Sa va spun si cum au ajuns cele 3 jocuri de mai sus in colectia mea sau in wishlist?
- Hansa Teutonica - mi-am facut curaj si am urmarit pana la capat o prezentare video foarte bine facuta si am fost cucerit iremediabil;
- Caylus - am avut sansa sa joc jocul si am zis WOW! Plus ca Ystari a decis sa scoata o editie noua in iunie 2011 cu o alta prezentare grafica;
- Wallenstein - spre norocul meu Dirk Henn a reeditat jocul 4 ani mai tarziu sub forma lui Shogun - da, e un japonez pe coperta! MUST HAVE!
La fel m-am gandit si cand am vazut partea frontala a cutiei de la Luna acum cateva luni: "Mhm... o tipa ciudata cu un toiag sta trista si contemplativa pe malul marii... how fun...". Apoi nici pretul de 180+ lei nu m-a impulsionat sa vreau sa aflu mai multe. Poate si voi sunteti ca mine si aveti anumite blocaje psihologice atunci cand vedeti unele preturi. Sau poate nu. Cert e ca la acea vreme nu stiam multe despre boardgames, nu stiam cine e Stefan Feld si aveam doar o vaga idee despre ce inseamna un rating mediu de 7.60 sau mecanica de "worker placement". Jocul se plasa pe atunci undeva prin top 500 datorita numarului mic de voturi si datorita - presupun eu - copertii si lipsei de informare. Daca nota medie pe care o are acum se va mentine - si nu vad de ce nu - in curand jocul va sta frumusel in top 100 BGG. Si intre timp am aflat cine e de fapt domnul Feld si ce ii poate capul jucand Notre Dame si In the Year of the Dragon, si apoi am achizitionat fara sa stau sa ma gandesc The Speicherstadt, Luna, Macao si The Castles of Burgundy. Intre timp am vazut ca din fericire exista si preturi ceva mai prietenoase pentru Luna, am aflat si cat de mare e de fapt acea nota medie de 7.60, am mai digerat putin notiunea de "worker placement" si iata-ma in fatza voastra, dupa o lunga introducere, pregatit sa va povestesc despre noul meu joc preferat.
Odata ce schimbam putin perspectiva asupra cutiei, vom vedea ca apar mai multe elemente in peisaj si se poate chiar crea o mica poveste: domnitza Luna pare sa fie un fel de lider spiritual cu acel toiag magic in mana... ea ii face un semn discret unui preot cu aer de "gate keeper" daca e sa judecam dupa cheile de la brau... ea sta de fapt pe o insula, se mai vad si alte insule in departare, pe una din ele e ceva ce seamana cu un altar, langa alta e un calugar intr-o barca, iar pe cea mai mare e un fel de templu-observator orientat spre o luna plina... Parca lucrurile incep sa devina interesante. Vechile credinte au venerat luna si chiar si grecii si romanii aveau o zeita dedicata astrului nocturn. Tema pare deci interesanta si nu foarte exploatata in boardgames. O sa va las sa cititi in liniste fascinanta poveste a jocului care este foarte bine integrata in regulament, atat pe prima pagina - asa cum au mai toate jocurile - dar si pe parcusul descrierii regulilor de joc - ceea ce am vazut mai rar:
Hai sa deschidem cutia sa vedem ce gasim inauntru:
Insertul e simplu si monovolum, nu exista o compartimentare propriu-zisa a cutiei, el pare ca are mai mult rol estetic decat functional.
Cele 7 simboluri de pe marginea cutiei sunt elementele centrale ale mecanicii jocului si sunt foarte bine integrate tematic. Voi reveni la ele ceva mai tarziu.
V-as arata si cealalta parte a cutiei, dar e doar o reclama la At the Gates of Loyang. Neinteresant.
Asa cum stim cu totii din cartile de istorie, cultele care au venerat Luna aveau toate novici care se pregateau sa devina lideri spirituali, altare pe care se faceau jertfe si un reprezentant intr-un Consiliu... de orice natura ar fi fost acesta. Eu parca asa imi aduc aminte... Nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut ca fiecare jucator are la indemana 13 novici, 6 altare si un reprezentant in Consiliu!
Nu e nimic spectaculos la aceste piese de lemn, sunt convins ca toti am avut de a face cu exemplare mai frumoase, dar si mai urate:
Mi-ar fi placut bineinteles ca acesti meeples (sau sa le zic noviples?) sa fie ceva mai deosebiti, sa aiba o tichie, sau o gluga, sau ceva semn distinctiv care sa ii faca speciali... dar e bine si asa.
