Best new game - Martie 2022

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
sergiunastrut
King Meeple
King Meeple
Posts: 484
Joined: 13 Nov 2018, 21:03
Custom Rank: Și...unde-i povestea?
Location: Iași

Best new game - Martie 2022

Post: # 129227Post sergiunastrut
01 Apr 2022, 15:54

Impresiile mele despre cele 8 titluri încercate pentru prima dată în martie le găsiți aici: https://www.playstoryshort.ro/l/noutati-martie-2022/

Image

În ordinea preferințelor:
🥇 Dinosaur World
🥈 A Feast for Odin
🥉 Gold West
4. Khôra: Rise of an Empire
5. Bonfire
6. Living Forest
7. Sobek: 2 Players
8. Through the Ages: A Story of Civilization
Kallax Display: Colțul meu de artă
Am încercat recent: Cotate subiectiv
Experiențele de joc le sumarizez aici: PLAY|STORY|SHORT

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - Martie 2022

Post: # 129403Post Corwin
04 Apr 2022, 00:27

A fost o luna superba pentru mine, in care nu doar ca am apucat sa joc 7 jocuri noi si-o extensie de sine statatoare, dar pe care nu pot s-o clasez separat de jocul original, dar am si rejucat un prototip care va fi un joc superb cand va fi publicat (nu pot da detalii, dar e ceva care se stie ca vine), si am rejucat dupa muuuulta vreme si Steam (o singura partida cu alti jucatori umani inainte, restul doar app vs Ai). De ce e important asta? Citeste mai jos... ;)


:one: Schweinebande (online, yucata) - Stefan Dorra are mai multe jocuri cunoscute, dintre care eu am jucat inainte doar Valletta (tot pe yucata) care-mi place. Asta insa e un joc foarte simplu si abstract in care imbini worker placement cu set collection si un pic de push your luck. L-am jucat pentru ca mai era nevoie de un jucator intr-un turneu, dar e prima si ultima data. 5 :sy: / 10, very forgettable.

:two: Meadow (face to face) - Nu vorbesc despre ce faci in joc, ca au vorbit destui recent. Arata absolut superb, mecanismul de luare a cartilor e mai fain ca in Quadropolis de unde-l imprumuta pentru ca mai ai si ceva optiuni suplimentare, construirea tabloului e destul de satisfacatoare, dar... e cam simplu. Poate il mai joc daca e pus pe masa, si poate chiar il cumpar candva ca family game, dar altfel nu m-a incantat destul cat sa il cer in mod specific. 7 :sy: / 10

:three: Quacks of Quedlinburg (face to face) - Auzisem atat de multe despre jocul asta ca eram absolut sigur ca voi fi dezamagit de el. Am incercat sa-mi temperez astepatarile cat mai mult si... am fost foarte placut surprins! Variabilitatea e imensa, partile de bag building si push your luck merg foarte fain, are si un mecanism de catch-up oarecum asemanator cu Isle of Skye dar care te ajuta si mai mult daca esti mai in spate (nu conteaza doar faptul ca esti ultimul, ci si la ce distanta), si mai e si de o durata foarte decenta pentru cate runde are. Nu ma deranjeaza ca e mai degraba multiplayer solitaire la durata si complexitatea asta de joc. Singurul punct negativ cred ca ar fi eventurile, nu-mi place defel mecanismul de random events in niciun joc, dar se poate face house rule sa vezi urmatorul (sau urmatoarele doua) event(uri). 8 :sy: / 10

