Maria - the war of the austrian succesion
Posted: 18 Jun 2016, 22:48
Maria este reimplementarea jocului Friedrich, creat de catre Richard Sivel, lansat in anul 2009; este un wargame destinat unui numar de 3 jucatori, care implica strategie la scara mare, politica si negocieri. In acest moment ocupa pozitia 165 in topul general BGG si pozitia 12 in topul jocurilor de razboi. Haideti sa vedem, mai exact, despre ce este vorba:
1.Componente : In interiorul cutiei se gasesc harta, cartile tactice, cartile de politica, track-ul politic, regulamentul, counterele si piesele reprezentand generali si regimente de aprovizionare. Componente de o frumusete aparte, de calitate, simple. 2.Regulament : Regulamentul este in limba engleza si germana; are o varianta revised pe site-ul producatorului, in care designerul a adaugat cateva randuri acolo unde era nevoie de clarificari. Jocul are doua variante de joc: introductory, menita sa-i acomodeze pe jucatori cu fazele de movement, supply, combat si varianta expert, care introduce in joc track-ul si cartile de politica, practic, varianta care face din acest joc bijuteria care este. Fiind vorba despre un joc complex, este recomandat ca in prima partida sa se joace varianta introductiva si abia apoi cea avansata. Regulamentul este bine conceput si structurat.
3. Desfasurarea jocului : Jucatorii reprezinta marile puteri care s-au confruntat in razboiul pentru succesiunea la tronul Austriei, si anume: Franta si Bavaria (controlate de un jucator), Prusia, Saxonia si armata de mercenari-Pragmatic army- (controlate de un alt jucator) si Austria (controlata de un al treilea). Franta si Prusia sunt state aliate, iar armata de mercenari si Austria, la fel. Un detaliu interesant este ca jucatorul care va juca rolul lui Friedrich II, atunci cand va comanda Prusia o va face in calitate de aliat al Frantei, iar atunci cand va comanda mercenarii, in calitate de aliat al Austriei. Un concept foarte interesant si care functioneaza foarte bine. Fiecare dintre cele 4 mari puteri (Franta, Prusia, Pragmatic army, Austria) vor avea atribuit un anumit numar de victory markers la inceputul jocului; prima dintre acestea care va reusi sa plaseze aceste victory markers pe harta (prin cucerirea de fortarete, politica, victorii pe campul de lupta), va aduce victoria jucatorului care o controleaza.
Harta este impartita in zona Bohemiei si a Flandrei, cu Austria incoltita de catre prusaci, francezi si aliatii lor (bavarezii si saxonii), de o parte, iar in Flandra, mercenarii, impreuna cu un general austriac, se vor razboi cu francezii. Pe langa lucrurile care se vor petrece pe harta, jucatorii trebuie sa fie atenti la Rusia si Italia, reprezentate pe trackul politic; in functie de turnura politica, unele puteri vor fi fortate sa isi trimita generalul/generalii in expeditii externe, le va scadea sau le va creste numarul de carti pe care il trag la inceput de tura etc. Pe langa acestea, fiecare batalie pierduta de Prusia, ii va face pe saxoni tot mai aproape de neutralitate (incepand din care moment vor fi controlati de Austria) si chiar de o intoarcere a armelor (asa cum au facut si "bravii" romani in al doilea razboi mondial...). Pe harta vor fi reprezentati doar generalii, care sunt in supply pe teritoriul mama si regimentele de aprovizionare, pentru armatele care se afla in afara propriilor granite. Numarul de trupe este secret pana la momentul bataliei, fiecare jucator avand o hartiuta pe care va tine evidenta numarului de trupe atribuit fiecarui general. Jocul se desfasoara pe parcursul a 4 ani, fiecare an fiind impartit in 4 sezoane: primavara, vara, toamna si iarna (in cel din urma se face scoringul, pot fi reintrodusi generalii cazuti in lupta si se pot recruta trupe). Fiecare tura este impartita in 5 faze:
1. Faza politica - in aceasta faza jucatorii liciteaza pentru cartile politice, care joaca un rol important in joc, asa cum am aratat mai sus. In anul 1742 vor avea loc alegeri imperiale, iar puterile care controleaza orasele cu drept de vot, vor vota. Noul imparat va aduce un VP puterii pe care o reprezinta.
