Review Space Alert

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
adixor

Review Space Alert

Post: # 408Post adixor
16 Jan 2010, 20:43

Desi am discutat despre acest joc putin intr-un articol dedicat genialului Vlaada Chvatil, revin asupra lui pentru o prezentare mai detaliata, pentru ca este un joc deosebit din colectia mea.

lansare: 2008
designer: Vlaada Chvatil
nr. jucatori: 1-5
timp joc: 20-30 minute
tip: cooperativ, real-time, SF, batalii stelare :)

Privire de ansamblu

In cateva cuvinte, jucatorii sunt piloti ai unei nave spatiale trimisa intr-o zona necunoscuta pentru cercetare si au nenorocul sa dea peste o gramada de probleme. Jocul are 2 faze, una realtime in care se programeaza actiunile jucatorilor in functie de diverse evenimente ce apar, si o a doua faza in care se "rezolva" actiunile respective (se evalueaza cine ce si cand a facut ceva, etc).

Timp de 10 minute un CD audio ruleaza (cu varianta MP3 sau chiar la nevoie cu un amic care nu joaca si citeste la intervale exacte evenimentele care apar) si o voce robotica anunta diverse evenimente, cum ar fi inamici ("threats"), probleme de comunicatie pe nava, etc. In aceste 10 minute, jucatorii trebuie sa conlucreze condusi de un capitan pentru a face fata atacurilor inamicilor prin actionarea armelor navei, sincronizarea perfecta intre actiunile jucatorilor fiind foarte importanta. Armele pot ramane fara energie, reactoarele trebuie reincarcate si la fel si scuturile navei, apar si sabotori interni pe nava, etc. E foarte distractiv cel putin din afara sa privesti timp de 10 minute 4-5 oameni disperati cum incearca sa faca lucrurile in ordine si cum de fapt se adancesc in haos cu fiecare miscare :). In aceste 10 minute ei au la dispozitie o serie de carti cu diverse actiuni pe care le pot pune jos intr-o secventa anume, intr-un fel progamandu-si miscarile. Cand cele 10 minute s-au incheiat, partea cea mai importanta si interactiva a jocului s-a incheiat.

In a doua parte a jocului toti sunt linistiti, partea real-time e terminata. Acum se iau toate actiunile pas cu pas exact asa cum au fost ele programate in prima faza si se evalueaza. Acum se vad si greselile, pentru ca foarte des se intampla datorita lipsei de coordonare intre jucatori ca cineva sa isi fi programat apasarea butonului de "FOC" al unei arme inainte ca altcineva sa fi incarcat arma respectiva (ganditi-va la pistolasele din care iese un stegulet cu "BANG" :D). Daca nava nu e distrusa pe parcursul misiunii, jucatorii castiga. Exista si un sistem de punctaj dar pentru inceput va veti concentra doar la cum sa faceti sa ajungeti cu bine acasa :)

Componente

Jocul arata bine, implementeaza bine atmosfera SF si componentele sunt bine executate. Nava spatiala e in general criticata (se putea si mai bine dpdv. arta science-fiction) dar e foarte functionala. Cartile de actiune sunt lucioase si foarte rezistente, vor trece prin multe in timpul misiunii. Cartile cu inamici sunt mari si foarte clare. Exista nelipsitele cubulete (la Essen, la lansare, a existat o editie cu o minunatie de cuburi de plastic transparent), exista cativa omuleti de plastic, robotei care pot ajuta la nevoie si niste rachetele. Si nu, nu stiu de unde nevoia asta a mea de a diminutiva atatea componentele in ultimele propozitii(shoare) :D
spacealert.jpg
Regulament(e)

Regulamentul este o minune. Daca toate jocurile ar avea asa regulamente nu as mai avea loc eu in casa de ele :). Practic sunt 2 brosuri: una clasica, cu reguli, nimic deosebit. Cealalta insa este un tutorial de invatare a jocului pas cu pas, extrem de haios scrisa si extrem de bine pusa la punct cu exemple, explicatii, etc. Sa va dau o mostra:


"Friends and family, we are gathered here to remember the extraordinary courage and heroism the departed showed in service to their nation... Eh? Oh, sorry. Wrong group. Um... here we are!

You have volunteered to serve in the crew of a Sitting Duck class exploration ship. This course will be brief and intensive... but not just because the
government is cutting our budget. No. We want to get you out into space as quickly as possible to replace... that is... Well, it’s not a hard job. Why
waste time in training?

Actually, we could send you out without any training at all, but government regulations require a brief course fi rst. And sometimes – not very often,
you understand – but sometimes you encounter some hostile behavior that might, in only the most extreme cases, lead to some damage to your
ship. And that’s why we send you along, really. Your job is to repel these feeble attacks and keep the ship functional for the 10 minutes it needs
to take a picture of the sector. The computer automatically evaluates the position and intentions of the enemy and the ship is equipped with powerful
shields, several laser cannons, self-guided rockets, squads of battlebots, and other defense systems, so it won’t be a problem to deal with any... um...
problem that may arise. And I am pleased to tell you that those of you who do encounter the enemy will receive a handsome bonus if you return. “When
you return,” I mean. I certainly have no doubt that... Anyway. Sorry. It’s a bit stuffy in here.

