Luna

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Luna

Post: # 16406Post DanielIndru
14 Jun 2011, 00:28

Image Image Image
Cutiile jocurilor pot fi foarte inselatoare. Habar nu am ce-o fi in capul celor care se ocupa de artwork atunci cand se hotarasc sa puna in prim plan o atitudine de dispret, una de nepasare aroganta sau una de uimire superioara - da, asta imi sugereaza fruntea incretita si privirea goala a barbatului din Wallenstein. Cele 3 jocuri date ca exemplu sunt niste capodopere, dar acest lucru nu e reflectat deloc de atitudinea celor 3 barbati. Stiu ca se spune "sa nu judeci o carte dupa coperti", dar cred ca la jocuri lucrurile trebuie sa fie umpic diferite. Cutiile jocurilor ar trebui sa exprime sentimente puternice, dinamism, actiune, exotism, atmosfera, bucurie - fie ea si malefica - , sa fie o invitatie la joaca... sau macar sa fie un japonez prezent, ca eu ma dau in vant dupa ei oricum. Nu zic ca toate jocurile care au o coperta extraordinara sunt ele insele foarte bune. Doar ca uneori tindem sa lasam pe mai tarziu sau chiar sa ignoram un joc a carui coperta nu zgandara nimic in noi de la prima privire... si reciproca e clar valabila, un joc cu o coperta care ne atrage atentia are sanse sa ajunga curand pe masa de joc. Jocul asta il stiti? Ia sa vedem in cate wishlists va intra in urma lecturarii acestei introduceri. :)

Sa va spun si cum au ajuns cele 3 jocuri de mai sus in colectia mea sau in wishlist?
- Hansa Teutonica - mi-am facut curaj si am urmarit pana la capat o prezentare video foarte bine facuta si am fost cucerit iremediabil;
- Caylus - am avut sansa sa joc jocul si am zis WOW! Plus ca Ystari a decis sa scoata o editie noua in iunie 2011 cu o alta prezentare grafica;
- Wallenstein - spre norocul meu Dirk Henn a reeditat jocul 4 ani mai tarziu sub forma lui Shogun - da, e un japonez pe coperta! MUST HAVE!
La fel m-am gandit si cand am vazut partea frontala a cutiei de la Luna acum cateva luni: "Mhm... o tipa ciudata cu un toiag sta trista si contemplativa pe malul marii... how fun...". Apoi nici pretul de 180+ lei nu m-a impulsionat sa vreau sa aflu mai multe. Poate si voi sunteti ca mine si aveti anumite blocaje psihologice atunci cand vedeti unele preturi. Sau poate nu. Cert e ca la acea vreme nu stiam multe despre boardgames, nu stiam cine e Stefan Feld si aveam doar o vaga idee despre ce inseamna un rating mediu de 7.60 sau mecanica de "worker placement". Jocul se plasa pe atunci undeva prin top 500 datorita numarului mic de voturi si datorita - presupun eu - copertii si lipsei de informare. Daca nota medie pe care o are acum se va mentine - si nu vad de ce nu - in curand jocul va sta frumusel in top 100 BGG. Si intre timp am aflat cine e de fapt domnul Feld si ce ii poate capul jucand Notre Dame si In the Year of the Dragon, si apoi am achizitionat fara sa stau sa ma gandesc The Speicherstadt, Luna, Macao si The Castles of Burgundy. Intre timp am vazut ca din fericire exista si preturi ceva mai prietenoase pentru Luna, am aflat si cat de mare e de fapt acea nota medie de 7.60, am mai digerat putin notiunea de "worker placement" si iata-ma in fatza voastra, dupa o lunga introducere, pregatit sa va povestesc despre noul meu joc preferat.
Odata ce schimbam putin perspectiva asupra cutiei, vom vedea ca apar mai multe elemente in peisaj si se poate chiar crea o mica poveste: domnitza Luna pare sa fie un fel de lider spiritual cu acel toiag magic in mana... ea ii face un semn discret unui preot cu aer de "gate keeper" daca e sa judecam dupa cheile de la brau... ea sta de fapt pe o insula, se mai vad si alte insule in departare, pe una din ele e ceva ce seamana cu un altar, langa alta e un calugar intr-o barca, iar pe cea mai mare e un fel de templu-observator orientat spre o luna plina... Parca lucrurile incep sa devina interesante. Vechile credinte au venerat luna si chiar si grecii si romanii aveau o zeita dedicata astrului nocturn. Tema pare deci interesanta si nu foarte exploatata in boardgames. O sa va las sa cititi in liniste fascinanta poveste a jocului care este foarte bine integrata in regulament, atat pe prima pagina - asa cum au mai toate jocurile - dar si pe parcusul descrierii regulilor de joc - ceea ce am vazut mai rar:
Hai sa deschidem cutia sa vedem ce gasim inauntru:
Insertul e simplu si monovolum, nu exista o compartimentare propriu-zisa a cutiei, el pare ca are mai mult rol estetic decat functional.
Cele 7 simboluri de pe marginea cutiei sunt elementele centrale ale mecanicii jocului si sunt foarte bine integrate tematic. Voi reveni la ele ceva mai tarziu.
V-as arata si cealalta parte a cutiei, dar e doar o reclama la At the Gates of Loyang. Neinteresant.

