3. All Bridges Burning: Red Revolt and White Guard in Finland 1917-1918
Una din (multele) aspecte/perioade ale istoriei care îmi plac este și istoria Finlandei din prima jumătate a sec. XX, așa că așteptam cu nerăbdare acest joc. Jocul face parte din seria COIN, iar cei trei jucători controlează facțiunile Reds, White Senate, sau socialdemocrații moderați. Fiecare facțiune are propria lui condiție de victorie. Roșii câștigă dacă numărul markerelor de opoziție și administrare trece de 11, iar suma markerului de vasal rusesc și polarizare e mai mic sau egal cu 5, asta însemnând că revoluția roșie este încoronată de succes în Finlanda, acesta intrând în rândul țărilor socialiste, fiind semi-independentă sub influența Uniunii Sovietice. Asemănător, dacă totalul populației controlate de senat e cel puțin trei, și suma markerului de vasal german și polarizare e mai mic sau egal cu 5, senatul își atinge scopul de a crea un stat semi-independent aliniat cu Germania, pornit pe drumul industrializării și a capitalismului. Moderații câștigă dacă depășesc 14 resurse, iar suma problemelor rezolvate din țară plus rețelele informaționale plus unu egalizează sau depășesc polarizarea. Aceste limite se verifică după fiecare carte de propagandă care apare în deckul de evenimente, iar dacă nici după al patrulea nu are nimeni o marjă de victorie pozitivă, toată lumea pierde, și Germania sau Uniunea Sovietică, care sunt prezenți ca și non-player factions în joc, câștigă. Jocul are multe concepte destul de complexe, dar foarte tematice. De ex. moderații încearcă să pună reprezentanți ai celorlalte facțiuni în balanță în parlament, încercând să rezolve probleme ale țării ca reforma agrară de ex. Polarizarea reprezintă cât de dezbinată e țara, și crește costul acțiunilor politice efectuate de moderați, dar modifică și efectul terorii. Are foarte mult sens ca moderații să aibă cu atât mai multe șanse de izbândă, cu cât țara e mai unită, și dacă sunt rezolvate problemele ce afectează societatea.
Jocul se desfășoară pe regiuni ale Finlandei, fiecare cu anumită populație, unde se pot pune diverși markeri, de către fiecare facțiune. Fiecare facțiune are propriul set de acțiuni, fiecare cu o versiune full și limitată. În fiecare rundă se schimbă cardul de eveniment, și după aceea primul jucător decide ce fel de acțiune vrea să joace: eventul, o acțiune normală, sau o acțiune limitată. De ex. dacă primul jucător alege o acțiune limitată, următorul jucător poate să aleagă tot o acțiune limitată, sau o acțiune completă. Acțiunile complete sunt puternice, fiindcă oferă și posibilitatea de acțiuni speciale, însă sari următoarea tură. După acesta se stabilește noua ordine între jucători și se începe noua tură. Secvența unei ture este codificată cu un flowchart, e foarte simplu de urmărit. Cărțile de evenimente sunt foarte clare și ele. Ca de obicei, sunt multe concepte de reținut la început, dar jocul decurge destul de lin.
Jocul a durat doar 1:27 în 3 persoane și era foarte captivant, cel puțin așa mi s-a părut mie, încercând în rolul moderaților să mențin balanța dintre cele două facțiuni extremiste. Aștept cu nerăbdare să-l rejoc, mai ales că nu am ajuns în a doua jumătate a conflictului (este un eveniment și o condiție în joc, Revolta Roșie, după care se activează armata germană și trupele sovietice, și conflictul va fi unul deschis). Foarte interesant și tematic.
:sy: 8.5/10
Ai mai jucat alte COINs? Durata partidei este foarte atractiva; stiam de All bridges burning dar nu mi-a captivat neaparat atentia, acum m-ai facut sa ma mai documentez si eu putin despre el. Dpdv al complexitatii, unde l-ai situa? Am jucat Andean abyss si mai am 4 COINs nejucate in asteptare; imi place sistemul.
Din nefericire primul, până recent nu aveam în grup jucători care ar încerca așa ceva. Am în colecție (chiar mă gândeam dacă să pun poză :) ) Falling Sky, Gandhi și Pendragon, abia aștept să le joc. Așa că nu prea le pot compara, dar nu mi s-a părut foarte inaccesibil, secvența de joc e întotdeauna clară și e în fața ta, opțiunile facțiunii tale sunt la îndemână pe un sheet tot timpul, etc. E mai greu inițial să te obișnuiești cu conceptele și să ții minte și să fii atent la condițiile de victorie al celorlalte facțiuni.

