Grifters - infractor din viitor

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
VZQ
Chief Meeple
Chief Meeple
Posts: 145
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

Grifters - infractor din viitor

Post: # 82796Post VZQ
15 Oct 2017, 01:12

Image

CE SPUNE CUTIA?
Designer: Jake Tlapek / David Fulton
Grafica: Jarek Nocon / Stephanie Gustafsson
Publisher: Indie Boards & Cards
Durata: 30 minute
Nr. jucatori / varsta: 2-4 / 14+

Intr-un univers distopic (da, acela din "Rezistenta" si "Coup"), esti capul (si pumnul) unei organizatii criminale, care incearca sa-si intinda tentaculele peste tot. Pe bani, totul este posibil!


CE ESTE IN CUTIE?
Image

1. 60 carti de joc "specialist" (12 leaderi + 48 specialisti).
Image

2. 20 carti misiune (job) - grupate pe culori, in seturi de cate 4.
Image

3. 75 ISK tokene.
Image

4. 4 playmats - aka "hideouts".
Image

2. manual (EN).
Image



CUM SE JOACA CHESTIA DIN CUTIE?

Se pregateste numarul necesar de bani pentru a forma banca (50 ISK- 2P / 65 ISK-3P / 75 ISK-4P), precum si numarul corespondent de misiuni (3 seturi-2P / 4 seturi-3P / 5 seturi-4P).
Image
Apoi fiecare jucator primeste cate 3 ISK, un playmat si un set de leaderi (Mastermind / Thief / Pickpocket).
Se amesteca teancul de carti specialist si se distribuie cate 3 fiecarui jucator. Jocul poate incepe!

Fiecare tura a unui jucator are 3 etape:
1. "avansarea timpului" - cartile deja jucate se muta cate un spatiu ("noapte") in "hideout"; cartile parcurg un circuit format din 3 "nopti" + refresh, dupa care pot fi rejucate.
2. jucarea cartilor specialist: un jucator poate juca fie doar 1 carte (caz in care va efectua actiunea dictata de aceasta), fie mai multe carti, grupate intr-o "echipa". In acest caz, efectele individuale ale cartilor nu mai conteaza, ele sunt folosite astfel doar pentru a termina (completa) o misiune ("job)".
3. actiunea de refresh (cartile pozitionate in zona "refresh" sunt luate in mana si reintra practic in circuit).

Jocul continua astfel pana cand este indeplinita una din conditiile de final:
a. banca este golita de ultimul ISK.
b. toate misiunile au fost realizate.
c. nu mai exista nici o carte disponibila in teancul de specialisti, si nici in cel de decartare.

Se totalizeaza numarul de bani stransi de fiecare jucator, se acorda bonus ISK pentru mai multe misiuni de aceeasi culoare indeplinite de catre un jucator (2 ISK-2 misiuni set / 4 ISK-3 misiuni set / 8 ISK-4 misiuni set), iar jucatorul cu suma cea mai mare totalizata castiga jocul.

2-3 VORBE "LA CALD"
"Grifters" este un joc extrem de interesant, cu un ritm rapid si antrenant si cu multe rasturnari de situatie. Jucatorii sunt in competitie directa, iar jocul are o doza mare de "take that" (dar bine implementata), asa ca majoritatea actiunilor sunt "fara manusi", dupa legea strazii: furi banca, vecinul, prietenul, oamenii adversarului, pe toata lumea! E foame de bani, baieti!

Merge perfect in 2 (dar pentru senzatie, recomand 3+ jucatori). Nu ocupa mult loc pe masa - nici in rucsac. Dureaza 1 - 2 partide pana retineti (in mare) ce face fiecare carte.


