Best new game(s): Ianuarie 2021

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
vladV
King Meeple
King Meeple
Posts: 491
Joined: 05 Feb 2013, 11:10

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 119400Post vladV
05 Feb 2021, 16:47

Atheneum - Ai o biblioteca impartita in sectoare si carti (books) in 6 culori. Ai o mana de carti (cards) si faci draft. Cartea (card) pe care ai ales-o iti da tie un beneficiu (mai important), dar le da si celor din stanga si dreapta ta cate ceva. Practic primesti carti (books) pe care trebuie sa le aranjezi in biblioteca si sa incerci sa satisfaci anumite pattern-uri ce apar intr-un display de carti (cards) "contract" - pt care primesti puncte. La sfarsit mai punctezi si sectoarele pline, plus carti (books) dintr-o anumita culoare (a la Sagrada). Dragut, nu neaparat foarte rapid, cu o doza buna de noroc la cartile "contract" - ar putea sa iti apara sa se potriveasca fix pe ce construiai sau sa fie doar carti care nu se potrivesc cu mai nimic din ce ai apucat sa pui in biblioteca. 6.5/10

Aqualin - Abstract de doi jucatori. Piese cu cate o culoare si un animal acvatic. 6 culori, 6 animale, tabla de 6x6. Un jucator alege culori, celalalt animale, plasezi si muti piesele intr-un tug of war permanent, scopul fiind sa faci grupuri contigue din ceea ce ai ales. La sfarsit punctezi fiecare grup, cu cat mai mare, cu atat mai bine. Rapid si distractiv, piesele de tip Azul sunt intotdeauna un plus, l-as mai juca. 7/10

Sushi Go Party - Drafting clasic + tableau building. Carti ce puncteaza in moduri diferite. A prins de minune si la copii, si la millennials, si la bunici. Family fun. 7.5/10

Cartographers - Flip and write. Umpli o harta cu regiuni de diverse tipuri (padure, apa, orase, ..., ba si monstri). Sunt patru runde si ai patru obiective per joc (clasice, sa fie ceva contiguu, sa ai X, dar nu vecin cu Y, etc). In fiecare runda, puncteaza tot alt set de doua obiective din cele patru (similar oarecum cu Isle of Skye). Imi plac genul asta de jocuri, bonus pentru interactiunea dintre jucatori, adica mecanica monstrului. 8/10

Dwellings of Eldervale - Factiuni cu 4 tipuri de caractere (worker, warrior, wizard, dragon), fiecare cu specificul ei. Multe, foarte multe factiuni, cu mici diferente de la una la alta (mult mai putine ca la Scythe sau wall of texturile de la HoLAS). Harta cu hex-uri, ce evolueaza si pe care mai apar monstri neutri. Iti plasezi cate un meeple pe harta si faci actiunea de pe hex - iei resurse, construiesti dwelling-uri, recrutezi sau iti iei ceva carti cu abilitati/actiuni. Dupa care, daca mai e cineva acolo - bataie, simpla, cu zaruri. La un moment dat, daca nu mai vrei sa plasezi oameni, ti-i aduci inapoi si, daca ai posibilitatea, fiecare va mai putea face o actiune la tine in "baza". Toate astea te lasa sa avansezi pe cele 6 track-uri, care sunt multiplicatori pentru dwelling-uri si carti si din care faci grosul de puncte. Trebuie sa participi la joc cu mintea deschisa - vei avea multa interactiune, conflictele apar din runda a doua, iar sfarsitul partidei te poate lua prin surprindere. Sincer ma asteptam la mai mult, dar poate am avut abordarea gresita, nu e nici un engine builder, nici un joc strategico-economic. Eu zic ca DoE e cam ceea ce a vrut Scythe sa fie (sau ceea ce se astepta de la Scythe) - e mai streamlined, mai rapid si cu mult mai multa interactiune. 8/10