2. Austria isi plaseaza husarii - mai precis, Austria va incerca sa taie aprovizionarea unui general inamic prin plasarea celor doua piese de husari. Daca va reusi acest lucru, va forta jucatorul advers sa plateasca o carte tactica de valoarea distantei dintre regimentul de aprovizionare si generalul respectiv.
3. Faza activarii Frantei si Bavariei - in aceasta faza, jucatorul care controleaza cele doua puteri trage cartile tactice pentru fiecare dintre acestea (aceste carti se tin separat pentru fiecare putere in parte); verifica daca vreunul dintre generalii pe care ii controleaza este neaprovizionat, caz in care va pierde trupe. Dupa aceea isi va putea muta generalul si regimentele de aprovizionare si va putea cuceri fortarete inamice, in anumite conditii. Urmeaza faza de combat, care se rezolva intr-un mod simplu: fiecare zona a hartii are atribuita un anumit simbol, la fel ca simbolurile de la poker (hearts, diamonds etc); generalii inamici care sunt adiacenti vor lupta. In acea lupta, vor putea folosi numai cartile cu simbolul in care se afla generalul respectiv. Un mod elegant de a rezolva bataliile si care necesita o buna strategie si pozitionare pe harta, astfel incat sa nu te trezesti angajat intr-o batalie intr-o zona pentru care nu ai carti.
4. Faza activarii Prusiei si Saxoniei - Idem
5. Faza activarii Austriei si Pragmatic army (mercenarii fiind controlati de catre jucatorul care controleaza si Prusia si Saxonia) Idem
* jucatorii pot negocia, pot oferi anumite subventii altor puteri aliate (materializate prin cedarea unui numar de carti tactice), Austria poate accepta pacea pentru doua ture atunci cand Prusia cucereste toate fortaretele din Silesia si ii ofera aceasta posibilitate Austriei etc.
Jocul se incheie atunci cand unul dintre jucatori reuseste sa isi plaseze toate victory markers sau, daca acest lucru nu se intampla, la finalul anului 1744, unde se vor aduna scoringurile din fiecare iarna si se va trage linie. Concluzii : Tensiune, strategie, numeroase posbilitati, gameplay aparte care functioneaza foarte bine. Desi este catalogat ca fiind un wargame, poate fi pe placul multor jucatori care nu sunt atat de atrasi de aceasta categorie. Nu am gasit minusuri la acest joc, iar felul in care designerul a reusit sa il echilibreze este mai mult decat admirabil, avand in vedere asimetria si celelalte elemente. Nota 10 pentru Maria, o adevarata capodopera.
Sursa foto : BGG
1.Componente : In interiorul cutiei se gasesc harta, cartile tactice, cartile de politica, track-ul politic, regulamentul, counterele si piesele reprezentand generali si regimente de aprovizionare. Componente de o frumusete aparte, de calitate, simple. 2.Regulament : Regulamentul este in limba engleza si germana; are o varianta revised pe site-ul producatorului, in care designerul a adaugat cateva randuri acolo unde era nevoie de clarificari. Jocul are doua variante de joc: introductory, menita sa-i acomodeze pe jucatori cu fazele de movement, supply, combat si varianta expert, care introduce in joc track-ul si cartile de politica, practic, varianta care face din acest joc bijuteria care este. Fiind vorba despre un joc complex, este recomandat ca in prima partida sa se joace varianta introductiva si abia apoi cea avansata. Regulamentul este bine conceput si structurat.
3. Desfasurarea jocului : Jucatorii reprezinta marile puteri care s-au confruntat in razboiul pentru succesiunea la tronul Austriei, si anume: Franta si Bavaria (controlate de un jucator), Prusia, Saxonia si armata de mercenari-Pragmatic army- (controlate de un alt jucator) si Austria (controlata de un al treilea). Franta si Prusia sunt state aliate, iar armata de mercenari si Austria, la fel. Un detaliu interesant este ca jucatorul care va juca rolul lui Friedrich II, atunci cand va comanda Prusia o va face in calitate de aliat al Frantei, iar atunci cand va comanda mercenarii, in calitate de aliat al Austriei. Un concept foarte interesant si care functioneaza foarte bine. Fiecare dintre cele 4 mari puteri (Franta, Prusia, Pragmatic army, Austria) vor avea atribuit un anumit numar de victory markers la inceputul jocului; prima dintre acestea care va reusi sa plaseze aceste victory markers pe harta (prin cucerirea de fortarete, politica, victorii pe campul de lupta), va aduce victoria jucatorului care o controleaza.
