Aparitie: 2006
Designer: Marcel-André Casasola Merkle
Artist: Manuel Casasola Merkle
Producator: Hans im Glück si apoi Rio Grande Games
Componente:
- 42 de tiles cu diferite tipuri de teren desenat pe ele (desert, apa, iarba, jungla, munte, -insert here if missed- ) + Vulcan. Fiecare tile are un vulcan. Tile-urile sunt foarte bine realizate, un carton foarte gros, foarte calitativ (nu se indoaie), colturile sunt blande, iar calitatea imaginii este foarte buna.
- Mini-cladiri in 4 culori (pentru cei 4 jucatori): rosu, galben, maro si alb.
Fiecare culoare are in componenta 20 casute (cele mai mici piese - vezi poza de mai sus), 3 temple (casutele un pic mai mari care arata ca niste piramide), 2 turnuri (arata ca niste turnuri ). Miniaturile sunt de asemenea foarte calitative, realizate din lemn si lacuite foarte bine. Culorile sunt foarte vii si rezista bine (isi pastreaza luciul si dupa o perioada destul de mare de timp). Eu am jocul de ceva vreme, l-am forjat destul de mult si arata ca nou.
Fiecare jucator isi alege o culoare si primeste toate cladirile acelei culori.
Toate tile-urile sunt amestecate si asezate in turnulete cu fata in jos. Sau sunt puse intr-un saculet (cum prefera fiecare).
Gameplay:
Este un turn-based in care fiecare jucator are obligatia de a efectua doua actiuni / tura.
1) Extinderea hartii. Tragi un tile si trebuie sa-l asezi pe harta.
2) Construiesti o cladire.
End-game conditions:
a) Se termina toate tile-urile. (Frecventa 50% in jocurile de 4 oameni, frecventa 0% in jocurile de 3 sau 2). Castiga jucatorul care a construit cele mai multe temple. In caz de egalitate, se numara turnurile. In caz de egalitate, se numara casele.
b) Unul din jucatori a reusit sa-si construiasca toate cladirile din DOUA tipuri. Adica: Casele si templele, Casele si turnurile sau Templele si Turnurile.
Elminination Condition:
Daca atunci cand iti vine randul nu poti construi nimic esti eliminat din joc. In cazul unui joc in 2, acest lucru este echivalent cu finalul jocului si victoria adversarului.
Singura situatie in care acest lucru se poate intampla (cel putin identificata de mine pana acum) este ca un jucator sa-si epuizeze toate casutele, sa mai aibe inca in mana turnuri si temple (nu a epuizat doua tipuri de cladiri, deci nu a castigat inca) si nu indeplineste conditiile pentru a le construi (vezi mai jos).
Explicatii aditionale
Am lasat cateva chestii pentru final, nu am inclus toate regulile si conditiile la categoria de gameplay pentru a putea pastra o imagine cat mai curata si mai limpede asupra lucurilor.
- Reguli de plasament
- La asezarea unui tile pe tabla cu exceptia primei ture, esti obligat sa asezi in asa fel incat macar o latura sa fie adiacenta unui tile deja existent pe masa (nu te poti apuca sa-ti faci propria harta undeva separat pe masa).
- Este permis sa creezi goluri in harta, intrucat piesele nu trebuie sa se imbine perfect, ci doar sa aibe o latura adiacenta(vezi in poza de mai sus zona unde are alb construite cladirile lui)
- Este permisa constructia pe verticala. Conditii:
- Un vulcan trebuie asezat deasupra altui vulcan. In cazul in care acest lucru nu e posibil, nu ai voie sa plasezi tile-ul in locul respectiv.
- Nu ai voie sa plasezi un tile deasupra altui tile DIRECT. Tile-urile pe nivele superioare se plaseaza pe zona de intersectie dintre 2 sau 3 tile-uri.
- Nu ai voie sa plasezi un tile pe un nivel superior peste "goluri".
- Reguli de constructie:
- Fiecare tile este format din 3 hexagoane. Un vulcan si doua alte forme de teren.
- Este permisa constructia de cladiri pe orice tip de teren, mai putin Vulcani.
- Casele pot fi construite oriunde.
- Nu esti obligat sa construiesti o cladire pe tile-ul pe care tocmai l-ai asezat.
- Templele se construiesc in continuarea unei asezari ce are cel putin 3 cladiri. O asezare este formata din toate cladirile asezate pe hexagoane invecinate, indiferent de nivelul (pe verticala) pe care este situata cladire.
- Nici o asezare nu poate avea mai mult de un templu.
