Prophecy

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
fixpix

Prophecy

Post: # 68Post fixpix
02 Jan 2010, 16:03

SCURT REZUMAT

Prophecy e un joc de aventura pentru 2-5 jucatori creat de designerul ceh Vlaada Chvatil. Jucatorii se intrec unul pe celalalt in acumularea de experienta, obiecte si abilitati in incercarea de a invinge cei zece gardieni si a recupera cinci artefacte. De cele mai multe ori jocul culmineaza cu o batalie finala intre jucatori iar cel care reuseste sa acumuleze patru artefacte cistiga jocul.

Jocul are complexitate medie spre mica, poate fi jucat de oricine, fara a necesita experiente anterioare similare. Mecanicile sint simple si intuitive si se ivesc destul de rar situatii conflictuale. Componentele sint de calitate superioara, lipsind doar miniaturi si o grafica ceva mai tematica.

Durata jocului este destul de mare, undeva pe la 45 minute per jucator, dar poate scadea dupa ce jucatorii se familiarizeaza cu jocul. Runda unui jucator nu dureaza de obicei mai mult de 1-2 minute deci jocul curge destul de rapid. Din nou, depinde de gradul de familiarizare. La inceput, cind lumea inca nu cunoaste cartile se va petrece destul de mult timp cu cititul informatiilor de pe ele. Se recomanda jucarea lui in mai putini jucatori pentru primele doau-trei sesiuni sau cu un obiectiv mai usor de atins, doua artefacte din cele cinci in loc de patru.

Prophecy este in opinia mea cel mai bun joc de aventura in momentul de fata. Am jucat Runebound, WoW the Adventure Game, Talisman, Arkham Horror si alte citeva jocuri minore cu aceeasi tematica dar nici unul nu mi se pare atit de bine realizat. Gusturile variaza dar daca te intereseaza un joc de aventura in care sa faci mai mult decit sa te uiti la personajul tau cum se joaca, atunci Prophecy e singurul joc pe care pot sa-l recomand.

DE CE PROPHECY E NET SUPERIOR ALTOR JOCURI CU ACEEASI TEMATICA

1.Mecanica de deplasare

Marea majoritate a jocurilor de aventura folosesc aceeasi mecanica de deplasare: zarul. Arunci un zar, te misti cit scrie pe el. Monopoly. E o mecanica ideala pentru copii si pentru cei prea plictisiti sa gindeasca. De fapt e o componenta comuna a jocurilor americane. Vorbesc de tipologie de jocuri, nu de natiune. De ce sa te muncesti cu atitea variante posibile cind poti sa arunci un zar si sa lasi norocul sa hotarasca? De ce sa faci o corvoada din jucat in loc sa stai relaxat cu miinile la ceafa si sa lasi zarurile sa joace pentru tine? Ce distractie mai e si asta daca trebuie sa gindesti?

Cum spuneam, zaruri pentru miscare. Unele o fac la un mod ceva mai evoluat, gen WoW Adventure Game sau Runebound, dar tot zaruri sint si alea. Intr-un final rezultatul e aproximativ acelasi, si anume faptul ca vrind-nevrind ajungi unde te poarta norocul, ceea ce pentru mine personal reduce mult din valoarea unui joc.

In Prophecy nu se folosesc zaruri pentru miscare. Se foloseste creierul. Un concept revolutionar! Poti sa te deplasezi un pas in orice directie vrei. Poti sa te deplasezi doi pasi, dar trebuie sa platesti o moneda pentru asta. Daca esti intr-un port, poti sa te deplasezi in alt port, iar daca esti pe un spatiu cu portal magic, poti sa te deplasezi la alt portal magic de pe harta, din nou, platind. Practic in orice spatiu al jocului te gasesti ai minim patru optiuni la indemina din care sa alegi. In pe masura de-ti dezvolti personajul, alte optiuni de deplasare pot aparea, in functie de optiunile fiecaruia. Din orice spatiu al jocului poti ajunge in oricare altul, diferenta consta doar in faptul ca fara resursele necesare o sa dureze ceva mai mult.

2.Mecanica de intilnire cu aventuri

In toate jocurile de aventura pe care le-am jucat eu exista pachete de carti care simuleaza intimplari, evenimente, diverse intilniri mai mult sau mai putin dureroase cu care eroii se confrunta. Acest lucru, combinat sau nu cu efecte speciale ale locatiilor de pe harta fac jocul divers. De obicei pachetele de aventura sint suficient de stufoase incit sa permita unui jucator sa joace de vreo doua-trei ori inainte de a trece prin toate. Toate astea bune si frumoase dar diferenta fundamentala dintre Prophecy si alte jocuri este faptul ca aici aventurile se joaca cu fata in sus, inainte de a ajunge la ele.

