- lansare: 2007 (eu am auzit de el doar anul trecut si chiar aveam impresia ca atunci a fost si lansat)
- 2-6 jucatori
- GameWorks SRL (o firma mai mica dar totusi a reusit sa lanseze bijuteria aceasta)
- Designeri
- Bruno Cathala (Shadows over Camelot, Cleopatra, Mr. Jack)
Malcolm Braff (Mr. Jack Extension)
Sébastien Pauchon (Jaipur, Yspahan, Metropolys)
Ce veti remarca de la inceput la acest joc este ca arata extraordinar. Incepand de la cutie pe care de-abia astepti sa o deschizi sa gasesti comoara (arata ca un cufar) continuand cu regulile care au pe o coperta BANI, MULTI BANI DE AUR si care coperta e asezata cu fata in sus continuand iluzia de comoara dupa deschiderea cutiei, si terminand cu tabla de joc foarte frumos colorata si desenata sau minunatele carti de actiune. Ce sa mai zic, este o (si ma repet) bijuterie, iti vine sa o pui sub perna (sau ca perna!) si sa visezi pirati, sirene, comori, insule pierdute in ocean... dar sa revenim.
Componente
Cred ca deja v-ati dat seama de faptul ca aici jocul primeste un 10 cu felicitari. De mult nu mi-a fost dat sa vad o asa frumusete, pana si Days Of Wonder ar trebui sa-si scoata palaria in fata acestui joc mai ales in conditiile in care Jamaica este mult mai ieftin decat mai toate jocurile DoW. Imi amintesc de mai noul Adventurers care este la fel de aratos si original dar chiar si acesta paleste in fata Jamaica. Ce gasim in cutie:
- Tabla de joc
- Carti de actiune (bonus: puse una langa alta intr-o anumita secventa alcatuiesc un poliptic*)
- Celelalte componente
Reguli
"Concurentul" acestui joc este Pirate's Cove in aceeasi clasa de light/fun/family games dar Jamaica este mult mai bun ca acesta daca ma intrebati pe mine. Jocul este o cursa in jurul insulei centrale, fiecare jucator avand cate o nava la dispozitie. Nu neaparat cine ajunge primul si castiga jocul, pentru ca mai exista posibilitatea de castiga puncte pe parcursul jocului. Cine ajunge primul are sansi mari sa si castige, pentru ca va primi pentru acest lucru mai multe puncte, dar e totusi posibil ca cineva care a mers mai greu dar a strans multe puncte din batalii navale si/sau comori sa-l depaseasca la puncte la sfarsitul jocului pe primul sosit chiar daca nu a ajuns la final, si sa castige.
Fiecare nava are 5 spatii de depozitare pentru diverse lucruri utile pe care le gasiti in drum (sunt 3 si toate importante: mancare, bani, tunuri). In fiecare din aceste spatii se poate pune doar un tip de resursa (ori doar bani, ori doar mancare) si trick-ul este ca atunci cand luati de undeva o resursa, nu o puteti adauga peste alta, fie ea de acelasi tip, ci trebuie puse toate item-urile intr-un spatiu de depozitare nou. Uneori nu aveti si atunci trebuie sa aruncati peste bord ceva pentru a goli un spatiu de depozitare. Putin cam batuti in cap piratii astia dar nu pentru istetime au ajuns ei celebri . Aceste spatii de depozitare sunt parte a strategiei, pentru ca nu puteti lua oricand orice resursa, riscand altfel sa trebuiasca sa aruncati altceva. Pe de alta parte oricand va puteti reorienta strategia pe strans tunuri/atacat restul navelor de exemplu sau pe strans bani pentru alte scopuri, jocul fiind foarte dinamic din acest punct de vedere.
Navuta din dotare cum spuneam trebuie sa ajunga prima la linia de finish. Sau de start. Sau de finish, ca este aceeasi. Spatiile prin care trece au fiecare o proprietate, si decizia de a merge pe un spatiu sau altul va influenta strategia voastra. Aveti de ales (influentat si de cartile de actiune de care vom discuta imediat) de mers:
- pe un spatiu in care trebuie sa platiti mancare
- pe un spatiu in care trebuie sa platiti bani
- pe un spatiu unde gasiti o comoara (niste carti speciale care va dau diverse bonus-uri cum ar fi un spatiu de depozitare in plus, bonus la atac, la mutarea navei, etc)
Si ajungem la partea cea mai importanta: cum strangem mancare si bani sa platim "accesul" intr-un anumit spatiu de pe tabla, cum strangem tunuri pentru a ne apara (sau a ataca) si foarte important, cum putem sa ne miscam pe tabla. Fiecare jucator are 11 carti de actiune pe care le-ati vazut mai sus. Fiecare astfel de carte are 2 simboluri unul in stanga sus (actiunea "de dimineata" dupa cum veti vedea) si unul in dreapta sus (actiunea "de seara"). Simbolurile reprezinta actiunile (de a lua bani, de a lua tunuri, de a lua mancare, de a te misca inainte sau inapoi relativ la directia de mers in joc). In fiecare tura fiecare jucator va avea 3 carti de actiune disponibile (secrete) si in fiecare tura va juca una din ele si va reimprospata mana de carti cu alta carte din pachet. La inceputul fiecarui tur Capitanul turului respectiv (unul din jucatori, care primeste si un marker corespunzator) arunca cele 2 zaruri din joc (nu cel de lupta). Pe baza actiunii pe care vrea sa o faca (vom vedea cum) alege care din zaruri reprezinta "actiunea de dimineata" si care "actiunea de seara" punandu-le pe tabla in centru in spatiile prevazute.
