Cry Havoc - stop crying, git gud

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Cry Havoc - stop crying, git gud

Post: # 127778Post Imago
20 Jan 2022, 14:48

Image

Iti place sa plangi? Nu? Ar trebui sa incerci, poate te va ajuta sa adormi mai usor, dupa ce pierzi in ultima tura dupa un atac perfid al Pelegrinilor.

Cry Havoc pare sa fie un joc polarizant - pe bgg o tabara spune ca “nu inteleg de ce acest joc nu este mai popular”, iar cealalta - “factiunile nu sunt balansate, cea ce ruineaza experienta de joc. L-am pus pe eBay”. Eu fac parte din prima tabara - acest joc este cea ce Runewars si Forbidden Stars as fi dorit sa fie - un joc cu multa cafteala, relativ scurt si cu mai putin bling-bling. Are miniaturi foarte dragute si un cadru “Avataresque” placut de joaca - o planeta plina de cristale pretioase este invadata de factiuni care lupta intre ele… si cu rasa bastinasa in acelasi timp.
Jocul este un area control cu hand management. Jucand carti din mana iti poti avansa trupele pe harta, construi cladiri,recruta, etc.

Asimetria factiunilor este elementul care m-a atras la Cry Havoc, si motivul de care se plang oamenii cand spun ca jocul este dezechilibrat. Vei avea o factiune care la inceput va domina harta, caci sunt bastinasii planetei, trogii, insa spre final vor fi busculati din toate partile. Exista o factiune aparent slaba, pelegrinii, insa care isi produc propriile cristale, si le scoreaza cu o carte separata. Ai o factiune foarte puternica militar - Machines, insa care nu prea face puncte. Ii bate spre final pe toti de pe harta, insa jocul se castiga dupa nr de puncte castigate, nu dupa numarul de inamici omorati. Si asa mai departe.

Un alt punct de care oamenii sunt nemultumiti este dificultatea jocului. Eu plasez Cry Havoc in categoria Area Control lejere si scurte, pentru ca il compar cu Runewars si Forbidden Stars. Alti oameni il pun in categoria jocurilor complexe si lungi - pentru ca il compara cu Inis si Kemet. Insa trebuie sa recunosc - Portal si-a sabotat inca o data propriul produs - regulamentul contine multe ambiguitati, o varianta de joc (menita sa scurteze jocul) a fost eliminata in errata, nu are un format “de baza” a numarului de skill cards, etc. Treaba tipica pentru Portal.
Poate ca Ignacy Trzewiczek ar trebui sa recunoasca ca e mai degraba designer de jocuri decat publicist, si sa lase pe cineva sa descurce partea operationala.

Lucru care se pare ca s-a intamplat… ieri. Ieri, 19 ianuarie 2022, Ignacy a anuntat pe Twitter ca a promovat pe cineva din interior ca Chief Operations Officer. Ignacy se va ocupa de partea creativa, de dezvoltarea jocurilor. Not bad, not bad at all.
Image

Intre timp Cry Havoc a beneficiat de o expansiune “fantastica” dupa spusele unora, si “meh” dupa parerea altora. Expansiunea aduce modificari care balanseaza jocul, de acea cei care sufereau (“Machines”) sunt incantati de noile modificari, iar cei care dominau (Humans, Troggs) au primit ceva de care nu prea au de ce sa fie entuziasmati. Din ce categorie fac eu parte? Primele 4 partide din 5 le-am jucat exclusiv cu Machines. Le-am pierdut pe toate, insa aceasta factiune e atat de fuuuuun. Asa ca expansiunea mi-a parut “must have”.

Dupa care Portal a pierdut licenta jocului ( sau nu a mai reinnoit-o, cui ii pasa). Jocul este out of print (sau va fi in curand, dupa ce se vand copiile ramase), autorul a recapatat drepturile asupra jocului, insa nu va cauta alt publisher. Per total Cry Havoc e un joc bun, care nu mai corespunde pietei actuale de boardgames. Oamenii astazi nu mai au prea multe titluri in colectie, ci prea multe IN DRUM spre colectie, de pe kickstarter/amazon. Daca nu ii convingi dupa prima partida, iti pun jocul pe eBay. Daca unele regulile nu sunt din start foarte intuitive si clare - ciao, jocul merge pe eBay.Daca jocul nu e scurt precum Kemet - eBay. Daca jocul tau este de la Portal - eBay.