User avatar
aliplaysalot
Chief Meeple
Chief Meeple
Posts: 164
Joined: 28 Jun 2019, 09:24
Contact:

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116308Post aliplaysalot
03 Nov 2020, 09:58

Image

Pendulum a fost cea mai faină experiență în această lună, urmat de clasicul Kingdom Builder și Mechanica care m-au surprins plăcut.
Lista completă o găsiți aici: https://www.facebook.com/aliplaysalot/p ... 6882473723

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116358Post rabesandratana
04 Nov 2020, 21:14

14 jocuri noi jucate in octombrie:

Image
Aladdin`s Dragons the card game (3 partide in 3 jucatori) : Pentru ca jocul de baza e out of print, am luat card game-ul, si pare ca reuseste sa introduca intr-o cutiuta, cam toata esenta board game-ului. Un worker placement imbinat cu putin bluffing, in care asezi un worker de nivel 4 sa spunem, asezat pe spate, iar alt jucator pune un woker de nivel 3. La final de plasare, se dezvaluie ce a pus fiecare in toate locurile si cel cu cifra mai mare va castiga bunurile: comori, relicve (cele care iti aduc victoria dar iti dau si o abilitate de unica folosinta) sau vraji (cele care te lasa sa te abati de la reguli).

:td: Ce nu mi-a placut: Poate aspectul cartilor cu comori putea sa fie mai bine realizat, frumos desenate, dar au ales sa pastreze acel design de joc de carti clasic. Nu ma leg de cartile cu vraji, pentru ca e un joc din 2009 si nu am pretentii legate de grafica parca realizata in Word.

Concluzie: Per total, un joc fun, rapid, pe care o sa il joc destul de des, datorita naturii sale, de worker placement cu aspect de filler. :sy: Nota 8,6


Image
Atelier: the painter`s studio (2 partide in 3 jucatori) : Un dice game in care pictezi tablouri. Actiunile le iei in functie de cifrele de pe zaruri: 1-2 plasezi un worker, 3 muti un woker, 4 colectezi culori din toate zonele unde ai superioritate, cu 5 pictezi daca ai culorile necesare si 6 e un Joker ce iti acorda orice culoare fara macar sa ai vreun worker plasat.

:td: Ce nu mi-a placut: Faptul ca nu a venit cu o plansa unde sa iti plasezi muncitorii, pentru a colecta culorile, astfel incat trebuie sa plasezi mipalsii intre gramezile de butoiase, ceea ce cu timpul va crea un mare haos si un curcubeu de culori greu de urmarit. Asa ca mi-am creat eu propriul board de worker placement si jocul a curs mult mai usor. (Daca are cineva jocul si doreste acel board, vi-l pot trimite). Cutia e prea mare si plina cu aer. Se justifica aceasta cutie daca venea macar cu o plansa.

Concluzie: Un joc simplu de tip dice game – area control, in care pare ca norocul joaca un rol foarte important, dar in care exista destule moduri de a dejuca nesansa zarurilor, incepand cu niste tile-uri gen Joker si terminand cu textul aflat pe fiecare pictura pe care o s-o pictezi. Acolo se regasesc abilitati unice sau de lunga durata, astfel incat nu trebuie sa urmaresti sa pictezi doar tablourile cu multe puncte ci uneori pe cele cu abilitati ce te ajuta pe lunga durata. :sy: Nota 7,9


Image
Broom Service (o partida in 3 jucatori) : Un pick up and deliver putin atipic, in care actiunile le iei cu ajutorul unor carti, 4 la numar, selectate dintr-un total de 10. Apoi urmeaza faza de dezvaluire a unei carti de catre primul jucator, si decizia de a fi curajos sau fricos. Cand alegi sa fii fricos, iti asiguri o parte mai slaba din actiune, dar daca vrei sa fii curajos, iei toata actiunea in splendoarea ei, cu conditia ca ceilalti care urmeaza sa nu fi ales si ei acea carte intre cele 4 pastrate. Mecanism similar cu cel din Glass Road. Ideea e sa muti pe diferite forme de relief si sa livrezi in turnuri, potiunile din culoarea ceruta.