Fleet, the Dice Game - Hidden gem. Roll and write cu combo-uri peste combo-uri si bonusuri peste bonusuri. Mai heavy si mai lung decat alte jocuri de acelasi tip, dar foarte satisfacatoare si distractiva experienta. Vi-l recomand, nu va dezamagi. 9/10

Praga Caput Regni - Game of the month. And game of the year material. Din momentul in care iti alegi actiunea din rondelul ala, deja poti avea doua bonusuri. Apoi, poti investi in imbunatatirea actiunilor; sau sa iti cresti productia; sau sa construiesti bucati de drum si pod (din coji de oua), ca sa ai acces la bonusurile alea grase de sfarsit de joc; sau sa construiesti cladiri in jurul atractivelor plaza-uri. Harta pare foarte incarcata, totul este interconectat si efectul unei actiuni se vede in mai multe parti - cu toate astea, totul are sens si se asimileaza usor (e mult mai digerabil decat Lisboa, de exemplu, fara a pierde din greutatea si ramificatiile deciziilor). Vladimir Suchy did it again. 10/10

User avatar
aliplaysalot
Chief Meeple
Chief Meeple
Posts: 163
Joined: 28 Jun 2019, 09:24
Contact:

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 119411Post aliplaysalot
05 Feb 2021, 21:37

emisanSB wrote:
05 Feb 2021, 12:10
aliplaysalot wrote:
05 Feb 2021, 08:57
▪️ Rococo: Deluxe Edition | Eagle-Gryphon Games
▪️ Kanban EV | Eagle-Gryphon Games
▪️ Bruxelles 1893 | Pearl Games
Nu ai avut si la Bruxelles 1893, editia de la Eagle-Gryphon Games ? :)
Ar fi fost overkill :lol: Dar, dacă totul merge bine, mâine joc On Mars și Escape Plan cu Mendocino așa că poate revedem Eagle-Gryphon Games în top și luna asta :D

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 119424Post thenede
06 Feb 2021, 04:25

Ianuarie a fost o luna plina de jocuri noi dar si o luna in care am avut timp sa rejucam cateva mai vechi: Kashgar, NEOM, RFTG, Posthuman etc.


Cateva care au plecat deja din colectie/ rezervate:

> Kingdomino Giant - luat la promotie si facut cadou - cutia e prea mare. Acelasi joc cu tile-uri mai mari - detaliile grafice ies in evidenta. La negative, nu sunt extensii pentru aceasta varianta.

> The Blood of an Englishman - Jack si Uriasul se bat tactic in vrejuri de fasole. Jack are multa flexibilitate in timp ce uriasul are miscari puternice dar putine. Nu am reusit sa castigam ca urias. Grafica serioasa nu stiu daca e cea mai potrivita.

> Mundus Novus - un set collector co-designed de Cathala si adus la viata prin arta lui Dutrait. Generic din punct de vedere tematic, gameplay bun, frumos vizual, cutie mica. Din pacate nu mi-a parut optim in 2.

> Dragonsgate College - un simulator euro care duce cu gandul la Harry Potter, mai putin licenta. Ne construim fiecare scoala de vrajitori si concuram pentru puncte. Sunt destul de multe de placut la joc: dice draftingul, constructia scolii, puterile speciale, chiar si grafica ciudatica. Din pacate, similar cu alte titluri NSKN productia nu e grozava, in special iconitele mici de pe profesori si elevi; raman si aici cu impresia ca parca ii mai trebuia ceva sa fie bun. Devolpement-ul NSKN nu e printre cele mai bune - presupun ca de aici vin problemele mele cu jocurile lor: Praetor e cel mai bun de la ei, dar in 2 parca e prea care pe care - Teotihuacan duce mecanica din Praetor la un alt nivel, cat despre Versailles lipseste tensiunea in 2.

