Best new game - aprilie 2021

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122845Post emisanSB
14 May 2021, 11:04

adelindumitru wrote:
14 May 2021, 02:16
Yep, este foarte, foarte bun. Pentru mine a intrat în top 9 games of all time după primul joc, și n-am stat o clipă pe gânduri.


Adelin, l-ai jucat in 2p ??

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2064
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122848Post adelindumitru
14 May 2021, 11:13

emisanSB wrote:
14 May 2021, 11:04
adelindumitru wrote:
14 May 2021, 02:16
Yep, este foarte, foarte bun. Pentru mine a intrat în top 9 games of all time după primul joc, și n-am stat o clipă pe gânduri.


Adelin, l-ai jucat in 2p ??

Da :)

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122852Post Corwin
14 May 2021, 11:46

Eu l-am jucat in 2 si 3, mi se pare ca merge mai bine in 3 dar nu-i deloc rau nici cu 2 jucatori.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
fight4glory94
King Meeple
King Meeple
Posts: 736
Joined: 16 Dec 2020, 14:35
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122853Post fight4glory94
14 May 2021, 11:53

Corwin wrote:
14 May 2021, 11:46
Eu l-am jucat in 2 si 3, mi se pare ca merge mai bine in 3 dar nu-i deloc rau nici cu 2 jucatori.
Se scaleaza bine in doi jucatori? Ai nevoie de dummy player? Nu m-am uitat peste regulament inca...

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2064
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 122855Post adelindumitru
14 May 2021, 12:05

fight4glory94 wrote:
14 May 2021, 11:53
Corwin wrote:
14 May 2021, 11:46
Eu l-am jucat in 2 si 3, mi se pare ca merge mai bine in 3 dar nu-i deloc rau nici cu 2 jucatori.
Se scaleaza bine in doi jucatori? Ai nevoie de dummy player? Nu m-am uitat peste regulament inca...
Nu ai dummy player. Ai o față a hărții cu planete separată pt 2 jucători și ai și numărul de obiective de îndeplinit pentru a triggerui endgame-ul distinct pentru 2 jucători.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 123341Post rabesandratana
29 May 2021, 21:31

Aproape ca se termina luna, unii deja scriu pentru luna urmatoare, eu am ramas in urma, cu aprilie. "Dar mai bine mai tarziu, decat prea devreme!"


Image
Vezi poza mare:
Image
Cuba (2 partide: in 3 jucatori): Un euro game mai vechi, dar foarte bun. Cu ajutorul cartilor jucate, o sa facem actiuni de plasat muncitorul pe plansa proprie, care va aduce resursele aflate pe linia verticala si orizonatala unde este asezat, de vandut sau cumparat, construit cladiri cu abilitati, activare de abilitati si nu in ultimul rand, de livrare a bunurilor (zahar, tabac, trabucuri, rom) in vasele ce asteapta in port, care dau un anumit numar de puncte in functie de unde sunt asezate. Si pe langa asta, o sa vina si partea politica, cea in care unul dintre jucatori va influenta ce legi (carti cu noi reguli/interdictii sau scorare) o sa treaca in acea tura. Toate asta sunt foarte frumos imbinate intr-un joc ce nu inteleg de cum nu e reprintat. Am jucat si o partida cu extensia, dar mie mi s-a parut ca mai mult ingreuneaza un joc ce merge atat de bine si fluent si il face mai complex si complicat decat trebuie. Inca o data in plus imi intareste mie ideea ca un joc bun si fluent, nu are nevoie de extensii care sa complice inutil totul, dar asta a venit la pachet si am zis sa o incerc. Nota 9 pentru Cuba


Image
Vezi poza mare:
Image
Porto (vreo 8-9 partide in 3 si 4 juctori): Un joc ce se incadreaza foarte bine in acea categorie family Ticket to Ride - Alhambra, luand cateva elemente din ambele (plus alte cateva jocuri mai vechi), dar imbinand totul foarte placut intr-un fel de salata de puncte din care in aproape orice miscare o sa faci puncte peste puncte si iar puncte. Iar asta e foarte satisfacator, mai ales cand reusesti sa faci obiectivele publice. Ideea e sa iei carti de pe masa, in valoare de maximum 3 si runda viitoare, folosesti 2 dintre ele, una fiind culoarea caselor si cealalta reprezentand doar numarul etajelor (ignorand de data asta culoarea acelei carti). Iar plasarea cu alte case invecinate, ori folosirea unei combinatii de carti, iti poate aduce uneori si cate 14-15 puncte intr-o runda, ceea ce e foarte mult, tinand cont ca in general o sa iei doar cate 3-4 puncte per tura, atunci cand nu iti planifici miscarile. Zici ca Feld a visat ca vrea sa faca un fel de Ticket to Ride. Si nu m-ar fi mirat daca era numele sau pe cutie, dar cand am privit mai indeaproape, era un designer portughez.
Si tocmai asta face jocul foarte interesant, pentru ca fiecare incearca sa surprinda cu cate o miscare "excelenta" si sa scoata maximum din ceea ce se afla etalat pe plansa.
Grafica arata excelent, cu multe elemente reprezentative pentru zona Porto. Singurul minus pe care l-am gasit, sunt cartile de joc, facute dintr-un carton mai subtire decat a reusit sa aduca furnizorul celor de la Alea. Dar cu sleeves puse din secunda 1, se rezolva totul. Nota 9 si un loc de cinste in colectie.


