Meadow
Posted: 24 May 2021, 13:52
================================================
MEADOW (Rebel Studio - 2021) | (1-4P / 60-90min / +10)
================================================
Scurta prezentare
===============
Mai degraba tableau builder combinat cu selectare de actiuni, decat un simplu joc de set collection, "Meadow" este varianta unei excursii in natura, imortalizata pe carton: vizitezi locuri interesante, observi diverse creaturi, si, cu putin noroc, te intorci acasa cu cateva suveniruri gasite pe traseu. Tema in voga, mecanisme diferite fata de competitie, per total un joc solid, incitant, cu un mare impact vizual.
Cum se joaca
==============
"Tabla de joc" este divizata in doua zone: prima, "zona focului de tabara", ofera posibilitatea activarii unor actiuni speciale si/sau modalitati aditionale de scor, in timp ce in cea de-a doua sunt dispuse cartile disponibile, grupate in patru pachete separate (W/S/E/N): habitate, plante, animale, constructii umane, peisaje si suveniruri.
Fiecare jucator incepe jocul cu o mana formata din 5 carti (un rand de patru carti, ales dintre cartile disponibile pe tabla de joc principala + o carte din teancul N), cinci token actiune, 3 jetoane de scor aditional, si un cartonas "drum".
Jocul are un numar fix de runde (in functie de numarul de jucatori), divizate in cate 5 actiuni per jucator.
Pe tura sa, un jucator trebuie sa faca o actiune principala, urmata de o actiune optionala. Actiunea principala consta in plasarea unui token actiune, in forma de sageata, pe una din tablele de joc. Acest token este impartit in doua sectiuni: partea superioara se activeaza cand este jucat pe tabla principala de joc, si consta in selectarea unei carti dintr-un rand sau coloana situata la o distanta de 1-4, respectiv "?" spatii ("?" insemnand "la alegere"), iar partea inferioara se activeaza cand tokenul este jucat in zona "focului de tabara", caz in care poate activa o actiune speciala ("selecteaza o carte situata in orice rand/coloana", "trage primele trei carti dintr-un teanc, alege una si decarteaza restul", "primeste doua cartonase aditionale pentru carti peisaj", "joaca doua carti la rand", sau "oricare din aceste actiuni, la alegere") si se poate plasa si un jeton de scor aditional, daca ai in display 2 simboluri alaturate (vine si explicatia imediat).
Inainte de a prezenta modul de plasare al cartilor, sa mai aruncam un ochi pe tablele de joc:
Asadar, avem tabla principala de joc, pe care sunt dispuse carti, intr-o retea 4 X 4; prima coloana primeste carti din teancul "W", urmatoarele doua din teancul "S", iar ultima din teancul "E". Teancul "S" este inlocuit dupa jumatatea jocului cu de-al patrulea pachet, "N", care contine carti de valoare mai mare, dar si cu cerinte de plasare pe masura. Tabla de joc are niste locasuri pe margine, in care se joaca tokenele actiune, indicand astfel de pe ce rand sau coloana se selecteaza o carte.
"Focul de tabara" are in mijloc o zona in care se plaseaza la inceputul jocului (alese aleatoriu) cateva simboluri; in timpul jocului, se pot adjudeca puncte suplimentare de victorie, prin plasarea de jetoane de scor (in ordine crescatoare) intre doua simboluri alaturate, pe care le ai vizibile in acel moment in display-ul propriu. In plus, exista si un traseu de contorizare al rundelor. Si desigur, exista un numar limitat de identatii pe marginea tablei de joc, ce permite - logic - jucarea unui numar limitat de tokene actiune.
Si am ajuns - in sfarsit - la zona proprie de joc...
Cartile selectate se pot juca in zona proprie de joc fie vertical, in "lunca", fie orizontal in "imprejurimi" (Viva Google Translate!).
