Impresii si reviews pentru jocuri publicate in 2015

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Impresii si reviews pentru jocuri publicate in 2015

Post: # 66757Post DanielIndru
04 Jan 2016, 10:34

SIGNORIE

Designer: Andrea Chiarvesio & Pierluca Zizzi
Artist: Mariano Iannelli
Publisher: What's Your Game?
Mulți dintre noi avem impresia că în ultimii ani jocurile bazate pe dice placement au explodat. E vorba despre acele jocuri în care acțiunile jucătorilor sunt alese pe baza unui zar în loc să fie selectate dintr-un grup de acțiuni “fixe”. E adevărat, mecanicile bazate pe zaruri s-au diversificat în ultimii 3 ani și suficiente jocuri au fost publicate, dar nu se poate vorbi nici pe departe de o explozie sau de aceeași popularitate pe care a cunoscut-o worker placement, de exemplu, în perioada 2010-2014.

Mai întâi trebuie să clarificăm niște nuanțe. Există 3 tipuri de astfel de jocuri:

1. Jocurile cu re-roll gen yahtzee – jucătorii au un grup de zaruri la care pot face re-roll de mai multe ori atâta timp cât după fiecare rostogolire cel puțin un zar e pus deoparte. Zarurile sunt folosite apoi individual sau în grup pentru unul sau mai multe lucruri. Exemple: Roll Through the Ages (2008), Elder Sign (2011), CV (2013), Favor of the Pharaoh (2015), Tiny Epic Galaxies (2015), Artifacts Inc (2015).
2. Jocurile cu pool personal în care fiecare jucător are zarurile lui și ceilalți nu le pot influența numărul sau valoarea. Zarurile se rostogolesc la începutul rundei și sunt folosite apoi individual sau în grup pentru unul sau mai multe lucruri. Exemple: Kingsburg (2007), Shanghaien (2008), Roma/Arena (2005-2009), Claustrophobia (2009), Alien Frontiers (2010), The Castles of Burgundy (2011), Bora Bora (2013), Euphoria: Build a Better Dystopia (2013), Roll for the Galaxy (2014), The Voyages of Marco Polo (2015), Discoveries (2015), Thrash ‘n’ Roll (2015).
3. Jocurile cu dice drafting în care jucătorii aleg dintr-un pool comun zaruri pe care le folosesc individual sau în grup pentru unul sau mai multe lucruri. Exemple: Yspahan (2006), Seasons (2012), Madeira (2013), La Granja (2014), El Gaucho (2014), Panamax (2014), Grand Austria Hotel (2015), My Village (2015).
Articolul e aici.
Image

Image

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Impresii si reviews pentru jocuri publicate in 2015

Post: # 66906Post DanielIndru
11 Jan 2016, 11:06

GRAND AUSTRIA HOTEL

Designer: Virginio Gigli & Simone Luciani
Artist: Klemens Franz
Publisher: Lookout Games / Mayfair Games

Dupa ce a aparut Signorie, mi-am dat seama ca dice drafting se poate face in doua feluri:
- un fel care garanteaza ca fiecare jucator poate selecta fiecare actiune in fiecare runda - folosind zaruri de tipuri diferite pentru actiunile disponibile.
- un alt fel care nu garanteaza nimic, pentru ca toate zarurile sunt identice si doar valoarea lor permite sau nu alegerea unei actiuni.

Primul fel permite elaborarea de strategii pe termen lung, stimuleaza lupta pentru ordinea in tura si ofera jucatorului sansa de a lua decizii foarte interesante.
Al doilea fel este mai degraba adresat jucatorului relaxat (sau incepatorilor). Ordinea in tura se modifica automat, nu prea e nimic de planificat pe termen lung, ci doar te adaptezi la ce ti se ofera pe moment. Sigur, pot exista obiective pe termen lung, dar indeplinirea lor va tine mai mult de zarurile care intra in joc si mai putin de vreo strategie aleasa.

