Best new game - Aprilie 2022

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
Ailur
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 283
Joined: 05 Oct 2018, 23:09

Best new game - Aprilie 2022

Post: # 130141Post Ailur
03 May 2022, 15:59

MEA CULPA

Mea Culpa are o tema comica si originala ( pacatuiesti si cumperi indulgente ca sa-ti rascumperi pacatele ) si ilustratii care pun tema in valoare. Cam astea ar fi singurele puncte pozitive.

Mecanic vorbind, e un amestec de mini-jocuri care nu sunt nici foarte interesante in sine nici nu se potrivesc foarte bine unele cu altele. La inceputul fiecarei runde de joc, licitezi pentru anumite roluri care-ti ofera puteri speciale care aduc exceptii de la regulile jocului, din pacate acele puteri sunt extrem de dezamagitoare. Exista in mare o singura cale spre victorie, iar aceea este sa colectionezi seturi de indulgente, ceea ce face intregul proces extrem de simplist si repetitiv, mai ales ca distributia de diferite tipuri de indulgente este destul de inegala. Jocul apare pe BGG ca fiind de dificultate medie spre mare, dar in realitate deciziile sunt extrem de banale si jocul in sine plictisitor.

Nota: 4/10

ANKH: GODS OF EGYPT ( recenzie pentru jocul de 2 jucatori )


Ankh pare un soi de “Eric Lang il intalneste pe Reiner Knizia” si îmbină mecanismele din trei jocuri pe care le-am jucat ( dintre care doua sunt in mod cert in top 20 all-time: Rex/Dune, Tigris & Euphrates si Samurai. Desi acest amalgam de mecanisme nu e chiar original, in cazul Ankh rezultatul este fantastic si il face un joc care sta in picioare in sine.

Cea mai buna descriere pentru Ankh este „mai bine decât suma părților sale”. Acțiunile de bază sunt destul de simple ( dar si intuitive in acelasi timp ) și nu chiar extraordinar de interesante: iti muti trupele dintr-un teritoriu in altul, iti aduci trupele pe harta, obții resurse, respectiv deblochezi puteri bonus. M-am jucat doar cu doi zei până acum, așa că nu este o evaluare aprofundată, dar puterile asimetrice ale fiecarui zeu sunt, de asemenea, destul de banale la prima vedere.

Cu toate acestea, combinația tuturor acestor mecanisme, împreună cu modul de a obtine majoritatea in fiecare zona si cu conflictele care au loc in anumite momente cheie, pe care le poti anticipa, fac acest joc să strălucească. Și strălucește,exact ca soarele peste desertul egiptean.

Există tensiune care se acumuleaza treptat in joc, există planificari atente ale acțiunilor pe care vreti să le întreprindeți pentru a profita de temporizarea acelor eveniemnte cheie ( de pe urma carora poti obtine diverse beneficii ), si mai ales anticiparea mutarilor adversarului. Fiecare fază a conflictului este swingy, dar in acelasi timp rasturnarile de situatie sunt unele carora le poti face fata si fac jocul extrem de captivant si tensionat.

Nota de 8.5 /10 reflecta mai degraba pozitia acestui joc fata de alte titluri din aceeasi categorie jucate de mine - nu la fel de bun ca SW: Rebellion sau Rex, dar la fel de bun ca Tigris& Euphrates si mai bun decat multe altele.

WITCHSTONE

Pentru ca l-am mentionat pe Knizia mai devreme, acum sa vorbim chiar de un joc facut de el ( impreuna cu Martino Chiacchiera ). O sa incep cu partile negative. Tema poate fi absolut orice, ba chiar ma irita faptul ca legatura intre mecanisme si tema este extraordinar de incongruenta si de generica si de lipsita de magie (sic!)

Ca si Ankh, actiunile de baza nu sunt extraordinar de imersive sau de interesante, dar asamblul, si mai ales felul in care poti obtine combo-uri, este spectaculos. Prin plasarea unui singur tile, poti obtine cate 6-7 actiuni din mai multe tipuri, este o cascada spectaculoasa de bonusuri si moduri de a obtine puncte. Chiar nu inteleg de ce nu se vorbeste mai mult despre jocul asta ( doar 1400 de ratings pe BGG ), fiindca planificarea unei mutari optime ofera recompense pe masura, extrem de satisfacatoare.