Asa cum stim cu totii din cartile de istorie, cultele care au venerat Luna aveau toate novici care se pregateau sa devina lideri spirituali, altare pe care se faceau jertfe si un reprezentant intr-un Consiliu... de orice natura ar fi fost acesta. Eu parca asa imi aduc aminte... Nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut ca fiecare jucator are la indemana 13 novici, 6 altare si un reprezentant in Consiliu!
Nu e nimic spectaculos la aceste piese de lemn, sunt convins ca toti am avut de a face cu exemplare mai frumoase, dar si mai urate:
Mi-ar fi placut bineinteles ca acesti meeples (sau sa le zic noviples?) sa fie ceva mai deosebiti, sa aiba o tichie, sau o gluga, sau ceva semn distinctiv care sa ii faca speciali... dar e bine si asa.
Acesti mici novici nestiutori vor fi ghidati - dar si ispititi - de cateva personaje enigmatice: Preoteasa Lunii (in 2 "arome", una pentru 4 jucatori si cealalta pentru 2-3), Mesterul Constructor, Gardianul Templului si Renegatul, ucida-l toaca. Mai avem si un marker pentru "first player", dar nu am simtit lipsa lui in nici un joc... memoria ne-a ajutat tot timpul:
Cele 7 simboluri de pe lateralul cutiei corespund celor 7 insule din joc:
In varianta de invatare a jocului fiecare insula are un numar, unul din cele 7 simboluri, precum si instructiuni grafice despre cum trebuie plasati in faza de setup novicii, altarele si personajele.
Odata ce mecanica jocului e stapanita, se pot trece la subtilitati: intoarcem insulele invers si vom oberva ca ele contin numai simbolurile, numerele si indicatiile despre setup au disparut:
In varianta avansata a jocului prima faza va consta in amplasarea de catre fiecare jucator a 4 perechi de novici si a unui altar pe 5 din cele 7 insule.
Oricare ar fi varianta de joc aleasa - de baza sau avansata - pe fiecare insula se vor aseza favorurile oferite de acel taram magic. Aceste favoruri constituie sarea si piperul mecanicii de joc. Ele vor permite novicilor sa calatoreasca, sa construiasca altare, sa-si protejeze confratii din templu, sa mituiasca Gardianul Templului (DA, sfintia-sa accepta mita!) sau sa se reactiveze pentru a executa inca o sarcina de serviciu:
Templul este elementul central al jocului. Va voi arata mai intai spatele pieselor care il alcatuiesc cu artwork-ul de pe cutie continuat firesc:
Intoarcem piesele si obtinem imaginea de ansamblu: templul este construit din 5 bucati care se imbina asemenea unui puzzle. In partea din stanga se zareste Consiliul numerotat de la 0 la 10, in coltul din dreapta sus se gaseste obervatorul, in coltul din dreapta jos e camera de veghe care va gazdui lumanarile - acestea vor fi stinse rand pe rand de jucatorii care nu pot sau nu vor sa indeplineasca o actiune cu novicii si astfel se va incheia fiecare runda, mecanism pe care nu l-am mai vazut la alt joc - si pontonul de pe care vor fi expulzati din templu novicii care nu au stiut sa aleaga cel mai bun si mai protejat loc:
Pe drumul din jurul templului se vor aseza Temple Tiles si Guard Tiles; acestea sunt piesele de care novicii se vor folosi pentru a intra in templu in vederea sanctificarii:
Daca nu ati observat deja, va spun eu: cele 28 temple tiles poarta cele 7 simboluri de care am tot pomenit. In plus, pentru fundal sunt folosite 4 culori. Asta pentru ca interiorul templului este modular si este format din 4 piese care contin exact aceleasi numere, culori si simboluri care se regasesc pe Temple Tiles:
Procesul de sanctificare al novicilor - intrarea in templu, cu alte cuvinte - se va realiza astfel in 2 etape: de pe insula care contine simbolul X novicele va promova pe acel Temple Tile disponibil cu acelasi simbol X si apoi va fi sanctificat in templu pe locasul corespondent:
Incep sa se lege lucrurile? Hai sa pun totul in perspectiva sa vedeti ce frumos se armonizeaza cele 7 simboluri, 7 favoruri si 7 tipuri de Temple Tiles:
Pentru fiecare actiune indeplinita cu succes, jucatorii vor fi recompensati cu sange de capra, ghiare de gaina, limba de soparla si aripi de liliac. Acestea se fierb impreuna la foc mic timp de 30-40 minute, se adauga pudra din coada macinata de hiena si par din coama de bizon. Potiunea se lasa la uscat timp de 2 zile, apoi se toarna in forme, se taie la dimensiune si de obtin Victory Points:
In primele jocuri va fi nevoie sa faceti referire constanta la Player Aids. De ce? Pentru ca de fiecare data cand va vine randul aveti la indemana 14 actiuni posibile pe care sa le duceti la bun sfarsit cu maxim de eficienta si piozitate selena folosindu-va de novici, altare, favoruri, insule, barci, templu, carti magice, apeland la mila personajelor sau la bunavointa membrilor din consiliu. Fiecare jucator poate executa in tura sa o singura actiune, astfel ca jocul devine un "foc automat" de actiuni scurte si eficiente:
Acum ca v-am facut capul calendar, hai sa facem un setup pentru 4 jucatori si sa vedem cum decurge o partida de Luna.