1. "Lunca" - virgula - consta in carti "habitat" (frunzis, iarba, piatra, nisip, mlastina), peste care se vor juca diverse carti "observatie" (ce vede ochiul de-a lungul calatoriei: plante, animale, sau diverse contructii umane). Fiecare carte "observatie" are anumite cerinte de plasare, sub forma unei combinatii se simboluri, pe care trebuie sa le ai vizibile in display-ul propriu in acel moment. Poti substitui lipsa unui simbol (in repetate randuri) prin decartea a doua carti din mana. Cartea se joaca in coloana de carti in care este vizibil cel putin unul din simbolurile cerute la plasare. Poti avea un numar maxim de 10 coloane (carti "habitat") in zona proprie de joc.
2. "Imprejurimile" constau in diverse peisaje pe care le intalnesti in calatorie; pentru a putea juca in aceasta zona carti, trebuie indeplinite combinatiile de simboluri cerute (si in acest caz se pot decarta carti pentru a suplini lipsa unor simboluri), si trebuie folosit si un cartonas "drum". Peste acestea pot fi jucate carti "suvenir" (diversele obiecte pe care le gasesti in timpul drumetiei: pana, ocarina, etc).
Pe scurt: de-a lungul unui numar variabil de runde, in functie de numarul de jucatori, selectezi carti, cu ajutorul carora construiesti un tablou in zona proprie de joc cu un numar variat de simboluri, ce te va ajuta sa plasezi in viitor carti cu mai multe puncte de victorie, iar alternativ mai activezi anumite actiuni speciale si punctezi diverse perechi de simboluri, pentru puncte in plus de victorie.
Productie
=============
Fara nici o indoiala, s-a pus mult suflet (si munca!) in "Meadow": de la ilustratiile superbe in acuarela (fiecare carte este unica), la catalogul cartilor (ce ofera informatii interesante despre fiecare planta, sau animal, prezente in joc), productia este de top - d.p.m.d.v., la acelasi nivel cu "Wingspan". Totul este bibilit la mare fix, cartonul este gros, de calitate, insertul de plastic este perfect functional, exista chiar si niste mici extensii tematice (spre exemplu se recomanda ca un anumit plic sa fie deschis si jucat in primele zile de primavara, in timp ce altul poate fi deschis in ajunul Craciunului...etc).
Singurul posibil minus ar fi display-ul simbolurilor de pe carti - intrucat s-a folosit aceeasi culoare atat pentru simbolurile pe care le confera cartile, cat si pentru cele pe care le cer pentru plasare, la inceput jocul te baga un pic in ceata...as fi preferat de exemplu ca simbolurile pe care le confera cartile sa fie negre, iar cele cerute pentru plasare sa fie gri, sau doar schitate in creion.
Concluzie
=============
Natura pare o tema lucrativa in ultima vreme, asa ca sunt deja destule jocuri care incearca sa scoata "dracii" din omul modern si stresat prin gradinarit, excursii in salbaticie, observat de pasari, sau alte asemenea activitati Zen. Din fericire, "Meadow" reuseste sa-ti atraga atentia, atat prin abordarea diferita (modul de selectie al actiunilor, plasarea tematica a cartilor, etc), cat si prin amprenta sa distincta (de-a lungul jocului, chiar ai impresia ca scotocesti prin notele de calatorie, ilustrate cu schite de mana, ale cuiva). Jocul este placut si presarat cu destule decizii tactice; ai cai multiple de a puncta, esti ocupat sa completezi propriul puzzle de simboluri... si uite asa runda finala vine pe nesimtite si te trezesti ca-ti doresti sa mai fi putut face macar una, sau doua actiuni in plus...
Klemens Kalicki (pai se putea sa termin prezentarea, fara a mentiona tocmai designerul jocului ?!?) a reusit si de data asta, cu multa delicatete, sa puna cap la cap un joc de familie extrem de placut, tematic si dantelat ("easter eggs", anyone?), ce degaja o atitudine relaxanta, si chiar - dare I say - gingasie... in cazul in care nu intelegeti unde bat, tot din mana lui a iesit si "Dream Home". Recomandat iubitorilor de natura si frumos - si in particular, fanilor "Wingspan".