Daca tema n-ar fi fost atat de lipita pe mecanisme, ar fi primit o nota chiar mai mare decat cea de 8.5/10, in aceeasi categorie ( personala ) cu Grand Austria Hotel sau Castles of Burgundy.


BLITZKRIEG: WWII in 20 Minutes


Pe Blitzkrieg nu l-as pune in categoria de jocuri de razboi, dar, cu toate astea, aici tema mi se pare mai potrivita decat la Witchstone de exemplu. E un joc foarte abstractizat, cu doua harti la dispozitie. Intrucat am jucat doar varianta de baza ( fara scenariul alternativ Nippon ), ma voi referi doar la aceasta.
Blitzkrieg se joaca pe harta lumii in al doilea razboi mondial, impartita in mai multe teatre de razboi, respectiv campanii. Mecanismul e simplu si intuitiv: din mai multe jetoane aflate la dispozitia ta, alegi unul si il plasezi pe una din bataliile libere de pe harta, obtinand actiunea bonus a acelei batalii, si apoi modificand situatia acelui conflict in functie de trupele nou atasate acelei campanii. Chiar daca e simplu, resursele fiecarui jucator sunt limitate si nu poti castiga / domina totul, asa ca trebuie sa-ti alegi bataliile ( la propriu ) cu grija. Asta rezulta intr-un du-te vino tensionat si care da un rezultat imprevizibil al jocului.
La minusuri este productia si mai ales designul grafic, care scufunda Blitzkrieg intr-un ocean de gri si maro.

Nota: 7.5 /10

O decizie grea, dar Witchstone primeste titlul de jocul lunii.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - Aprilie 2022

Post: # 130142Post Corwin
03 May 2022, 18:00

Eu am apucat sa joc doar doua jocuri noi luna asta, dintre care unul un prototip.

Prototipul e un fel de civ game legat de arta, are potential dar mai trebuie rafinat. Are o incongruenta intre faptul ca e lung si complex, dar una dintre actiunile disponibile are un grad relativ mare de noroc, insa e si necesara (alte actiuni au ca prerequisites sa fi efectuat acea actiune de cel putin X ori). Va mai trece probabil prin mai multe iteratii, si cine stie, poate se gaseste o varianta mai strategica a acelui tip de actiune care sa se potriveasca mai bine cu restul jocului. Deocamdata e cam de nota 7-8, dar nu-l voi include in "concurs" pentru jocul lunii. :)

Asa ca singurul joc released jucat, si implicit jocul lunii, e:

LEGACIES (face to face, 1 partida)

Image

In primul rand, e unul dintre cele mai bine produse jocuri pe care le-am jucat de multa vreme. Serios, face jocuri de la Eagle-Gryphon Games sa arate underproduced. :lol: Boardul principal e double layered sa poti pune piese sau setup tiles fara sa-ti fie frica sa misti masa. Tileurile, piesele, si cartile arata incredibil de bine. Si banii din varianta Kickstarter arata de milioane. Cred ca e singurul joc pe care nu-l voi juca niciodata cu Iron Clays de la Brass, arata mult prea bine banii din joc.

Ca gameplay e epic, putin confusing ca poti face multe lucruri si nu stiam exact ce facem, nu te ingradeste extrem de mult ca ai multi-use cards cu unele optiuni basic pe care le poti folosi oricand. Si ca durata tot epic e... 😄 Complexitatea nu vine din actiuni greu de inteles, ci din multitudinea de optiuni si din cum se imbina actiunile.