Din aceasta a doua categorie face parte Grand Austria Hotel, un joc care are foarte multe elemente in comun cu My Village sau El Gaucho. Fiecare jucator are un hotel cu 20 camere pe care trebuie sa-l administreze cat mai bine.
La inceput de runda se rostogolesc un anumit numar de zaruri (10-12-14 pentru 2-3-4 jucatori) si fiecare alege apoi cate doua actiuni pe sistemul 1-2-3-4 apoi 4-3-2-1.

Cu ajutorul zarurilor adunam 5 feluri de resurse, deschidem camere de 3 culori pentru a primi oaspeti de 4 culori (cei verzi se pot caza oriunde), recrutam ajutoare in hotel sau inaintam pe un track extrem de artificial care are rolul de a ne tine in priza pentru a nu pierde bani/VPs/resurse atunci cand suntem evaluati de imparat de 3 ori in timpul jocului.

Fiecare actiune aleasa aduce mai multe sau mai putine beneficii in functie de cate zaruri sunt prezente acolo. Dupa executarea unei actiuni un zar e indepartat, astfel ca jucatorii vor avea la dispozitie actiuni din ce in ce mai slabe pe masura ce ordinea in tura avanseaza.

Resursele se folosesc in principal pentru a satisface oaspetii care mai intai stau la masa si vor mancare si bautura, iar dupa cazarea lor primim oarecare beneficii si VPs. Mai exista banii care sunt necesari pentru amenajarea camerelor, recrutarea de ajutoare sau manipularea extrem de limitata a zarurilor.

Ajutoarele sunt foarte necesare pentru ca unele au efecte permanente, iar altele aduc VPs la final. Dar cum efectele lor sunt extrem de diferite si necesare doar in anumite momente ale jocului, recomand neaparat sa folositi drafting daca nu jucati cu seturile prestabilite.

Pe termen lung, jocul ne ofera optiunea de a urmari 3 scopuri mai mult sau mai putin realizabile, respectiv sa incercam sa fim cat mai mult pe placul imparatului care ne poate penaliza destul de drastic.

Jocul este destul de scurt, numarul de actiuni e foarte mic, iar zarurile vor cauza de multe ori surprize neplacute. Zarurile de 6 pot fi folosite pentru a le inlocui pe celelalte, dar actiunea costa bani si nimeni nu garanteaza ca in tura in care nu iasa niciun zar de 3, de exemplu, vom ajunge sa luam un zar de 6.

Ce mi-a placut:
- Grafica.
- Obiectivele pe termen lung care iti dau un scop in joc.
- Drafting pentru ajutoare la inceputul partidei.
- Variabilitatea planselor cu 2 fete (una e identica pentru toata lumea, cealalta e unica).

Ce nu mi-a placut:
- Sistemul de dice drafting care te poate lasa cu putine optiuni.
- Numarul prea mic de actiuni disponibile.
- Felul aleator prin care se obtin ajutoarele noi.
- Ca nu merge bine decat in 2 jucatori.

Nota 7. Cu indulgenta.
Image

Image

Blackbane

Re: Impresii si reviews pentru jocuri publicate in 2015

Post: # 66937Post Blackbane
12 Jan 2016, 03:29

Mi s-a parut ca esti cam aspru cu Grand Austria Hotel, asa ca am m-am gandit sa-l apar nitel :D

http://forumboardgames.ro/viewtopic.php ... 936#p66936

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Impresii si reviews pentru jocuri publicate in 2015

Post: # 66940Post DanielIndru
12 Jan 2016, 09:29

Doar jocurile care nu-si pot dovedi singure calitatile au nevoie de aparare. :)

Nu sunt aspru cu nimic, doar ca unele jocuri imi plac mai mult, altele mai putin. Nu e nimic personal. :ugeek:

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Impresii si reviews pentru jocuri publicate in 2015

Post: # 66943Post DanielIndru
12 Jan 2016, 10:50

FOOD CHAIN MAGNATE

Designer: Jeroen Doumen & Joris Wiersinga
Artist: Iris de Haan & Ynze Moedt
Publisher: Splotter Spellen

Noul joc complex publicat de olandezi se adreseaza celor dispusi sa investeasca mult timp in explorarea strategiilor, invatarea arborelui tehnologic si a interactiunilor posibile.