Mai intai se asambleaza templul si se pun in mijloc aleator cele 4 Temple Boards (in 3 jucatori se folosesc 3 si a patra se intoarce invers, analog pentru 2 jucatori). Se pun la dispozitia jucatorilor Victory Points si cele 4 lumanari in camera de veghe. Incepand cu poarta templului se insira descrescator cele 28 Temple Tiles, dupa fiecare 4 bucati inserandu-se cate un Guard Tile de valoare crescatoare - pe ultimul Tile se aseaza si Gardianul Templului. Cei 4 jucatori primesc aleator cate una din cele 4 Temple Tiles de valoare 1-4 pe care le aseaza direct in templu cu cate un novice propriu si o carte de protectie pe ele. Reprezentantii Consiliului se aseaza unul peste altul in aceeasi ordine. Cele 7 insule se aseaza in jurul templului, se pun pe fiecare favorurile corespunzatoare si apoi se aseaza novicii, altarele, Preoteasa Lunii, Maestrul Constructor si Renegatul. Fiecare jucator va primi cate un favor de pe cele 2 insule unde nu are nici altar si nici novici. Restul de 5 altare si 4 novici se pun la indemana alaturi de Player Aids.
Da, e un setup complicat si care ia cateva minute bune. Am tinut sa insir toate componentele si toate detaliile ca sa risipesc si ultima farama de indoiala: Luna nu e un joc simplu, dar e foarte atragator.
Hai sa facem o mica pauza sa admiram totul si sa ne recapatam respiratia. Odata desfasurat si insirat pe masa, jocul e intr-adevar frumos si foarte deosebit. Piesele de joc de o forma neregulata si grafica de pe ele merita cateva minute de atentie.
Nu am de gand sa va explic in detaliu care e mecanica jocului si cum se desfasoara in detaliu cele 14 actiuni posibile. O sa incerc in schimb sa explic jocul pe scurt pornind de la sfarsit la inceput, sa vedem daca reusesc sa va trezesc interesul.
Castigatorul jocului este cel care la final va avea cele mai multe Victory Points. Daca sunteti surprinsi acum, stati sa vedeti mai departe...
In joc exista 3 surse mari si late de facut puncte, si alte cateva mici si inguste pe care nu le amintesc aici:

1. In timpul jocului se vor primi puncte pentru sanctificarea novicilor si pentru eliminarea din templu a novicilor celorlalti jucatori.
2. La finalul fiecarei runde (6 in total) se vor acorda puncte pentru prezenta de novici activi pe insula pe care se afla Preoteasa Lunii si pentru novicii aflati in templu, respectiv se vor pierde puncte pentru novicii activi si inactivi aflati pe insula Renegatului.
3. La finalul jocului se vor acorda puncte pentru fiecare altar construit, pentru fiecare favor ramas si pentru pozitia din Consiliu.

