http://forumboardgames.ro/viewtopic.php?f=6&t=1730
=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Putine jocuri reusesc sa starneasca un “hype” atat de puternic precum a reusit sa o faca Alien Frontiers chiar inainte de data aparitiei din 2010. Cu atat mai mult cu cat era vorba de o editura extrem de mica, de care putini auzisera, Clever Mojo Games si de un designer la fel de necunoscut, Tory Niemann.
1. Scurta prezentare
Jocul Alien Frontiers ne pune in pielea unor colonizatori spatiali si a eforturilor lor de a coloniza si controla o planeta. Este un joc de 2-4 persoane ce se foloseste din plin de mecanicile de control zonal (area control), plasare de lucratori (worker placement) precum si de zaruri (dice rolling) pentru o experienta minunata cu durata de pana la 1.5 ore.
2. Istorie
Ca alte jocuri din ultima perioada, si acesta a luat cunostinta cu publicul prin site-ul Kickstarter.com, unde a reusit sa stranga pana la data de 26 iunie 2010 suma de 14.885 $ (mult peste cei 5000 $ doriti). Primul print de “doar” 1000 bucati s-a vandut ca painea calda, urmatoarea editie aparand in primavara 2011.
De curand Clever Mojo Games a incheiat acorduri cu Yistari pentru producerea unei editii multilingve in Europa de Vest si cu LocWorks, un producator din Polonia, pentru producerea unei editii multilingve in Europa de Est, inclusiv Romania. In Romania, jocul va fi produs de Ideal Board Games, cei ce de cativa ani buni reusesc sa faca portari foarte bune ale unor jocuri de succes in Romania.
Ca si influente, AF se inspira din "Kingsburg" (prin mecanica de folosire a zarurilor ca lucratori, gasita si in jocul Roma) precum si din “To Court The King”.
3. Componente
Componentele jocului sunt de o calitate deosebita, mai bune si rezistente decat multe alte componente de la editurile de pe piata. Stilul “Retro - Future SCI-FI” este prezent in fiecare detaliu, de la coperta pana la tabla de joc si cartile de tehnologie si ofera o imersiune foarte buna in tema si atmosfera, peste media jocurilor Euro clasice.
Manualul este extrem de clar, bine structurat si ilustrat, hartia lucioasa fiind de calitate foarte buna. Pe ultima pagina se regaseste si un mic player-aid.
Tabla de joc arata excelent, introducand jucatorii perfect in atmosfera, si amintind de tabla de joc a clasicului boardgame Dune (prin planeta centrala ce trebuie colonizata). Cartonul folosit este gros si de foarte buna calitate. Sectiunile principale ale tablei de joc sunt foarte bine scoase in evidenta si clare.
Tabla de scoring are forma unei tablete stil iPAD si este confectionata din carton gros.
Cartile de Tehnologie (Alien Tech cards) reprezinta metodele principale de interactionare intre jucatori precum si metode prin care regulile de baza ale jocului pot fi modificate sau anulate. Majoritatea cartilor de tehnologie contin 2 posibile efecte: unul mai slab dar care poate fi efectuat in fiecare tura contra unui cost in resurse, si un efect mai puternic dar care necesita pierderea (decartarea) cartii respective.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/755036
Jocul nu contine decat 4 rachete, nu 4 pungi :)
Markerii de scor sunt reprezentati in cel de-al doilea print de un set de rachetele de plastic foarte simpatice, in primul print folosindu-se in acest scop cate o colonie a fiecarui jucator.
Bonusurile pentru fiecare sector de planeta controlat sunt un set de token-uri mari de carton ce contin numele sectorului planetar si bonusul pentru cel ce controleaza acel sector.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/755037
Imaginea include coloniile si resursele
Coloniile sunt piese de lemn perfect functionale si indeajuns de mari cat sa nu fie pierdute printre degete.
Resursele sunt de 2 tipuri: combustibilul sub forma unor discuri portocalii din lemn si minereul sub forma unor cuburi gri tot din lemn.
Campurile de forta se regasesc sub forma a 3 token-uri de carton ce contin efectul pe care il au odata instalate pe un sector de planeta.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/852225
In anumite printuri, zarul alb nu este asa transparent, pentru a putea fi citit mai usor
Piesele principale si cele pe care le veti folosi in mod curent in fiecare tur sunt reprezentate de un set de 25 zaruri ce reprezinta navele colonizatoare. Pe tot parcursul acestui review un zar = o nava. Fiecare din cei 4 jucatori are la dispozitie 6 zaruri/nave de o anumita culoare (3 la inceputul jocului cu posibilitatea de a produce inca 3 pe parcurs) + 1 zar oferit ca bonus in anumite conditii. Zarurile sunt de f. buna calitate, mari si grele, oferind un sentiment foarte placut la aruncare.