Image
Vezi poza mare:
Image
Castell (o partida in 3 jucatori): Nu credeam vreodata ca un joc in care trebuie sa asezi niste oameni unu peste altul, o sa ajunga sa imi rupa capul, dar Castell a reusit asta. Nu cred ca am jucat vreodata joc mai complex decat asta (si am trecut prin Kanban, Ora et Labora, Alchimistii, GWT). Efectiv simteam cum imi "inoada" creierul pana cand nu mai functionam. Ideea jocului e legata de festivalul catalan de formare de piramide umane, iar pentru a pune un spectacol in actiune, trebuie mai intai sa te plimbi din oras in oras pentru a recruta oameni (de diferite valori) apoi sa te antrenezi (pentru ca doar asa o sa poti ignora regulile de baza) si apoi sa participi la show-ul stradal si sa expui cea mai iscusita piramida posibila. Iar asta o poti face doar daca ai in componenta echipei tale, oameni din valoarea ceruta de orasul respectiv, plus ca regula de baza zice ca ai voie sa pui doar 3 oameni la baza, apoi 2 si in varf 1, iar cei cu valoare mai mare (cred ca se refera la kg persoanelor) sa fie cei mai de jos. Iar ca sa poti construi o piramida imensa, ai nevoie de tokens de antreament, care sa le creasca forta unora incat sa ii sustina pe umeri pe unii mai grei, sa cresti balansul, incat cei 3 de jos, sa poata tina tot 3 persoane, nu doar 2, sa cresti numarul oamenilor de la baza, sa cresti la trainingul de mix, unde ai voie sa intercalezi 2 tipuri de valori pe acelasi "palier" si multe altele, care mi-au facut mintea tzandari. Si daca toata planificarea asta nu era indeajuns, mai exista si mici festivaluri locale, care pentru un anumit numar de puncte, vor sa le prezinti o piramida de o forma iesita din comun, pentru care trebuie sa te antrenezi mult si sa iti mearga mintea ca un ceas elevetian, incat sa poti sa le urmaresti pe toate. Eu nu am putut si la un moment dat am mers doar pe intuitia de moment, ceea ce mi-a adus ultimul loc. De la Five Tribes incoace nu mi s-a mai intamplat sa ma blocheze un joc atat de tare incat sa imi dea complet "freeze". Jocul e bun, se bazeaza pe o planificare bine facuta pentru a participa la show-urile din cat mai multe orase si de a lua cat mai multe medalii (aici mi-a adus un pic aminte de Pret a Porter si pregatirea pentru acele show-uri de moda) dar creierul meu imi interzice sa il pot juca. Componentele sunt si ele de cea mai buna calitate, iar sacul de extragere tile-uri, e cel mai mare sac din istoria jocurilor. I l-as putea imprumuta fara probleme lui Mos Craciun, ca sa aduca in el cadourile. "Doar" nota 7,9, dar ar fi meritat mai mult, insa problema e la mine, nu la joc. Cine are creier pentru asa ceva, sa-l joace, dar eu m-am simtit pierdut in neant pe toata durata partidei.


Image
Vezi poza mare:
Image
Las Vegas (o partida in 3 jucatori): Parca vechi de cand lumea, acest joc de aruncare a zarurilor si plasare in cazinouri pentru a lua suma cea mai mare, nu mi-a lasat niciodata increderea ca e chiar atat de fun pe cat ar spune unii. Pe scurt, dai cu zarurile, si pui toate zarurile alese din acea valoare in cazinoul X. Fiecare o sa tot aseze zaruri in cele 6 cazinouri numerotate de la 1-6, iar daca nimeni nu a depasit numarul de zaruri expuse de tine intr-un loc, incasezi mult cash. Si repetam vreo 4 runde asta si la final vedem care e mai bogat. Nu pot sa spun ca m-a impresionat, poate si pentru ca era trecut de 3 noaptea, poate si pentru ca l-am jucat doar in 3 si genu` asta de joc cred ca necesita un numar mai mare de jucatori si nu in ultimul rand, pentru ca am in colectie ceva foarte asemanator, numit Alea Iacta Est, care ii da lectii si lucrare de control lu` asta la toate capitolele, pana il lasa repetent. O sa ii dau un 6,2 pentru ca au fost anumite circumstante care poate m-au facut sa am asteptati mai mari de la un joc atat de simplu, decat ar fi fost cazul.


Image
Vezi poza mare:
Image
Pillars of the Earth (o partida in 3 juctori): Multi spun ca ar fi chiar mama si tatal jocurilor de tip worker placement. Eu abia in 2021 am apucat sa pun mana pe el si sa il joc, asa ca am ajuns cam tarziu la "Petrecerea intai, de plasare a muncitorilor" si intre timp am avut ocazia sa joc multe altele mai noi si mai cizelate. Ba chiar am reusit sa joc alte 2 titluri din "familia" sa, inainte: A Castle for all Seasons si A Column of Fire. Inca nu stiu daca sa il plasez peste A Castle for all Seasons, dar peste A Column of Fire, este.
In acest joc, construim la propriu o catedrala, piesele care marcheaza trecerea unei runda, creand la final constructia. E impartit in doua faze: una in care luam carti cu mestesugari, care vor fi variante mai bune a celor pe care deja ii avem, ceea ce se traduce prin convertirea de bunuri in puncte. Tot in prima faza, trimitem ucenicii dupa lemn, piatra, nisip, astfel incat mesterii sa aiba materie prima. In faza 2, apare runda de Bingo, asa cum am denumit-o eu, in care, ca la tombole, extragem rand pe rand cate un arhitect, iar culoarea celui extras, va fi jucatorul care va decide daca vrea sa plateasca o anumita suma pentru a fi primul care plaseaza oriunde ii doreste sufletelul lui pe plansa libera (pretul e mare la inceput), ori zice pas si va ramane ultimul vare va plasa, acolo unde o sa mai gaseasca loc, dar va fi gratis. Si fiecare avem in acel sac cate 3 pioni, asa ca atunci cand pretul e unul "prietenos" si vrem neaparat sa ocupam un loc mult ravnit pe plansa, o sa facem imediat acest lucru. La final, se activeaza toti, se dau taxe, apar evenimente (placute sau nu) si mai apoi, mesterii o sa lucreze in sfarsit cu materia prima, pe care o s-o converteasca practic in punctele mult ravnite.
E bunut jocul, destul de fun partea cu extrasul din sac, dar tematica nu prea exista. Nu vad ce legatura au aia cu transformatul materiei prime in puncte, cu catedrala si de ce arhitectii, sau ce or fi pionii aia, ii extragem dintr-un sac, de zici ca suntem la Loto din 49. Unde o fi legatura cu construirea unei catedrale? Poate imi scapa mie! Sa imi explice si mie cineva, ce-a vrut sa spuna autoru`?
Dar lasad la o parte latura complet paralela dintre tematica si mecanica de joc, Pillars of the Earth este indeajuns de fun incat sa stea in colectie. Cred ca daca il jucam acum 10 ani, eram mult mai entuziasmat. Nota 8,3