Jocul se foloseste de o mecanica extrem de simpla: atata timp cat novicii sunt pe o insula, ei sunt considerati activi si pot indeplini diverse sarcini. Dupa ce si-au dus misiunea la bun sfarsit, ei sunt coborati de pe insula si considerati inactivi, nemaiputand decat sa fie luati de un val si mutati in dreptul altei insule, astfel pregatindu-li-se pozitia de start pentru urmatoarea runda. Voi da 4 exemple de astfel de actiuni:

- doi novici activi de pe insula cu Ierburi sunt dezactivati si jucatorul primeste favorul insulei;
- doi novici activi de pe oricare insula sunt dezactivati si introduc in joc un al treilea novice;
- doi novici activi de pe insula cu Barca sunt dezactivati: unul ramane langa insula iar celalalt preia Temple Tile-ul care poarta simbolul barcii - intr-o tura viitoare acest novice va putea fi sanctificat intrand in templu;
- doi novici activi de pe insula pe care se gaseste Mesterul Constructor sunt dezactivati in schimbul construirii unui altar pe acea insula.

Jucatorii vor incerca deci pe parcursul jocului sa jongleze cu aceste actiuni care aduc puncte direct (sa intre in templu, sa construiasca altare, sa stea aproape de Preoteasa Lunii si departe de renegat) sau indirect, dar in paralel vor trebui sa-si planifice si viitoarea runda obtinand favoruri sau plasandu-si novicii strategic in dreptul celor mai bune insule. De ce? Pentru ca odata o runda terminata (cele 4 lumanari din camera de veghe au fost toate stinse) personajele din joc vor incepe sa se miste urmand sa ocupe alte pozitii la inceputul fiecarei runde, iar novicii activi vor fi reactivati pe insulele in preajma carora au ramas. Jucatorii vor trebui deci sa calculeze constant unde va fi Preoteasa Lunii ca sa aiba cat mai multi novici in preajma acelei insule, unde se va duce Mesterul Constructor ca sa poata construi pe acea insula, unde va fi Renegatul ca sa poata sa fuga de el cat mai departe, si unde va ajunge Gardianul Templului ca sa poata obtine cele mai bune pozitii in templu odata sanctificati novicii. Nu va faceti griji, miscarea personajelor e determinata de mecanisme clare si cunoscute... mai ceva ca miscarea Browniana.

Daca pana aici totul pare comun, banal si plictisitor, hai sa introduc in scena elementele surpriza:

- o pereche de novici odata facuta inactiva va putea fi reactivata folosind un favor de pe insula cu ierburi; ei vor putea deci sa indeplineasca in acea runda inca o sarcina - STRIKE 1!
- prezenta Renegatului pe o insula nu este neaparat un neajuns - daca un jucator are acolo novici activi, el nu trebuie sa stea cu mainile in san si sa incaseze puncte negative: folosindu-se de 1, 2 sau 3 novici el va putea impinge Renegatul cu 1, 2 sau 3 insule inspre ceilalti jucatori cand acestia se asteapta mai putin. In acest exemplu, jucatorul rosu va putea impinge Renegatul peste 2 insule la nord salvandu-se pe sine si cauzand pierderi de puncte tuturor celorlalti jucatori - STRIKE 2!
- intrarea in templu este insotita de un fenomen numit "displacement" - novicii celorlalti jucatori care nu sunt protejati de o carte magica vor fi eliminati din templu daca se afla pe un tile adiacent de o valoare mai mica. In acest exemplu, jucatorul rosu va castiga 7 puncte: 4 pentru ca Gardianul Templului e pe piesa cu acea valoare, si inca 3 pentru ca va elimina cei 3 novici - cel cu carte este protejat si va ramane in templu - STRIKE 3!
Doar atat vreau sa va spun despre desfasurarea jocului. Nu am de gand sa descriu in detaliu in 23 paragrafe toate actiunile posibile, toate modalitatile de a face puncte si toate subtilitatile strategice pe care jocul le ofera. Vreau doar sa spun ca jocul este o mica bijuterie, probabil unul din cele mai bune jocuri ale lui 2010 care nu a beneficiat de atentia pe care o merita. Stefan Feld isi confirma din nou calitatile de designer si vine cu o reteta de succes. Cu un weight estimat de 3.3 Luna poate fi servit ca fel principal in oricare seara de boardgaming care se respecta.

Pe scurt, ce mi-a placut:

- artwork-ul frumos, integrarea tematica buna;
- mecanica excelenta, jocul curge frumos si fara intreruperi;
- interactiunea indirecta dintre jucatori e eleganta si subtila;
- componentele sunt de la inceput toate pe masa, nu e nevoie de spatiu suplimentar;
- foarte multe posibilitati tot timpul, fiecare miscare trebuie optimizata;
- in afara de determinarea jucatorului de inceput nu exista nici un dram de noroc;
- rejucabilitate foarte mare.