> Tribes: Dawn of Humanity - un civ light care foloseste cateva mecanici euro interesante. Randul de actiuni in care actiunea aleasa devine cea mai scumpa e bun, dar o data ce cresti si incepi sa adaugi evenimente devine strategic. Tot buna este si specializarea pe diferite aspecte, iar mini tech tree-ul de scoring e si el ok. Partea de construire a teritoriului are cateva alegeri strategice dar parca nu suficiente. Designerul lui Nations, Håkansson a facut treaba buna prin crearea unui ecosistem de mecanisme interdependente care te tine interesat. In final, nu il gasesc ideal in 2 - selectarea actiunilor devine cu siguranta mai strategica cu un al treilea jucator.

> Subdivision - fratele mai mic al Suburbiei. E mai mult un puzzle pozitional cu tematica de city builder. Nu e rau deloc, dar sotiei nu i-a placut nici la rejucare.

> Castell - un joc interesant despre "sportul" de a face piramide umane in Catalunia. Piramidele initiale de 3-2-1 devin pana la finalul jocului monumente umane de generare de puncte. Suprinzator de tematic pentru un euro si cu un tempo aparte. Flexibilitatea de a face actiunile in orice ordine si de a-ti reconfigura oricand piramida in functie de interes ii dau un feel aparte. Productie foarte buna. Pentru mine keeper clar. Ca si la Subdivision, nu a prins deloc la sotie, in ciuda faptului ca m-a batut la scor in a doua partida - nu a stiut sa imi spuna de ce. In plus cred ca e mai bun in mai mult de 2 jucatori.


Cateva care vor pleca:

> Phalanxx - O surpriza placuta. E un light war/ fighting game cu mecanici euro destul de fresh. Mecanicile de dice drafting sunt fresh, cartile interesante. La negative controlul teritorial nu e optim in 2 iar interactivitatea pe care o presupune jocul nu e neaparat pe stilul nostru. Astept cu interes alte jocuri cu mecanici similare de zaruri.

> Palmyra - Un territory builder care vine cu 2 marimi de tile-uri si 2 workeri unul care genereaza bani si unul care genereaza puncte. Un abstract destul de fresh, care ar fi primit mai multa atentie daca ar fi avut artwork mai bun. Ne-a placut si pentru mine a fost aproape keeper. Nu e nici pe departe un multiplayer solitaire si pentru a fi jucat corect trebuie sa fii ceva mai incisiv in pozitionarea workerilor/ activarea tile-urilor.

> Michael Strogoff - un joc de aventura care foloseste mecanici euro pentru a spune povestea lui Jules Verne. Ne intrecem in calatoria noastra dintr-o parte in alta a Rusiei si facem fata problemelor care apar pe drum. Jocul e suprinzator de tematic si spune o poveste destul de unica pentru fiecare jucator. In cazul meu, caruta a fost calcaiul lui Ahile - jocul mi-a aruncat toate problemele de "osie" posibile. Push your luck-ul in acest joc pare mai asumat ca in altele. O experienta placuta si surprinzator de mult joc intr-o cutie relativ mica. Din pacate nu e stilul de joc care sa ii placa sotiei. Devir este insa un publisher de urmarit.

> Torres - ultima editie a celebrului abstract de la Kramer & Kiesling. Construim turnuri si ne exercitam influenta pe harta a la Santorini. Productie buna, decizii interesante. Trebuie jucat in mai multi si ceva mai incisiv decat am facut-o noi.

> Mexica - am jucat editia in poloneza - identica cu cea de la Super Meeple. Un alt joc de la Kramer & Kiesling cu productie excelenta, in special in privinta piramidelor. Nevoia unui al treilea jucator imi pare necesara - in 2 tendinta a fost sa ne concentram fiecare pe o parte de harta si abia inspre sfarsit am inceput sa ne batem pe majoritati.

> Cities Skylines - un city builder co-op, de la designerul Nations. Am sperat ca predispozitia noastra pentru tile-layere va fi mai puternica decat rezistenta noastra la co-ops. Din pacate nu a fost asa si nu e vina jocului. Experienta de joc a fost una placuta si chiar si la cel mai mic nivel de dificultate am intampinat provocari. Un joc care cred ca ar merita pastrat daca as juca solo.