Image
Vezi poza mare:
Image
Francis Drake (2 partide in 3 juctori): L-am vrut de multe ori, dar de cate ori ma gandeam unde o sa mai pun si cutia aia imensa, imi trecea cheful de el. Dar cum un schimb mi l-a adus la usa, l-am si pus pe masa rapid si pot sa spun ca i se aplica perfect versul melodiei cantate de Pitis "Nu conteaza cat de lung am parul, important e cum si cat gandesc...", pentru ca in ciuda cutiei lungi, in el regasesti un joc foarte bine gandit. Plus ca arata bine si are componente deluxe, as putea spune. E cu exploratori si cu colectare de bunuri si cu bataie si cu bluffing si cu rondel. E ca o shaorma cu de toate, mare. De fapt, extra-mare. Are doua faze, cea de rondel, cu sistemul regasit in Patchowk, Glen More, etc, in care sari pana in punctul x sa iei echipaj, praf de pusca, rom, etc, dar nu te mai poti intoarce si dupa ce toti s-au pregatit cu tot ce trebuie, vine faza de navigare. Aici fiecare are discuri cu cifre, si va plasa cate unul pe spate, in locul unde doreste sa atace. Cum si alti jucatori vor bunurile din acel loc, plus punctele inscrise, o sa plaseze si ei discuri in acea zona. Sau poate ai folosit cel mai slab disc al tau, doar ca sa ii atragi in cursa si sa ii faci pe toti sa puna acolo cifrele cele mai mici (pentru ca cine are cifra mai mica o sa castige) si tu de fapt iti doresti sa ramai singur singurel intr-o zona unde nimeni nu s-a grabit inca, loc rezervat pentru discul tau cel mai de pret. Dar faptul ca iti plasezi tu corabia/discul cel mai de pret, nu insemna ca automat ai si castigat ce se afla acolo, pentru ca in faza precedenta, de pregatire, unul dintre noi o sa fie cel care va controla armata in secret si el va pune un anumit numar de soldati in secret, pe plansa. Iar daca nu am luat destul praf de pusca, sau destul echipaj, e posibil sa fim singuri in acel port, dar sa nu putem totusi sa strapungem apararea si sa luam bunurile si punctele ravnite.
E un joc al mintii foarte interesant, plus acea faza de pregatire de dinainte, totul intr-o experienta foarte palpitanta. Nu ai timp sa te plictisesti in acest joc. Si nici nu tine atat de mult o partida pe cum auzisem. Am reusit sa terminam cam intr-o ora si un sfert, partida a doua. Nota 9 pentru Francis Drake si ramane in colectie cu tot cu cutia lui mare, pe undeva pe raft, pe unde mai reusesc sa o mai pun si p`asta.


Image
Vezi poza mare:
Image
Fungi aka Morels (4 partide in 3 juctori): Joc de carti de tip set-collection, unde strangem ciuperci de diferite feluri, dar doar din primele 2 locuri din sirul de 8 carti etalate, ca mai apoi, sa le transformama intr-o tocanita buna, plina de puncte. Iar daca ii mai pui si un pic de unt, o minunatie! Si mai multe puncte! Pentru ca exista si carti care adauga unt sau carti ce adauga cidru in reteta noastra. Ah, si sa nu uit, ca avem nevoie si de carti cu tigai. Sau carti cu cosuri, ca sa marim numarul maxim de carti pe care sa le avem in mana.
Si mai mult de atat, daca nu te multumesti doar cu primele 2 ciuperci din sir, poti sa decartezi ciupercile pentru a lua carti cu bete, care o sa te lase sa "sapi" mai adanc in pamant si sa gasesti cu adevarat tipul de ciuperca dorita, pentru ca trebuie sa folosesti doar acelasi tip de ciuperci pentru o reteta si trebuie sa ai minimum 3. Si mare grija la ciupercile otravitoare, de culoare rosie, pentru ca odata ce iti intra in sistem, "o sa vomiti" jumatate din carti, pentru a scapa de "otrava din organism".
Si cate ciuperci ziceam ca trebuie pentru a face o reteta? Pai 3! 3 in p... mea! (Aviz celor care stiu clipul lui Adrian Despot de acum multi ani.)
Nu stiu ce as mai putea sa adaug, doar ca e un joc simplu, frumos desenat, dar greu de urmarit ce tip de ciuperci ai, pentru ca au denumirile alea latine si parca toate seamana intre ele, iar la final castiga ala care poate si care nu le papa pe alea rosii, preferabil. Dar in simplitatea lui, e un joc relaxant si placut de jucat cu familia. Nota 8

