Page 1 of 1

Review Jamaica

Posted: 02 Jan 2010, 08:33
by adixor
Userul "haretel" mi-a amintit undeva de jocul Jamaica, o surpriza foarte placuta din seria light fun family games de anul (ce tocmai a) trecut asa ca m-am gandit ca nu ar strica un Review.

- lansare: 2007 (eu am auzit de el doar anul trecut si chiar aveam impresia ca atunci a fost si lansat)
- 2-6 jucatori
- GameWorks SRL (o firma mai mica dar totusi a reusit sa lanseze bijuteria aceasta)
- Designeri
  • Bruno Cathala (Shadows over Camelot, Cleopatra, Mr. Jack)
    Malcolm Braff (Mr. Jack Extension)
    Sébastien Pauchon (Jaipur, Yspahan, Metropolys)
- tip: pirati, cursa bazata pe zaruri si carti de actiune
overview.jpg
cutia_intredeschisa.jpg
Ce veti remarca de la inceput la acest joc este ca arata extraordinar. Incepand de la cutie pe care de-abia astepti sa o deschizi sa gasesti comoara (arata ca un cufar) continuand cu regulile care au pe o coperta BANI, MULTI BANI DE AUR si care coperta e asezata cu fata in sus continuand iluzia de comoara dupa deschiderea cutiei, si terminand cu tabla de joc foarte frumos colorata si desenata sau minunatele carti de actiune. Ce sa mai zic, este o (si ma repet) bijuterie, iti vine sa o pui sub perna (sau ca perna!) si sa visezi pirati, sirene, comori, insule pierdute in ocean... dar sa revenim.

Componente

Cred ca deja v-ati dat seama de faptul ca aici jocul primeste un 10 cu felicitari. De mult nu mi-a fost dat sa vad o asa frumusete, pana si Days Of Wonder ar trebui sa-si scoata palaria in fata acestui joc mai ales in conditiile in care Jamaica este mult mai ieftin decat mai toate jocurile DoW. Imi amintesc de mai noul Adventurers care este la fel de aratos si original dar chiar si acesta paleste in fata Jamaica. Ce gasim in cutie:

- Tabla de joc
board.jpg
- Carti de actiune (bonus: puse una langa alta intr-o anumita secventa alcatuiesc un poliptic*)
cartiactiune.jpg
- Celelalte componente
componente.jpg
Reguli

"Concurentul" acestui joc este Pirate's Cove in aceeasi clasa de light/fun/family games dar Jamaica este mult mai bun ca acesta daca ma intrebati pe mine. Jocul este o cursa in jurul insulei centrale, fiecare jucator avand cate o nava la dispozitie. Nu neaparat cine ajunge primul si castiga jocul, pentru ca mai exista posibilitatea de castiga puncte pe parcursul jocului. Cine ajunge primul are sansi mari sa si castige, pentru ca va primi pentru acest lucru mai multe puncte, dar e totusi posibil ca cineva care a mers mai greu dar a strans multe puncte din batalii navale si/sau comori sa-l depaseasca la puncte la sfarsitul jocului pe primul sosit chiar daca nu a ajuns la final, si sa castige.

Fiecare nava are 5 spatii de depozitare pentru diverse lucruri utile pe care le gasiti in drum (sunt 3 si toate importante: mancare, bani, tunuri). In fiecare din aceste spatii se poate pune doar un tip de resursa (ori doar bani, ori doar mancare) si trick-ul este ca atunci cand luati de undeva o resursa, nu o puteti adauga peste alta, fie ea de acelasi tip, ci trebuie puse toate item-urile intr-un spatiu de depozitare nou. Uneori nu aveti si atunci trebuie sa aruncati peste bord ceva pentru a goli un spatiu de depozitare. Putin cam batuti in cap piratii astia dar nu pentru istetime au ajuns ei celebri :). Aceste spatii de depozitare sunt parte a strategiei, pentru ca nu puteti lua oricand orice resursa, riscand altfel sa trebuiasca sa aruncati altceva. Pe de alta parte oricand va puteti reorienta strategia pe strans tunuri/atacat restul navelor de exemplu sau pe strans bani pentru alte scopuri, jocul fiind foarte dinamic din acest punct de vedere.