:four: Pret-a-Porter (face to face) - Asteptam de mult sa-l joc, dar culmea tocmai pentru ca mai nou joc in mai multi de 2 jucatori nu ma incumetam. Ei bine, am avut ocazia luna trecuta. Jocul e relativ complex, dar mai ales lung. Ai 12 runde grupate cate 3 in 4 anotimpuri, si in fiecare anotimp ai doua in care "lucrezi" si una in care expui o colectie de haine cu scopul de a puncta ce se cauta mai mult in anotimpul respectiv. In rundele de actiuni vei avea o parte de planificare in care iti vei pune muncitori pe rand pe anumite locatii, apoi partea de actiuni in care de sus in jos si de la stanga la dreapta toti fac actiunile. Unele iti vor da insa contracte, cladiri, sau angajati care te lasa sa actionezi inaintea altora intr-una dintre categorii. Uneori nu prea conteaza (daca tragi random niste contracte nu conteaza daca esti primul sau al doilea), dar uneori... Am luat contractul care m-a lasat sa actionez primul la cumparat cladiri si in alta runda (din cauza ca eram primul jucator in acea runda) si contractul care m-a lasat sa actionez primul la angajat oameni, si am facut un combo de 2 angajati ori 3 cladiri care a fost imbatabil. Probabil celalalt jucator ar fi putut sa-mi fure o cladire sau un angajat pe la inceput, dar cand nu stii ca poti face asa un mega-combo e greu sa justifici hate draftul. E drept ca am avut setupul perfect, si norocul sa fiu de doua ori primul jucator exact cand au aparut cele doua contracte, dar e cam trist ca o data avute contractele era deja prea tarziu sa fiu contracarat. Pe langa asta jocul a si durat foarte mult, si practic ultimul sfert a fost inutil, stiind deja ca sunt mult in fata ca scor. Am si renuntat sa numaram punctele, am castigat undeva la 700 la 400; da, scorurile sunt in stilul Food Chain Magnate sau Pipeline, diferentele putand fi imense. Dar... tot imi place destul de mult, arata incredibil de bine jocul, si tematic chiar functioneaza bine. L-as mai juca, dar cred ca eliminand primul anotimp; functional primele trei anotimpuri sunt la fel in afara unei mici modificari la scoring, si nu vei fi sigur ca apar toate cartile in joc in cazul in care joci mai putine runde, dar cred ca reducerea timpului e destul de semnificativa cat sa merite. Cat despre comboul fatidic? Mda, nimeni nu va lasa jucatorii sa ia prima cladire SI primul angajat din comboul respectiv probabil. Sau vom accepta asta cand dam de alte combouri puternice?! Cine stie... 8 :sy: / 10 cu mentiunea ca-l voi rejuca scurtat, si ca acel combo (sau altele?) s-ar putea sa-l coboare la nota daca sunt asa de greu de contracarat.

:five: Railways of the World (online, BGA, cu hartile Eastern US si Mexico) si Railways of Nippon (face to face; extensie standalone, dar de fapt e doar o harta noua) - Dupa cum spuneam mai sus, ma bucur ca am rejucat Steam recent. Si Steam si RotW reimplementeaza Age of Steam (pe care nu l-am jucat), dar unde Steam e un perfect information game, RotW aduce destul de mult randomness. Cuburi trase random dintr-un saculet si carti noi adaugate intr-un display, toate astea ma fac sa prefer de departe Steam. Mai sunt niste restrictii suplimentare la construit, si mai e si faptul ca player order se determina sau cu bidding sau "worst is first" (asa am jucat deocamdata) pe cand la Steam ai optiunea de a determina player order in functie de un bonus pe care-l alegi intr-o runda (si evident ca bonusurile mai puternice te pun mai in spate in runda urmatoare). Per total o sa le mai joc si pe astea, mai ales ca pe BGA sunt mai multe harti si optiuni suplimentare, dar tot prefer Steam. 8 :sy: / 10