Image
Vezi poza mare:
Image
Risky Adventure (2 partide in 3 juctori): De ce are cuvantul "risc" in titlu? Pentru ca dai cu zaruile abia dupa ce ai facut partea de worker placement! Adica, iti asezi cele 3 figurile in locurile dorite, locuri care vor putea fi activate doar daca ai obtinut anumite iconite (conserve, busole, etc) iar abia apoi arunci zarurile. In functie de rezultat, vezi cate dintre locurile unde ai plasat tu, poti activa, platind zarurile care indica iconitele necesare. Se intampla totusi destul de rar sa nu poti chiar sa activezi nici macar un loc si oricum tot primesti bonus un ceas, care te lasa pe viitor sa schimbi un zar pe ce fata doresti tu. Si norocul iti joaca feste in general poate doar in prima si a doua tura, pentru ca mai apoi te echipezi tu frumusel cu tot ce iti trebuie (tile-uri si alte tokene) care sa te ajute sa manipulezi sau sa primesti deja anumite fete de zaruri, iar riscul plasarii acelor figurine, devine din ce in ce mai mic. Iar odata ce am platit zarurile cerute, locurile activate o sa aduca in general, puncte, ceasuri/joker, tile-uri cu abilitati.
Un joc usurel de familie, cu productie foarte buna. Nota 7,6


Image
Vezi poza mare:
Image
Tribes (3 partide, doua in 3 juctori si una solo): Daca vreti sa va intoarceti in epoca de piatra, acest joc vrea sa incerce sa va duca pe acele meleaguri, insa nu stiu cat de bine reuseste sa o faca, pentru ca tematica nu este una foarte puternica. Ea exista, insa atarna de un fir de ata. Pe scurt, o sa luam actiuni dintr-un sir de cartonase asezate unu dupa altul, platind cate o scoica per fiecare peste care vrem sa sarim (exact ca in Small World). Iar actiunile sunt de marire a pamantului pe care il detinem, tragand tile-uri din saculet. De recrutare/nastere a noi omuleti, pentru a ne mari familia si puterea de munca, de explorat, pentru ca odata marita harta, trebuie sa si trimitem oamenii sa descopere bunurile de pe ea si nu in ultimul rand de crestere in tehnologiei, modalitatea prin care o sa facem cele mai multe puncte. Iar aici seamana putin cu Takenoko, pentru ca trebuie sa construiesti acea plansa modulara si sa asezi oamenii pe ea, in asa fel incat sa indeplinesti acele obiective de punctare. Mie cel putin de acel joc mi-a adus aminte. Pe masura ce facem acele obiective, o sa apara cartonase noi de actiuni, care vin cu evenimente care mai de care, unele bune, altele rele. Daca ai tribul cel mai slab, un mamut o sa iti manance un membru al familiei, sau din contra, un eveniment bun poate anunta luna plina si fertilitate, ceea ce iti va aduce noi copilasi si sanse mai mari sa te extinzi cat mai mult pe tabla de joc. Jocul in 3 jucatori nu a fost foarte palpitant si cred ca poate sa sufere putin de rejucabilitate, dar varianta solo, a fost foarte buna si m-a tinut in priza pana la final cand am pierdut la 1 punct. Pentru asta o sa mai ramana in colectie, pentru ca e un joc indeajuns de simplu si de usor de pus pe masa, incat sa am chef sa il mai joc. Nota 7.9

Image
Vezi poza mare:
Image
Can`t Stop (3 partide in 3 si 4 jucatori): Alt joc care e vechi de cand lumea, in care avem parte de un fel de cursa cu zaruri, sau de ce nu, o catarere pe un munte. Plansa are coloane cu cifre de la 2 pana la 12, cu un numar diferit de pasi, in functie de probabilitatea de a arunca la zar acea suma, si tot ce faci in runda ta, e sa arunci cu cele 4 zaruri si sa le asezi perechi de doua, plasand sau inaintand pionul deja existent pe acea coloana. Acei pioni sunt momentan doar temporari si daca vrei sa continui sa mai arunci cu zarurile si nu reusesti sa le mai combini cumva incat sa rezulte sumele pe care ai pornit, tura ta ia sfarsit si ai pierdut tot avansul, intorcandu-te la loc de unde ai plecat la inceputul ei. Si de aici vine si numele jocului, pentru ca tot timpul esti indeajuns de increzator ca din alea 4 zaruri, cumva o sa o scoti tu la capat si iti mai iese inca o data suma de care ai nevoie. Si tot dai, si iti merge o data, de doua, de trei, poate chiar de 5. Si drogat cu adrenalina si succes, parca nu te mai opri decat atunci cand ai ajuns in varf si mai risti o data. Ceea ce aproape tot timpul iti va fi fatal. Si mai aveai doar un pas pana in varf! De ce nu te-ai oprit? Runda viitoare puteai sa continui de acolo si o singura aruncare la acea suma te ducea pe "varful Omu"! Dar nu, tu Batman-Batman! Hapsan din fire, ai vrut din prima sa reusesti! Si uite cum aluncei incetisor dar sigur cu sania in jos de tot de unde ai plecat!
Cam asa ar arata o runda, cu multe momente de bucurie si "Yey" cand iti mai iese a 5-a oara combinatia, urmate de multe ori de agonie si de nervi ca te-a mancat in c.. sa mai dai o data cu zarurile si sa nu te opresti la timp. Si este fun o perioada, dar parca incepe sa devina plictisitor sa tot repeti acelasi lucru, urmat des de acelasi inevitabil rezultat negativ. Plus ca jocul dureaza cam mult pentru ceea ce este. Ah, nu, ca nu dureaza 2 ore! Cred ca vreo 45 minute maximum, dar pare muuult de tot, atunci cand tot ce faci e sa arunci la infinit cu 4 zaruri.
Nota 6,8, pentru ca merge, l-as mai juca din cand in cand, cand vreau ceva usor pe final de noapte, sau suntem atenti la altceva si nu vrem sa ne concentram prea tare la un joc.