Harta este impartita in zona Bohemiei si a Flandrei, cu Austria incoltita de catre prusaci, francezi si aliatii lor (bavarezii si saxonii), de o parte, iar in Flandra, mercenarii, impreuna cu un general austriac, se vor razboi cu francezii. Pe langa lucrurile care se vor petrece pe harta, jucatorii trebuie sa fie atenti la Rusia si Italia, reprezentate pe trackul politic; in functie de turnura politica, unele puteri vor fi fortate sa isi trimita generalul/generalii in expeditii externe, le va scadea sau le va creste numarul de carti pe care il trag la inceput de tura etc. Pe langa acestea, fiecare batalie pierduta de Prusia, ii va face pe saxoni tot mai aproape de neutralitate (incepand din care moment vor fi controlati de Austria) si chiar de o intoarcere a armelor (asa cum au facut si "bravii" romani in al doilea razboi mondial...). Pe harta vor fi reprezentati doar generalii, care sunt in supply pe teritoriul mama si regimentele de aprovizionare, pentru armatele care se afla in afara propriilor granite. Numarul de trupe este secret pana la momentul bataliei, fiecare jucator avand o hartiuta pe care va tine evidenta numarului de trupe atribuit fiecarui general. Jocul se desfasoara pe parcursul a 4 ani, fiecare an fiind impartit in 4 sezoane: primavara, vara, toamna si iarna (in cel din urma se face scoringul, pot fi reintrodusi generalii cazuti in lupta si se pot recruta trupe). Fiecare tura este impartita in 5 faze:
1. Faza politica - in aceasta faza jucatorii liciteaza pentru cartile politice, care joaca un rol important in joc, asa cum am aratat mai sus. In anul 1742 vor avea loc alegeri imperiale, iar puterile care controleaza orasele cu drept de vot, vor vota. Noul imparat va aduce un VP puterii pe care o reprezinta.
2. Austria isi plaseaza husarii - mai precis, Austria va incerca sa taie aprovizionarea unui general inamic prin plasarea celor doua piese de husari. Daca va reusi acest lucru, va forta jucatorul advers sa plateasca o carte tactica de valoarea distantei dintre regimentul de aprovizionare si generalul respectiv.
3. Faza activarii Frantei si Bavariei - in aceasta faza, jucatorul care controleaza cele doua puteri trage cartile tactice pentru fiecare dintre acestea (aceste carti se tin separat pentru fiecare putere in parte); verifica daca vreunul dintre generalii pe care ii controleaza este neaprovizionat, caz in care va pierde trupe. Dupa aceea isi va putea muta generalul si regimentele de aprovizionare si va putea cuceri fortarete inamice, in anumite conditii. Urmeaza faza de combat, care se rezolva intr-un mod simplu: fiecare zona a hartii are atribuita un anumit simbol, la fel ca simbolurile de la poker (hearts, diamonds etc); generalii inamici care sunt adiacenti vor lupta. In acea lupta, vor putea folosi numai cartile cu simbolul in care se afla generalul respectiv. Un mod elegant de a rezolva bataliile si care necesita o buna strategie si pozitionare pe harta, astfel incat sa nu te trezesti angajat intr-o batalie intr-o zona pentru care nu ai carti.
4. Faza activarii Prusiei si Saxoniei - Idem
5. Faza activarii Austriei si Pragmatic army (mercenarii fiind controlati de catre jucatorul care controleaza si Prusia si Saxonia) Idem
* jucatorii pot negocia, pot oferi anumite subventii altor puteri aliate (materializate prin cedarea unui numar de carti tactice), Austria poate accepta pacea pentru doua ture atunci cand Prusia cucereste toate fortaretele din Silesia si ii ofera aceasta posibilitate Austriei etc.
Jocul se incheie atunci cand unul dintre jucatori reuseste sa isi plaseze toate victory markers sau, daca acest lucru nu se intampla, la finalul anului 1744, unde se vor aduna scoringurile din fiecare iarna si se va trage linie. Concluzii : Tensiune, strategie, numeroase posbilitati, gameplay aparte care functioneaza foarte bine. Desi este catalogat ca fiind un wargame, poate fi pe placul multor jucatori care nu sunt atat de atrasi de aceasta categorie. Nu am gasit minusuri la acest joc, iar felul in care designerul a reusit sa il echilibreze este mai mult decat admirabil, avand in vedere asimetria si celelalte elemente. Nota 10 pentru Maria, o adevarata capodopera.
Sursa foto : BGG