Toate aceste componente de foarte buna calitate sunt adapostite intr-o cutie confectionata din carton foarte gros si rezistent.
4. Mecanismele de joc si desfasurarea acestuia
Tabla de joc ne prezinta in plan central o planeta necunoscuta si de jur imprejur spatiile pe care le vom putea folosi pentru a duce la bun sfarsit misiunea de colonizare.
In acest scop vom putea folosi cateva nave simbolizate prin zaruri, pe care le vom arunca si ale caror valori le vom folosi in diversele puncte libere de pe harta. Jocul incepe cu 3 zaruri dar pe parcurs vom putea construi noi nave (alt nume pentru “zaruri”) pana la numarul maxim de 6.
Turul unui jucator este extrem de simplu: cand ii vine randul ia de pe harta toate navele/zarurile sale si le arunca. Dupa aruncarea zarurilor, mecanica de plasare lucratori va interveni, jucatorul urmand sa-si plaseze navele sale pe spatiile goale de pe tabla, in functie de valorile zarurilor, pe oricate spatii doreste si in orice ordine doreste, pana la epuizarea zarurilor. Spatiile disponibile ofera posibilitatea obtinerii sau schimbului de resurse, construirii de noi nave (in fapt obtinerii de zaruri suplimentare), construirii de colonii pe planeta precum si a furtului de resurse de la ceilalti jucatori.
Toate aceste spatii si efectele lor pot fi combinate in moduri extrem de interesante, chiar si fara sa folosim carti de tehnologie, desi acestea potenteaza enorm factorul de conflict din joc aducand efecte extrem de interesante. Conflictul exista si e foarte palpabil, obtinut indirect (prin blocarea anumitor statii orbitale cu navele proprii) sau direct (prin cartile de tehnologie ce afecteaza oponentii).
A doua mare parte a gameplay-ului este reprezentata de colonizarea planetei in sine, acesta fiind si scopul jocului (punctele primite sunt in directa corelatie cu numarul de colonii si de sectoare controlate de pe planeta). Fiecare colonie plasata oriunde pe planeta aduce posesorului 1 VP, punct ce nu poate fi pierdut niciodata. Dealtfel punctele nu sunt cumulative ca la alte jocuri euro ci sunt in orice moment imaginea situatiei de pe tabla de joc, acest lucru insemnand ca punctajul poate urca sau cobori in functie de starea colonizarii si controlarii teritoriilor.
In momentul in care un jucator detine majoritatea stricta intr-un anumit sector:
a) primeste 1VP in plus pentru faptul ca in acel moment controleaza sectorul
b) primeste dreptul de a folosi bonusul oferit de acel sector.
Fiecare statie orbitala prezentata mai sus este “legata” de un sector de pe planeta, care odata controlat va oferi si un anumit bonus la actiunea statiei conectate.
De-a lungul jocului colonizarile succesive vor duce la fluctuatii in aria controlata de fiecare jucator, jocul finalizandu-se in momentul in care un jucator aseaza pe harta ultima sa colonie. In acel moment se calculeaza scorul final, detinatorul celui mai mare scor fiind castigatorul jocului. Scorul este calculat in functie de numarul de colonii, de numarul de sectoare controlate sau alte carti de tehnologie ce ofera puncte.
In afara de cele ce ofera puncte, cartile de tehnologie sunt extrem de utile pentru ca pot oferi:
- posibilitatea modificarii valorii zarurilor
- castiguri in resurse
- posibilitatea plasarii campurilor de forta sau mutarii lor pe diverse sectoare (acestea pot bloca adaugarea/mutarea unor colonii in/dintr-un anumit sector, pot bloca folosirea unui bonus de catre cel ce controleaza sectorul sau pot oferi +1VP celui ce controleaza un anumit sector)
- protectie la actiuni de furt (prin Raider’s Outpost)
- alte actiuni interesante
5. Complexitate / Fun Factor
Alien Frontiers este un joc mediu ca si dificultate, zarurile reusind sa aduca un balans excelent intre strategie si noroc.
Daca la inceput cand sunt disponibile doar 3 zaruri tururile se succed extrem de rapid (si relativ neinteresant, ca orice inceput de joc) dupa primele 5 minute jocul incepe sa straluceasca, oferind din ce in ce mai multe actiuni posibile. Sunt momente, mai ales cand avem flota maxima (6 zaruri) si eventual si nava bonus, cand sunt indeajuns de multe lucruri de facut incat turul unui jucator sa dureze putin mai mult. Totusi, am fost placut impresionat sa constat ca am avut mereu ceva la care sa ma gandesc si nu am simtit niciodata ca ma plictisesc, chiar si la jocul in numarul maxim de 4 jucatori, spre sfarsit unde downtime-ul creste putin in mod firesc.