Image
Vezi poza mare:
Image
Subdivision (2 partide solo): Nu, nu e doar o alta extensie a lui Suburbia, ci un standalone, fratele mai mic al Suburbiei, daca vreti, care are o mecanica mai simpla de joc dar e foarte puzzly. Mecanica e simpla. Faci drafting si apoi dai cu un zar si acesta iti spune unde ai voie sa asezi un tile, dar poti sa asezi oriunde, daca platesti 2 bani. Si o data ce ai decis unde asezi acel tile, precum in Suburbia, va influenta in mod direct celelalte cartonase deja aflate in cartier. Faci puncte pentru scoli, daca au mai multe etaje, pentru trotuare si cate zone diferite traverseaza ele, pentru obiectivele de la final de runda si foarte important, ceea ce il si face thninky, fiecare cladire iti va da 5 puncte daca are deschidere la soseaua principala. Iar aici o sa intervina partea in care trebuie sa iti gandesti foarte bine infrastructura cartierului si cum lasi spatiu sa asezi sosele sau sa lasi spatiu gol (adica drum de tara/neasfaltat) incat sa ajungi daca se poate cu toate la sosea. Plansa are 2 laturi, cu una mai dificila. Mi-a placut acest element planuire si momentan ramane in colectie. Nu e random precum spun unele comentarii, mai ales ca poti sa platesti bani si sa asezi unde doresti tu un tile, ba chiar zarul iti face viata mai complicata si asta imi place, atlfel parca ar fi prea simplu. Nota 8,2


Image
Vezi poza mare:
Image
Valparaiso (2 partide in 3 juctori): Cumva, jocul asta mi-a scapat din radar in momentul aparitiei si cativa ani mai tarziu l-am redescoperit. Stiam de existenta lui, dar cred ca il confundam cu un alt joc mediocru din acelasi an. In fine, Valparaiso e un euro corect, frumos desenat, in care iei actiuni cu ajutorul unor carti, care te lasa sa muti, sa incarci marfa in vas, sa pleci cu vasul, sa il descarci si sa cumperi de acolo alte carti mai bune, sa construiesti cladiri, etc
Si fiecare dintre noi va incepe cu acelasi tip de pachet de carti, dupa care, o sa il imbunatatim cu carti asemanatoare, dar care vin cu acel ceva in plus, indeajuns incat sa te ajute sa iti faci o strategie si sa poti castiga. Mi-a adus aminte de Concordia, pentru ca si acolo plecam toti cu acelasi pachet si apoi il imnbunatatim cu carti asemanatoare, dar mai bune.
Chiar cred ca designerul acestui joc este fan Concordia, altfel nu imi explic asemanarile. Da, e mult mai simplu decat acela si nu stiu daca are chiar acelasi nivel de rejucabilitate, dar e o varianta foarte buna, atunci cand vrei sa joci ceva asemanator. Cred ca l-am evitat o perioada si din cauza acelor carti pline de iconite, dar nu e deloc asa de greu sa le inveti. Dupa max 2 ture cam stii ce face fiecare. Nota 9 pentru Valparaiso.


Image
Vezi poza mare:
Image
Okanagan (2 partide in 3 juctori): O alta copie de Carcassonne, pentru ca orice are tile-uri care se unesc, formand diverse forme de relief, va fi tot timpul pus la zid si comparat cu mult mai premiatul si cunoscutul joc. Dar asta nu inseamna ca, automat, toate sunt proaste. In Okanagan asezi un tile, potrivind perfect marginile sale, apoi tragi altul, dintre cele 3 vizibile. Iar aici, mereu o sa revendici o forma de relief, sau mai multe, pe tile-ul recent plasat. Si avem depozit, hambar si siloz. Fiecare cladire o sa aiba o putere si o acoperire intre 1-3 forme de relief, dintre cele desenate pe acel tile. Cand se va inchide forma de relief (cum se intampla cand se inchide cetatea in Carcassonne) se face scorul, si cel care a pus cladirea/le cu cea mai mare putere, o sa fie primul care alege ce culege din acele zone. Asta se traduce prin tokene de diverse bunuri (fructe, legume, piele, piatra) ori diversi mestesugari, iar la final de joc o sa facem scor cu acestea pe cartile de obiectiv. Cartile de obiectiv vin la inceput de joc si de exemplu, poate sa spuna una din ele ca iti da cate 7 puncte per set format din mar + piatra + pescar. Daca nu se potrivesc acele tokene cu ce ai tu pe carti, nu e nimic, ca la jumatatea jocului ai sansa sa le schimbi cu altele. Primesti cateva carti, fiecare hotaraste ce pastreaza dintre cele noi si cele vechi (cu care incepuse partida) si apoi decarteaza ce considera ca nu poate sa indeplineasca.
Pe scurt, un Carcassone cu influenta pe zone si cu carti de tip obiectiv prin care faci puncte. E foarte important cand si unde iti asezi acele cladiri, incat sa preiei controlul unde ai cu adevarat nevoie. Nota 7,7 si sta in colectie.