Punctele enumerate de mai sus ar trebui sa va zgandare putin neuronul si sa va intrebati multe lucruri... printre care si astea:

Q1: Exista AP?
A1: DA! Sunt sanse mari sa va loviti de el, dar depinde de grupul de joc. Incercati sa va relaxati si sa va folositi de timpul in care ceilalti jucatori isi fac tura pentru a va planifica miscarile.

Q2: Jocul nu dureaza prea mult?
A2: Depinde de jucatori si de cat de bine cunosc regulile. Am avut o sesiune in 3 care a durat 100+ minute, dar am avut si o sesiune in 4 care a durat 70 minute. Cutia spune ca durata medie de joc e de 25 minute/jucator.

Q3: Jocul nu e greu de explicat?
A3: As zice ca nu e greu pentru ca mecanica e intuitiva si lucrurile se leaga frumos. Dar dureaza ceva timp pana cand toata lumea intelege cu ce are de a face. E nevoie de rabdare.

Q4: Exista un numar optim de jucatori?
A4: Da, eu zic sa-l jucati cat mai mult in 4. E ok si in 3 si, la fel ca Tigris & Euphrates, desi se poate juca in 2 eu nu am de gand sa-l incerc pentru ca maximul de interactiune si distractie e in 4. Ah, exista si reguli pentru SOLO play. DA, numarul de jucatori e 1-4!

Q5: Tematica e legata de venerarea Lunii, de temple, novici, renegati... ce e cu desenele alea foarte "cartoonish"?
A5: Sincer si eu as fi vrut ca integrarea tematica sa fie altfel facuta, as fi preferat un artwork mai sobru si mai life-like (poate daca Michael Menzel era la carma ar fi iesit ceva deosebit din punct de vedere vizual), dar mi se pare foarte bun si asa, a inceput sa-mi placa. As fi vrut numai ca personajele sa nu fie de carton, ci figurine de plastic... ceva asemanator cu aceasta creatie fan-made:
Sper ca v-am ațâțat interesul si ca review-ul va va determina sa cumparati si sa incercati jocul cat mai repede. De ce? Pentru ca eu ii dau nota 10 si il consider unul din cele mai bune jocuri pe care am avut norocul sa le pun pe masa. Un joc care devine usor de jucat odata stapanita mecanica, dar foarte greu de castigat. MUST HAVE!

:sy: :sy: :sy: :sy: :sy:
Last edited by DanielIndru on 14 Jun 2011, 13:18, edited 1 time in total.

User avatar
cristianf
King Meeple
King Meeple
Posts: 2980
Joined: 18 Jul 2010, 09:55
Location: Sanpetru, Brasov

Re: Luna

Post: # 16408Post cristianf
14 Jun 2011, 01:17

deci.... WOW ! :tu: :tu: Daca as fi putut ti-as mai fi dat inca un VP :mrgreen:

Acum stau si ma gandesc daca sa-l cumpar sau nu (mai ales ca aveam niste achizitii planuite de ceva vreme). Si mai e si a doua zi de 10... AAAarghhh ! :D

Rautz

Re: Luna

Post: # 16409Post Rautz
14 Jun 2011, 05:36

Wow excelenta munca :tu:

Desi l-am avut odata in vizor, Scott Nicholson mi-a taiat orice pofta de a cumpara acest joc, si tind sa-i dau dreptate: http://boardgamegeek.com/blogpost/772/l ... for-points

User avatar
deeug
King Meeple
King Meeple
Posts: 855
Joined: 18 Jan 2011, 22:12
Custom Rank: Game Explorer
Location: Bucuresti

Re: Luna

Post: # 16412Post deeug
14 Jun 2011, 09:09

Un VP pe care il meriti cu prisosinta!!!!

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Luna

Post: # 16413Post DanielIndru
14 Jun 2011, 09:26

Bahaus wrote:Wow excelenta munca :tu:

Desi l-am avut odata in vizor, Scott Nicholson mi-a taiat orice pofta de a cumpara acest joc, si tind sa-i dau dreptate: http://boardgamegeek.com/blogpost/772/l ... for-points
Sper ca ai citit si nota de subsol a lui Scott: parerea lui initiala se baza pe invatarea jocului la o conventie unde i s-au explicat regulile si nu stia mai nimic despre tema. Probabil de-aia i s-a parut totul "random things you do for points".
Mie mi se pare un joc bine inchegat si pe care deocamdata il joc cu multa placere.

adixor

Re: Luna

Post: # 16428Post adixor
14 Jun 2011, 11:51

excelent review! Bravo! Dealtfel nici nu ma asteptam la mai putin de atat de la Cel-Cu-Cele-Mai-Multe-VP-uri-pe-Forum. PreaVictoriosule :) Sa ne mai incanti cu aceste demonstratii de forta.