“Viata e prea scurta pentru a citi regulamentele Portal.
eBay.com”

Cea ce e pacat, caci Cry Havoc este un joc original, cu mecanici interesante, proaspete. Putem desigur sa asteptam urmatoarea iteratie de Area Control de la Eric Lang, insa ar fi a nshpea mie de iteratie a CitOW. Sau putem sa jucam Cry Havoc, un joc mai putin polished, insa viguros, fun si original.

Stiati ca Cry Havoc are si regulament de joc solo? Ma duc sa-l intind pe masa.

Image

Image

Image

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Cry Havoc - stop crying, git gud

Post: # 127841Post ProfessorChaos
24 Jan 2022, 20:12

Imi place Cry Havoc si ma bucur ca ai scris toate astea despre el. Dar sa spui ca ankh sau rising sun sunt iteratii de CitOW e ca si cum ai spune ca toate area control games sunt iteratii de Risk. Mi ar placea mie sa fie mai apropiate de CitOW dar chiar n au treaba. Intr un fel Cry Havoc mi se pare mai apropia de Chaos pt ca factiunile sunt atat de distincte.
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Re: Cry Havoc - stop crying, git gud

Post: # 127849Post Imago
24 Jan 2022, 22:36

Ah, am avut discutia asta si cand venea vorba de Uwe Rosenberg. Cineva spunea ca Uwe este foarte flexibil ca designer, iar eu spuneam ca jocurile sale sunt cam la fel. El imi spunea ca Agricola este foarte diferita ca complexitate de At the Gates of Loyang, iar eu ii spuneam ca ambele ma impun sa cresc legume pe carti. Cam asa e si cu diferenta dintre Blood Rage si Rising Sun - unul e drafting, altul e action selection si negociere, insa tot ajungeti sa va bateti cu monstri intre voi.
Ankh nu l-am jucat, insa am auzit insa ca are aceasi formula - joc de Area Control streamlined, de complexitate medie, doar ca de data asta mai bun in 2P. Poate ca Blood Rage nu e la fel de asimetric ca CitOW (pe ultimul l-am jucat atat de mult timp in urma ca nici nu-l mai tin minte bine), insa si el era construit pe baza lui.

Edit: Regret insa ca am vandut Rising Sun. Ar fi trebuit sa-l pastrez:)

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Cry Havoc - stop crying, git gud

Post: # 127854Post ProfessorChaos
24 Jan 2022, 22:54

Dupa rationamentul asta si Kemet e iteratie de Chaos
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Re: Cry Havoc - stop crying, git gud

Post: # 127859Post Imago
24 Jan 2022, 23:24

ProfessorChaos wrote:
24 Jan 2022, 22:54
Dupa rationamentul asta si Kemet e iteratie de Chaos
Kemet, fiind un Area Control, are acelasi mecanism ca si Chaos:) Insa vibeul e total diferit. Gandeste-te asa - poti spune ca Rising Sun este o iteratie mai complexa a lui Blood Rage? Probabil ca da. Fiind insa ambele Area Control, poti sa spui ca Rising Sun este o iteratie mai complexa a Kemetului? Nu, in nici un caz, sunt jocuri din categorii diferite.

(Imi plac jocurile lui Lang, nu stiu de ce ne contram aici, cred ca sunt foarte bune. Poate ca si Cry Havoc ar fi avut alta soarta cu un publisher de calibrul CMON. Insa jocurile lui Lang sunt combinate pana si intr-o trilogie - vikingi, japonezi, egipteni. Sunt facute de acelasi designer, aceasi companie si aceasi echipa artistica. Pot sa spun ca seamana intre ele in acest caz? Poate ca similaritatile sunt doar de suprafata, insa sunt primele pe care le vezi pana sa descoperi si restul diferentelor)

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Cry Havoc - stop crying, git gud

Post: # 127870Post ProfessorChaos
25 Jan 2022, 08:13

Ok, cu asta sunt de acord.
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”