:six: Maglev Metro (face to face) - Trecem de la trenuri la metrouri. Tot pick-up and deliver, dar aici vei avea roboti pe care nu numai ca-i duci la destinatie, dar te vor ajuta sa-ti si imbunatatesti actiunile, iar pasagerii iti vor imbunatati modalitatile de punctare. Imbunatatitul actiunilor cu roboti e o idee superba: poate la inceput vei putea pune 2 tracks, construi o statie, culege doi roboti sau pasageri, merge la 1 distanta, depune 1 meeple (robot sau pasager), etc, dar pe parcurs vei creste puterea unora dintre aceste actiuni. In plus mai ai o smecherie: actiunea de "adjust" pe care o poti imbunatati de asemenea, pana la putere 4, prin care poti muta roboti (nu si pasageri) de la o actiune la alta. Poate nu mai vrei sa construiesti statii noi, sau vrei actiuni suplimentare pe tura, sau vrei sa pui mai multe tracks deodata, etc. Sau poate te intereseaza mai degraba sa poti face pick-up and deliver cu mai multi deodata? Sau sa te misti mai departe? Toate astea le poti ajusta! E actiunea care pentru mine face tot jocul, desi wow, induce o tona de AP! Ce nu mi-a placut (dar poate fi corectat) e ca pe harta de baza inceputul e mai greoi pentru ca are un oras central in care pot fi livrate toate tipurile de roboti, si cam toata lumea revine acolo. Sincer nu recomand acea harta nici macar pentru first play, cealalta pare mult mai ok. Si mai apar 6 harti pe kickstarter in curand, deci n-o sa va plictisiti. :D Jocul insa mai are o problema, foarte evidenta in prima partida cel putin: poti gresi foarte usor. Poti construi doar doua conexiuni intr-un oras, fapt pe care l-am gresit mai multi de mai multe ori, si nu ne-am dat seama imediat. Poti gresi la capacitate (ai mai multi meeples in tren decat ai avea voie, ca ai ajustat candva si n-ai fost atent). Poti gresi ca ti-ai ajustat temporar posibilitatea de a avea anumiti pasageri, dar tu inca ii ai in tren. Ei bine, se pare ca se intampla asta atat de des incat in reguli ti se spune ca esti fortat sa corectezi prin actiuni sau lasand automat meeples din tren cand cineva observa greseala. Dupa ce am gasit primele greseli am incercat sa fim foarte atenti la tot ce facea fiecare pentru a nu mai gresi, ceea ce a lungit jocul si l-a facut destul de obositor. Dupa inca doua-trei partide ma astept sa fie mai ok, dar prima cu siguranta a durat prea mult in parte si din cauza asta. Totusi abia astept sa-l rejoc, pentru ca si gameplayul si productia sunt superbe. 9 :sy: / 10

:seven: The Magnificent (face to face) - Dice drafting cu smecherii: draftezi 4 zaruri intr-o runda, si daca draftezi de aceeasi culoare puterea actiunii e suma tuturor de culoarea respectiva draftate pana atunci. Ai zaruri wild care atunci cand sunt draftate poti fi folosite pentru orice culoare (si se aduna cele de culoarea respectiva deja luate). Folosesti asta pentru a face doar trei tipuri de actiuni: travel, care-ti permite sa iei resurse, corturi (care-ti permit sa faci mai multe showuri deodata), si performers; build, care te lasa in functie de puterea actiunii sa construiesti anumite tileuri pe tabla ta (polyominoes colorate); si perform care te lasa sa folosesti acei performers asociati anumitor corturi si indeplinind prerequisites (sa ai anumite polyominoes pe tabla si eventual sa cheltuiesti niste resurse) pentru a face niste showuri. La travel si build conteaza si culoarea zarului, la perform nu. Totusi, de ce n-ai lua tot zaruri de aceeasi culoare, si eventual wild? In afara de faptul ca ti le mai iau si altii, la sfarsitul rundei mai trebuie sa si platesti suma culorii celei mai puternice, plus suma zarurilor wild. Deci daca ai un 6 portocaliu, un 6 verde, si un 4 si un 2 mov, platesti 6 (sumele sunt 6 pentru fiecare culoare). Daca ai luat 6, 6, 2 portocaliu si 4 wild? Platesti toate astea, 18 bani. In runda a treia probabil iti permiti, in prima nici vorba. Ce-mi mai place la jocul asta e ca totul iti da bonusuri: construitul pe tabla iti da bonusurile pe care le acoperi; achizitionarea de corturi iti da un performer si un bonus (in functie de ce slot alegi de pe tabla); perform iti da si puncte dar uneori si bani; in plus de asta cine a facut perform de putere mai mare alege o noua carte de activat si punctat (despre care nici n-am vorbit inca) si un slot de asistent pe care-l poti activa (asistentii dau anytime actions), dar cine are puterea mai mica devine first player runda viitoare. Mai ai si carti pe care pui acele zaruri care iti dau anumite bonusuri sau efecte, dar la sfarsitul unei runde vei pierde una dintre ele, sau cea nou achizitionata, pentru a o puncta. Si cele 4 cu care ramai la sfarsit se puncteaza si ele, dar la jumate din valoare. E un joc nebun de mega-combos si alegeri putine dar super importante, si care in plus arata si superb! Inca nu i-am dat nota 10 pentru ca nu stiu daca avand doar travel, build, perform ca tipuri de actiuni nu te vei plictisi dupa a 5-a partida (ma indoiesc totusi), dar tot merita cel putin 9 :sy: / 10.