:td: Ce nu mi-a placut: In ciuda faptului ca e un joc simplu, are o curba de invatare destul de greoaie, pana ce se prinde toata lumea exact ce fac toate acele 10 carti, ce ar fi mai bine sa pastreze atunci cand incepe o noua runda si trebuie sa aleaga doar 4. Plus daca intorci plansa si joci pe partea B, mai intervin niste tokens care fac jocul mai complex si mai interesant dar si mai dificil in a planui ce faci in runda urmatoare. Tematica e "Meh", nu ma omor dupa vrajitoare gen FanCurier. Tare mi-ar fi placut sa fie ceva cu un simt al umorului mai ridicat, in care de exemplu sa livrezi bere betivilor din sat iar punctele sa fie de fapt bani si unii sa iti lase bacsis (acestea fiind punctele bonus). Da, nu ar mai fi fost family friendly, dar oricum nu mi se pare ca se incadreaza in acel gen de Ticket to Ride category ci mai degraba e ceva mult mai complex. Cred ca au gresit audienta si un gamer o sa spuna pas cand o sa vada acea tema si cat de colorat e, iar pentru o familie e posibil sa fie cam complex.

Concluzie: Nu am avut succes cu el prima data cand l-am incercat cu cei din familie si dupa vreo 2 ture l-am strans si pus in cutie, apoi am incercat o varianta solo de pe BGG care m-a facut sa vad jocul cu alti ochi (va recomand sa o incercati) si apoi incercat cu alte persoane, a mers destul de bine si momentan ramane in colectie. :sy: Nota 7,6


Image
Glasgow (2 partide in 3 jucatori) : DAAA, stiu 3 jucatori la un joc pentru doar 2 jucatori. Oroare! Sariti lumeee! Cum noi jucam cel mai des in 3 persoane, am zis ca poate fi adaptat foarte usor prin printarea unei noi planse proprii si adaugarea de inca un tile cu alegeri multiple de bunuri. Am testat pe Tabletopia sa vad cum ar fi in 3 si nu mi-a dat cu virgula.
Problema a aparut cand am luat jocul si l-am jucat. E un joc slab! Nimeni nu isi dorea o a doua partida, dar cu greu am convenit ca hai sa ii mai dam o sansa. Acelasi rezultat: submediocru.

Aduni resurse in rondel precum in Glen More, iar cel ramas in urma mereu este la rand, apoi construiti cartonase, platind bunurile inscrise, si alea aduc puncte si bonusuri.

:td: Ce nu mi-a placut: Daca la prima vedere parea un fel de Glen More/Patchwork/Tokaido style game, in care ala ramas in spate face urmatoare mutare si cu cat sari mai mult cu atat alt jucator are sanse sa "curete" masa de bunuri, tensiunea aia specifica acestui mecanism nu s-a simtit deloc. Si tineti cont ca am jucat 3, si nu 2. Daca in 3 nu a fost pic de tensiune, in 2 nici nu vreau sa imi imaginez ce plictiseala o fi. Jocul arata binisor si productia e buna, dar tile-urile ce formeaza orasul, arata ingrozitor, parca sunt din alt joc. Urat desenate, totul prea mic si parca prea inghesuit (ca ii durea buzunarul sa puna un tile mai mare unde sa aiba loc de artwork si detalii) iar scorul de la final "a pain in the ass". Petreci aproape cat o partida intrega sa calculezi si sa distingi fiecare bonus pe care il da fiecare tile in parte. N-am rabdare de asa ceva, mai ales pt un joc ce se vrea un filler.

Concluzie: Primul joc produs in 2020 pe care il joc, dar pe care nu il pot recomanda nimanui. Nimic nou, nimic antrenant care sa te faca sa vrei sa il rejoci. Daca e sa compar cu alte jocuri din categoria asta de 2 jucatori produse de Kosmos, Lookout, etc, asta nici nu ar incapea intr-un top 100. Nu stiu cum am reusit sa ma pacalesc cu el (cred ca entuziasmul lui Rahdo e de vina), dar oricum si-a facut deja bagajele si o sa aterizeze in alta casa. Si da stiu, ca poate cine l-a jucat si il considera bun, o sa spuna ca am stricat balansul mareului joc, ca l-am jucat neadecvat in 3 (Who cares?!), dar nu de aici i se trage nota mica, ci de la gameplay si modul de scor. Totul o mare pierdere de timp, indiferent ca e in 2 sau 3. :sy: Nota 6,5