Navuta din dotare cum spuneam trebuie sa ajunga prima la linia de finish. Sau de start. Sau de finish, ca este aceeasi. Spatiile prin care trece au fiecare o proprietate, si decizia de a merge pe un spatiu sau altul va influenta strategia voastra. Aveti de ales (influentat si de cartile de actiune de care vom discuta imediat) de mers:
  1. pe un spatiu in care trebuie sa platiti mancare
  2. pe un spatiu in care trebuie sa platiti bani
  3. pe un spatiu unde gasiti o comoara (niste carti speciale care va dau diverse bonus-uri cum ar fi un spatiu de depozitare in plus, bonus la atac, la mutarea navei, etc)
De asemenea daca va intalniti pe acelasi spatiu cu una sau mai multe nave, urmeaza o lupta. Lupta este simpluta si se bazeaza pe un numar de tunuri (daca v-ati pregatit si ati luat de pe drum) pe care le puteti pune la bataie (la propriu :D ) pentru a le adauga la rezultatul unui zar. Atacatorul specifica primul cate tunuri foloseste (fiind putin in dezavantaj) si apoi cel ce se apara. In urma luptei puteti obtine de la cel pe care l-ati invins ori continutul unui spatiu de depozitare de pe nava invinsului, ori puteti fura un card de comoara de la el sau ii puteti da o comoara otravita (unele comori SCAD puncte la sfarsitul jocului).

Si ajungem la partea cea mai importanta: cum strangem mancare si bani sa platim "accesul" intr-un anumit spatiu de pe tabla, cum strangem tunuri pentru a ne apara (sau a ataca) si foarte important, cum putem sa ne miscam pe tabla. Fiecare jucator are 11 carti de actiune pe care le-ati vazut mai sus. Fiecare astfel de carte are 2 simboluri unul in stanga sus (actiunea "de dimineata" dupa cum veti vedea) si unul in dreapta sus (actiunea "de seara"). Simbolurile reprezinta actiunile (de a lua bani, de a lua tunuri, de a lua mancare, de a te misca inainte sau inapoi relativ la directia de mers in joc). In fiecare tura fiecare jucator va avea 3 carti de actiune disponibile (secrete) si in fiecare tura va juca una din ele si va reimprospata mana de carti cu alta carte din pachet. La inceputul fiecarui tur Capitanul turului respectiv (unul din jucatori, care primeste si un marker corespunzator) arunca cele 2 zaruri din joc (nu cel de lupta). Pe baza actiunii pe care vrea sa o faca (vom vedea cum) alege care din zaruri reprezinta "actiunea de dimineata" si care "actiunea de seara" punandu-le pe tabla in centru in spatiile prevazute.

Aceste zaruri vor hotara rezultatul actiunilor jucate in acest tur dupa cum voi portretiza in urmatorul exemplu, care ar trebui sa fie mai usor de inteles decat 3 manuale pline de reguli. Presupunem ca:
- zarul "de dimineata" este 3 si cel "de seara" este 5.
- am in mana 3 carti de actiune
+ una cu actiunea din stanga sus "mancare" si cea din dreapta "tunuri"
+ una cu actiunea din stanga sus "miscare inainte" si cea din dreapta "bani"
+ una cu actiunea din stanga sus "tunuri" si cea din dreapta "miscare inapoi"

Cartii pe care o voi juca i se va aplica zarul "de dimineata" pentru actiunea din stanga sus, si zarul "de seara" pentru actiunea din dreapta sus. Deci am urmatoarele variante in acest tur pe baza informatiilor de mai sus:
- joc prima carte de actiune si atunci iau 3 token-uri mancare si 5 tunuri (avand grija sa am spatiu nou pentru fiecare din acestea, nu se pot cupla niciodata resursele luate din actiuni diferite, chiar daca sunt de acelasi tip!)
- joc a doua carte de actiune si atunci merg inainte 3 spatii si iau 5 bani
- joc a treia carte de actiune si atunci iau 3 tunuri si apoi merg inapoi 5 spatii

Strategia din punctul de vedere al comandantului care a dat cu zarul 3 si 5 este sa gaseasca pozitia corecta a zarurilor (3 dimineata adica actiunea din stanga si 5 seara adica actiunea din dreapta, sau 3 seara, etc) astfel incat sa poata juca o carte de actiune care sa-l ajute cat mai mult. Strategia din punctul al restului jucatorilor este sa gaseasca cea mai buna actiune din cele 3 disponibile astfel incat sa se foloseasca cat mai bine zarurile asa cum sunt ele setate de capitan. Bineinteles, capitanul se schimba de la tur la tur.

Aceasta ar fi marea majoritate a regulilor importante pentru a va face o idee despre joc, nu este o prezentare exhaustiva a lor si nici nu am avut acest scop.