Aceste zaruri vor hotara rezultatul actiunilor jucate in acest tur dupa cum voi portretiza in urmatorul exemplu, care ar trebui sa fie mai usor de inteles decat 3 manuale pline de reguli. Presupunem ca:
- zarul "de dimineata" este 3 si cel "de seara" este 5.
- am in mana 3 carti de actiune
+ una cu actiunea din stanga sus "mancare" si cea din dreapta "tunuri"
+ una cu actiunea din stanga sus "miscare inainte" si cea din dreapta "bani"
+ una cu actiunea din stanga sus "tunuri" si cea din dreapta "miscare inapoi"
Cartii pe care o voi juca i se va aplica zarul "de dimineata" pentru actiunea din stanga sus, si zarul "de seara" pentru actiunea din dreapta sus. Deci am urmatoarele variante in acest tur pe baza informatiilor de mai sus:
- joc prima carte de actiune si atunci iau 3 token-uri mancare si 5 tunuri (avand grija sa am spatiu nou pentru fiecare din acestea, nu se pot cupla niciodata resursele luate din actiuni diferite, chiar daca sunt de acelasi tip!)
- joc a doua carte de actiune si atunci merg inainte 3 spatii si iau 5 bani
- joc a treia carte de actiune si atunci iau 3 tunuri si apoi merg inapoi 5 spatii
Strategia din punctul de vedere al comandantului care a dat cu zarul 3 si 5 este sa gaseasca pozitia corecta a zarurilor (3 dimineata adica actiunea din stanga si 5 seara adica actiunea din dreapta, sau 3 seara, etc) astfel incat sa poata juca o carte de actiune care sa-l ajute cat mai mult. Strategia din punctul al restului jucatorilor este sa gaseasca cea mai buna actiune din cele 3 disponibile astfel incat sa se foloseasca cat mai bine zarurile asa cum sunt ele setate de capitan. Bineinteles, capitanul se schimba de la tur la tur.
Aceasta ar fi marea majoritate a regulilor importante pentru a va face o idee despre joc, nu este o prezentare exhaustiva a lor si nici nu am avut acest scop.
Pareri
Faza de actiune este sarea si piperul precum si majoritatea strategiei jocului. Cum sa-mi folosesc actiunile astfel incat sa maximizez avantajele in conditiile a 2 zaruri date ("cum fac sa mut astfel incat sa fie mica sansa sa ajunga la mine alta nava sa ma atace", "sa-mi iau tunuri ca aproape sigur vine peste mine X sau sa merg inainte dar platesc 5 bani pe spatiul respectiv"). Strategia atinge un balans foarte bun pentru acest tip de jocuri: ea exista, adica nu e doar un "dice carnival" fara nici un control, dar nu e nici asa adanca sa se plictiseasca jucatorii. Jocul merge foarte repede, ofera momente de recompensare dese (cand castigi o lupta si ii pasezi invinsului o comoara otravita de -4 puncte de exemplu, cea mai mare, sau cand tragi o comoara care de fiecare data cand iei resurse iti mai da una de acel tip, etc). Am jucat jocul cu placere de fiecare data, o placere copilareasca as spune si sfarsitul a fost mereu tensionat, pentru ca se poate intampla de exemplu sa fii aproape de final dar sa nu ai cartea de actiune cu actiunea de mers inainte, si stai si strangi tunuri daca poti de exemplu, pentru ca vin din spate val-vartej restul si tu esti ancorat in mijlocul oceanului de 3 ture E interesant si numarul restrans de spatii de depozitare, nelasandu-te sa strangi foarte multe resurse si sa te departezi de restul (runaway leader problem). Daca totusi o faci, sa te astepti sa te atace cineva sa-ti ia tot continutul spatiului de depozitare mai bogat. Nu poti nici merge doar pe tunuri si lupta, pentru ca aproape toate spatiile pe care merge nava costa mancare sau bani, asa ca o sa fii un distrugator foarte eficace in lupta cu ... pescarusii, pentru ca restul jucatorilor vor fi deja departe inaintea ta. Si bineinteles, poti sa ai tone de mancare, nu vei avea decat un echipaj de piratei durdulii si simpatici, care o sa pluteasca asa rotunjei si frumusei printre bucati din nava ta la prima ghiulea care vine in directia ta.
In acest joc ca si in multe altele cuvantul de ordine in cazul strategiei este "echilibru". In cazul jocului in sine, Bruno Cathala & Co. si GameWorks au reusit sa ne aduca o noua capodopera din clasa ei printr-un look cu o clasa peste majoritatea jocurilor pe care le stiu, o portie consistenta de distractie dar si increderea si asigurarea ca inca mai pot aparea multe multe jocuri interesante si originale la orizont. Ahoy, mateys! Nota 10/10
Astept parerile voastre daca ati jucat acest joc, si de ce nu un review daca aveti alte pareri.
--
*POLIPT'IC, polipticuri, s.n. Pictură alcătuită din mai multe panouri (articulate) care cuprind fiecare o scenă a compoziţiei de ansamblu