Image
Hotshots (o partide in 4 jucatori si una solo) : Un joc cooperativ, foarte tematic, mai ales pentru 2020 si problemele din Australia de la inceputul anului. Pe scurt, padurea a luat foc, vantul se intensifica la fiecare minut (tragere de carte) si totul pare sa scape de sub control iar locul sa se faca scrum. Dar nu-i nimic, ca aici aparem noi, echipa de soc, pompierii bravi ce vor stinge flacarile care mistuiesc totul in cale!
Oare? Oare chiar o sa reusim sa facem asta? :roll:

Se poate incadra foarte usor in seria Forbidden ...something (aici completati voi care va place)
sau chiar Pandemic, si marea diferenta fata de acestea, e ca iti rezolvi actiunea de a stinge focul cu ajutorul zarurilor. Lucru ce nu e chiar atat de facil, mai ales cand la final de tura mereu tragi o carte ce are mari sanse sa intensifice flacarile.

:td: Ce nu mi-a placut: Faptul ca vine cu figurine din alea din carton care stau infipte intr-un stand. URASC cu inversunare chestia asta si normal, ca in cele din urma, am scos pionii de la alt joc si am jucat asa. Aproape in fiecare tura ne intrebam unu pe altul: Care esti tu, care sunt eu?
Pe langa faptul ca sunt mici, toti sunt imbracati in echipament portocaliu si singurul mod de a-i deosebi e dupa ce obiect au in mana. Dracu` sta si se chioraste in timp ce ne facem planul si e adrenalina specifica acestui gen de joc, ce tine ala in mana, sa nu cumva sa mut alt personaj.

Concluzie: Dar in afara de acest aspect negativ, jocul mi-a placut tare mult, si l-as incadra undeva la mijloc intre Forbidden Island (cel mai slab) si Forbidden Desert (foarte bun). Zarurile iti pot juca feste uneori, dar exista moduri de a lucra in echipa sau tokens cu bonusuri care sa te ajute. Poate daca o partida nu dura chiar atat de mult, ar fi luat si o nota mai mare. Si inca ceva: e foarte greu! Iar asta imi place mult. Ca nu e ca Forbidden Island unde in primele 3 partide am castigat de 2 ori si deja ne-am cam plictisit de el. :sy: Nota 8,3


Image
Il Vecchio (2 partide in 3 jucatori) : Un joc in care te plimbi de colo-colo prin Italia, cu scopul de a face rost de niste sigle, ce iti ofera cheia de intrare in orasele importante, de a ocupa loc in consiliul orasului, ceea ce iti va aduce puncte si nu in ultimul rand de a-i face maniosi pe cei din familia Medici. Planificarea si anticiparea mutarilor, sunt cheia in acest joc, plus puterile speciale si tile-urile cu obiective, ce iti dau un tel de urmarit pentru finalul de partida.

:td: Ce nu mi-a placut: La inceput iconografia prezenta peste tot, mai ales pe acele tile-uri din Florenza, dar pentru care am printat un ghid si am inceput sa le invat in cele din urma.

Concluzie: Un joc surprinzator de bun, care nu ne-a lasat sa ne plictisim nicio clipa.
Pentru mine, in continuare jocurile astea vechi, raman niste giuvaiere si imi face mare placere sa le descopar. :sy: Nota 8,8


Image
Lorenzo...ceva ceva...the card game (vreo 7-8 partide in 3 jucatori) : Cine a mai aruncat un ochi peste aberatiile mele de p`aici, stie ca anu` trecut am facut praf jocul Lorenzo il Magnifico, si ca mi-a creat o mie de nervi pe parcursul partidelor si nu suport acel joc. Si foarte greu mi-a fost sa "scap" de el din colectie, gasind dupa mult timp pe cineva sa accepte un schimb, ca de vandut, nicio sansa.
Asa ca faptul ca acum am luat Lorenzo the card game (care e 200 lei pt un card game) spune despre mine 2 lucruri: 1. ori sunt masochist si vreau sa mi-o iau si a doua oara de la Lorenzo
2. ori am un pom cu bani in fata blocului si cumpar orice, doar sa vad si eu cum o fi jocul ala