Pareri

Faza de actiune este sarea si piperul precum si majoritatea strategiei jocului. Cum sa-mi folosesc actiunile astfel incat sa maximizez avantajele in conditiile a 2 zaruri date ("cum fac sa mut astfel incat sa fie mica sansa sa ajunga la mine alta nava sa ma atace", "sa-mi iau tunuri ca aproape sigur vine peste mine X sau sa merg inainte dar platesc 5 bani pe spatiul respectiv"). Strategia atinge un balans foarte bun pentru acest tip de jocuri: ea exista, adica nu e doar un "dice carnival" fara nici un control, dar nu e nici asa adanca sa se plictiseasca jucatorii. Jocul merge foarte repede, ofera momente de recompensare dese (cand castigi o lupta si ii pasezi invinsului o comoara otravita de -4 puncte de exemplu, cea mai mare, sau cand tragi o comoara care de fiecare data cand iei resurse iti mai da una de acel tip, etc). Am jucat jocul cu placere de fiecare data, o placere copilareasca as spune si sfarsitul a fost mereu tensionat, pentru ca se poate intampla de exemplu sa fii aproape de final dar sa nu ai cartea de actiune cu actiunea de mers inainte, si stai si strangi tunuri daca poti de exemplu, pentru ca vin din spate val-vartej restul si tu esti ancorat in mijlocul oceanului de 3 ture :) E interesant si numarul restrans de spatii de depozitare, nelasandu-te sa strangi foarte multe resurse si sa te departezi de restul (runaway leader problem). Daca totusi o faci, sa te astepti sa te atace cineva sa-ti ia tot continutul spatiului de depozitare mai bogat. Nu poti nici merge doar pe tunuri si lupta, pentru ca aproape toate spatiile pe care merge nava costa mancare sau bani, asa ca o sa fii un distrugator foarte eficace in lupta cu ... pescarusii, pentru ca restul jucatorilor vor fi deja departe inaintea ta. Si bineinteles, poti sa ai tone de mancare, nu vei avea decat un echipaj de piratei durdulii si simpatici, care o sa pluteasca asa rotunjei si frumusei printre bucati din nava ta la prima ghiulea care vine in directia ta.

In acest joc ca si in multe altele cuvantul de ordine in cazul strategiei este "echilibru". In cazul jocului in sine, Bruno Cathala & Co. si GameWorks au reusit sa ne aduca o noua capodopera din clasa ei printr-un look cu o clasa peste majoritatea jocurilor pe care le stiu, o portie consistenta de distractie dar si increderea si asigurarea ca inca mai pot aparea multe multe jocuri interesante si originale la orizont. Ahoy, mateys! Nota 10/10

Astept parerile voastre daca ati jucat acest joc, si de ce nu un review daca aveti alte pareri.
--
*POLIPT'IC, polipticuri, s.n. Pictură alcătuită din mai multe panouri (articulate) care cuprind fiecare o scenă a compoziţiei de ansamblu

Re: Review Jamaica

Posted: 04 Jan 2010, 23:42
by haretel
Multumesc mult pentru review :)

Re: Review Jamaica

Posted: 28 Jan 2010, 17:52
by Indy
M-ai convins cu reviewul, si azi mi-a venit si mie jocul :D

Prima impresie e ca intr-adevar arata superb! Abia astept sa ajung acasa sa deschid cufarul ;)

Re: Review Jamaica

Posted: 28 Jan 2010, 18:50
by Puf
Userul haretelul..e chiar haretelul...asa ca off topic :D
Jamaica sigur e pe lista acum sa vedem cum...cand...de-astea ;)
multam de informatii :)

Re: Review Jamaica

Posted: 06 Feb 2010, 20:52
by Indy
Revin si eu cu un review asupra jocului, desi nu stiu ce mai pot adauga la reviewul excelent al lui adixor (poate doar impresia personala).

Dupa cum spuneam, din momentul in care am primit "cufarul" (cutia jocului arata exact ca un cufar) am asteptat cu nerabdare sa ajung acasa pentru a-l deschide.Iar impresia a
fost: UAU !!! Cateva zeci de minute nu mi-am putut desprinde privirile de pe cartile si harta atat de frumos colorate. Si ca sa va dati seama despre cat de bine este lucrat acest joc,
ganditi-va ca exista pana si o biografie a piratilor :D

0. Gen: Beginners, Adventure, Family,

1. Componentele: sunt adevarate bijuterii, orice alte cuvinte sunt de prisos.Iar asezarea componentelor in cutie este foarte bine gandita.