---

Jocul lunii: The Magnificent! 👑
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2062
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game - Martie 2022

Post: # 129414Post adelindumitru
04 Apr 2022, 12:12

Și la mine a fost o lună super, 8 titluri încercate pentru prima dată :D

Pendulum. Uneori recenziile negative care înconjoară un joc au și un efect pozitiv - ești surprins de cât de mult îți place jocul. Este clar unul din jocurile pe care le pot recomanda în foarte puține circumstanțe (pentru că o recomandare a Pendulum trebuie calificată cu: 1. Îți plac jocurile real time. 2. Nu te deranjează haosul. 3. Ești dispus să treci peste niște probleme de producție la care nu te-ai aștepta de la o companie precum Stonemaier Games ). În ciuda acestor aspecte negative, designul este unul foarte îndrăzneț, timpul fiind o resursă pe care trebuie să o gestionezi nu doar într-un mod care să te ajute, dar și să îi ajute cât mai puțini pe ceilalți jucători. Planșele asimetrice complică jocul și îl fac rejucabil. Îmi place durata diferită a clepsidrelor, și faptul că trebuie să îți planifici în avans acțiunile. :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: (Disclaimer: review copy de la Stonemaier Games).

The Hunger . Deckbuilding game în care trebuie să capturezi cât mai mulți localnici înainte de a te întoarce la castel atunci când soarele răsare. Calitatea componentelor e îndoielnică, cu excepția celor de carton (care sunt printre cele mai deluxe pe care le-am văzut, având mijlocul negru, așa cum sunt și cele de la Brass variantele deluxe) - cărțile sunt flimsy, iar harta e lucioasă. Jocul e destul de amuzant, cu toate că pentru unele persoane s-ar putea să fie cam macabru (una din acțiunile pe care le poți face e să iei o pauză pentru a digera localnicii pe care i-ai consumat, astfel încât cărțile lor să nu îți mai aglomereze pachetul). Simpatic, deși mi-ar fi plăcut ca personajele să aibă puteri asimetrice. :sy: :sy: :sy: :sh: :sw:

Unmatched Battle of Legends Volume 2. Mai multe personaje, mai multă asimetrie, mai multe reguli introduse. E foarte bun, dar clar e un set pentru avansați - unele dintre personaje sunt foarte interesante, dar greu de control - precum Bloody Mary, în care trebuie să îți potrivești acțiunile în așa fel încât să cam rămâi cu 3 cărți în mână. Tot Cobble and Fog îmi place mai mult, dar e un set care merită încercat dacă vă place sistemul Unmatched. :sy: :sy: :sy: :sy: :sw:

Pax Pamir 2nd Edition.. Unul dintre cele mai interesante titluri pe care le-am încercat, mai ales că în 2 jucători poți să ai partide care se termină în 20-25 de minute. Schimbarea coalițiilor în momente oportune pare a fi cheia victoriei, la fel cum schimbarea coaliției chiar înainte de un dominance check este o cale destul de sigură de a pierde. Îmi plac foarte mult piesele multi-use - cilindrii reprezintă fie spioni atunci când sunt plasați pe cărți, fie triburi atunci când sunt plasați pe hartă; blocurile reprezintă fie armate fie drumuri. În 2 e foarte interesant că dacă ambii jucători aparțin aceleiași coaliții, nu se pot bate între ei pe hartă - caz în care luptele se vor duce ”în umbră”, prin intermediul spionilor și a acțiunilor de trădare. Fascinant, cu toate că jocul poate fi destul de fragil dacă cineva nu acordă atenție maximă a ce se întâmplă și poate duce la frustrare. :sy: :sy: :sy: :sy: :sw:

Paleo. O să spun din start că am jucat doar primele 4 misiuni din el - dar, având în vedere că pe unele le-am pierdut, am însumat 7 partide în luna martie. Îmi place stilul de cooperare diferit de Pandemic (constând în a decide când să nu folosești o carte pentru o acțiune proprie ci pentru a-i împrumuta resursele și abilitățile tale celuilalt jucător), îmi place partea de descoperire, modul în care ce faci în joc are sens din punct de vedere tematic, dar și timer-ul implicit al partidei (faptul că poți pierde dacă prelungești prea mult jocul, pentru că resursele de hrană se împuținează pe măsură ce jucătorii vânează tot mai multe animale din regiunea în care se află). Probabil una din cele mai interesante experiențe de joc din ultima vreme, iar mare parte se datorează și naturii modulare, prin care adaugi constant pachete noi de cărți. E interesant să rejoci și scenariile, dar clar mare parte din appeal-ul jocului pentru mine vine din partea de descoperire. Aștept să încerc și extensia la un moment dat, dar sigur mai avem mult de explorat în jocul de bază. :sy: :sy: :sy: :sy: :sy: (Disclaimer: review copy de la Oxygame)

X-men United. Doar jocul de bază momentan. Unul din cele mai simple și rapide cooperative pe care le-am încercat. Dacă nu era tema Marvel, recunosc că nu l-aș fi încercat în primă instanță. Sunt multe lucruri care îmi plac, precum varietatea villain-ilor și faptul că mare parte din strategia de joc constă în jucarea cărților în așa fel încât să pregătești nu doar tura ta, ci și tura următorului jucător, care poate activa simbolurile de pe cartea jucată de tine. Am însă și unele dezamăgiri legate de faptul că nu există mari diferențe între eroi, de calitatea execrabilă a unor componente (locațiile sunt dezamăgitor de subțiri, cartonul sau plasticul sau ce naiba o fi folosit pentru cărți e de proastă calitate). Nu regret că m-am băgat la varianta All-In a Kickstarterului, pentru că sistemul de joc îmi place mai mult decât Marvel Champions de exemplu, dar s-ar fi putut îmbunătăți multe lucruri legate de calitatea producției și de varietatea jocului de bază. :sy: :sy: :sy: :sw: :sw:

Meadow. Complet de acord cu Radu, că jocul e simplu - dar pentru mine asta constituie mai degrabă un punct forte, pentru că tema și ilustrațiile relaxante sunt acompaniate perfect de gradul de dificultate redus. Îmi place însă și faptul că simplitatea mecanicilor de joc nu implică și o lipsă a deciziilor importante pe care să le iei pe parcursul jocului. Simbolurile multiple, cursa pentru îndeplinirea obiectivelor comune, mecanica de action retrieval îmi plac foarte mult. Recunosc însă că frumusețea jocului contribuie foarte mult la o experiență de joc foarte plăcută. :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: (Disclaimer: review copy de la Rebel Studio).