Si am citit despre el, am vizionat pe youtube, am testat pe Tabletop de 2 ori, l-am pus in cos, l-am scos, iar l-am adaugat. Si dupa un somn bun, a doua zi m-am trezit cu gandul la Lorenzo si bilele sale (no homo) și am trimis comanda. Numai la tampenii va ganditi! Jocul vine cu un dispenser de bile, oarecum precum in Potion Explosion/Gizmos. Si aproape toate actiunile din joc sunt dictate de modul in care te joci cu acele bile. Da, stiu, am cam luat-o pe aratura, dar asa se intampla cand te apuci de scris dupa 2 pahare de vin. Inspiratia apare din cai nebanuite, din strafundul creierului, acolo unde stau ferecate cele mai ciudate ganduri. Imi asum , asa ca sa continuam.
Deci ziceam ceva de bile si de dispenser, cum ca fiecare mutare de bila, iti va aduce anumite bunuri, pe care le pui intr-un dulap cu locuri limitate si apoi cumperi carti cu puncte si cu abilitati de a converti bunurile tale. Stiu ca suna cam plictisitor, un candy crash cu convertire infinita de bunuri?! Dar jocul a fost un hit pentru toata lumea. O zi cred ca numai pe asta l-am jucat de dupa masa pana seara. Nu stiu de ce, dar e incredibil de fun sa faci actiuni cu acel dispenser si apoi sa iti creezi un tablou de carti care sa iti ofere combo dupa combo cand te apuci de convertit.

:td: Ce nu mi-a placut: Poate calitatea cartilor, dintr-un carton cam subtire. La pretul asta ma asteptam la niste carti cu un finisaj asemanator cu ceea ce regasesti in Arboretum.

Concluzie: Ne-am indragostit iremediabil de acest joc si va avea un loc de cinste atat pe raft dar si in topul personal, unde va urca vertiginos in scurt timp. Nu seamana chiar asa mult cu Lorenzo il Magnifico, poate doar grafica si ideea cu track-ul de religie. E mai mult 60% Potion Explosion + 20% Ulm + 20% Lorenzo jocul de baza. :sy: Nota 9,8


Image
Mercado (vreo 4 partide in 3 jucatori) : Un fel de racing game imbinat cu o doza de bag builder. Un family game rapid, in care tragi banuti din sac si ii asezi in dreptul unor produse, incercand sa fii tu primul care e capabil sa intruneasca culorile cerute. Punctele primite de la acel produs, sunt de fapt mutari pe o plansa de joc, care si ea vine cu bonusuri in functie de unde ai picat.

:td: Ce nu mi-a placut: Uneori poate sa sufere de sindromul liderului plecat ca din pusca pe care nimeni nu il mai poate ajunge. Cutia prea mare cu mult aer in ea.

Concluzie: Un joc simplist dar foarte fun si rapid, care se lasa cu multe partide la rand. Se incadreaza oarecum in aceeasi categorie cu jocuri precum Quacks of Quedlinburg (care e mai bun) sau cu Orleans (de care eu inca nu sunt foarte convins si posibil sa plece din colectie). :sy: Nota 8,4


Image
Moorea (o partida in 3 jucatori) : Un Jaipur mult mai lung si mai complex, daca vreti, cu tematica hawaiana. Un set collection cu o gramada de carti pe care le iei din pachet sau din market, deblochezi abilitati si incerci sa gasesti cele mai bune moduri de a face cat mai multe puncte. Fie prin convertiri, fie prin colectari.

:td: Ce nu mi-a placut: O partida tine cam mult pentru acest gen de joc. Cred ca in jur de 45-50 minute. Insertul care pare o idee buna la inceput, nu prea imi place, toate cartile stau inclinate si sfarsesc prin a se amesteca atunci cand cari cutia.

Concluzie: Cred ca se adreseaza catre 2 tipuri de persoane:
1. Cei care vor ceva mai complex decat Jaipur sau jocuri de genul asta cu set collection
2. Celor carora le place foarte mult Bora Bora si si-au dorit dintotdeauna o varianta card game. Cred ca daca pe cutie ar fi scris Bora Bora the card game by Stefan Feld, ar fi avut un succes mai mare. O mica salata de facut puncte, cu tematica de vacanta, insula exotica...lipita. :sy: Nota 7,8