> The King’s Will - un euro destul de dry dar suprinzator de bun. Constructie teritoriala excelenta, puzzle pozitional interesant, puteri speciale, selectarea actiunilor pe banda care iti permite controlul duratei, set collection de cladiri, specializare etc. Multe mecanisme bune lipite impreuna bine. Nu pot sa inteleg de ce au ales contractele ascunse - ok, sunt doar cateva carti, dar pentru mine care nu am cea mai buna memorie a reprezentat practic pierderea partidei. Nu am avut efectiv probleme sa imi amintesc ce carti sunt ci mai degraba care carte e care. Iconografia pare initimidanta, dar dupa cateva runde totul a fost clar. Ajuta si regulile bine scrise si structurate.

> In the Year of the Dragon - un Feld ceva mai vechi - am jucat prima editie. Jocul te pune in fata unui sir de dezastre la care faci fata prin managementul inteligent al mainii de care dispui (aceeasi pentru toti jucatorii). In doi un duel tactic destul de tensionat. Pentru mine keeper, din pacate nu cred ca am cu cine sa il joc.

> Civilization: A New Dawn - o simulare excelenta a jocului PC. Mecanica centrala de sir de carti in care o carte nejucata devine din ce in ce mai puternica e foarte buna. Specializarea prin upgradarea cartilor accentueaza asimetria. Mi-a placut aproape tot la joc mai putin conflictul. L-as fi pastrat chiar si asa daca as fi jucat mai des in mai mult de 2 jucatori.


De la mic la mare si cele care si-au gasit loc in colectie:

mid 7s:

> Apotheca - un abstract tactic care foloseste cati similare cu cele din Onitama. Bine produs, foarte rapid si simplu de explicat. Un joc care devine din ce in ce mai bun pe masura ce il joci de mai multe ori. Cutia imi pare cam mare pentru ce este. Sotiei i-a placut semnificativ mai mult decat mie.

> Village Green - un puzzle pozitional cu tematica de gradinarit. Construim o gradina intr-un grid de 3x3 si plasam pe cat se poate de optim obiective pe 2 axe. Restrictiile de plasare pe forma ori culoare il ridica din punct de vedere strategic. Un filler+ bun care vine intr-o cutie mica.

> Morels - Fungi varianta originala americana cu tematica de cules ciuperci. L-am cautat pentru grafica mult mai buna (subiectiv/ pentru mine). Un evergreen - voi pastra Morels si voi da Fungi. Ramane sa gasesc si extensia pe undeva...


8s:

> Carpe Diem - al doilea Feld al lunii - am jucat prima editie. S-a tot discutat despre Carpe Diem, grafica, probleme de productie etc. Eu nu le-am intampinat, nici in contraste/ culori nici in alte aspecte. E un tile drafter si territory builder bun - l-as juca oricand cu placere. La negative, calitatea cutiei.

> Merlin - ultimul Feld nou din ianuarie si cel mai bun dintre cele 3 incercate. Suntem cavaleri in jurul mesei rotunde si ne miscam in jurul unui rondel folosind 4 zaruri (3 personale si Merlin). Un point salad cu area control pe 2 harti care merge bine in 2. Influenta lui Rieneck se simte - jocul are un feel destul de fresh prin comparatie cu alte Felduri.

> The Capitals - un city builder destul de complex. Echilibristica pe track-uri reprezinta o provocare iar constructia de cladiri este interesanta si strategica in special prin sinergii. Grafic peste alte jocuri din aceeasi categorie. Ce-i drept mai lung decat alte city buildere.

> Suburbia - city builder-ul nou al lunii. Face multe lucruri foarte bine, si cateva mai putin. Destul de mult bookeeping si ceva luck of the draw cand vine vorba de cladirile disponibile - nu stiu daca "piata" mai fluida in mai multi ar fi un plus sau minus. Acestea fiind spuse este un joc excelent; am rejucat si NEOM si in final cred ca imi place varianta prietenoasa de NEOM mai mult decat Suburbia, la diferenta mica ce-i drept.