- Turnurile se construiesc adiacent unei asezari de minim o cladire.
- Turnurile se construiesc DOAR pe nivelul 3(pe verticala) sau mai sus.
- Nici o asezare nu poate avea mai mult de un turn adiacent.
- Distrugearea de cladiri
- In momentul in care un jucator construieste pe verticala si plaseaza un tile peste niste hexagoane pe care erau cladiri, acestea sunt distruse si scoase din joc.
- Cladirile scoase din joc nu revin in pile-ul de cladiri disponibile spre a fi construite al jucatorului caruia ii apartineau. Ele sunt pur si simplu scoase din joc.
- Templele si turnurile nu pot fi distruse.
- Nu poti construind pe verticala sa distrugi o asezare integral. i.e. O asezare formata dintr-o singura casa nu poate fi distrusa
- Conceptul de expansiune Singurul moment din joc cand un player poate construi intr-o singura tura mai mult de o cladire este atunci cand declara ca face o expansiune. In acel moment, el nominalizeaza o asezare si un tip de teren si va construi pe toate hexagoanele adiacente acelei asezari cu tipul de teren nominalizat. Reguli: La expansiune se pot construi DOAR case. Cand declari expansiune trebuie sa ai invecinat asezarii minim 2 hexagoane cu tipul de teren nominalizat. Cand faci expansiune, construiesti o casuta pe fiecare hexagon de pe nivelul 1, doua pe cele de nivel 2 si trei pe cele de pe nivelul 3. (nivelul este masurat pe verticala)
Un joc foarte frumos si interesant. Eu personal l-as asocia cu jocurile clasice de genul sahului. Daca pun tile-ul acolo ce se intampla, daca construiesc in alta parte ce efect are...ce vrea sa faca adversarul, cum pot sa-i pun bete in roate...etc. Din acest considerent, jocul are tendinta de a suferi de AP, insa depinde foarte mult de oamenii cu care il joci.
Ceea ce este foarte interesant la acest joc este simplitatea conceptului, simultana cu nivelul strategic care dupa multe jocuri ajunge sa fie relativ ridicat. Imbinarea celor doua faze ale unei ture este cea care da adancime strategica jocului. Atat tile-placement-ul cat si constructia de cladiri are efecte determinante asupra jocului si modul in care jonglezi cu cele doua ii da tot farmecul. Poti avea situatii in care, jucand in 3 sau 4 jucatori, asezi un pile si il impiedici pe un jucator sa-si construiasca un templu, pentru ca apoi sa construiesti o casuta impiedicand alt jucator sa faca un turn. Ceea ce este grozav, ii da jocului sare si piper, incurajeaza interactiunea intre jucatori, alierea in anumite puncte, back-stabing-ul, si in ultima instanta iti ofera satisfactie personala.
Alt aspect care mie mi s-a parut laudabil la acest joc este adaptabilitatea la numarul de jucatori si modul total diferit in care trebuie sa abordezi un joc in 2, in raport cu un joc in 4. As merge pana acolo incat as afirma ca un joc in 4 este o experienta total diferita decat unul in 2. Desi este vorba despre acelasi Taluva, perceptia emotionala, cadrul strategic, interactiunea intre playeri, modul de constructie, modul de plasament, modul in care se termina jocul, toate aceste elemente insumate te fac sa exclami placut surprins: "Wow, parca as juca altceva".
Jocul poate fi un filler pentru 2, poate fi un fast-pace-game, sau poate fi un joc lung (in 4), cu multa interactiune, mult AP si un nivel ridicat de concentrare. Conteaza foarte mult oamenii cu care il joci si aceasta polivalenta ii da un plus de valoare jocului, intrucat largeste gama de gameri caruia ii este adresat.
Pentru toate cele expuse mai sus, eu i-am dat nota 10 acestei mici bijuterii. Pentru ceea ce este el...un joc fun pe care il pot pune pe masa si juca cu oricine. Regulile sunt simple, usor de inteles. Nu se poate compara cu jocurile mai "hardcore", si nici chiar cu cele mai 'soft', insa este un joc care iti ofera mai mult decat te-ai astepta de la el (in cazul in care nu ai asteptari exagerate sau pretentia de a concura cu agricola, bsg, sau mai stiu eu ce bazaconie).
P.S. Finalul jocului este cel mai frumos. Dupa ce termini si te uiti la mica insula pe care ai construit-o, cu grafica aceea de calitate, cu terenul 3d, si cu cladirile acelea de lemn cu culori foarte vii si foarte "Shiny"
Si cam acesta ar fi primul meu review