In toate celelalte ajungi intr-o locatie, tragi o carte si surpriza! E un dragon, ai pierdut...sau e o galeata de bani, te-ai imbogatit...sau ceva de genul asta. Oricum ideea e ca nimeni nu stie peste ce o sa dea. Poate fi ceva potrivit pentru tine, poate fi ceva complet anapoda, poti sa te distantezi instant de ceilalti jucatori spre victorie, poti sa te afunzi mai tare in groapa. Cum ti-o fi norocul. Ceea ce e similar cu a da cu zarul, ca in cazul miscarilor. Daca analizezi mai atent evolutia jocurilor de genul asta o sa observi ca cel care a tras cele mai norocoase sau usoare aventuri a si cistigat jocul.

Pe linga asta pachetul de carti mai e menit sa stimuleze interesul jucatorului simulind surpriza. Nu te plictisesti sa joci acelasi joc in baza prezumtiei ca nu stii ce-o sa vina, si diversitatea cartilor combinata cu ordine aleatorie face jocul diferit de fiecare data. In fapt prezumtia e falsa, dupa ce ai trecut de doua ori prin pachet aventurile devin simple statistici. Ce e ala, leul furios pe fundal verde? Da, stiu, daca dau 6 l-am batut. Cartea cealalta imi cere sa dau 5, aialalta sa dau 4 dar imi da -1 la zar daca atac cu magie, etc.

In Prophecy sistemul se bazeaza exact pe aceste neajunsuri. La intervale aleatorii aventuri noi ajung pe harta. Ele se joaca cu fata in sus, astfel incit toata lumea le poate analiza si poate decide daca merita sau nu sa se indrepte catre ele. La un moment dat toata harta e plina de aventuri si atunci nu-ti mai ramine decit sa te decizi la care din ele ai sansa mai mare de reusita. Acest lucru combinat cu posibilitatea de a alege tipul de miscare transforma un joc de noroc chior intr-unul de strategie. Poate ca trolul nimereste linga Ionut, dar Ionut nu e bine dotat si nu poate sa lupte cu el. Alegi sa lasi trolul pe mai incolo, dat fiind ca nu o sa ti-l ia el. Dar linga Vasile sint o gramada de aventuri usoare. Cine stie, daca le face suficient de repede are sansa sa ajunga la el inantea ta. Pe de alta parte ai vrea sa te duci la zina aia care sta izolata pe harta. Numai ca e in partea cealalta si o sa-ti ia o gramada de runde sa te intorci inapoi. Si tot asa. Fiecare runda de Prophecy e un lant de decizii si in final cel care a reusit sa ia cele mai bune cistiga.

3.Complexitatea personajului

O alta lipsa a jocurilor de aventura este posibilitatea de a-ti crea un personaj pe gustul tau. Marea majoritate folosesc un stoc de X personaje predefinite, din care primesti unul aleatoriu sau in cel mai bun caz iti alegi unul la inceputul jocului dintr-o selectie de 3. In timpul jocului de obicei exista puncte in care personajul evolueaza la niveuri superioare de experienta si in functie de joc acest lucru ofera libertate mai mica sau mai mare. De cele mai multe ori insa aceasta libertate e oarecum falsa, practic fiind conditionat de abilitatile eroului sa avansezi intr-o anumita directie sau se rezuma intre doua optiuni: eroul bun la toate dar mediocru in fiecare categorie sau eroul super specializat dar complet zero in restul categoriilor.

In Prophecy primesti practic o foaie alba pe care o completezi cum vrei. La inceput eroii sint generici. Unii sint predispusi pentru lupta, altii au mai degraba abilitati de magicieni, dar acest lucru are impact minim pe termen lung, determina doar ce aventuri sint mai atractive la inceput. Nimic nu te impiedica, si nici nu te penalizeaza sa-ti dezvolti personajul in ce directie vrei. Nu exista "level up" in Prophecy, personajul evolueaza in functie de ce face, nu abstract, tot la 100 XP. Daca vrei sa evoluezi intr-un magician desavirsit, trebuie sa-ti trimiti personajul sa faca aventuri care ii vor dezvolta mai departe abilitati in acest sens.