Acesti mici novici nestiutori vor fi ghidati - dar si ispititi - de cateva personaje enigmatice: Preoteasa Lunii (in 2 "arome", una pentru 4 jucatori si cealalta pentru 2-3), Mesterul Constructor, Gardianul Templului si Renegatul, ucida-l toaca. Mai avem si un marker pentru "first player", dar nu am simtit lipsa lui in nici un joc... memoria ne-a ajutat tot timpul:
Cele 7 simboluri de pe lateralul cutiei corespund celor 7 insule din joc:
In varianta de invatare a jocului fiecare insula are un numar, unul din cele 7 simboluri, precum si instructiuni grafice despre cum trebuie plasati in faza de setup novicii, altarele si personajele.
Odata ce mecanica jocului e stapanita, se pot trece la subtilitati: intoarcem insulele invers si vom oberva ca ele contin numai simbolurile, numerele si indicatiile despre setup au disparut:
In varianta avansata a jocului prima faza va consta in amplasarea de catre fiecare jucator a 4 perechi de novici si a unui altar pe 5 din cele 7 insule.
Oricare ar fi varianta de joc aleasa - de baza sau avansata - pe fiecare insula se vor aseza favorurile oferite de acel taram magic. Aceste favoruri constituie sarea si piperul mecanicii de joc. Ele vor permite novicilor sa calatoreasca, sa construiasca altare, sa-si protejeze confratii din templu, sa mituiasca Gardianul Templului (DA, sfintia-sa accepta mita!) sau sa se reactiveze pentru a executa inca o sarcina de serviciu:
Templul este elementul central al jocului. Va voi arata mai intai spatele pieselor care il alcatuiesc cu artwork-ul de pe cutie continuat firesc:
Intoarcem piesele si obtinem imaginea de ansamblu: templul este construit din 5 bucati care se imbina asemenea unui puzzle. In partea din stanga se zareste Consiliul numerotat de la 0 la 10, in coltul din dreapta sus se gaseste obervatorul, in coltul din dreapta jos e camera de veghe care va gazdui lumanarile - acestea vor fi stinse rand pe rand de jucatorii care nu pot sau nu vor sa indeplineasca o actiune cu novicii si astfel se va incheia fiecare runda, mecanism pe care nu l-am mai vazut la alt joc - si pontonul de pe care vor fi expulzati din templu novicii care nu au stiut sa aleaga cel mai bun si mai protejat loc:
Pe drumul din jurul templului se vor aseza Temple Tiles si Guard Tiles; acestea sunt piesele de care novicii se vor folosi pentru a intra in templu in vederea sanctificarii:
Daca nu ati observat deja, va spun eu: cele 28 temple tiles poarta cele 7 simboluri de care am tot pomenit. In plus, pentru fundal sunt folosite 4 culori. Asta pentru ca interiorul templului este modular si este format din 4 piese care contin exact aceleasi numere, culori si simboluri care se regasesc pe Temple Tiles:
Procesul de sanctificare al novicilor - intrarea in templu, cu alte cuvinte - se va realiza astfel in 2 etape: de pe insula care contine simbolul X novicele va promova pe acel Temple Tile disponibil cu acelasi simbol X si apoi va fi sanctificat in templu pe locasul corespondent:
Incep sa se lege lucrurile? Hai sa pun totul in perspectiva sa vedeti ce frumos se armonizeaza cele 7 simboluri, 7 favoruri si 7 tipuri de Temple Tiles:
Pentru fiecare actiune indeplinita cu succes, jucatorii vor fi recompensati cu sange de capra, ghiare de gaina, limba de soparla si aripi de liliac. Acestea se fierb impreuna la foc mic timp de 30-40 minute, se adauga pudra din coada macinata de hiena si par din coama de bizon. Potiunea se lasa la uscat timp de 2 zile, apoi se toarna in forme, se taie la dimensiune si de obtin Victory Points:
In primele jocuri va fi nevoie sa faceti referire constanta la Player Aids. De ce? Pentru ca de fiecare data cand va vine randul aveti la indemana 14 actiuni posibile pe care sa le duceti la bun sfarsit cu maxim de eficienta si piozitate selena folosindu-va de novici, altare, favoruri, insule, barci, templu, carti magice, apeland la mila personajelor sau la bunavointa membrilor din consiliu. Fiecare jucator poate executa in tura sa o singura actiune, astfel ca jocul devine un "foc automat" de actiuni scurte si eficiente:
Acum ca v-am facut capul calendar, hai sa facem un setup pentru 4 jucatori si sa vedem cum decurge o partida de Luna.