MEADOW (Rebel Studio - 2021) | (1-4P / 60-90min / +10)
================================================
Scurta prezentare
===============
Mai degraba tableau builder combinat cu selectare de actiuni, decat un simplu joc de set collection, "Meadow" este varianta unei excursii in natura, imortalizata pe carton: vizitezi locuri interesante, observi diverse creaturi, si, cu putin noroc, te intorci acasa cu cateva suveniruri gasite pe traseu. Tema in voga, mecanisme diferite fata de competitie, per total un joc solid, incitant, cu un mare impact vizual.
Cum se joaca
==============
"Tabla de joc" este divizata in doua zone: prima, "zona focului de tabara", ofera posibilitatea activarii unor actiuni speciale si/sau modalitati aditionale de scor, in timp ce in cea de-a doua sunt dispuse cartile disponibile, grupate in patru pachete separate (W/S/E/N): habitate, plante, animale, constructii umane, peisaje si suveniruri.
Fiecare jucator incepe jocul cu o mana formata din 5 carti (un rand de patru carti, ales dintre cartile disponibile pe tabla de joc principala + o carte din teancul N), cinci token actiune, 3 jetoane de scor aditional, si un cartonas "drum".
Jocul are un numar fix de runde (in functie de numarul de jucatori), divizate in cate 5 actiuni per jucator.
Pe tura sa, un jucator trebuie sa faca o actiune principala, urmata de o actiune optionala. Actiunea principala consta in plasarea unui token actiune, in forma de sageata, pe una din tablele de joc. Acest token este impartit in doua sectiuni: partea superioara se activeaza cand este jucat pe tabla principala de joc, si consta in selectarea unei carti dintr-un rand sau coloana situata la o distanta de 1-4, respectiv "?" spatii ("?" insemnand "la alegere"), iar partea inferioara se activeaza cand tokenul este jucat in zona "focului de tabara", caz in care poate activa o actiune speciala ("selecteaza o carte situata in orice rand/coloana", "trage primele trei carti dintr-un teanc, alege una si decarteaza restul", "primeste doua cartonase aditionale pentru carti peisaj", "joaca doua carti la rand", sau "oricare din aceste actiuni, la alegere") si se poate plasa si un jeton de scor aditional, daca ai in display 2 simboluri alaturate (vine si explicatia imediat).
Inainte de a prezenta modul de plasare al cartilor, sa mai aruncam un ochi pe tablele de joc:
Asadar, avem tabla principala de joc, pe care sunt dispuse carti, intr-o retea 4 X 4; prima coloana primeste carti din teancul "W", urmatoarele doua din teancul "S", iar ultima din teancul "E". Teancul "S" este inlocuit dupa jumatatea jocului cu de-al patrulea pachet, "N", care contine carti de valoare mai mare, dar si cu cerinte de plasare pe masura. Tabla de joc are niste locasuri pe margine, in care se joaca tokenele actiune, indicand astfel de pe ce rand sau coloana se selecteaza o carte.
"Focul de tabara" are in mijloc o zona in care se plaseaza la inceputul jocului (alese aleatoriu) cateva simboluri; in timpul jocului, se pot adjudeca puncte suplimentare de victorie, prin plasarea de jetoane de scor (in ordine crescatoare) intre doua simboluri alaturate, pe care le ai vizibile in acel moment in display-ul propriu. In plus, exista si un traseu de contorizare al rundelor. Si desigur, exista un numar limitat de identatii pe marginea tablei de joc, ce permite - logic - jucarea unui numar limitat de tokene actiune.
Si am ajuns - in sfarsit - la zona proprie de joc...
Cartile selectate se pot juca in zona proprie de joc fie vertical, in "lunca", fie orizontal in "imprejurimi" (Viva Google Translate!).