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Luna

Post: # 16431Post DanielIndru
14 Jun 2011, 12:03

"PreaVictoriosule" suna minunat, mi-ar sta bine drept custom status... pacat ca am deja unul pentru urmatoarele 6 luni. :P

Revenind cu picioarele pe pamant: ma bucur ca va plac review-urile mele si va multumesc tare pentru aprecieri. A intrat multa munca in ele, dar rasplata e pe masura prin laudele voastre (si va rog sa nu va feriti sa ma criticati daca e cazul - eu deja stiu vreo 5 lucruri pe care le-as imbunatati numai la articolul despre Luna... dar le tin pentru mine).
Daca reusesc sa va aduc bucurie aratandu-va un joc bun si voi cumparandu-l si jucandu-l petreceti ore minunate in preajma lui, atunci pot zice ca "it was all worth it".

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Luna

Post: # 16449Post VickdaReaper
14 Jun 2011, 20:33

Felicitari pentru un review foarte bine construit!!

Totusi, as vrea sa punctez faptul ca echilibrul dintre prezentare componente - prezentare joc s-a inclinat mai mult inspre prima parte, existand lipsa, in ceea ce ma priveste, a unor pareri mai dezvoltate despre ce se intampla de fapt in joc sau cum merge un joc. Nu e o problema majora, putandu-se remedia usor, iar bonusul de poze (foarte bine realizate) compenseaza pentru a nu scadea calitatea materialului.

Ah! Si in prima parte, cand discutai despre componente, cutie si templu, m-ai cam facut sa dau putin pe fast forward catre partea de reguli si desfasurare a jocului...

Toate ca toate, insa, o lucrare care merita o nota maxima!! La mai multe!! :tu: :tu: :tu:
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

ciocanul

Re: Luna

Post: # 16573Post ciocanul
15 Jun 2011, 20:56

Pe scurt: daca iti plac jocurile de worker placement asta sigur va merge uns !
Mie mi-a placut mult, merge rapid, e adanc, dureaza cat trebuie, e foarte bine legat.

User avatar
MandrulDuce
King Meeple
King Meeple
Posts: 1138
Joined: 26 May 2010, 23:01
Custom Rank: Dungeon Master

Re: Luna

Post: # 17436Post MandrulDuce
07 Jul 2011, 11:38

O sa scriu si eu cateva impresii aici. Am jucat o singura data jocul, asa ca nu am pretentia de a expune un punct de vedere bine fundamentat. Aceste impresii sunt in special destinate celor ce, ca si mine, din lipsa de timp sau din orice alt motiv, se ghideaza dupa prima impresie in a alege daca vor sa mai incerce un joc si in ce conditii.

Am jucat miercurea trecuta jocul cu Vick si Darksion. Iata cam ce impresii mi-a lasat:
a) Jocul e colorat si arata destul de bine. Mai putin pers speciale care sunt niste cartoane pe stativ. Personal, mi se pare cam prea colorat si destul de obositor pentru un joc care dureaza destul de mult. Te poate obosi si deruta. Sau poate eram doar obosit deja eu.
b) Setup-ul dureaza destul de mult. Multe piese si countere, in general micute de tot. Ai nevoie de ceva spatiu sa te desfasori.
c) Ca orice worker placement care se respecta, intotdeauna vei dori sa faci mai multe actiuni decat vei avea ocazia si asta poate fi frustrant pentru unii. Ridica aceleasi probleme de a cauta optimul si poate duce la cazuri severe de AP.
d) In legatura cu punctul C, problema CEA MAI MARE a jocului este ca nu ai un nr fix de "mutari". O tura dureaza pana ce sunt intoarse 4 lumanari (counts as an action). Problema e ca iti poti face un plan foarte bun pt urm 2-3 mutari si te poti trezi intr-un joc in 4 de ex ca nu iti mai vine randul.
e) Jocul POATE dura destul de multicel si clar este un joc "for the gamers".

Acestea ar fi problemele mele cu LUNA. Un joc cu mecanici inteligente, bine gandit si structurat, dar caruia ii lipseste "ceva". Cu siguranta daca nu am altceva de jucat, sau daca ceilalti oameni de la masa doresc, nu voi refuza sa intru in hora lunii. Insa nu ma vad propunand acest joc.

Evident, jocul are si o multitudine de parti bune, descrise excelent in review-ul lui djdano. Nu am pus accent pe nici unul din ele pentru ca nu are rost sa repet ce s-a spus deja. Imi voi reitera totusi prima idee. Sunt impresiile MELE dupa UN SINGUR JOC! Nu stiu cat de corecte sunt si cat de ajutor, insa le-am exprimat pentru mi se pare imp ca orice joc sa fie descris din cat mai multe pcte de vedere, inclusiv cu minusuri. E natural ca cineva care pierde atata timp sa scrie un review (djdano) o face pt un joc care l-a impresionat, iar perspectiva poate fi un pic cam "elogioasa".