9:

> Wingspan & European Expansion - nu sunt multe de spus despre acest joc care nu s-au spus inca. Pentru noi wow din toate punctele de vedere: productie, grafic, mecanic etc. Presupun ca dupa un numar de partide ies in evidenta unele strategii mai puternice. Este insa unul din acele jocuri la care nu simt nevoia sa il joc foarte competitiv - experienta de joc este suficient de buna incat sa nu ma intereseza prea tare cine castiga. In retrospectiva daca nu ma grabeam sa il cumpar cred ca ar fi fost mai intelept sa merg pe varianta in romana. Pe de alta parte nu strica sa studiez ornitologie si in engleza.

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 119445Post Haddeo
06 Feb 2021, 19:38

:tu: Sekigahara
- 4 partide ( 2 online , 2 in real life)

Sekigahara e un blocks and cards wargame cu reguli foarte accesibile (timp de joaca : ~3h) despre bătălia de la Sekigahara in japonia anilor 1600.
Împăratul a murit si a lăsat ca moștenitor un fiu prea tânăr si astfel începe un război care a durat 7 săptămâni intre doi lideri influenți (unul din ei apărând fiul moștenitor) care aduna sub comanda lor diferite clanuri.
Fiecare bloc de pe harta are un semn al unui clan , o putere de atac de baza (1 , 2 , 3 sau 4) si puteri speciale ( arme sau cavalerie). Anumite blocuri reprezinta lideri de clanuri si exista 2 blocuri care reprezinta liderii protagoniști (unul din modurile prin care jocul se poate termina e prin eliminarea unuia din aceste blocuri). Ca sa poți sa joci un bloc intr-o bătălie te folosești de carti care au si ele semnul unui clan iar unele au extra o sabie cu care poti sa activezi puterile speciale ale unui bloc (arme sau cavalerie).
Pentru un atac mai devastator trebuie sa strângi, intr-un anumit loc, fie o armata care are multe blocuri din același clan (cu fiecare bloc aruncat in lupta primești bonus in funcție de cate alte blocuri ale aceluiași clan au fost jucate înainte) fie o armata care are multe puteri speciale identice (ori multe arme ori multa cavalerie). Dar degeaba ai o armata puternica daca nu ai si cartile potrivite pentru a o pune in valoare. Jocul devine astfel un dans tactic de oportunități in care trebuie sa plănuiești strategii pe mai multe fronturi ca sa poți sa profiți maxim de anumite oportunități care ti se prezinta in urma extragerii de noi blocuri sau carti (componenta destul de mare de noroc a jocului).
Bătălia principala a jocului este cea pentru controlul resurselor ( anumite locații cu resurse si castele) . Cine dentine mai multe resurse la începutul unei săptămâni de joc (din cele 7) primește mai multe carti sau blocuri (ceea ce e crucial).
Alta parte importanta a jocului este managementul cărților : ce carti sa păstrez ? , sa folosesc carti pentru mișcări de trupe mai mari sau sa le conserv?. Daca nu ai noroc de carti pentru planurile tale una din posibilități este sa ataci in anumite locuri unde știi poate ca ai slabe șanse de izbânda si unde o sa pierzi trupe doar pentru a putea sa ai șansa sa tragi alte carti care sa te ajute in alte locații mai cruciale.

Am apreciat foarte mult si regulile foarte elegante de mutare si lupta care face jocul foarte plăcut si balansat (nu prea exista lovituri devastatoare unde nu ai ce sa mai faci). In urma unei lupte. fiecare 7 puncte de damage aplicat adversarului înseamnă un bloc distrus iar pierzătorul mai trebuie sa distrugă 1 bloc in plus fata de damageul deja acumulat (situațiile in care tu pierzi cu mult mai multe blocuri ca adversarul sunt puține). Armatele foarte mari se muta mult mai greu si cu sacrificii de carti importante (astfel, e foarte greu si riscant sa surprinzi adversarul prin niste atacuri masive).
Jocul are si o mecanica prin care reprezintă trădările istorice, ale anumitor clanuri, pe parcursul războiului. In timpul unei batalii exista niște carti speciale care pot face ca unele blocuri aruncate in lupta ale adversarului sa trădeze si sa se alăture armatei tale. Din păcate acest mecanism nu poate sa fie prea bine implementat in jocul online (ar însemna ca după fiecare mișcare oponentul virtual sa preia controlul si atunci ar dura foarte mult o partida ).