1. "Lunca" - virgula - consta in carti "habitat" (frunzis, iarba, piatra, nisip, mlastina), peste care se vor juca diverse carti "observatie" (ce vede ochiul de-a lungul calatoriei: plante, animale, sau diverse contructii umane). Fiecare carte "observatie" are anumite cerinte de plasare, sub forma unei combinatii se simboluri, pe care trebuie sa le ai vizibile in display-ul propriu in acel moment. Poti substitui lipsa unui simbol (in repetate randuri) prin decartea a doua carti din mana. Cartea se joaca in coloana de carti in care este vizibil cel putin unul din simbolurile cerute la plasare. Poti avea un numar maxim de 10 coloane (carti "habitat") in zona proprie de joc.
2. "Imprejurimile" constau in diverse peisaje pe care le intalnesti in calatorie; pentru a putea juca in aceasta zona carti, trebuie indeplinite combinatiile de simboluri cerute (si in acest caz se pot decarta carti pentru a suplini lipsa unor simboluri), si trebuie folosit si un cartonas "drum". Peste acestea pot fi jucate carti "suvenir" (diversele obiecte pe care le gasesti in timpul drumetiei: pana, ocarina, etc).
Pe scurt: de-a lungul unui numar variabil de runde, in functie de numarul de jucatori, selectezi carti, cu ajutorul carora construiesti un tablou in zona proprie de joc cu un numar variat de simboluri, ce te va ajuta sa plasezi in viitor carti cu mai multe puncte de victorie, iar alternativ mai activezi anumite actiuni speciale si punctezi diverse perechi de simboluri, pentru puncte in plus de victorie.
Productie
=============
Fara nici o indoiala, s-a pus mult suflet (si munca!) in "Meadow": de la ilustratiile superbe in acuarela (fiecare carte este unica), la catalogul cartilor (ce ofera informatii interesante despre fiecare planta, sau animal, prezente in joc), productia este de top - d.p.m.d.v., la acelasi nivel cu "Wingspan". Totul este bibilit la mare fix, cartonul este gros, de calitate, insertul de plastic este perfect functional, exista chiar si niste mici extensii tematice (spre exemplu se recomanda ca un anumit plic sa fie deschis si jucat in primele zile de primavara, in timp ce altul poate fi deschis in ajunul Craciunului...etc).
Singurul posibil minus ar fi display-ul simbolurilor de pe carti - intrucat s-a folosit aceeasi culoare atat pentru simbolurile pe care le confera cartile, cat si pentru cele pe care le cer pentru plasare, la inceput jocul te baga un pic in ceata...as fi preferat de exemplu ca simbolurile pe care le confera cartile sa fie negre, iar cele cerute pentru plasare sa fie gri, sau doar schitate in creion.
Concluzie
=============
Natura pare o tema lucrativa in ultima vreme, asa ca sunt deja destule jocuri care incearca sa scoata "dracii" din omul modern si stresat prin gradinarit, excursii in salbaticie, observat de pasari, sau alte asemenea activitati Zen. Din fericire, "Meadow" reuseste sa-ti atraga atentia, atat prin abordarea diferita (modul de selectie al actiunilor, plasarea tematica a cartilor, etc), cat si prin amprenta sa distincta (de-a lungul jocului, chiar ai impresia ca scotocesti prin notele de calatorie, ilustrate cu schite de mana, ale cuiva). Jocul este placut si presarat cu destule decizii tactice; ai cai multiple de a puncta, esti ocupat sa completezi propriul puzzle de simboluri... si uite asa runda finala vine pe nesimtite si te trezesti ca-ti doresti sa mai fi putut face macar una, sau doua actiuni in plus...
Klemens Kalicki (pai se putea sa termin prezentarea, fara a mentiona tocmai designerul jocului ?!?) a reusit si de data asta, cu multa delicatete, sa puna cap la cap un joc de familie extrem de placut, tematic si dantelat ("easter eggs", anyone?), ce degaja o atitudine relaxanta, si chiar - dare I say - gingasie... in cazul in care nu intelegeti unde bat, tot din mana lui a iesit si "Dream Home". Recomandat iubitorilor de natura si frumos - si in particular, fanilor "Wingspan".