2. Regulamentul: se parcurge foarte usor, in 10 minute maxim am inteles foarte bine cum se joaca (cei drept citisem inainte si review-ul lui Adixor). Din pacate era foarte tarziu
si n-am apucat sa-l si joc...

3. Jocul: a venit ziua de sambata si am jucat un joc in 4. A durat in jur de 30-40 de minute. A castigat cel mai bun (adica eu :p) dupa o cursa in care nu le-am lasat nici o sansa
concurentilor ocupati mai mult sa alerge dupa comori decat sa ia avans si dubloni (care aduc puncte de castig la final). Cred ca jocul a fost mai scurt pentru ca a plouat cu 5 si 6 :))
Am jucat jocul si intre 2 concurenti si spre surprinderea mea a avut destul farmec, datorita navei "fantoma" pe care fiecare o foloseam cand ne venea randul sa atacam adversarul :D
(daca era posibil, bineinteles)

4. Concluzii: Jamaica este un joc foarte bun pentru incepatori sau pentru cei care vor un joc mai "light" dupa o inclestare teribila si tensionata in alte jocuri. Cei care se vor astepta
la ceva complex vor fi destul de dezamagiti: jocul nu este foarte profund si nici nu necesita o atentie si planificare prea mare.Un plus este ca poate fi jucat in maxim 6 jucatori (deci 3 cupluri).

5. Nota: 8 (pentru categoria lui - jocuri de incepatori).

Re: Review Jamaica

Posted: 06 Feb 2010, 21:23
by adixor
multumesc pentru aprecieri si multumesc si mai mult pentru review!

Parerea fiecaruia dintre noi conteaza si sigur ii ajuta pe ceilalti sa ia decizia cea mai buna. Ce-ar fi ca pe BGG dupa ce cineva scrie un review, nimeni sa nu mai zica nimic despre jocul respectiv? :D Mi-as dori sa am (de fapt sa avem cu totii) mai mult timp de review-uri sau impresii personale despre jocuri pentru ca sunt extrem de importante pentru cineva pus in fata a catorva zeci de potentiale jocuri nestiind ce sa aleaga. Chiar daca de multe ori dupa toate reviewurile citite jocul se intampla sa fie totusi altceva decat se asteapta cumparatorul, un numar mare de pareri limiteaza sansa sa se intample asta.

Am speranta ca forumistii vor fi mai curajosi in a cere sfaturi, pareri, comparatii despre jocuri pe care se gandesc sa le achizitioneze precum am si speranta ca veti gasi cu totii timp sa scrieti din cand in cand cateva cuvinte despre jocurile care v-au placut sau care dimpotriva nu vi s-au potrivit.

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 15:40
by bibicu
Adixor,

Spui ca Jamaica e mai bun ca Pirate's Cove. Ce parere ai despre ce zice Faidutti legat de pirate games ?

"Jamaïca is the third pirate game using the same basic double guessing system, with movement and actions programmed secretly and revealed simultaneously.

I really like double guessing games, and that’s probably why I was first a bit disappointed with Jamaica, which doesn’t make a really good use of this system.

In Pirate’s Cove or Caribbean, you can study the situation and try to outguess your opponents’ moves. In Jamaica, since you don’t know what cards your opponents have in hand, the secret programming and double guessing part of the game falls a little flat, and the game could probably work as well with players playing their cards in turn.

It’s a shame, and that’s probably why I won’t play Jamaica as often as I play Pirate’s Cove or, even more, Caribbean, which has slowly become one of my favorites. "

Nu am jucat nici unul dintre ele, insa imi place ideea de jocuri cu pirati si de aceea ma documentez.
Mi-ar place sa aflu parerea ta Jamaica vs Pirate's Cove.

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 16:04
by haretel
N-am jucat Jamaica, dar Pirate's Cove e un joc care ma binedispune intotdeauna; e un joc light si foarte fun
Pe unii ii frustreaza zarurile alea multe, dar eu nu am nicio pb cu asta ...

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 16:11
by Dang
N-am jucat nici eu Jamaica, am jucat doar o singura data Pirate's Cove si faptul ca depinzi atat de mult de noroc m-a facut sa nu-l mai incerc alta data.

Depinde de om si de asteptari, pe Hari l-a binedispus, pe mine m-a indispus (ca sa fiu bland)

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 16:13
by haretel
Nu joc ca sa castig; grupul meu se distreaza si asta e important ...
La fel nu ma deranjeaza zarurile la Stone Age, care ramane in topul preferintelor mele. O doza de noroc e un bun factor de fun dupa mine :)

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 17:18
by ririmia
haretel wrote:... O doza de noroc e un bun factor de fun .....
Bine spus !!!

