Mecanici (mecanisme) ale jocului
1. Action management - fiecare jucator are 2 actiuni / tura la dispozitie
2. Card management - Avem o mana de carti al carei refill se face consumand o actiune. Cartile sunt in acest joc moneda de schimb.
3. Colectare de tile-uri in sistem combo pentru puncte - Sunt mai multe tipuri de tile-uri dupa care jucatorii vor alerga pe toata durata jocului cu scopul de a face puncte. Tile-urile sunt punctate diferit, insa scopul este acela de a crea combo-uri de tile-uri pt a lua pcte multe. As compara sistemul de scoring cu cel de la RA-ul lui Knizia.
4. Memory - tre sa tii cat de cat minte ce tile-uri pe care planeta sunt.
5. End-game variabil si influentabil - Exista printre stack-urile de tile-uri niste tile-uri numite "space". Cand pe o planeta nu mai raman decat space tiles ele sunt revealed. Cand se atinge un prag de space tiles revealed (functie de nr de jucatori), jocul se termina instant. Stiind asta, un jucator poate influenta cand se termina jocul.
Concluziile mele:
- Un joc foarte rapid si amuzant
- Un joc foarte light, pe care il joci destins, dar care te tine concentrat exact atat cat e nevoie pentru a nu te plictisi si pentru a-ti pregati creierul pentru a fi "bagat in sedinta" de catre un joc serios.
- Componente foarte foarte calitative. De la materialele folosite pana la grafica si la calitatea print-urilor, toata lauda. Jocul arata extrem de bine intins pe masa.
- Unul din cele mai bune jocuri din categoria lui, atat pentru atras "tineret" in lumea board-games cat si pentru a incepe/termina o sesiune de gaming.
Detailed review - Cam saracacioasa partea de mechanics breakdown, dar in esenta acesta este Space Mission. Voi intra acum putin mai mult in detaliu, co poze, reguli si exemple, pentru a oferi o imagine mai exacta asupra jocului si (sper eu) pentru a putea oferi o explicatie pertinenta afirmatiei mele "unul din cele mai bune jocuri din categoria lui".
Componente
- Nave miniaturale din plastic colorate diferit, una pentru fiecare player
- Planete -> Cercuri mari din carton colorate frumos (farfuri-forme asa). In plus, o "farfurie" centrala reprezentand poarta stelara prin care vor sari navele intre planete aflate la distante.... planetare ?!?!?!
- Tile-uri -> Tiluri groase din carton foarte dragute, de dimensiune potrivia, partrate si cu o arcurire misto care le face sa se poata "lipi" foarte bine de "farfurii".
- Carti -> Carti bine realizate cu grafica draguta.
- Token-uri -> Mici token-uri pentru fiecare jucator, ca sa-si marcheze diverse chestii cu ele in timpul jocului.
Jucatorii vor sari de pe planeta pe planeta si vor construi statii spatiale, cu scopul de a colecta tile-uri care se vor puncta la sf jocului.
Flow of play:
Setup:
- Se aseaza poarta in mijloc. Fiecare jucator isi alege o culoare si ia toate token-urile de acea culoare, si isi plaseaza nava pe poarta.
- Se aseaza de jur imprejur planetele.
- Se amesteca face-down toate tile-urile si se fac gramajoare care se pun in dreptul planeteleor.
- Se dau 4 carti la fiecare jucator.
Cand ii vine randul fiecare jucator poate efectua 2 actiuni din urmatoarea lista:
a) Jump - Se poate sari de pe orice planeta pe orice planeta, prin poarta ,cu conditia sa plateasca exact costul planetei pe care aterizeaza. Adica... fiecare planeta are o caseta albastra cu un numar pe ea. Trebuie decartata o carte cu un simbol albastru de aceeasi valoare. In mom cand sari prin poarta, iti asezi un token de culoarea ta pe poarta. (pt punctajul final...sa se stie cine de cate ori a sarit)
b) Fly - Mutare de pe o planeta pe una adiacenta. Spre deosebire de jump prin poarta, aceasta miscare nu necesita platirea vreunui cost.
c) Scan - Pentru planetele care NU au o statie pe ele, se plateste costul (la fel ca la jump ) dar nu cu albastru ci cu verde de data asta. Jucatorul plateste, ia stak-ul de tile-uri aferent planetei, se uita la ele, isi alege una si si-o "rezerva". Asta inseamna ca o pune separat de celelalte (dar tot pe planeta) cu un jeton in culoarea lui deasupra.
d) Discover - Pentru planetele care AU statie pe ele, te uiti pur si simplu in tile-uri si iti alegi unul din ele si il iei.
e) Develop - Se plateste costul pe portocaliu si se face o statie spatiala. In acel moment jucatorul ce a construit spatia isi va alege si un tile din teanc, iar toate tile-urile "rezervate" (prin actiunea de scan), trec in mana jucatorilor care le-au rezervat.
f) Top up - Tragi carti pana la 5. Se pot si decarta din mana inainte de a trage.
In momentul cand un jucator ia ultimul tile dintr-un teanc -raman doar tile-uri cu Space, acestea se aseaza langa planeta cu fata in sus. Cand un anumit nr de tile-uri sunt face-up (functie de nr de jucatori) jocul se termina si se face punctajul.
Punctajul:
- Martienii se puncteaza dupa formula (Nr de martieni) * (cati ai cei mai multi dintr-o culoare). Ex: daca am 10 tile-uri cu martieni distribuite 2 rosii, 3 albastre, 5 galbene, scorul meu va fi 10*5 (culoarea cea mai mare) = 50 pcte
- Rocile se puncteaza la fel ca martienii
- Materia si anti-materia valoreaza 2 pcte individual sau 7 puncte fiecare pereche materie-antimaterie
- Apa se puncteaza exponential cu 2,5,9,14 pcte
- Medaliile valoreaza 3 pcte fiecare
- 9/6/3/1 pct pentru nr de sarituri prin poarta (cel ce a efectuat cele mai multe ia 9 pcte, urm 6, etc...)
- fiecare statie spatiala construita da 3 puncte