Image
Vezi poza mare:
Image
Eketorp (2 partide, in 3 jucatori ): Asta pare o sursa de inspiratie pentru jocul The Grimm Forest, dar cu grafica din acea vreme (e din 2003). Apar un anumit numar de bunuri in zonele de pe plansa principala, numite A, B, C .... si fiecare are plansa proprie pe care sunt desenate acele litere si in spatele unui panou, trebuie sa hotaram unde ne trimitem vikngii, dupa care toti dau jos panoul si incepem sa asezam totul pe plansa mare, rezultand diverse conflicte. Daca Ionel si Maria au pus cate un viking in locatia A, dar acolo sunt 2 bunuri, atunci fiecare va pleca linistit cu cate o bucata de lemn. Daca locatia C are de exemplu doar o piatra si suntem 2 vikingi din clanuri diferite, incepe conflictul. Partea astea de conflict face jocul foarte interesant, pentru ca avem cate 4 carti cu cifre de la 2-6 (sper ca retin bine) si fiecare o sa joaca pe spate una din ele si apoi le aratam. Cel cu puterea mai mare, evident, a castigat batalia si ia bunul si pleaca acasa, iar celalat, se duce la spital, loc de plansa unde o sa stea omuletul tau 1-3 runde, pana se vindeca de la cafteala primita. Iar cat de multa papara a mancat fiecare, se va afla in urma dezvaluirii celor 2 carti, intre care se face diferenta si atat de mult sta cel batut, in spital. Partea si mai interesanta, e ca dupa bataie, cei 2 jucatori implicati, o sa faca schimb de carti, astfel incat, pe viitor, daca se mai intalnesc pe undeva si au un conflict, cel batut e posibil sa aiba acum castig de cauza, asta daca nu cumva celalalt, a calcat in ceva si a avut mare noroc la tragerea cartilor si intre celelalte 3 ramase, are din nou, un 5 sau 6.
Si care e scopul jocului? Construirea unui zid in jurul taberei noastre. Dar nu inseamna ca automat cel care a terminat primul de facut tot zidul, a si castigat, pentru ca la final, conteaza cate de bune sunt materialele din care l-ai facut. Daca tu ai terminat tot si e facut doar din lemn, iar altul mai avea nevoie de 2 "caramizi", dar majoritatea sunt din piatra, se va aduna punctajul fiecarei caramizi in parte si aflam care are mai multe puncte. Foarte fun acest joc, in ciuda conflictului, continuu si mult mai bun decat The Grimm Forest. TGF arata extraordinar ce e drept, dar era un mare haos din cauza acelor carti de joc, pe cand asta, e mult mai fluent si rapid, fara batai de cap. Mi-a placut si in ciuda cutiei imense si nejustificate, ramane in colectie, notat cu 8,3


Image
Vezi poza mare:
Image
Phalanxx (2 partide, una in 3 juctori si una solo): Un are majority, care dupa cum se vede, nu e vreun aratos, dar vine cu o mecanica de manipulare de zaruri, foarte interesanta. In functie de zarurile pe care le lasi acasa (pe cartea de joc), tematic, o sa reprezinte cati bani iei tu taxa poporului tau, dar, tot tematic, asta inseamna ca e foarte suparat si asuprit si o sa fie neascultator cand o sa le ceri sa faca ceva. Cum se traduce asta? In runda ta, arunci cu alte 3 zaruri si ca sa poti face o actiune, trebuie sa asezi unul dintre ele langa un zar aflat la "casa" ta, cu conditia sa fie macar egal sau mai mare decat acela. Altfel, locuitorul/zarul tau, refuza sa participe la indatorirea ceruta.
Si in general, o sa incercam sa punem oameni pe plansa, incat sa cucerim zone, sa draftam carti cu generali, arcasi, etc, sa le punem mai apoi in actiune, etalandu-le in fata noastra, ceea ce ne va aduce puteri speciale, sau puncte, iar uneori, o sa fii bun cu oamenii tai de acasa si o sa alegi sa ii mai slabesti de atatea taxe si sa asezi un zar cu o valoare mai mica, in locul unui zar cu valoare mare. Asta va insemna ca o sa ai mai putini bani, dar o sa iti fie mult mai usor sa faci actiuni in tura urmatoare, pentru ca alta e sa ai un 2 pe cartea ta si alta e sa ai un 5 sau 6. Ceva trebuie sa alegi. Banii multi sau posibilitatea de a face actiuni mai usor. E un balans foarte interesant intre aceste 2 aspecte si in ciuda graficii de anii 90, jocul ne-a dat destule batai de cap, in sensul bun, incat sa fie keeper. Nota 8,2



Image
Vezi poza mare:
Image
Aerion (2 partide solo): Face parte din seria aia colorata si ciudata, cu Onirim, Sylvion, etc doar ca asta aduce ca noutate, zarurile. De obicei, erau doar cu carti.
De aceasta data, trebuie sa construiesti niste aeronave ciudatele, care trebuie sa contina o schema, materia prima si echipajul. Iar aceste 3 carti ce formeaza proiectul tau, trebuie castigate din mjlocul mesei, in urma unei singure aruncari de zaruri. Si dintr-o singura aruncare, trebuie sa faci cumva, incat sa ai macar o optiune dintre cele prezente in "market":
triple, 4 de acelasi fel, run-uri, etc. Si pare foarte complicat la inceput. Stai si te intrebi cum o sa faci tu incat sa construiesti atatea navete, avand la dispozitie doar 3 tokene de reroll pentru tot jocul si in rest, stand doar la mana norocului. Dar contrar asteptarilor, jocul e mai simplu decat am crezut, cel putin cel de baza. L-am castigat in ambele partide. Noroc chior sau nu? Habar nu am! Sa imi confirme cine l-a mai jucat. Dar au curs zarurile la mine, exact cum aveam nevoie, rar folosind cate o putere speciala de pe o carte, si doar un singur reroll din cele 3. Dar e o activitate care te tine in priza, are momente de tensiune cand crezi ca nu ai cum sa o mai scoti la capat, dar pana la urma, totul se va termina cu bine.
Ramane de vazut si cum va fi cand o sa bag in joc acele module cu care vine in cutie (parca vreo 6 la numar) si care complica serios jocul si posibilitatea de a castiga.
Pachetul e insa unul foarte atractiv, cu o cutie frumoasa foc, care are o deshidere precum cartile de povesti, "sarind" de acolo un fel de usi, in spatele carora se afla componentele.
Nota 8,4