Pe linga asta, in joc exista cinci ghilde, fiecare cu zece specializari. In orice moment al jocului fiecare ghilda are doua specializari accesibile. Desi fiecare erou are afinitate pentru doua din cele cinci ghilde, ceea ce-i faciliteaza accesul la specializarile lor nimic nu-l impiedica sa acumuleze cunostinte din oricare alta ghilda, atita timp cit ii permite buzunarul. Din totalul de 50 de abilitati un jucator poate acumula maxim 7, deci puteti face un calcul aproximativ sa vedeti cam care sint sansele sa jucati cu acelasi personaj in jocuri diferite.

Unul din cele mai interesante aspecte ale jocului este cit de divers se pot crea personaje in el. De fapt in combinatie cu ce spuneam mai sus despre lantul de decizii, cistigator e cel care reuseste sa imbine cel mai bine crearea personajului cu aventurile pe care le intreprinde. Dar nu asta e motivul pentru care imi place atit de mult sistemul din Prophecy, e faptul ca e singurul joc de aventura in care personajele efectiv joaca diferit de la joc la joc si experienta de joc e alta de fiecare data, spre deosebire de celelalte jocuri in care faci practic acelasi lucru, doar ca in jocuri diferite esti bun/rau la lucruri diferite.

DE CE PROPHECY E LA FEL DE BUN CA ORICARE ALT JOC PE ACEEASI TEMATICA

1.Sistemul de lupta

Zaruri. Atit tu cit si creatura/jucatorul cu care te lupti aruncati un zar, la care se adauga modificatori relevanti si cel care are rezultatul mai bun cistiga. Nimic genial aici, dar functioneaza, e eficient si rapid. Ce mi se pare interesant la Prophecy este felul in care se leaga abilitatile pesronajului unul de altul si cu sistemul de lupta. De exemplu sanatatea lui determina atit cita viata mai are, dar si cit e de bun in lupta corp la corp. In acest fel, cu cit esuezi la mai multe incercari nesabuite, cu atit iti scade forta, cu atit mai mult esti descurajat s-o faci pe viitor, fata de alte jocuri in care acest lucru nu conteaza si poti incerca sa obtii 6-6 de cite ori vrei atita timp cit ai potiunea de viata la indemina.

2.Interactiune limitata

Ca in mai toate jocurile de acest fel, totul se rezuma la o cursa in care cronometrul este fiecare din ceilalti jucatori. Cine bate primul boss-ul mare, cine ajunge primul in locatia X iar in cazul Prophecy, cine acumuleaza primul 4 artefacte. Diferenta e ca e foarte putin probabil ca un jucator sa acumuleze in timpul jocului artefactele, ele mai degraba se distribuie ai mult sau mai putin egal intre jucatori, astfel incit pentru a determina cistigatorul se face o ultima batalie pe viata si pe moarte.

Exista putine avantaje in a ataca direct alti jucatori asa ca de cele mai multe ori fiecare isi cam vede de treaba lui. Oricum, chiar si asa o sa dau avantaj pentru Prophecy, din nou pentru faptul ca aventurile se joaca pe masa cu fata in sus. In felul asta cursa devine o serie de decizii in loc de goana oarba si interactiune devine indirecta, prin vinarea de aventuri care ar face mai mult bine celorlalti jucatori daca ar ajunge la ele inaintea ta.

3.Noroc si tactica

Dupa toata prezentarea asta o sa para ca Prophecy e urmatorul pe lista dupa sah. Nu e asa, jocul foloseste o tona de carti si zaruri. In fiecare runda una sau mai multe carti se pun pe masa complet aleatoriu, unul sau mai multe zaruri se arunca pentru a hotari diverse evenimente sau cistigatorul in lupta. Oricine e la fel de plauzibil sa esueze lamentabil cind totul pare sa mearga brici si sa razbata cind mizeria e mai mare. Am vazut un joc in care un jucator a pierdut doua personaje si tot a reusit sa devina competitiv. Nu a cistigat dar macar a stat in joc pina la final. Spre deosebire de alte jocuri in Prophecy norocul poate fi controlat prin alegerea de situatii mai mult sau mai putin favorabile, implicind atit riscuri cit si recompense proportionale, dar in rest zarurile se invirt la fel de aleatoriu ca peste tot.