Image
Muza (5-6 partide in 4 jucatori) : Un fel de Dixit mai slab, dar interesant. Cred ca multi dintre noi au luat acest pachet de carti numit Muza, tocmai pentru a juca Dixit cu el. Noi am facut asta si nu prea ne-a placut. Cartile parca nu sunt la fel de inspirat desenate si nu au atatea intelesuri oricat le-ai intoarce incat sa gasesti ceva prin ele. Asa ca am decis sa testam si Muza.
Un Dixit combinat cu Codename, jucat pe echipe, in care echipa adversa alege din 6 carti un complicata, ti-o inmaneaza tie, care esti liderul celelalte echipe, si acum tu trebuie sa dai un indiciu foarte bun, incat coechipierul tau sa ghiceasca acea carte din toate cele 6.
Doar ca lucrurile nu sunt chiar asa simple, pentru ca indiciul tu trebuie sa il dai in functie de ce iti dicteaza cartea din acea runda: exemplu, poti da un indiciu folosind doar cifre, sau doar onomatopee, sau doar expresii faciale, ori locuri de pe pamant, etc
Iar asta poate fi uneori un mare impediment in a te face inteles fata de coechipierul tau, mai ales ca si echipa care iti alege tie cartea din cele 6, stie ce fel de indiciu trebuie tu sa dai si normal ca o sa o aleaga pe cea mai complicata. Daca voi ati dat-o in bara, cartea ajunge la echipa adversa.
Primii care strang 5 carti, au castigat.

:td: Ce nu mi-a placut: Cu toate ca sunt frumoase, parca nu au aceeasi fantezie pe care o regasesti in cartile din Dixit. Noi cel putin, nu o sa le mai folosim pentru a juca Dixit, ci o sa ne rezumam sa le folosim doar in Muza.

Concluzie: Daca iti plac Dixit si Codename, atunci Muza e un must have. Spre deosebire de Dixit, poate insa sa sufere de momente de AP, in care cealalta echipa decide ce carte sa aleaga din cele 6, apoi iar timpi morti cat capitanul de echipa cauta un indiciu potrivit si jocul poate sa intre intr-un con de umbra daca nu aveti grupul potrivit. Noi am patit asta cu Mysterium, dar Muza a fost acceptat. . :sy: Nota 8,8


Image
Pay Dirt (3 partid3 in 3 jucatori) : Un joc de minerit dupa pepite de aur, despre care nu stiam, dar multumita lui Andrei, care a scris luna trecuta despre el, dar si Regatului care mai avea exact o copie pe stoc, am pus mana pe el. Si e un joc de aur.
Jocul are o primza faza de licitatie, in care fie cumperi masinarii de sapat, fie muncitori experti, fie alte mine de unde sa scoti aur. Apoi vine faza de asezare a muncitorilor, care in general este un fel de glisare a unui token, de la stanga la dreapta, pas cu pas, pana ce acesta ajunge in masinaria de spalat si cernut, loc in care in sfarsit intorci tokenul cu mizerie pe partea opusa, si vezi exact cat aur ai cules.
Iar pepitele de aur din joc sunt imenseee. Foarte frumos realizate si foarte stralucitoare, ceea ce va atrage atentia celorlalti jucatori, care o sa inceapa sa te cam urasca. Iar aici vine partea de take that, in care cel mai sarac jucator (in aur), va extrage carti cu nenorociri, el o va opri pe cea mai putin dezastruoasa, apoi restul cartilor ajung la urmamtorul jucator, care va alege una, iar cea mai rea, iti va ramane tie, cel mai bogat in pepite. Un mecanism de a-l prinde pe lider, foarte interesant integrat in joc, si tematic, pentru ca lucram in Alaska, loc unde mediul nu e prea prielnic si pot sa apara multe necazuri.

Jocul e un engine-builder, in care iti cumperi cat mai multe masinarii mai rapide, care o sa transporte si curete rapid murdaria, incat sa vezi ce ai reusit sa extragi.

:td: Ce nu mi-a placut: Poate faptul ca e un pic repetitiv, mai ales cand extragi aurul si tot ce faci e sa asezi muncitorii incat sa faci slide unui token catre aparatul de spalare/cernut. Si grafica e putin cam intunecoasa. Poate un pic de control fin la contrast nu ar fi stricat, inainte de printare.

Concluzie: Un euro foarte tematic, cu componente de calitate, subapreciat, care se incadreaza perfect in aceeasi oala alaturi de alte jocuri de acest gen: Coal Baron sau Haspelcherncht (ceva de genu`, stiti voi la ce joc cu carbuni ma refer) si imi e foarte greu sa spun care dintre cele 3 imi place mai mult. :sy: Nota 8,7


Image
Small Islands (3 partide in 3 jucatori) : Cand te uiti la el, seamana cu Carcassonne, dar dupa ce il joci, e cu totul altceva. Da, si aici trebuie sa potrivesti tile-urile perfect si poti daca vrei sa inchizi insula creata, dar actiunea din urma nu e una neaparat necesara.
E jun joc ce seamana mai mult cu ce se petrece in Murano, in care fiecare are cate un obiectiv secret de indeplinit, dar toti lucreaza pentru a mari insulele, ceea ce poate sa te ajute sau sa interfereze mult cu ceea ce ai tu de realizat.