Eu am Pirate's Cove si este un joc pe care il joc cu mare placere. Imi place ideea de a alerga de pe o insula pe alta si sa nu stii daca vei avea ocazia sa intilnesti un alt jucator cu care sa te bati. Cu cit mai multi jucatori cu atit interactiunea intre jucatori este mai mare.
Nu am jucat Jamaica sa fac o comparatie dar sint sigur ca daca seamana in proportie de 90% este la fel de bun ca si Pirate's Cove.

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 19:25
by adixor
ririmia wrote:
haretel wrote:... O doza de noroc e un bun factor de fun .....
Bine spus !!!

Eu am Pirate's Cove si este un joc pe care il joc cu mare placere. Imi place ideea de a alerga de pe o insula pe alta si sa nu stii daca vei avea ocazia sa intilnesti un alt jucator cu care sa te bati. Cu cit mai multi jucatori cu atit interactiunea intre jucatori este mai mare.
Nu am jucat Jamaica sa fac o comparatie dar sint sigur ca daca seamana in proportie de 90% este la fel de bun ca si Pirate's Cove.
norocul este o metoda de a face un joc mai usor, accesibil, family.
lipsa norocului face un joc mai complex, aduce necesitatea strategiilor pe termen lung, etc

Acestea fiind spuse nu e nici o indoiala ca ambele sunt light, ambele arata foarte bine si ambele se adreseza familiei (so to speak) in sensul lipsei complexitatii.

Eu am jucat pirate's cove foarte putin dar jamaica am jucat destul (la tipul asta de joc, 10 jocuri e "destul" sa-ti dai seama de toate dedesubturile). Impresia a fost ca desi jamaica are un mic factor tactic, pirate's cove nu are aproape deloc. Pirate's cove este un joc aproape complet aleator, al carui singur atu (dpdv. mecanica) este bluffingul sau mai bine zis intuirea locatiei unde vor merge partenerii de joc pentru a NU te lovi de ei. De fapt Pirate's Cove, din toate rapoartele pe care le stiu de la cei care l-au incercat este extrem de usor daca reusesti sa NU ai nici o lupta! Ok, poate e fun si lupta in contextul unui anumit grup de jucatori, dar nu mi se pare ok faptul ca a o ocoli reprezinta sansa cea mai mare sa ajungi la final. De asemenea, alegerile in Pirate's Cove se limiteaza la "unde merg tura asta, doar doar sa nu dau de nimeni" pe cand Jamaica desi in continuare light necesita o idee mai multa strategie, care chiar poate fi folosita pentru diverse lucruri. Aici avem "meaningful choices" care chiar conteaza si te pot ajuta in joc.

Bineinteles ca e o chestie de gust si bineinteles ca nu te poti lamuri pana nu le joci (fiind atat de apropiate). Reviewul nu reprezinta decat parerea mea si mi-ar face o mare placere ca oamenii sa aiba si alte pareri la review-urile mele (si ale altora) pentru ca din confruntarea de idei se afla mult mai multe decat dintr-un articol "unilateral".

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 20:10
by chrislove
de exemplu pe mine pirate's cove m-a convins (negativ) dupa 2 jocuri. in schimb jamaica l-as mai juca, cand vreau ceva mai light si fun

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 21:54
by fixpix
Pirates Cove e in schimb foarte bun pentru jucat cu copii, pe care partea de strategie nu prea cred ca-i intereseaza. Ok, cartile de joc nu se potrivesc foarte datorita faptului ca au text dar pot fi scoase din joc fara prea mare agitatie.

In alta ordine de idei, daca vreti jocuri seriose cu pirati atunci va recomand Blackbeard, ultima editie, scoasa de GMT. Arrrrr!

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 21:57
by adixor
am incercat Blackbird pe cand cel mai complex joc al meu era Cleopatra. Nu mi-a placut atunci si mi s-a parut o mare prostie. De atunci am tot incercat sa-l mai vad o data pentru ca amintirile jocului de atunci + mintea de acum => s-ar putea sa fie un super joc (desi e de o f. mare complexitate si are un manual enorm, cel putin asa mi-l amintesc).

un avertisment totusi: este o simulare a vietii unui pirat, in nici un caz un joc light, usor sau scurt!

Re: Review Jamaica

Posted: 02 Jun 2010, 22:32
by haretel
Analizati prea mult, fratilor ...