Fun factor-ul acestui joc este foarte mare, mult mai mare decat m-as fi asteptat de la un joc euro relativ clasic si cu mecanici gasite si in alte jocuri. Grafica, numele sectoarelor de pe planeta, tematica science-fiction, componentele grozave, cartile de tehnologie unele cu efecte extrem de interesante si multe altele fac ca experienta de joc sa fie extrem de placuta. La asta contribuie si dificultatea aflata undeva la mijlocul scalei.
6. Recomandat in (nr. jucatori) / Rejucabilitate
Am jucat acest joc de multe ori dar doar in 2 si 4 jucatori asa ca nu imi pot da cu parerea de gameplay-ul in 3. Utilizatorii BGG considera ca jocul este la fel de bun in 2, 3 sau 4 jucatori.
Initial am crezut ca varianta de 2 jucatori ma va dezamagi dar am fost incantat sa constat ca aceasta mi-a oferit cateva partide memorabile, pe muchie de cutit si cat se poate de “cutthroat”. Downtime-ul e chiar mai mic in versiunea de 2, si jocul ofera in continuare toate ingredientele pentru o experienta foarte buna. Jocul in 4 este evident putin mai lung (desi numarul de colonii admis este mai mic decat la jocul in 2) dar te tine in priza permanent si lupta pentru controlul sectoarelor de pe harta este foarte interesanta si captivanta.
Rejucabilitatea este foarte mare, jucatorul avand la dispozitie o multitudine de moduri de a folosi cele 3-7 zaruri disponibile si avand si acces la o multime de carti de tehnologie cu efecte care mai de care mai interesante. Mai mult, ni se pregateste o extensie pe care de-abia o astept: Factions.
7. Pro
Alien Frontiers este un joc perfect scalabil in intervalul de 2-4 jucatori specificat, un joc ce poate multumi si pe cei ce-si doresc multe alegeri dar si pe cei ce sunt dispusi sa lase la alegerea zarurilor cursul jocului. Ofera mai mult conflict decat un euro clasic si mai multa implicare decat multe ameritrash-uri precum si o tema mult mai bine implementata decat in majoritatea jocurilor tip euro. Are o curba de invatare extrem de lina: jocul se poate explica in 5 minute, chiar si un incepator putand fi competitiv din primul joc. De asemenea, a fost primit extrem de bine de toti jucatorii din grupul meu, din tot spectrul boardgaming-ului (eurogameri, ameritrasheri, strategi, incepatori).
Timpul rezonabil de pana la 1.5 ore, momentele memorabile cu inlantuiri de actiuni, schimbarile neasteptate de situatie, toate pun mana de la mana pentru a oferi o experienta mai mult decat agreabila, o experienta pe care o veti dori repetata din nou, si din nou, si din nou.
8. Contra
Nu sunt multe lucruri pe care le-as adauga aici, mai degraba as incerca sa ghicesc cui nu i s-ar potrivi jocul.
In primul rand nu l-as recomanda strategilor pasionati de jocuri extrem de complexe (ex. Caylus) sau celor ce-si doresc o infuzie serioasa de tema (ex. Talisman). Jocul imbina mai multe elemente, dar nu va reusi sa multumeasca pe toti. Daca va considerati mereu dezavantajat de zaruri, s-ar putea sa nu va placa jocul. In plus, spre sfarsitul jocului, cantitatea de informatii de procesat creste suficient cat sa creeze unele probleme daca aveti la masa probleme de Analysis Paralisys.
9. Alte observatii si consideratii
Jocurile pe care sa le am puse undeva, intr-un loc special al colectiei, sunt rare, dar AF este unul din ele. Am simtit ca este asa pe cand era doar un proiect, am avut prima confirmare cand am vazut primele review-uri si discutii si totul a fost confirmat definitiv zilele acestea cand, desi avand zeci de jocuri noi-noute de la Essen, grupul nu a rezistat si am jucat impreuna mai multe partide excelente de Alien Frontiers. Daca elementele ce-l compun (mecanici, gameplay, tematica, etc) va fac cu ochiul, ganditi-va ca probabil AF este cea mai buna combinatie a lor de pe piata la ora actuala. Deja ati pierdut prea mult timp citind acest review in loc sa-l incercati asa ca la joaca! Merita!