"Arise," he cried in a terrible voice, "and let me kill you as you have killed my son!" ***
- Daca ai skillul Storytelling incepi sa-i povestesti Geniului toata viata ta, necazurile, bucuriile, ii spui despre familia ta, si dupa 3 zile si 3 nopti, induiosat te lasa sa pleci.
- Daca ai skillul Acting and Disguise te prefaci ca este vorba despre altcineva. La inceput, Geniul nu te crede dar iti joci asa bine rolul, incat in cele din urma te lasa sa pleci
- Daca nu ai skill-urile de mai sus, Geniul plin de furie te ataca. Incerci sa fugi si reusesti sa scapi pe moment dar te impiedici de un colt de stanca ascuns de nisip. Urland ca nu tu esti faptasul, incepi sa te tarasti incercand sa te ridici in timp ce Geniul vine amenintator catre tine. In ultima clipa se razgandeste si nu te omoara, dar te face sclavul sau. Primesti statusul "Enslaved".
Daca v-a placut ce ati citit mai sus, aveti mari sanse sa va placa jocul. Tales of the Arabian Nigths (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/34119/tales-of-the-arabian-nights), intr-o "punere in scena" de zile mari a aparut anul trecut si reimplementeaza un joc celebru din 1985.
Designer: Eric Goldberg (1985, 2009)
Publicat de: ZMan Games (US)
Nr jucatori: 2-6 (considerat best in 3)
Mecanica: Storytelling
Sa ne intelegem: acesta nu este un joc ca toate celelalte, nu trebuie sa va asteptati la competitie, puncte de victorie, atac, platit mancare pentru oamenii folositi etc. Este o poveste ce se joaca pentru continutul ei si aventura in sine, nu pentru sfarsit, care sfarsit e destul de trist cand apare tocmai datorita faptului ca incheie o frumoasa aventura de 1-2 ore.
Componente
Jocul, incepand cu cutia extrem de groasa si solida si pana la tabla de joc arata extrem de bine. Cantareste foarte mult, datorita cartii de aventuri care este piesa principala a jocului. Avem astfel:
- from http://www.boardgamegeek.com/image/496577
Tabla de joc - harta lumii
- from http://www.boardgamegeek.com/image/508727
Markere de abilitati
- from http://www.boardgamegeek.com/image/483096
O gramada de carti cu questi-uri, comori, personaje intalnite, etc
- from http://www.boardgamegeek.com/image/496579
Piesa de rezistenta: Book of Tales ~300 pagini
- from http://www.boardgamegeek.com/image/504678
Referinta ce contine si toate actiunile posibile in functie de intalnirea avuta
si alte cateva micimeturi, cum ar fi markere care arata sexul personajului (da, Seherezada o incepe ea jocul fetiscana, dar are toate sansele sa termine jocul ca un cogeamite flacau numit "Seherezad"), diverse markere pentru punctele importante sau quest-uri pe harta, markeri de scor, markeri pentru momentul zilei (dimineata, pranz, seara) etc.
Pe scurt, 10 la capitolul componente: arata excelent, sunt solide, lucioase, minunate. And I Loooove shiny things.
Gameplay
La inceputul jocului fiecare jucator isi alege un "target" de puncte de poveste si de puncte de destin (Story points si Destiny points). Suma lor trebuie sa fie 20, si numarul ales este secret. Jocul se va termina cand un jucator va avea la un moment dat aceste 2 targeturi indeplinite. Cum nu prea aveti mare influenta asupa momentului cand primiti aceste puncte, nu e o alegere care chiar conteaza. De exemplu am jucat destul de mult cu target 10/10 (este si jocul mai scurt). Daca alegeti de exemplu 18 la o categorie si 2 la alta, o sa dureze foarte mult sa strangeti 18 puncte de orice fel. Aceste puncte, de retinut, sunt facute doar pentru a exista totusi un sfarsit al jocului; fara ele, Tales s-ar putea juca la nesfarsit.
Jucatorii incep toti jocul in Bagdad, fiecare primeste un quest (sa aiba totusi o motivatie sa se plimbe de colo colo pe harta) si nu sunt prea bogati la inceput.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/645945
Markerii de bogatie; se incepe de la Poor si Fabulously Rich nu poti fi decat daca gasesti cel putin o comoara
Bogatia dicteaza in primul rand distanta ce poate fi parcursa pe pamant si/sau apa (si cu cat esti mai bogat, cu atat te misti mai putin, ceea ce e cat se poate de real in general .Jocul este practic o succesiune de alergaturi prin desert si prin mari si oceane, in fiecare tur existand diverse intalniri cu tot felul de personaje mai mult sau mai putin reale, precum si cu tot felul de locuri sau lucruri deosebite si ce tin in general de lumea basmelor. Arabe sau nu.
In momentul in care miscarea unui jucator se incheie pe un anumit spatiu de pe harta, urmeaza partea de Encounter, in care respectivul trage o carte de Encounter. Sa zicem ca am intalnit o frumoasa printesa cand personajul meu s-a oprit pe un spatiu din munti (fiecare spatiu are un simbol care arata relieful).