"LA BANI MARUNTI" (10+ partide)
"Grifters" nu este pentru cei sensibili. Este in acelasi univers cu "Rezistenta" si "Coup", precum este "Shadows in Kyoto" cu "Hanamikoji". Este lumea aia in care idealurile din "Rezistenta" trag sa moara la mal. Spioni? Pff, aici tu esti antrenorul lor! Pe aici Contessa nu pune picioru'... Este o lume neagra si populata de toata "floarea" periferiei distopice: batausi de coltu' strazii, hoti de buzunare (dar si de banci), politisti corupti, turnatori, baiatu' care le "rezova" pe toate, escroci, hackeri, si de ce nu, femei fatale (trece timpul mai repede!). Iar peste toate astea esti tu, o "bomboana" de baiat, care te ocupi (printre altele) cu: rapiri, furturi de substante interzise, confectionarea de bombe, etc - si astea sunt doar 1 singur set de "job"-uri... Dar din toata treaba asta iese o frumusete de joc, care-ti permite sa actionezi "dupa chipul si asemanarea ta": vrei sa dai cu pumnul si sa cada ursu' ca prosopu' ? No problemo, majoritatea cartilor sunt facute sa-i imbatraneasca prematur pe adversari - in timp ce tu furi ca in codru - TOT! De la bani, la specialisti, sau misiuni. Dar daca esti genul mai "Brain", nu "Pinky", iarasi bine! Jocul poate fi jucat strategic (de altfel si recomand, "caftingul" e funny doar primele 2-3 jocuri; e pacat de carti si posibilitati). Este si un pic de noroc, ca deh, cartea vine cum vrea ea, dar exista modalitati de a contracara asta si de a te asigura ca ai in majoritatea timpului carti bune de jucat. Si bine ar fi, pentru ca jocul te penalizeaza daca ramai fara oameni disponibili - nu poti juca o carte? Eh, lasa, pune in loc un banut...si uite asa se duce averea ta la Banca...

Lasand gluma la o parte, "Grifters" este un joc care te tine ocupat - desi actiunea este simpla si clara, combinatiile de carti fac toti banii (si la propriu, si la figurat). Esti anti-sistem, dar nici cei din tagma ta nu prea-ti sunt pe plac. Asa ca vei gandi tot felul de tactici pentru a fura si Banca, si colegu' de joc. In acelasi timp, ai arme sa-i pui bete in roate, atfel incat razbunarea sa nu fie (prea) crunta. Si pe urma vin chestiile de finete: va trebui sa decizi cand si daca este oportun sa indeplinesti o misiune, pentru ca asta presupune formarea de echipe - iar asta-ti limiteaza mana (pierzi posibilitatea de a juca acele carti pentru efectele individuale), iar pe de alta parte, exista in joc carti cu tinta pusa fix pe echipele tale din ascunzis. Colac peste pupaza, misiunile se indeplinesc in ordine crescatoare a valorii, asa ca vei avea sentimentul ala din "Duel" cand iei o carte, constient ca tocmai ai facut un cadou adversarului.


CATE PARALE FACE?
La figurat: Indie Boards & Cards este una din companiile mele favorite, pentru ca jocurile lor arata intr-un anumit fel, iar temele sunt pe masura (doar scrie "indie" pe coperta, nu?). "Grifters" nu face exceptie. Grafica reuseste pe deplin sa surprinda lumea pestrita si bizara din joc, toate personajele au un aer intunecat si sordid, de baiat certat cu legea, in timp ce din punct de vedere functional, cartile sunt foarte bine realizate, cu abilitati / efecte clar specificate. Playmat-urile (ma rog, "player tableau" sunt foarte bine gandite, iti explica pas cu pas ce ai de facut (care nu e cine stie ce "to begin with"). Cartile de misiuni mi se par supradimensionate, dar ma rog, viziunea artistului. Monedele ISK sunt ok (punch outs) - dar nu inteleg de ce naiba nu arata la fel ca in celelalte jocuri din "universul distopic" ?!? Sau intre timp o fi venit stabilizarea.... pacat, ar fi legat lucrurile mai bine. Vorba aia: baieti destepti, dar nu le stiu pe toate...
Manualul este foarte bine scris, clar, detaliat, cu imagini si tot tacamul. De altfel, pana acum nu am avut probleme d-astea cu jocurile lor.
Singurul minus ar fi lipsa de spatiu in cutie, daca nu se scoate insertul - ai dreq ISK, nu incap deloc! I-am pitit eu cum am putut, dar cutia tot nu se inchide perfect.

La propriu: in Regat, cursul de schimb este 100 si ceva de ISK romanesti pentru una bucata "Grifters".


IN LOC DE "SI-AM INCALECAT PE-O SA..."
Cand era mic, "Grifters" era alintat: "You Dirty Rat". Um... parca "Escroci" suna totusi mai bine... chiar si in romana.

GATA!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”