We’ll take a short break, now, because I am due to speak at a... ceremony for the previous crew."


Textul plin de umor din handbook este extrem de util la inceput. Se explica o parte din concepte, se incearca o misiune doar cu acele elemente, in lectia 2 se prezinta altele si asa mai departe. Jocul ar fi fost destul de greu de prins fara acest handbook de dat exemplu intr-o scoala de BoardGames (daca exista asa ceva).

Reguli

La inceputul jocului toata lumea primeste un numar de carti de actiune si 2 pad-uri cu locuri de jucat aceste carti de actiune. Pilotii sunt plasati in sectiunea centrala/etaj, se incarca scuturile navei si reactoarele care ofera energie scuturilor si laserelor, se aseaza in pozitia dezactivat roboteii (battledroids), se armeaza rachetele si jocul incepe.

Nava este impartita in 3 sectiuni (rosie, alba si albastra) fiecare cu 2 camere (la parter si la etaj :D). De asemenea, exista 3 track-uri pe care vor aparea si se vor apropia inamicii, cate una pentru fiecare sectiune. In fiecare camera se poate realiza o anumita actiune cum ar fi:
  • - putem trage cu arma din acea camera, daca aceasta are energie (in reactorul de care apartine)
  • - putem incarca un reactor de la cel central al navei (sectiunea centrala jos)
  • - putem activa o echipa de battledroids care sa ne ajute cu amenintarile interne de pe nava (sabotori, etc)
  • - putem trage cu rachete, daca nu avem inamici imuni la asa ceva
  • - putem incarca scuturile, bineinteles daca avem destula energie in reactoare, etc
In timpul jocului amenintari (inamici) vor aparea conform coloanei sonore de pe CD, si jucatorii ii vor plasa pe track-urile de atac. In fiecare runda acestia vor inainta cu un anumit numar de pozitii, si din loc in loc pe track (in dreptul literelor X, Y si Z de pe acestea) acestia vor face o actiune, in general atac. Ei pot ataca sectiunea navei spre care vin, dar nu neaparat: multi ataca toate sectiunile, sau celelalte sectiuni, etc. In functie de dificultate (care se seteaza la inceputul jocului prin cartile cu inamici care sunt de mai multe tipuri si nivele de dificultate) inamicii ataca cu un anumit numar de hitpoints. Din acestea se scad cuburile care indica scutul (daca acesta a fost incarcat) si pentru restul se va trage un damage token pentru sectiunea afectata, care poate sa scada puterea laserelor, sau capacitatea reactorului de a pastra energie, etc. In momentul in care orice sectiune ajunge la 6 damage tokens jocul este pierdut imediat.

Jocul se desfasoara prin folosirea unor carti de actiune (prin care va puteti misca si puteti activa toate sistemele de pe nava) la momentul potrivit. Actiunea este impartita in 12 ture, dar ele nu sunt parcurse chiar secvential, asa cum ne-am obisnuit. Cartile de actiune au 2 posibile actiuni din care intotdeauna se poate juca doar una (conteaza si cum le asezati pe spatiile potrivite pentru ca intotdeauna se va indeplini actiunea de sus, deci trebuie sa fiti atenti cand puneti cartea jos pentru a face actiunea corecta; in plus, cartile o data puse jos nu se mai pot modifica). De exemplu jucatorul galben si cel verde din imagine fac urmatoarele actiuni:
  • prima runda: galben nu face nimic, ramane pe loc, verdele merge in dreapta (spre zona albastra dupa cum arata sageata) si ajunge in sectiunea albastra/etaj.
  • a doua runda: galbenul vine si el in dreapta in aceeasi camera cu verdele, dar acesta foloseste liftul si coboara in sectiunea din dreapta/jos.
  • a treia runda: jucatorii s-au sincronizat corect: acum unul este in dreapta sus si poate folosi arma de acolo si unul este in dreapta jos si poate folosi arma de acolo (care nici nu consuma energie). Amandoi folosesc butonul A din camerele lor, care implica folosirea armelor din acele camere. Ei ar fi putut actiona si pe rand, adica in runde diferite, armele, dar damage-ul este cumulativ in acest fel, pentru ca si inamicii au un scut si pot scadea hitpoints din fiecare atac asupra lor; astfel 2 atacuri mici e posibil sa nu produca nici un damage, dar acelasi atacuri impreuna e posibil sa distruga inamicul.
  • a patra runda: galbenul iar sta degeaba, dar verdele foloseste actiunea C in camera din dreapta jos, care implica trimiterea unei rachete
... si asa mai departe

Coloana sonora de pe CD anunta din cand in cand inamicii specificand:
  • in ce runda apar (aici apare faptul ca nu se produce totul secvential, cel putin nu exista ceva care anunta "acum incepe runda X")
  • pe ce track (fie unul din cele 3 externe fie un track asezat orizontal, pentru inamicii interni)
  • de ce nivel (inamici normali sau seriosi - nu ca cei normali ar fi neseriosi :).