<- Your move!

Never play cat and mouse games if you're a mouse.
Life, like all games, becomes fun when one realizes it's just a game!

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Luna

Post: # 17442Post DanielIndru
07 Jul 2011, 11:59

MandrulDuce wrote: Am jucat miercurea trecuta jocul cu Vick si Darksion. Iata cam ce impresii mi-a lasat:
a) Jocul e colorat si arata destul de bine. Mai putin pers speciale care sunt niste cartoane pe stativ. Personal, mi se pare cam prea colorat si destul de obositor pentru un joc care dureaza destul de mult. Te poate obosi si deruta. Sau poate eram doar obosit deja eu.
Nu e un joc de incepatori si nu e un joc relaxant. As zice ca e solicitant, asa ca depinde mult de starea in care esti si de ceasul serii in care il pui pe masa.
MandrulDuce wrote: b) Setup-ul dureaza destul de mult. Multe piese si countere, in general micute de tot. Ai nevoie de ceva spatiu sa te desfasori.
Asa e. In versiunea BASIC dureaza destul de mult sa faci setup-ul.
In versiunea avansata dureaza ceva mai putin, caci prima etapa din joc consta in amplasarea novicilor si a altarelor pe insule.
Plus ca odata ce inveti sa faci setup-ul, la jocurile urmatoare va merge mult mai repede
HINT: odata ce jocul s-a terminat, conteaza mult si sa pui componentele inapoi in cutii in pungi potrivite, pe categorii. ;)
MandrulDuce wrote: c) Ca orice worker placement care se respecta, intotdeauna vei dori sa faci mai multe actiuni decat vei avea ocazia si asta poate fi frustrant pentru unii. Ridica aceleasi probleme de a cauta optimul si poate duce la cazuri severe de AP.
Pentru mine asta e un mare plus. Bineinteles ca exista riscul de AP, primele jocuri au durat si la mine mult - inspre 2 ceasuri in 3 oameni - dar mai apoi lucrurile s-au optimizat mult.
MandrulDuce wrote: d) In legatura cu punctul C, problema CEA MAI MARE a jocului este ca nu ai un nr fix de "mutari". O tura dureaza pana ce sunt intoarse 4 lumanari (counts as an action). Problema e ca iti poti face un plan foarte bun pt urm 2-3 mutari si te poti trezi intr-un joc in 4 de ex ca nu iti mai vine randul.
Din nou, un aspect pe care il vad ca pe un plus. Numarul fix de mutari poate uneori sa aduca monotonie in joc, dar cand stii ca lucrurile se pot termina mai repede decat ai planificat initial vei fi fortat sa-ti creezi o noua strategie, lucru care imi place mult.
MandrulDuce wrote: e) Jocul POATE dura destul de multicel si clar este un joc "for the gamers".
Hell, yeah!! :)

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Luna

Post: # 17450Post VickdaReaper
07 Jul 2011, 12:51

Nu vreau sa intru prea mult in detalii, mai ales pentru ca nu am foarte multe jocuri la activ. Totusi, chestia pe care as vrea sa o subliniez la Luna este ca, in acelasi mod ca si celelalte jocuri ale lui Feld pe care le-am incercat, este un joc foarte sec. In definitiv, este un joc bun, cu potential de foarte bun, dar este sec pana in maduva oaselor. Toata lumea face exact acelasi lucru, doar ca in alta ordine a executarii si la sfarsit castiga cel care si-a administrat mai bine adeptii. Sau cel care a avut norocul de a fi, in jocul de baza, o anumita culoare...

Poate o sa am sansa de a incerca jocul in varianta "avansata" si poate ca acolo lucrurile stau diferit. Totusi, din ceea ce pot sa-mi imaginez, nu cred ca libertatea de a-ti plasa adeptii si sanctuarul este cea necesara. Cred ca era mai bine daca ordinea jetoanelor de pe poteca spre templu era aleatoare si nu stas la fiecare joc. Dar asta e doar o parere netestata... :roll:
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Luna