Daca nici unul din liderii principali nu piere in lupta si fiul moștenitor supraviețuiește , jocul se termina după 7 săptămâni , învingătorul fiind cel care deține mai multe puncte in urma resurselor controlate pe harta.

E genul de joc pe care e ușor sa-l joci după instinct la început si sa ti se para ca e prea random dar după câteva partide începi sa-ti dai seama de ce poți sa faci sa iti crești șansele si controlul. Ca si feeling pot sa-l asemăn cu Cerebria pentru tensiune si du-te-vino-ul controlului locațiilor si resurselor.

Jocul de mai jos a fost decis in urma unei batalii epice chiar in mijlocul hartii foarte aproape chiar de locația istorica a bătăliei. Si desi am fost oarecum pregătit si cu carti si cu armata si am reușit sa aplic vreo 26 de puncte de damage adversarul a reușit peste 30 de puncte in urma bonusurilor foarte mari din cele 4 blocuri cu arme. Se observa si ca ambii protagoniști au participat la lupta (cel mai de jos bloc si cel mai de sus, ambele cu steag cu 3 puncte. Faptul ca liderul meu are un semn distinct care nu aduce bonusuri ulterioare in lupta (ceea ce vrea sa reprezinte faptul ca istoric liderul nu prea era iubit de celelalte clanuri) si alte elemente face ca jocul cu galben sa fie mai greu (sau poate e doar impresia mea).
Image
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 119446Post danielM
06 Feb 2021, 20:06

Sekigahara... o placere de fiecare data cand il joc. unul din cele mai frumoase si elegante designe-uri in materie de blockwargames; asa cum spui, la o prima partida poate parea random, insa pe masura ce il joci iti dai seama ca presupune planificare, deductie si creeaza sesiuni de tinut minte. Tensiunea aceea cand ai doar o singura carte pentru un clan si te gandesti daca sa-i arunci sau nu in lupta sau cand ataci cu blocuri putine dar fiind cavalerie / puscasi si faci damage consistent.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2056
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 119459Post adelindumitru
07 Feb 2021, 13:53

Hm asta e unul din puținele review uri pozitive pe care le-am văzut la Merlin. Știu ca îl tot baga Jocozaur la promoții, ia sa ma mai interesez pana data viitoare când vor avea o runda de reduceri

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 119460Post thenede
07 Feb 2021, 14:19

Nici eu nu il cautam activ, dar il dadea Teddy la pret bun, asa ca am zis sa il incerc.
Ne-a placut invarteala pe rondel, si natura oarecum sandboxey in privinta optiunilor.
Cred ca iese in evidenta printre titlurile lui Feld - nu e cel mai bun si nici cel mai rapid, dar daca iti plac dryish point salad euros e posibil sa iti placa Merlin.
Si desigur ai nevoie de o masa decenta :)

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): Ianuarie 2021

Post: # 120527Post Haddeo
26 Feb 2021, 20:22

danielM wrote:
06 Feb 2021, 20:06
Sekigahara... o placere de fiecare data cand il joc. unul din cele mai frumoase si elegante designe-uri in materie de blockwargames; asa cum spui, la o prima partida poate parea random, insa pe masura ce il joci iti dai seama ca presupune planificare, deductie si creeaza sesiuni de tinut minte. Tensiunea aceea cand ai doar o singura carte pentru un clan si te gandesti daca sa-i arunci sau nu in lupta sau cand ataci cu blocuri putine dar fiind cavalerie / puscasi si faci damage consistent.
A apărut un serial istoric pe Netflix : Epoca samurailor. Merge perfect împreuna cu jocul :)
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”