Avand aceste informatii, jucatorii conlucreaza astfel incat prin actiunile pe care fiecare le joaca pe spatiile cu numarul rundei din fata lor, sa reuseasca sa termine misiunea cu succes. Din cand in cand apar pe CD si evenimente interesante cum ar fi:
- intreruperea comunicatiei - nimeni nu are voie sa vorbeasca pana la restabilirea, peste cateva secunde, a comunicatiei
- informatii noi - jucatorii pot trage cate o carte de actiune noua
- transfer de date - jucatorii au 5 secunde in care pot face un transfer de carti de actiune de la unul la altul
- etc.

Cand cele 10 minute de haos ale misiunii se incheie, si dupa ce toata lumea iese din tensiunea misiunii, se trece in faza a doua a jocului, rezolvarea evenimentelor. Toate piesele se pun la loc (nu este nici obligatoriu nici interzis ca in timpul primei faze sa se si miste piese pe tabla, unii prefera sa o faca ca sa stie in orice moment ce se intampla, altii prefera sa faca totul in cap ca sa nu se incurce) si se incepe runda cu runda un fel de "replay" al jocului. Aici e partea haioasa (sau frustranta) a jocului, pentru ca in 99% din cazuri lucrurile nu vor merge cum ati planuit, cineva greseste undeva.

Exemple de discutii in aceasta faza (nu au relevanta dpdv reguli joc, ci doar ca exemplificare):
- "runda 10, eu atac ... dar de ce atac ca reactorul meu e gol.. dammit.. cine a uitat sa vina in camera de jos sa incarce reactorul ???!!"
- "eu urc cu liftul. cum ? si tu urci cu liftul in tura asta ? pai inseamna ca unul din noi este "delayed" si toate actiunile lui se muta o runda inainte!! la ce ti-a fost mintea?!??"
- "am venit eu aici si pot sa trag cu laserul care nu consuma energie.. dammit .. intre timp am primit 2 hit points si ni s-a stricat laserul, trage mai incet decat calculasem eu ..."
- "- tu ce faci acolo in runda asta ? - pai nu aveam carti de actiune sa ma misc asa ca de 2 ture trag cu rachete, poate poate oi nimeri pe cineva :D"
- "- YESS!! L-am distrus !! .... cum ? nu l-am distrus ? mai era nevoie de un hitpoint ? pai pana la sfarsitul jocului nu mai trage nimeni in el, cine a calculat asta ? sa vina RESPONSABILUL AICI !!"

si asa mai departe. Aceasta parte a jocului poate fi una extrem de haioasa datorita incurcaturilor care apar, dar poate fi si generatoare de frustrari pentru cei mai analitici sau care nu accepta greselile lor sau ale altora. Aceste discutii de mai sus imi ofera ocazia sa incep sectiunea de ...

Pareri

Space Alert este un hate it/love it game. Este extraordinar prin partea real-time pe care o aduce si ideile interesante de interactiune dar are nevoie de un anumit grup de jucatori, singurul lucru care ii poate fi reprosat din punctul meu de vedere. Daca:
- grupul respectiv nu pune la suflet greselile celorlalti ci pot rade impreuna de ele
- grupul nu are un jucator tip leader care sa incerce sa monopolizeze interactiunea dintre jucatori sau strategia jocului (problema valabila la orice joc cooperativ)
- grupul conlucreaza bine si nu ajung sa se certe dupa fiecare actiune
... Space Alert are toate ingredientele pentru a aduce seri de neuitat jucatorilor. Altfel, este foarte posibil ca dupa cateva jocuri nimeni sa nu-l mai vrea. Pe de alta parte, intr-un grup corect, o misiunea terminata aduce o recompensa extraordinara, dupa 10 minute de haos, tensiune, neincredere si fun. Faptul ca jucatorii au reusit sa-si coordoneze actiunile astfel incat sa duca misiunea la bun sfarsit este "priceless" si toti se simt mai apropiati, mai uniti si astfel mai bine datorita acestui lucru.

Pentru mine a contat mult si partea SF a jocului; grafica inamicilor este foarte bine lucrata, ideile sunt multe si interesante (battledroids, rachete, arme care ataca in mod diferit, inamici foarte variati care au la dispozitie o gramada de atacuri si posibilitati de aparare) si chiar si vocea relativ uratica de pe CD aduce foarte foarte multa atmosfera jocului. Pe BGG puteti gasi chiar soundtrack-urile refacute cu sunete si voci din StarTrek (originalul).

Un joc extraordinar dar nu pentru orice grup. Nota 9/10 doar pentru acest detaliu, foarte recomandat!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”