Image
Vezi poza mare:
Image
Dairyman (5 partide in 3): Un filler cu aruncat zaruri, in care suntem laptari si incercam sa facem cat mai mult lapte, pe care mai apoi sa il transformam in branza sau in inghetata. In runda ta, tot ce faci, e sa dai cu zarurile si sa formezi suma cifrei 10, pentru a putea multe vaca. Aparent, daca nu mulgi de nota 10, vaca iti f.. o copita, de vezi stele verzi si te-ai lins pe bot de laptic in acea runda. Si daca ai reusit sa formezi suma 10, din 2 sau 3 zaruri, nu mai multe, poti sa treci la urmatorul grajd, unde acum ai mai putine zaruri, dar aceeasi cerita: suma de 10. Daca ai fost un om de succes, o sa te intorci cu mult lapte (tokene cu puncte) dar si cu un frigider, unde o sa poti sa faci inhgetata. Daca nu, iti iei copita peste bot si "no milk for you" si mai primesti si token de -5 puncte. Da, e rau sa fii un laptar de nota 9. Ti-o da rau jocul asta! Si probabil va intrebati care e fun-ul in jocul asta si de ce sa risti, daca oricum te loveste din toate directiile si mai iei si -5 puncte. Ei bine, aici e faza interesanta, ca odata cu acel token de -5, vine la pachet si un zar rosu, care va ramane alaturi de tine pentru tot restul jocului si prectic, cand vine randul tau, o sa ai mai multe zaruri de aruncat decat ceilalti jucatori, si mai multe sanse de reusita.
Si am vazut tactica asta in jocurile noastre, cu cineva care a riscat intentionat incat sa stranga vreo 3 sau 4 tokene de cate -5 puncte, dar si zaruri rosii, alaturi de ele. Iar in runda sa, arunca cu o gramada de zaruri si a reusit sa recupere o gramada si a pierdut la limita in fata mea, care nu facusem nicio eroare, pentru ca jucam foarte safe. Imi place ca exista aceasta strategie si in partidele urmatoare, era mai mult bataie pe care sa o dea in bara mai rau si sa stranga mai multe puncte minus si zaruri rosii. Foarte fun, rapid, cu zaruri mari si cutie mica, grafica minimalista. Un filler reusit de nota 7,9. Merge de minune, pe la 3-4 dimineata, atunci cand vrei sa inchei o zi lunga, plina de jocuri multe si complexe.


Image
Vezi poza mare:
Image
Blossoms aka Flora (2 partide in 3 jucatori): Un filler de tip push your luck, a la Port Royal, daca vreti, dar mai simplu, cu set colletion de flori. L-am vazut in pozele lui Bogdan cu nrg-ul de weekend si am zis ca daca el il are si l-a pastrat, n-o fi asa rau. Si e un filler bunut, in care tragi carti, incercand sa cresti cat mai mult un tip de floare si sa o tai, cand e cat mai mare, ca sa iei multe puncte. Ghivecele au si ele 4 abilitati care te pot ajuta. Un set-collection foarte usurel si placut dpdv vizual. Nota 7,5

Image
Vezi poza mare:
Image
Copenhagen (3 partide, una in 3 jucatori si 2 in 2 jucatori): Un joc de familie ce isi trage seva din alte jocuri vechi si cunoascute, gen Ticket to Ride si Alhambra si se imbina totul cu o cursa de tetris.
Ai voia sa iei carti din market doar 2 vecine si mai apoi in alta tura, poti sa construiesti un etaj din casele din Copenhaga, platind exact cartile cu culoarea respectiva, din cate patratele e formata acea piesa de tetris.
Iei 1 punct cand ai completat un rand, si 2 daca ai completat o coloana. Totul se dubleaza, daca ai reusit sa le formezi doar din ferestre. Ai si niste tokene cu abilitati, cu care te poti abate de la regulile de baza.
Foarte rapid si reusit acest joc, peste seria lui Uwe, cu jocuri de tip tetris. (ma refer stric la trio-ul ala cu Cottage, Indian Summer, Spring...) Nota 8,7 pentru Copenhagen


Image
Vezi poza mare:
Image
Cannon Buster (3 partide in 3 jucatori): bluffing cu carti si take that. Tragi un numar de carti per runda si fiecare selecteaza si pastreaza cate 3, asezate pe spate, apoi dezvaluim toti odata ce am ales. Cel care are cel mai mult tin cifra 2, va lua tokenul cu puterea respectiva a cifrei 2 si tot asa pana la cifra 8.
Fiecare token castigat iti da voie sa iei un ban, sa furi o comoara, sa tragi cu tunul in ceilalti jucatori si sa le distrugi in urma aruncarii unu zar, cartile din cifra obtinuta, sau chiar tunul cu defect, care e cel mai distractiv, pentru ca daca ai tras/aruncat la zar o cifra pe care o ai tu deja etalata in fata ta, se considera ca acel tun nu a functionat corect si ti-a bubuit tie in fata, pierzand acea carte, dar daca arunci o cifra pe care tu nu o ai, abia atunci ataci precum o faci cu un tun obisnuit. Rapid, usurel, frumos desenat, de final de seara, distractiv. Nota 8,2


