Trilogia fermierilor - partea 2 - Review
Trilogia fermierilor - partea 3 - Sesiune de joc
Continuam trilogia Farmers of the Moor cu partea a doua, review-ul. Plec de la ideea ca sunteti fermieri cuminti, cinstiti, la casa voastra, si stiti deja cum se seamana graul sau cum se culeg rosiile, cum se creste o oaie in casa sau cum se construieste un grajd, toate acestea fiind aflate din base game-ul Agricola, asa ca o sa va prezint in continuare doar ce aduce aceasta extensie in plus.
Dupa deschiderea cutiei, ochii umezi si emotionati intalnesc o punguta cu un set de cai de lemn. Daca nu ati facut rost intre timp de animalute de lemn pentru Agricola caii astia o sa va aminteasca minut de minut ca trebuia sa va chinuiti mai tare sa obtineti un set de animeeples. Nu as vrea sa am o ferma cu cai-adevarati si oi, porci si vaci doar in forma de cuburi In extensie caii sunt pur si simplu un alt tip de animalut din joc si se trateaza identic cu ceilalti doar ca la sfarsitul jocului fiecare cal = 1 punct!
Dupa ce emotia trece, urmeaza restul componentelor mai normale. Descoperim alte carti, daca cumva nu va ajungeau cele din basegame, carti ce reprezinta 118 Minor Improvements in 2 deck-uri (basic si advanced). Nimic de zis special despre ele, sunt similare cu cele din basegame dar folosesc si facilitatile extensiei. Nu avem carti noi de ocupatie (slava domnului).
Urmeaza 14 noi Major improvements dar deosebite si noi sunt cateva carti tip "Starting cards" ce nu apar in basegame precum si un set de carti "Special actions" care reprezinta o alta noutate a extensiei. Cartile Starting Cards se amesteca la inceputul jocului si fiecare jucator primeste una. Fiecare carte va da pozitionarea noilor tile-uri de Moor (mlastina) si Forest (padure) pe ferma jucatorului. Da, acum la inceputul jocului nu avem doar casa pe ferma ci orice joc incepe cu 3 tile-uri tip Moor si 5 tip Forest. Folosind noile Special actions tile-urile Moor pot fi transformate in Fuel (o noua resursa de care trebuie sa avem grija) iar cele Forest pot fi transformate fie in Wood fie in Fields (pentru semanat, etc). Aceste tile-urile nu pot fi ocupate de altceva pana cand jucatorul nu scapa de ele prin una din variantele de mai sus.
Noua resursa de care aminteam, Fuel, ce are propriile tokenuri, este folosita acum in joc pentru a incalzi casele sarmanilor fermieri. Asa cum la sfarsitul fiecarui harvest este nevoie de Food pentru oameni, acum va fi nevoie si de Fuel in functie de numarul de camere ale casei NU de numarul de oameni. Chiar daca aveti un om in casa de 3 camere, vor trebui incalzite toate camerele (3 Fuel) si daca de exemplu nu puteti incalzi decat o parte, pentru diferenta X va trebui sa trimiteti X oameni la Infirmerie unde vor fi bolnavi runda urmatoare (nu se pot folosi). Partea buna este ca vor primi 1 Food de la Infirmerie si ca ii puteti trimite acolo oricand pentru acest Food (daca nu vreti sau nu-i puteti folosi la altceva intr-un tur). Tokenurile cu fermieri bolnavi sunt foarte simpatice.
In afara de componentele de baza de mai sus se mai gasesc cateva alte tokenuri ce se folosesc impreuna cu anumite improvements precum si o carticica de scor updatata pentru a include si punctajul Cailor.
Am lasat la urma una din cele mai importante adaugiri la mecanica jocului: Special Actions. Exista mai multe carti (depind si de numarul de jucatori) care au pe ele mai multe actiuni posibile ce se pot face FARA folosirea unui om! Astfel, in fiecare runda, in afara de oamenii pe care ii avem disponibili vom putea face si alte actiuni de pe aceste carti. Mecanismul e simplu desi in scris pare complicat. Printre actiunile posibile:
- ia un cal
- transforma un tile Forest in Wood
- transforma un tile Forest intr-un tile Field
- plateste un Food si un Fuel pentru a juca un Major Improvement
- transforma un tile Moor in 3 Fuel
Pareri si concluzii
Initial impresia a fost ca extensia va face sa creasca foarte mult complexitatea. Desi aceasta bineinteles creste putin, o face intr-un mod foarte lin, fara a se simti probleme deosebite. Mai mult, adaugirile sunt foarte bine-venite (de exemplu posibilitatea de a face mai multe actiuni decat avem oameni prin Special Actions, tinand cont si ca uneori este foarte frustrant sa vrei sa faci multe actiuni dar sa nu ai la dispozitie decat 2-3 oameni). Mecanicile si ideile noi sunt foarte frumos integrate incat acum nici nu as putea sa-mi dau seama ca este vorba de o extensie, si dealtfel nici nu cred ca are sens sa mai scot extensia din jocul de baza, a devenit parte a acestuia.
Componentele pastreaza acelasi stil al originalului prin grafica iar calutii de lemn sunt foarte bineveniti. Noile carti Improvements sunt perfecte pentru cei care au apucat sa joace destule zeci de jocuri cat sa se plictiseasca de cele din basegame (e oare posibil asta?) iar Starting Cardurile sunt excelente prin faptul ca rezolva acea impresie de ferma goala pe care o aveam cu totii cand incepeam un joc nou. Acum deja avem 8 tile-uri folosite de la inceput pe care le putem transforma in diverse moduri.
Una peste alta consider aceasta extensie un Must Have pentru detinatorii de Agricola. Daca multe extensii de jocuri nu fac decat sa complice inutil jocurile sau sa le ingreuneze cu mecanici si lucruri care nu mereu se potrivesc, Farmers of the Moor reuseste sa fie una din acele extensii one-of-a-kind care se integreaza atat de frumos si elegant cu jocul original incat dupa un joc impreuna despartirea de basegame nu-si mai are sensul. O recomand din toata inima.