:td: Ce nu mi-a placut: Sunt vreo 2 carti cu obiectiv pe care nu le-am inteles si nu am gasit explicarea lor in regulament.

Concluzie: Simplu, rapid, cu productie buna. Un joc care te tine in tensiune pana la finalul rundei, in care iti creste inima cand vezi ca altii muncesc si te ajuta exact la obiectivul ales de tine, sau din contra, speri sa mai prinzi o mutare si sa pui un tile de care ai nevoie, pentru a face cateva puncte si nu zero. . :sy: Nota 8,6


Image
Space Park (o partida in 4 jucatori si 3 solo) : Habar nu aveam de existenta acestui joc pana luna trecuta, dar o propunere de schimb mi l-a adus in casa si s-a dovedit a fi o copie de Splendor destul de reusita cu ceva tematica lipita. Un joc de tip rondel, in care cele 3 figurine cu navete spatiale apartin tuturor si cand iti vine randul, muti una si iei actiunea din locatia de unde tocmai ai decolat. (ia o piatra rosie, schimba poatra intr-un punct, rezerva o carte, plateste pietrele cerute de carte pentru a lua punctele si o abilitate). Locul in care aterizezi, va fi practic noua locatie de unde isi va putea face urmatorul la rand o actiune, asa ca trebuie sa iei in calcul nu numai ceea ce doresti tu dar si ceea ce o sa ii lasi celuilalt. Destul de interesant concept, si pana nu demult, unic, doar ca designerul a ales sa isi copieze propriul joc si sa faca altul pe nume Kingswood (l-am testat pe Tabletop si mi-a dat eroare cand dupa cateva ture simteam ca parca de curand am mai jucat jocul asta), dar cu alta tematica. Si daca nu gresesc, si Parks merge tot pe ideea asta, ca e acelasi designer. Omul pare ca stie una si buna.

:td: Ce nu mi-a placut: Tematica inexistenta. Nu stiu ce se intampla exact. Cred ca vizitam planete si luam de acolo niste pietre pretioase pe care apoi...le dam pentru niste carti cu puncte. Naiba stie ce a dorit autorul, dar nu i-a iesit.

Concluzie: Simplu, rapid, cu productie buna. Merge bine si solo dar e cam simplu de batut. Din 3 partide, am castigat 2. Ramane in colectie datorita dimensiunilor mici. :sy: Nota 8,2


Image
Wizards Wanted (3 partide in 3 jucatori) : Nici de acest joc nu stiam pana luna trecuta, cand tot dupa un schimb mi-a intrat pe usa. Un joc cu figurine, frumos desenat si colorat, ce pare ca e un joc rupt dintr-o lume de basm, doar pentru copii, la prima vedere. Dar nu il vad chiar asa, pentru ca e un pick up and deliver cu mutari pe diferite rute, planuire inainte de a face actiunile si calcule de ordin financiar, despre cum sa faci rost de bani, cat sa cheltui in urma mutarilor tale si cat sa pastrezi pentru a face obiectivele.

:td: Ce nu mi-a placut: Au facut rabat de la productie, adaugand niste figurine din plastic de calitate mediocra si cele mai mici carti de joc pe care le-am vazut vreodata. Nici nu stiam ca se pot face niste carti atat de mici. Imaginti-va cartile mici din Ticket to Ride, doar ca asta le are cam pe jumatate :shock: . Le-am asezat pe o coala A4 pe toate si au incaput toate fara probleme.

Concluzie: Jocul ne-a placut, pentru ca te tine concentrat mereu, si te face sa iti planuiesti fiecare miscare cu grija. Si in ciuda unor minusuri la productie, aspectul sau e unul foarte placut. :sy: Nota 8,4


Jocul lunii: Dupa o luna cu 13 jocuri foarte bune si unul mediocru, cel mai bun de departe, Lorenzo the card game. :sy: :sy: :sy: :sy: :sy:

User avatar
Ailur
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 283
Joined: 05 Oct 2018, 23:09

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116362Post Ailur
05 Nov 2020, 02:02

rabesandratana wrote:
04 Nov 2020, 21:14

Glasgow
Daca in 3 nu a fost pic de tensiune, in 2 nici nu vreau sa imi imaginez ce plictiseala o fi.