Ce mi-a placut:
- Trebuie sa joci minim doua carti pe runda, apoi ai voie sa joci din actiunile globale, si ca sa se incheie runda trebuie jucate cele doua actiuni globale mandatory, si cel putin X optionale (X variaza cu numarul de jucatori, nu mai stiu daca X e chiar egal cu asta sau nu). Uneori ai incentive sa joci actiunile globale si ca sa faci deny, alteori vrei sa-ti joci carti si sa-l faci pe adversar sa joace actiuni globale daca nu sunt multe bune pentru el.
- Player order e determinat de o resursa din joc si e important. Uneori nu prea vrei sa fii primul, ca una dintre actiunile optionale nu poate fi aleasa prima niciodata, alteori vrei sa fii primul ca sa poti ajunge la anumite actiuni inaintea celorlalti. It's a real battle. E unul dintre lucrurile minore care-mi plac cel mai mult in jocuri, lupta asta pentru first player, care poate sa insemne ca faci si actiuni mai slabe long term doar ca sa devii primul jucator runda urmatoare.
- Pe partea de interactiune ai niste investitii pe care le poti face in industrii, si investitiile alea pot plati dividende, pot sa-ti dea income (alta actiune), pot sa-ti dea puncte, sau poti sa le vinzi one time sa iei mai multi bani. Dar partea de income sau de puncte e in functie de niste "heirlooms". Daca iti pui in joc de-ale tale, vei primi bani daca se activeaza actiunea de income, daca iei de-ale adversarilor, vei primi puncte pe "industriile" adversarilor cand se activeaza actiunea respectiva, asa ca ai incentives sa faci investitii in industriile adversarilor (aceleasi care le dau lor bani la income...). S-ar putea sa fie mai bine sa investesti in industriile adversarilor decat in ale tale, dar jocul iti pune si niste limite (nu poti avea mai mult de X heirlooms de la fiecare adversar).
- Cum spuneam, sunt multe lucruri pe care le poti face in joc, cred ca e foarte mult de explorat. Cu siguranta am jucat super ineficient in prima partida, si mi se pare ca rejucabilitatea e ridicata.

Ce nu mi-a placut:
- In functie de ce alege lumea sa punctezi la sfarsit extra (de ex resursele sa-ti dea 2 vp in loc de 1 vp), s-ar putea sa ajungi ca unele actiuni pur si simplu sa nu merite facute in ultima runda, si ajungi la "lay eggs" de la Wingspan, adica dau carte pe 3 resurse, dau carte pe 3 resurse, actiuni globale, gata runda. Nu va fi tot timpul asa, pentru ca unele end-game tiles (ai trei alese pe parcursul jocului) iti pot da si alte incentives.
- Al doilea lucru mai nashpa e clar: nu e de 2 jucatori . In 2 e "strongly encouraged" sa joci cu bot sau boti ca sa ai destula interactiune. Ai un tip de bot mai simplu care nu face mare lucru (si nici nu poate castiga), dar iti da posibilitatea sa mai interactionezi cu cineva. Si altul mai in genul automa din Sycthe, care chiar "lupta" sa castige. Problema e ca actiunile fiind dictate de niste random cards nu au neaparat sens din punct de vedere al stilului de joc al oamenilor, deci in 2 cu bot va fi foarte diferit de jocul in 3 sau mai multi. Cred ca sweet spot e 4 jucatori, doar ca s-ar putea sa fie prea lung (si atunci sa prefer cu 3). In 2 nu cred ca-l mai joc.

Pentru mine e de nota 8, dar dau nota asta pentru ca are probleme, nu pentru ca e mai "meh". Partile bune clar il trag in sus, si s-ar putea ca in mai multi jucatori sa creasca spre 9. Si am incercat sa ne gandim cam ce joc ne-ar da feeling asemanator, si ne-a venit in minte mai degraba Nations; aduce intr-un fel a civ-game mai mult decat a euro din feeling, chiar daca mecanismele sunt foarte euro.

Mai pun niste poze in spoiler pentru cei care vreti sa va delectati:
Legacies:
Image

Image

Image
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
sergiunastrut
King Meeple
King Meeple
Posts: 485
Joined: 13 Nov 2018, 21:03
Custom Rank: Și...unde-i povestea?
Location: Iași

Re: Best new game - Aprilie 2022

Post: # 130177Post sergiunastrut
06 May 2022, 12:14

Impresiile mele despre cele 11 titluri încercate pentru prima dată în aprilie le găsiți aici: https://www.playstoryshort.ro/l/noutati-aprilie-2022/

Image

În ordinea preferințelor:
🥇 Lisboa
🥈 Bitoku
🥉 Fields of Arle
4. Zapotec
5. Bruxelles 1897
6. Caverna: Cave vs Cave
7. Beyond the Sun
8. Fjords
9. The Rocketeer: Fate of the Future
10. Petrichor
11. Glow
Kallax Display: Colțul meu de artă
Am încercat recent: Cotate subiectiv
Experiențele de joc le sumarizez aici: PLAY|STORY|SHORT

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”