DE CE PROPHECY E MAI RAU DECIT ALTE JOCURI SIMILARE

1.Prea multe obiecte la un loc

Adevarul e ca la un moment dat harta devine un talmes-balmes. In fiecare spatiu sint cite doua carti si daca n-ai stii ca lumea se joaca ai putea presupune ca tocmai s-a varsat cutia. Pentru primul joc informatia e prea multa. Se pierde foarte mult citind carti pentru a decide care e cea mai buna miscare, mai ales pe termen ceva mai lung, doua-trei runde, chestie destul de dificil de realizat cind jumate din carti sint cu capul in jos. Citeste-mi aia, ce zice aialalta, ce e sub asta, etc...Daca joci cu oameni interesati, de obicei ei folosesc timpul mort pentru a citi informatiile de pe carti si a se hotari in ce directie s-o ia inainte sa le vina rindul. E nevoie de o doza de interes in jocul asta asa ca nu-l recomand decit celor pasionati de subiect. Pentru restul exista Talisman, care poti sa-l joci prin telefon din tari diferite si e acelasi lucru.

2.Lumea nu e un cerc

Pe mine nu ma deranjeaza, chiar mi se pare o idee buna aceasta simplificare dar lumea Prophecy arata ca un cerc, toate spatiile se afla unul in continuarea celuilalt. Bine, faptul ca exista porturi si portaluri magice face ca mai degraba sa fie o sfera dar e diferit de alte jocuri, cu harta clasica.

3.Grafica minimala

Arata ca un joc pentru copii dar se joaca ca un joc pentru adulti. As fi preferat oricum ceva mai multa atentie pentru imersiunea in tema, iar grafica gen Runebound si miniaturi de plastic ar fi ajutat atmosfera jocului.

Si cam atit. Cum spuneam si in introducere, e cel mai bun joc de aventura pe care l-am jucat. E cel mai bun atit ca mixtura de mecanisme cit si ca reprezentare a temei. Nu stiu alt joc in care sa fi vazut atit de mare diversitate in evolutia personjelor. Imi aduce aminte de jocuri PC gen Gothic sau Risen in care nu toate abilitatile personajului se refera la bataie. Iar daca toate astea nu sint de ajuns, se mai pregatesc doua expansiuni pentru joc, Lumea Dragonilor si Lumea Subacvatica. Eu in general am avut experiente destul de proaste cu expansiunile si mai nou sint deosebit de precaut cind vine vorba de asa ceva dar astea doua chiar o sa le urmaresc cu interes.

adixor

Re: Prophecy

Post: # 69Post adixor
03 Jan 2010, 01:09

Un review excelent la care practic nu am nimic de adaugat! Multumim pentru timpul si efortul dedicat scrierii acestui articol. Prophecy intr-adevar merita tratamentul asta!

Ioana

Re: Prophecy

Post: # 2371Post Ioana
07 Apr 2010, 15:01

Cand am citit prima data review-ul nici nu stiam cu ce se mananca jocul asta. Intre timp am jucat si Arkham Horror si Prophecy (o singura data). Pentru ca nu m-au incantat deloc si le-am cam bagat in aceeasi oala, cineva mi-a recomandat acest review.
Acum, dupa ce l-am recitit, mi-am schimbat putin parerea despre Prophecy si am observat anumite aspecte pe care le-am trecut cu vederea la inceput. Cred ca i-as mai da totusi o sansa :), dar inclin sa cred (in continuare) ca nu este genul meu de joc.

adixor

Re: Prophecy

Post: # 2482Post adixor
08 Apr 2010, 11:03

am inceput o discutie despre genuri de jocuri si preferinte. [forum]viewtopic.php?f=61&t=281[/forum]

mezak

Re: Prophecy

Post: # 3566Post mezak
08 May 2010, 13:55

Vreau sa il cumpar si nu l-am gasit pe nicaieri in RO!

adixor

Re: Prophecy

Post: # 3567Post adixor
08 May 2010, 14:00

stai linistit, ca nu e nicaieri in lume :). ultima sansa a mea a fost chiar site-ul zmangames dar acum si aici e out of print. in europa nu l-am gasit pe nicaieri.

mezak

Re: Prophecy

Post: # 3568Post mezak
08 May 2010, 14:12

Si eu ce fac?? :) Adi unde iti tii jocurile?

chrislove

Re: Prophecy

Post: # 3569Post chrislove
08 May 2010, 15:23

poate gasesti undeva o oferta, cineva care il da, poate si prin europa. sau mai astepti sa scoata ei reprint

sau il printezi si il joci home made :)

User avatar
tasurinchi
King Meeple
King Meeple
Posts: 863
Joined: 13 Jan 2010, 20:06
Location: Brașov

Re: Prophecy

Post: # 3570Post tasurinchi
08 May 2010, 16:00

Se mai gaseste inca pe la diverse magazine online daca esti dispus sa platesti shipping destul de mare: giochinscatola.it, cosimshop.de, philibertnet.com (asta e cel mai avantajos ca ai doar 8 euro transportul)

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”