Avem de a face cu industria fast food din anii '50 unde fiecare jucator e administratorul unui lant de restaurante. Se incepe cu un singur angajat si se poate ajunge la o structura ierarhica destul de complexa, pe 3 nivele, uneori chiar si cu 15-20 angajati cu functii diverse.

Avem oameni care se ocupa de marketing si de crearea cererii pentru 5 produse diferite.
Avem oameni care se ocupa de aprovizionarea cu cele 3 bauturi sau cu pregatirea celor 2 feluri de mancare.
Avem angajati care se ocupa de training si hiring, pentru ca nivelul de expertiza poate avea 4 nivele si tipurile de angajati sunt extrem de diverse.
Avem manageri care ne permit coordonarea echipelor, chelnerite care aduc bani, angajati care cresc cererea in piata sau ajuta la extinderea lantului de restaurante, CEO si CFO si alti middle managers.

Toate aceste lucruri se intampla pe o plansa modulara ce aduce aminte puternic de The Great Zimbabwe: aceleasi tiles patrate impartite in mici zone, aranajate in forme precise in functie de numarul de jucatori, cu resurse predeterminate si reguli clare despre cum ne deplasam si cum accesam diversele elemente sau cum sumplimentam ce exista deja.

In fiecare runda parcurgem un program bine definit:
1. Stabilim ordinea in tura.
2. Stabilim care angajati lucreaza in acea tura si cine sta pe margine.
3. Facem angajari si training pentru cei care nu lucreaza.
4. Facem aprovizionarea cu bauturi si producem mancarea.
5. Lansam campanii de marketing, crestem cererea in piata.
6. Vindem ce am produs oamenilor flamanzi.
7. Platim salariile.

Cireasa de pe tort o reprezinta sistemul de premiere pentru primii care fac anumite lucruri si beneficiile permanente pe care acesti jucatori le au din acel moment pana la finalul jocului. Primii care produc mancare o vor putea vinde mai scump, primii care fac publicitate vor avea campanii permanente si salarii asigurate pentru acea bransa, primii care fac aprovizionare vor putea merge mai departe ca distanta si aduna mai mult cantitativ, etc.
De aceea, primele 5-10 runde din joc sunt critice. Trebuie sa fim permanent atenti la ce se pregatesc sa faca ceilalti jucatori si fie sa le imitam actiunile pentru a ne incadra la premii, fie sa gasim o strategie divergenta care sa ne asigure succesul prin alte modalitati.

Jocul dureaza cam o ora pe jucator cu experienta si curba de invatare e abrupta. Arborele tehnologic (de angajati) e stufos si cu multe ramificatii, rundele au multi pasi si fiecare decizie e critica. O miscare neinspirata la inceput te poate costa victoria si apoi te regasesti in situatia de a privi neputincios timp de 4 ceasuri la evolutia celorlalti fara a mai fi capabil de a recupera ceva.

De-a lungul timpului mi-am dat seama ca in marea lor majoritate jocurile Splotter Spellen nu prea sunt pentru mine. Doar Indonesia si The Great Zimbabwe mi-au ramas in colectie, dar am inteles de ce sunt bine primite jocurile lor: segmentul carora li se adreseaza este compus din oameni dispusi sa investeasca sute de ore in intelegerea mecanicilor si a interdependentelor, sa stea cate 5 ore la o singura partida si sa revina cu placere din nou si din nou pentru a explora ce altceva mai are de oferit jocul. Iar jocurile au multe de oferit, dar cer investitii mai mari decat sunt eu dispus sa ofer.

Mi-au placut:
- grafica retro;
- tema originala;
- modul de implementare complex: felul in care evolueaza organizatia, cum functioneaza campaniile de publicitate, cum se decide care restaurant va servi fiecare casa, cum e organizata diviziunea in munca, sistemul premial.