Mai intai se asambleaza templul si se pun in mijloc aleator cele 4 Temple Boards (in 3 jucatori se folosesc 3 si a patra se intoarce invers, analog pentru 2 jucatori). Se pun la dispozitia jucatorilor Victory Points si cele 4 lumanari in camera de veghe. Incepand cu poarta templului se insira descrescator cele 28 Temple Tiles, dupa fiecare 4 bucati inserandu-se cate un Guard Tile de valoare crescatoare - pe ultimul Tile se aseaza si Gardianul Templului. Cei 4 jucatori primesc aleator cate una din cele 4 Temple Tiles de valoare 1-4 pe care le aseaza direct in templu cu cate un novice propriu si o carte de protectie pe ele. Reprezentantii Consiliului se aseaza unul peste altul in aceeasi ordine. Cele 7 insule se aseaza in jurul templului, se pun pe fiecare favorurile corespunzatoare si apoi se aseaza novicii, altarele, Preoteasa Lunii, Maestrul Constructor si Renegatul. Fiecare jucator va primi cate un favor de pe cele 2 insule unde nu are nici altar si nici novici. Restul de 5 altare si 4 novici se pun la indemana alaturi de Player Aids.
Da, e un setup complicat si care ia cateva minute bune. Am tinut sa insir toate componentele si toate detaliile ca sa risipesc si ultima farama de indoiala: Luna nu e un joc simplu, dar e foarte atragator.
Hai sa facem o mica pauza sa admiram totul si sa ne recapatam respiratia. Odata desfasurat si insirat pe masa, jocul e intr-adevar frumos si foarte deosebit. Piesele de joc de o forma neregulata si grafica de pe ele merita cateva minute de atentie.
Castigatorul jocului este cel care la final va avea cele mai multe Victory Points. Daca sunteti surprinsi acum, stati sa vedeti mai departe...
In joc exista 3 surse mari si late de facut puncte, si alte cateva mici si inguste pe care nu le amintesc aici:
1. In timpul jocului se vor primi puncte pentru sanctificarea novicilor si pentru eliminarea din templu a novicilor celorlalti jucatori.
2. La finalul fiecarei runde (6 in total) se vor acorda puncte pentru prezenta de novici activi pe insula pe care se afla Preoteasa Lunii si pentru novicii aflati in templu, respectiv se vor pierde puncte pentru novicii activi si inactivi aflati pe insula Renegatului.
3. La finalul jocului se vor acorda puncte pentru fiecare altar construit, pentru fiecare favor ramas si pentru pozitia din Consiliu.
Jocul se foloseste de o mecanica extrem de simpla: atata timp cat novicii sunt pe o insula, ei sunt considerati activi si pot indeplini diverse sarcini. Dupa ce si-au dus misiunea la bun sfarsit, ei sunt coborati de pe insula si considerati inactivi, nemaiputand decat sa fie luati de un val si mutati in dreptul altei insule, astfel pregatindu-li-se pozitia de start pentru urmatoarea runda. Voi da 4 exemple de astfel de actiuni:
- doi novici activi de pe insula cu Ierburi sunt dezactivati si jucatorul primeste favorul insulei;
- doi novici activi de pe oricare insula sunt dezactivati si introduc in joc un al treilea novice;
- doi novici activi de pe insula cu Barca sunt dezactivati: unul ramane langa insula iar celalalt preia Temple Tile-ul care poarta simbolul barcii - intr-o tura viitoare acest novice va putea fi sanctificat intrand in templu;
- doi novici activi de pe insula pe care se gaseste Mesterul Constructor sunt dezactivati in schimbul construirii unui altar pe acea insula.
Jucatorii vor incerca deci pe parcursul jocului sa jongleze cu aceste actiuni care aduc puncte direct (sa intre in templu, sa construiasca altare, sa stea aproape de Preoteasa Lunii si departe de renegat) sau indirect, dar in paralel vor trebui sa-si planifice si viitoarea runda obtinand favoruri sau plasandu-si novicii strategic in dreptul celor mai bune insule. De ce? Pentru ca odata o runda terminata (cele 4 lumanari din camera de veghe au fost toate stinse) personajele din joc vor incepe sa se miste urmand sa ocupe alte pozitii la inceputul fiecarei runde, iar novicii activi vor fi reactivati pe insulele in preajma carora au ramas. Jucatorii vor trebui deci sa calculeze constant unde va fi Preoteasa Lunii ca sa aiba cat mai multi novici in preajma acelei insule, unde se va duce Mesterul Constructor ca sa poata construi pe acea insula, unde va fi Renegatul ca sa poata sa fuga de el cat mai departe, si unde va ajunge Gardianul Templului ca sa poata obtine cele mai bune pozitii in templu odata sanctificati novicii. Nu va faceti griji, miscarea personajelor e determinata de mecanisme clare si cunoscute... mai ceva ca miscarea Browniana.
Daca pana aici totul pare comun, banal si plictisitor, hai sa introduc in scena elementele surpriza:
- o pereche de novici odata facuta inactiva va putea fi reactivata folosind un favor de pe insula cu ierburi; ei vor putea deci sa indeplineasca in acea runda inca o sarcina - STRIKE 1!