Post: # 17451Post DanielIndru
07 Jul 2011, 13:07

VickdaReaper wrote:Toata lumea face exact acelasi lucru, doar ca in alta ordine a executarii si la sfarsit castiga cel care si-a administrat mai bine adeptii.
Tocmai ai caracterizat un mare procent din tot ce inseamna boardgames. Nu in fiecare joc toata lumea are la dispozitie aceleasi actiuni, dar le poate indeplini in diverse feluri sau intr-o ordine diferita? :)
VickdaReaper wrote: Poate o sa am sansa de a incerca jocul in varianta "avansata" si poate ca acolo lucrurile stau diferit. Totusi, din ceea ce pot sa-mi imaginez, nu cred ca libertatea de a-ti plasa adeptii si sanctuarul este cea necesara. Cred ca era mai bine daca ordinea jetoanelor de pe poteca spre templu era aleatoare si nu stas la fiecare joc. Dar asta e doar o parere netestata... :roll:
Ordinea Temple Tiles este aceeasi in fiecare joc, dar ordinea Temple Boards - cele 4 din centrul templului - este alta de fiecare data. Asta plus libertatea de a-ti pune novicii si altarul pe oricare insule la inceput schimba mult jocul de fiecare data.

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Luna

Post: # 17458Post VickdaReaper
07 Jul 2011, 13:45

djdano wrote:Tocmai ai caracterizat un mare procent din tot ce inseamna boardgames. Nu in fiecare joc toata lumea are la dispozitie aceleasi actiuni, dar le poate indeplini in diverse feluri sau intr-o ordine diferita? :)
Ceea ce spui nu e tocmai o afirmatie corecta. Daca in alte jocuri am o libertate suplimentara in a ma dezvolta si a obtine lucruri diferite, la Luna fac exact acelasi lucru, doar ca difera simbolurile (i.e. unul intra in templu pe un tile cu novice, altul pe un tile cu mareea). Spre exemplu, la Agricola, desi am acelasi actiuni disponibile ca si ceilalti, yo! pot sa ma concentrez pe crescut animale si legume, altul pe crescut familie, altul pe mai stiu yo! ce. La Luna nu se intampla asa, singura chestie care ofera varietate o reprezinta alegerea unui simbol anume pentru a elimina pe cineva din templu. Totusi, acele puncte suplimentare, obtinute prin eliminare, ofera adversarului un om in plus cu care sa actioneze, iar tie un minuscul bonus care, din ce am vazut pana acum, nu-ti castiga jocul...
djdano wrote:Ordinea Temple Tiles este aceeasi in fiecare joc, dar ordinea Temple Boards - cele 4 din centrul templului - este alta de fiecare data. Asta plus libertatea de a-ti pune novicii si altarul pe oricare insule la inceput schimba mult jocul de fiecare data.
La Temple Tiles ma refeream (n-am stat sa verific cum se cheama). Altfel, a spune ca modul in care dispui Temple Boards diversifica jocul este ca si cum ai spune ca modul in care pica, cartile de runda la Agricola sau ce plantatii ies in prima rund la Puerto Rico afecteaza radical cursul unui joc. Sti cum e, nu jocul scoate un castigator, ci jucatorul isi castiga laurii...
La Luna cred ca singurul aspect care pluseaza la rejucabilitate este modul in care se aranjeaza insulele si cum iti plasezi adeptii si sanctuarul. Punct. (parerea mea, hac!)
MandrulDuce wrote:Jocul e colorat si arata destul de bine. Mai putin pers speciale care sunt niste cartoane pe stativ. Personal, mi se pare cam prea colorat si destul de obositor pentru un joc care dureaza destul de mult. Te poate obosi si deruta. Sau poate eram doar obosit deja eu.
Yo! sunt de alta parere. Sunt un fan al ilustratiilor lui Klemens Franz si mi se pare ca si la Luna a facut o treaba buna. E drept, poate ca nu e chiar atat de strengar ca la Agricola sau la Le Havre, dar tot imi place ceea ce a desenat...
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

User avatar
MandrulDuce
King Meeple
King Meeple
Posts: 1138
Joined: 26 May 2010, 23:01
Custom Rank: Dungeon Master

Re: Luna

Post: # 17461Post MandrulDuce
07 Jul 2011, 13:51

Nu ma intelege gresit. Imi place foarte tare stilul cartoony colourful. Am avut cea mai mare deceptie la Heroes 4 (the comp game) cand au trecut la un stil mai "realist". Insa pentru un brain-burner, joc de worker placement, mi s-a parut cam mult. Foarte multe culori si desene. Repet, poate eram eu obosit, insa de cateva ori mi-au "fugit" ochii si gandurile de la ce vroiam sa fac din cauza a prea mult eye-candy. De altfel, jocul arata extraordinar de bine, si prefer de 1000 de ori sa fiu distras de culori decat sa fie o chestie cu un design mega-spartan.

Never play cat and mouse games if you're a mouse.
Life, like all games, becomes fun when one realizes it's just a game!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”