Nu mi-au placut:
- deciziile critice care pun in pericol experienta de joc;
- manualul cu multe omisiuni si neclaritati;
- durata mare de joc;
- suprafata enorma necesara pentru a intinde toate cartile;
- ca jocul merge bine doar in 4 jucatori, mai putin in 3, respectiv e neinteresant in 2 sau prea stufos in 5.
- fiddliness mare;
- pretul mare.

Nota 7.
Image

Image

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Impresii si reviews pentru jocuri publicate in 2015

Post: # 67001Post DanielIndru
15 Jan 2016, 14:45

SUPER MOTHERLOAD

Designer: Gavan Brown & Matt Tolman
Artist: Gavan Brown, Lina Cossette & David Forest
Publisher: Roxley Games

Boardgame-ul este bazat pe un joc video cu acelasi nume, iar grafica este preluata in mare parte de acolo.

Jucatorii sunt companii miniere ce sapa in subteran dupa minerale pretioase care pot fi folosite pentru recrutarea de personaje suplimentare in deck, pentru a sapa apoi mai eficient pentru a strange minerale cu care sa recrutam personaje ce ne aduc VPs. Fiecare personaj stie sa sape, iar unele au si abilitati speciale: sapa in diagonala, trag carti, pun bombe, etc. Fiecare actiune de sapat trebuie executata pe una din 3 culori, iar unele personaje sunt wildcard si pot fi combinate cu celelalte.

Saparea se face tot timpul in linie dreapta si plecand de la orice punct accesibil de pe plansa. Incepem la suprafata si apoi ne cufundam tot mai adanc creand un labirint de tunele si obtinand minerale, bombe (nu stiu exact de ce le gasim in subteran...) si artifacte cu efecte diverse. Odata ce un jucator a creat un tunel, ceilalti pot continua sa sape din acel punct. Trebuie deci sa fim atenti ce facem in tura noastra pentru a nu crea prea multe oportunitati pentru ceilalti jucatori.

Unele zone pot fi sapate numai cu muncitori de o anumita culoare, alte zone nu pot fi sapate ci trebuie dinamitate. Unele carti le luam direct in mana cand le cumparam, altele merg in discard, iar altele au alte efecte in momentul cumpararii. Pe scurt, e vorba de un deck builder foarte simplu, cu putine actiuni de executat, dar unde trebuie sa fim atenti la 3 aspecte:

- unde sapam;
- cum ne facem hand management pentru tura viitoare - cartile se trag din deck ca o actiune ce trebuie luata, nu le primim automat ca in majoritatea deck builders;
- cum sa executam actiunile astfel incat sa primim cat mai multe din obiectivele comune aflate in joc.

Trei dintre aceste obiective aduc 5 puncte si se realizeaza pe termen lung, restul sunt obiective pe termen scurt ce pot fi atinse uneori de la o tura la alta. Alteori pur si simplu le atingem fara sa ne pregatim cu ceva special - pentru ca actiunile noastre au facut sa avem 3 bombe disponibile, sau o suma oarecare de minerale la indemana, sau mana curenta de carti ne permite sa sapam 5 spatii in adancime - iar cartea de obiectiv a aparut la momentul oportun (exista un deck din care tot timpul vor fi 4 obiective la vedere).

Punctele de victorie se obtin din recrutarea personajelor, din artifacte si din realizarea obiectivelor.

Pe ansamblu, avem un joc ce arata bine, se explica si se joaca usor, cere cateva decizii interesante, dar pe partea de gameplay e cam simplu pentru gustul meu.

Mi-au placut:
- grafica retro;
- regulile simple;
- hand management;
- plansele care se succed pe masura ce sapam in adancime.

Nu mi-au placut:
- dificultatea redusa;
- numarul mic de carti din deck si lipsa sentimentului ca fac deck building;
- cartile nu prea au sinergie intre ele si nu se fac combos spectaculoase;
- in mai mult de 2 jucatori nu poti sa planifici nimic de la o tura la alta pentru ca nu stii cum se va schimba plansa de joc.

Nota 7.
Image

Image

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”