iar scorul de la final "a pain in the ass". Petreci aproape cat o partida intrega sa calculezi si sa distingi fiecare bonus pe care il da fiecare tile in parte.

nu de aici i se trage nota mica, ci de la gameplay si modul de scor.
Ba cam da. :) nah, nu incerc sa te conving ca e un joc extraordinar - e doar ok, dar in doi jucatori tensiunea vine de la faptul ca, cu fiecare plasare de tile risti sa il ajuti pe adversar. In trei, imi imaginez se mai disipeaza din tensiunea aia, pentru ca nu castiga o singura persoana din mutarea ta. Idem atunci cand vrei sa construiesti ceva pe care adversarul planuia sa-l ia. In 3 oameni, mai mult ca sigur ca nu ai cum sa-ti faci planuri pe termen lung, pentru ca tile-urile disponibile se schimba deja pana vine tura ta.

User avatar
Teddy
King Meeple
King Meeple
Posts: 1383
Joined: 09 Dec 2010, 02:30
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116364Post Teddy
05 Nov 2020, 09:35

rabesandratana wrote:
04 Nov 2020, 21:14
14 jocuri noi jucate in octombrie:
Multumim Ovidiu pt recenzii. Am reusit sa le citesc in trei dati. Nu ca era plictisitor, dar greu cu timpul. Nu vreau sa stiu cat ti-a luat tie sa scrii.
Ma surprinde ca dai niste note mari in conditiile in care vad ca aia nu ti-a placut, te-a deranjat x si y arata bleah.

Care e media notelor tale?

Spor la jucat/scris si pentru luna viitoare.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116371Post rabesandratana
05 Nov 2020, 15:49

Teddy wrote:
05 Nov 2020, 09:35
rabesandratana wrote:
04 Nov 2020, 21:14
14 jocuri noi jucate in octombrie:
Multumim Ovidiu pt recenzii. Am reusit sa le citesc in trei dati. Nu ca era plictisitor, dar greu cu timpul. Nu vreau sa stiu cat ti-a luat tie sa scrii.
Ma surprinde ca dai niste note mari in conditiile in care vad ca aia nu ti-a placut, te-a deranjat x si y arata bleah.

Care e media notelor tale?

Spor la jucat/scris si pentru luna viitoare.
Multumesc si eu! Pai conform bgg cam asa arata media notelor mele:

Board Game Ratings 418
Average Rating 8.11


Asa ca dau note mari. Tot ce mi se pare fun, primeste de la 8 in sus, si apoi ma uit prin colectie sa vad pe unde il incadrez, mai bun sau mai slab decat ala sau celalalt si reiese un 8 virgula nu stiu cat.
Ce are sub 8, cam pleaca din colectie. Dar cred ca in realitate, ca sa reiasa o nota mai aproape de adevar si de cum le notati voi ceilalti, ar trebui sa mai scadeti un 1 din nota mea.

Si treaba cu: "aia nu imi place, ailalta nu", nu e pt ca nu imi plac jocurile dar totusi le dau nota mare, ci e un fel de segment pe care m-am gandit de cateva luni sa il introduc la orice mic review pe care il fac unui joc, indiferent ca e de nota 10 jocul, tot caut sa ii gasesc ceva puncte negative, ca pana la urma nimic nu e perfect.

Ar trebui sa pui si tu macar un link aici cu ce scrii pe facebook despre jocurile recente. Vad ca acolo pe grup tot postezi, dar aici, ba.

Si topicul asta cu Jocul lunii, unde ne strangem lunar cativa sa ne spunem parerile despre ce am jucat, cred ca ar trebui mutat la sectiunea Reviews, si pusa o categorie noua cu PIN, asa cum era pe vremuri Sertarul cu Pareri (pe care eu nu l-am prins), incat sa ii ofere mai multa vizibilitate. Nu stiu cati useri, in afara de cei mai vechi, intra prin toate cotloanele astea ascunse ale forumului, gen "Discutii Generale".


User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2061
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116373Post adelindumitru
05 Nov 2020, 15:56

Mi se pare o idee foarte bună asta cu mutatul la secțiunea de reviewuri. Să termin și eu cu facultatea și diseară mut discuțiile acolo.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game(s): octombrie 2020

Post: # 116374Post emisanSB
05 Nov 2020, 16:02

Ar fi ideal un folder ”GAMES OF THE MONTH” si acolo ne desfasuram. :)

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”