Cellulose. Probabil cea mai interesantă parte a jocului e faptul că ești într-o cursă nu doar cu ceilalți jucători, dar și cu jocul în sine. Câștigătorul este jucătorul care a contribuit cel mai mult la sănătatea celulei. Principalul mod în care faci asta e prin a pune jetoane de carbohidrați într-un zid, iar fiecare loc în care poți pune un jeton are o altă valoare de puncte de victorie. Ei bine, la finalul fiecărei runde, se plasează automat un jeton, ceea ce înseamnă că unele poziții cu multe puncte de victorie pot fi acoperite și astfel pierzi oportunitatea de a obține punctele respective. Ai 2 track-uri pe care poți înainta - pe tulpina și pe rădăcina plantei - fiecare aducând diferite bonusuri la începutul fiecărei runde (la răsăritul soarelui). Ai și cărți care se leagă în moduri drăguțe de cele 2 track-uri. Jocul are și o parte de area control - cine contribuie cel mai mult în termeni de rezerve de apă în ceva ce se numește Central Vacuole obține o acțiune suplimentară în runda următoare + niște puncte de victorie. Acțiunea suplimentară e destul de vitală, ceea ce înseamnă că va fi competiție continuă chiar și în 2 jucători. Nu îmi place arta în mod special - iar board-ul pe care sunt cele 2 track-uri (rădăcina + tulpina) prezintă puține oportunități de a urca, pentru că nu te poți întoarce odată ce ai ajuns pe una din frunze sau la capătul unei rădăcini. Din fericire există și o altă planșă, pe care poți face mai multe mutări, ceea ce are potențialul să crească interesul pentru acțiunea de urcat pe track-urile respective. Încă nu am jucat pe board-ul respectiv, dar de abia aștept. Overall e un joc foarte interesant. Dacă sunteți pasionați de botanică, cred că e un joc care vă va plăcea foarte mult. Dacă vă plac worker placement-urile cu teme atipice, la fel, mi se pare un joc decent spre bun. :sy: :sy: :sy: :sy: :sw: (Disclaimer: review copy de la Genius Games).

Jocul lunii
: Paleo.

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Best new game - Martie 2022

Post: # 129521Post ProfessorChaos
06 Apr 2022, 17:47

Perfect de acord cu tine, Paleo e excelent!
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Best new game - Martie 2022

Post: # 129557Post danielM
07 Apr 2022, 14:23

Imperial Struggle, 7 partide la activ.
Jocul este creatia designerilor clasicului Twilight Struggle, avand insa o abordare care il diferentiaza mult de predecesor.
Jocul abordeaza rivalitatea politica, militara, economica si strategica a imperiilor francez si britanic pe durata a aproape 100 de ani, perioada cuprinsa intre secolele XVII - XVIII. Structurat in 6 ture de pace intercalate de 4 razboaie, Franta si Anglia isi disputa suprematia in Europa, America de Nord, Caraibe si India. Europa este regiunea unde se incheie diferite aliante si intelegeri politice care vor influenta anumite teatre de razboi. Celelalte regiuni au o importanta cu precadere economica, dar si politica.
Daca pana la prima partida regulile pareau usor neclare in anumite aspecte, dupa o prima partida si o recitire a regulamentului, am inteles jocul.

Majoritatea partidelor s-au terminat inainte de a sasea tura, una din puteri reusind sa o acapereze pe cealalta. Este important ca diferitele zone unde jucatorii isi disputa influenta sa nu fie ignorate pentru ca in IS efectul bulgarelui de zapada isi spune cuvantul.
Ca durata de joc, l-as plasa undeva intre 3-4 ore maxim.
Spre deosebire de TS, In Imperial Struggle event urile nu joaca un rol determinant, actiunile jucatorilor avand un rol mult mai mare.

De ce mi-a placut: tema jocului este bine implementata / esti mereu conectat la ceea ce se intampla in joc / este un joc complet, cu elemente de razboi, politica, economie si strategie / multiple posibilitati / implementare indrazneata si foarte reusita a sistemului din TS, 1989 / modul de rezolvare a razboaielor / diferitele moduri prin care faci vps (prezenta in regiuni, global demmand, razboaie) / ministry cards si plierea strategiei in functie de acestea / artworkul hartii si componentele

Nu am mai jucat TS de mult timp insa sunt convins ca daca ar fi sa le compar, as alege IS.

:sy: 9.7/10

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”