- prezenta Renegatului pe o insula nu este neaparat un neajuns - daca un jucator are acolo novici activi, el nu trebuie sa stea cu mainile in san si sa incaseze puncte negative: folosindu-se de 1, 2 sau 3 novici el va putea impinge Renegatul cu 1, 2 sau 3 insule inspre ceilalti jucatori cand acestia se asteapta mai putin. In acest exemplu, jucatorul rosu va putea impinge Renegatul peste 2 insule la nord salvandu-se pe sine si cauzand pierderi de puncte tuturor celorlalti jucatori - STRIKE 2!
- intrarea in templu este insotita de un fenomen numit "displacement" - novicii celorlalti jucatori care nu sunt protejati de o carte magica vor fi eliminati din templu daca se afla pe un tile adiacent de o valoare mai mica. In acest exemplu, jucatorul rosu va castiga 7 puncte: 4 pentru ca Gardianul Templului e pe piesa cu acea valoare, si inca 3 pentru ca va elimina cei 3 novici - cel cu carte este protejat si va ramane in templu - STRIKE 3!
Doar atat vreau sa va spun despre desfasurarea jocului. Nu am de gand sa descriu in detaliu in 23 paragrafe toate actiunile posibile, toate modalitatile de a face puncte si toate subtilitatile strategice pe care jocul le ofera. Vreau doar sa spun ca jocul este o mica bijuterie, probabil unul din cele mai bune jocuri ale lui 2010 care nu a beneficiat de atentia pe care o merita. Stefan Feld isi confirma din nou calitatile de designer si vine cu o reteta de succes. Cu un weight estimat de 3.3 Luna poate fi servit ca fel principal in oricare seara de boardgaming care se respecta.
Pe scurt, ce mi-a placut:
- artwork-ul frumos, integrarea tematica buna;
- mecanica excelenta, jocul curge frumos si fara intreruperi;
- interactiunea indirecta dintre jucatori e eleganta si subtila;
- componentele sunt de la inceput toate pe masa, nu e nevoie de spatiu suplimentar;
- foarte multe posibilitati tot timpul, fiecare miscare trebuie optimizata;
- in afara de determinarea jucatorului de inceput nu exista nici un dram de noroc;
- rejucabilitate foarte mare.
Punctele enumerate de mai sus ar trebui sa va zgandare putin neuronul si sa va intrebati multe lucruri... printre care si astea:
Q1: Exista AP?
A1: DA! Sunt sanse mari sa va loviti de el, dar depinde de grupul de joc. Incercati sa va relaxati si sa va folositi de timpul in care ceilalti jucatori isi fac tura pentru a va planifica miscarile.
Q2: Jocul nu dureaza prea mult?
A2: Depinde de jucatori si de cat de bine cunosc regulile. Am avut o sesiune in 3 care a durat 100+ minute, dar am avut si o sesiune in 4 care a durat 70 minute. Cutia spune ca durata medie de joc e de 25 minute/jucator.
Q3: Jocul nu e greu de explicat?
A3: As zice ca nu e greu pentru ca mecanica e intuitiva si lucrurile se leaga frumos. Dar dureaza ceva timp pana cand toata lumea intelege cu ce are de a face. E nevoie de rabdare.
Q4: Exista un numar optim de jucatori?
A4: Da, eu zic sa-l jucati cat mai mult in 4. E ok si in 3 si, la fel ca Tigris & Euphrates, desi se poate juca in 2 eu nu am de gand sa-l incerc pentru ca maximul de interactiune si distractie e in 4. Ah, exista si reguli pentru SOLO play. DA, numarul de jucatori e 1-4!
Q5: Tematica e legata de venerarea Lunii, de temple, novici, renegati... ce e cu desenele alea foarte "cartoonish"?
A5: Sincer si eu as fi vrut ca integrarea tematica sa fie altfel facuta, as fi preferat un artwork mai sobru si mai life-like (poate daca Michael Menzel era la carma ar fi iesit ceva deosebit din punct de vedere vizual), dar mi se pare foarte bun si asa, a inceput sa-mi placa. As fi vrut numai ca personajele sa nu fie de carton, ci figurine de plastic... ceva asemanator cu aceasta creatie fan-made:
Sper ca v-am ațâțat interesul si ca review-ul va va determina sa cumparati si sa incercati jocul cat mai repede. De ce? Pentru ca eu ii dau nota 10 si il consider unul din cele mai bune jocuri pe care am avut norocul sa le pun pe masa. Un joc care devine usor de jucat odata stapanita mecanica, dar foarte greu de castigat. MUST HAVE!