Image
Vezi poza mare:
Image
Archaeology: The New Expedition (5-6 partide in 3 jucatori): Genul de joc de carti care iti lasa un sentiment de ceva clasic, ceva ce parca ai mai jucat si iti place automat. Parca vine cu acel iz din categoria de jocuri clasice de carti, gen: Jaipur, Arboretum, etc.
Set-collection simplist, in care tragi o carte obligatoriu, dupa care poti schimba cu marketul, in functie de valoarea din colt si apoi, daca doresti, poti sa "vinzi" exponatele, pentru bani/puncte. Dar cu cat astepti mai mult si faci rost de mai multe carti de acelasi tip, scorul va fi mult mai mare. Uneori daca scorezi doar pentru 3 carti, poti lua 4 puncte, dar daca mai astepti putin si faci rost de inca 2 carti de acel tip, poti lua 12. Si atunci, de ce sa nu astepti, poate te intrebi tu? Ei bine, aici intervine marele risc. In acel pachet de unde trebuie sa tragem noi mereu cate o carte, sunt amestecate si cateva "furtuni de nisip", iar cand una apare, toata lumea trebuie sa arunce jumatate dintre cartile pe care le are in mana, iar asta iti poate da peste cap toate planurile tale de a face "`enspe mii de puncte". Asa ca, hai mai bine, pune tu jos acu` repede alea 3-4 carti din set, ca poate vine furtuna si macar sa te prinda cu doar 2 carti in mana! Si de multe ori asta o sa faci, de teama. E o tensiune greu de explicat, care planeaza continuu asupra ta, pe tot parcursul partidei.
E ca si cum ai lua Jaipur si i-ai mai adauga "un praf" de rejucabilitate (tradus prin acele tile-uri care shimba putin dinamismul) si apoi "un polonic" de tensiune, amesteci bine si iese acest joc. O bunatate, ce sa mai!
Nota 9 si recomandarea mea pentru cei carora cauta un joc mic, rapid si tensionant.


Image
Vezi poza mare:
Image
Dale of Merchants aka Cursa Negustorilor (2 partide in 3 jucatori): Poate cel mai frumos deck-builder game dpdv vizual. Asa de bine arata acele animalute, parca extrase dintr-o animatie de la Pixar.
Jocul, foarte simplu, nimic nou sub soare. Acelasi stil vazut in alte sute de deck-buildere, in care amesteci la carti si tragi 4 sau 5, dupa care folosesti abilitatile de pe ele, sau etalezi in fata ta, cam ca la Rummy, ceea ce ai nevoie. Nu e chiar Rummy, dar te duce putin cu ideea acolo, caci va castiga cel care reuseste sa etaleze in ordine crescatoare, cifrele de la 1-8. Iar pentru asta, ii dau si eu un 8.

Jocul lunii, e din nou, foarte greu de ales. Tind sa alternez intre Francis Drake, Valparaiso, Cuba si Porto. Dar locu` 1 o sa mearga la Cuba, pentru ca are acel ceva, acel "chelchesoz" inefabil.
Last edited by rabesandratana on 31 May 2021, 00:01, edited 1 time in total.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 123352Post Corwin
30 May 2021, 00:04

Uf, sper sa mai joc si eu candva Cuba. L-am jucat o singura data, demult, si gata.
Ma faci si curios de Valparaiso si Subdivision. Niciunul nu a fost un succes imens pe piata, dar am mai auzit lume care le apreciaza.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 123354Post emisanSB
30 May 2021, 00:21

Valparaiso e interesant. Nu ceva extraordinar dar clar merita incercat.
La Cuba visez si eu de ceva vreme dar nu il gasesc pe nicaieri.
Era prin listele de la math trade dar vad ca nu a fost tranzactionat. O fi fost pus doar asa, ca momeală :)
Ovidiu, era exemplarul tau, ca nu mai tin minte ?

Later edit: scuze, am gasit lista de la math trade si m-am lamurit.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game - aprilie 2021

Post: # 123358Post emisanSB
30 May 2021, 00:31

rabesandratana wrote:
29 May 2021, 21:31
Cuba (2 partide: in 3 jucatori): Un euro game mai vechi, dar foarte bun. Cu ajutorul cartilor jucate, o sa facem actiuni de plasat muncitorul pe plansa proprie, care va aduce resursele aflate pe linia verticala si orizonatala unde este asezat, de vandut sau cumparat, construit cladiri cu abilitati, activare de abilitati si nu in ultimul rand, de livrare a bunurilor (zahar, tabac, trabucuri, rom) in vasele ce asteapta in port, care dau un anumit numar de puncte in functie de unde sunt asezate. Si pe langa asta, o sa vina si partea politica, cea in care unul dintre jucatori va influenta ce legi (carti cu noi reguli/interdictii sau scorare) o sa treaca in acea tura. Toate asta sunt foarte frumos imbinate intr-un joc ce nu inteleg de cum nu e reprintat. Am jucat si o partida cu extensia, dar mie mi s-a parut ca mai mult ingreuneaza un joc ce merge atat de bine si fluent si il face mai complex si complicat decat trebuie. Inca o data in plus imi intareste mie ideea ca un joc bun si fluent, nu are nevoie de extensii care sa complice inutil totul, dar asta a venit la pachet si am zis sa o incerc. Nota 9 pentru Cuba
...
...
...
Jocul lunii, e din nou, foarte greu de ales. Tind sa alternez intre Francis Drake, Valparaiso, Cuba si Porto. Dar locu` 1 o sa mearga la Cuba, pentru ca are acel ceva, acel "chelchesoz" inefabil.
Recunosc ca te invidiez. :D
Nu am vazut niciodata jocul live, dar cutia si plansa de joc arata de nota 10+
Mai ales pentru un joc din 2007.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”