In cazul acestui encounter conteaza si momentul zilei (acesta se schimba la fiecare reamestecare a pachetului de encountere si asta nu prea se intampla des cand sunt putini jucatori). Jucatorul curent trebuie sa dea cu un zar care se va aduna la numarul casutei de pe tabla in care sta jucatorul (mai apar si alte cateva detalii) in urma carei actiuni va rezulta tipul Printesei intalnite. De exemplu jucatorul poate afla ca a intalnit o printesa Frumoasa sau Prietenoasa, sau Nebuna sau Rea. Isi va consulta lista de actiuni disponibile (totul functioneaza pe baza unei matrici de actiuni si encountere) si va alege o posibila actiune. Cum ar fi Kiss sau Kidnap sau Aid sau Run. Unul din ceilalti jucatori (nu cel curent) va lua Book of Tales (cartulia mare) si va vedea ce se intampla in cazul acelei alegeri de actiune, mergand la un anumit paragraf din cele 2000+ si citindu-l.
Pe parcursul jocului se pot dobandi diverse abilitati care conteaza uneori in alegerile folosite. De exemplu daca aveti abilitatea "Courtly Graces" este indicat sa va abordati prietenos Printesa pentru ca sunt toate sansele sa va fie bine (= sa castigati comori, sau puncte, sau diverse alte avantaje). La fel de bine insa se poate intampla sa credeti ca va ajuta o anumita abilitate intr-o anumita situatie si ea sa nu aibe nici un efect in contextul paragrafului. De asemenea, de multe ori trebuie sa luati o decizie dar cea care parea "buna" se dovedeste a fi dezastruoasa.
Astfel, pas cu pas, aventura se dezvolta. Cand terminati un quest primiti un altul pentru a fi motivat din nou sa colindati desertul. Un quest poate fi acesta:
La finalizarea acestui quest, veti primi un punct de destin, 3 de poveste si abilitatea Seamanship care usureaza foarte mult navigatia pe mari si oceane. De asemenea, in timpul jocului urmare a diverselor intalniri si peripetii, puteti primi un "status" cum ar fi "Enslaved", "Married", etc. Aproape fiecare status are un efect si o metoda de a scapa de el, mai putin cele bune de care nu vreti sa scapati evident. In exemplu avem statusul "Enslaved" care face ca atat timp cat este detinut de un jucator, toate punctele castigate de acesta sa se duca la unul din ceilalti jucatori, ales chiar de sclavul nostru. Alte cateva statusuri simpatice:
- from http://www.boardgamegeek.com/image/504685
Pe cat de multi ar vrea sa fie Sultani, pe atat de putini ar vrea sa fie Accursed
Comentarii
Daca va plac povestile, jocul este minunat. Nu l-as recomanda in prea multi, pentru ca poate fi destul de lent, dar 3-4 ar trebui sa fie perfect. Situatiile sunt haioase, spiritul de 1001 nopti este pastrat 1001%, povestirile si intamplarile sunt cat se poate de bine scrise. In plus, cartea cu aventuri uimeste prin numarul extrem de mic de greseli in errata, lucru cu adevarat de laudat in conditiile in care sunt jocuri fara aceasta complexitate a componentelor ce au probleme mult mai mari.
Tales... este o poveste ce se construieste in parte si ca urmare a deciziilor voastre, dar acestea nu conteaza mereu. In general totul este aproape random, putand fi totusi influentata povestea pe ici pe colo de cate un skill sau chiar de noroc la zaruri. Daca va deranjeaza acest fapt, jocul nu este pentru voi. Daca insa nu-l luati in serios ca pe un joc de pus mintea la contribuie, e perfect. El reprezinta doar o metoda de a petrece timp intr-un mod haios si interactiv cu prietenii vostri. Este o aventura, de fiecare data alta, ce se asteapta descoperita. Veti putea deveni vizir, calif chiar, sau puteti ajunge in inchisoare, puteti ajunge invalid, sclav, casatorit (nu au legatura ultimele 2 ) si cate si mai cate. Puteti avea quest-uri pe care sa le urmati pentru a deveni mai bogat, eventual pentru a pune mana pe comori, si totul va fi o experienta deosebita atat timp cat nu va asteptati sa conteze extrem de mult deciziile voastre. Nu trebuie decat sa va lasati dusi pe covoare zburatoare si corabii puternice pe tot intinsul pamantului, si distractia e gata. Este un joc de nota 10, dar cu un target de jucatori bine stabilit si greu de recomandat celor ce cauta jocuri de competitie sau care doresc ca decizia lor sa produca efecte.. si mai mult, cele scontate.
Pentru mine e ca si cum as citi cartea 1001 nights in multiplayer. Este o achizitie minunata si imi face mereu placere sa-l "joc".
Când povestea ajunse aici, Şeherezada văzu zorii mijind şi, sfioasă, tăcu...
------------
*** 1001 Nopti - "Negutatorul si Geniul"