Page 1 of 1

Clans of Caledonia

Posted: 21 Jan 2018, 19:00
by danielM
Image
Guid gear comes in sma’ bulk (good things come in small packages)
Clans of Caledonia este unul dintre jocurile cele mai apreciate dintre cele aparute spre finalul anului trecut, lucru care se vede in clasamentul BGG, unde arde treapta dupa treapta (la momentul scrierii acestei recenzii ocupa locul 79), intr-o cursa nebuna cu Gaia Project. Acestea fiind spuse, sa trecem la ale noastre:

1.Componente :sy: :sy: :sy: :sy: :sy:
Dupa ce am vazut mai multe imagini cu jocul pe BGG, nu mica mi-a fost surpriza sa vad cutia foarte compacta in care sunt depozitate componentele, eu asteptandu-ma sa aiba dimensiunile ”clasice” ale unui joc economic. Primul lucru pe care il remarci la Clans of Caledonia este artworkul izbitor de similar cu acela din Isle of Skye, insa acest lucru se explica prin faptul ca artistul care s-a ocupat de grafica este Franz Klemens. Mergand mai departe, in interiorul cutiei gasim multe componente din lemn, hartile modulare, plansele jucatorilor, tabla marketului si altele, toate realizate cu accent pe detalii si care au un contrast foarte placut la vedere. Chiar daca sunt multe componente, jocul nu ocupa mult spatiu odata desfasurat pe masa, iar cu putina atentie, cutia se inchide perfect jocul odata adunat. Mie unuia mi-a placut mult dpdv grafic si al calitatii materialelor.
Image
Plansa unui clan
2.Regulament :sy: :sy: :sy: :sh: :sw:
Fiind un joc de complexitate medie (l-as clasifica la un 2.85 / 5), unde majoritatea actiunilor sunt clar delimitate si situatiile neprevazute care pot aparea nu sunt foarte multe, regulamentul isi face treaba, insa explicatiile legate de abilitatile unor clanuri nu mi s-au parut foarte clare. Cu jocul pe masa si regulamentul in brate, nu ar trebui sa intampinati problemele in invatarea jocului in 30-45 de minute.

3.Gameplay :sy: :sy: :sy: :sy: :sy:
9 clanuri scotiene cu abilitati unice care isi vor extinde si dezvolta proprietatile pe harta, vor vinde si cumpara produse pentru a indeplini contractul aflat la acel moment in asteptare. Dupa ce se face setupul, jucatorii isi aleg un clan (clanurile din care poti alege vor fi egale cu nr de jucatori + 1) si primesc bunurile si banii de pe tile-ul de inceput atribuit acelui clan. Aceasta asimetrie a clanurilor aduce din start rejucabilitate si tema jocului, la finalul regulamentului fiecarui clan fiindu-i explicata abilitatea speciala si se pot vedea stemele clanurilor si gasim si un scurt text pentru fiecare dintre ele. Fiecare clan are o plansa cu cladiri (ferme de oi, vaci, branzarie, campuri cu grau, brutarie si distilerie) si muncitori (taietori de lemne si mineri) si plansa pentru contract. Harta jocului este modulara, putand fi create 16 harti diferite, si este locul in care clanurile se vor dezvolta si extinde. Mai avem o plansa de unde se iau contracte si pe care se tine evidenta punctelor (glory) si se plaseaza tile-urile pentru scoringul fiecarei runde si plansa de market, de unde se pot cumpara si/sau vinde produsele si care se modifica in functie de actiunile clanurilor de vanzare si cumparare. Jocul are 5 runde, fiecare runda avand 4 faze (1. preparation / 2. actions / 3. production / 4. scoring).
Image
Versiunea standard a jocului are monede din carton
In timpul jocului vei incerca sa iti pui la punct economia pentru a avea la dispozitie cat mai multi bani pentru a te putea extinde pe harta si pentru a produce cat mai multe produse, de preferinta procesate (branza, paine, cascaval).
O runda se desfasoara in felul urmator:
1.Preparation (din runda 2 incepand. tile-ul de scoring din runda precedenta se intoarce cu fata in jos, spatiile pentru contracte se umplu daca este cazul si negustorii cu care clanurile au vandut/cumparat la market sunt luati inapoi)
2. Actions Clanurile pot face cate o actiune/tura (insa aceeasi actiune poate fi facuta ori de cate ori vrei pe parcursului unei runde) pana la momentul in care au zis pas. Actiunile disponibile sunt:
- trade: cumperi sau vinzi un anumit tip de produs (in functie de numarul de negustori disponibili)
- obtine un contract: numai daca plansa ta pentru contract este goala (nu poti ”arde” un contract pentru a-l inlocui cu altul). In prima runda primesti 5 bani pentru fiecare contract pe care il iei, in runda 2 nu te costa nimic sa iei contracte, insa incepand cu runda 3, te costa 5 bani sa iei un contract, respectiv 10 si 15 pentru rundele 4 si 5
- expand: platesti costul cladirii / muncitorului pe care vrei sa o / il pui pe harta + costul hexagonului pe care o plasezi. avand facut upgrade la shipping, poti plasa cladiri/muncitori dincolo de rauri sau dincolo de lacuri.
- upgrade shipping: pentru 4 bani, avansezi pe trackul de upgrade (primul upgrade iti permite sa plasezi cladiri/muncitori dincolo de rauri, urmatoarele iti permit sa plasezi dincolo de lacuri)
- upgrade technology: pentru 10 bani, treci de la topor la fierastrau sau de la tarnacop la dinamita, astfel taietorii de lemne si minerii iti produc cu 2 bani in plus in fiecare runda.
- hire merchant: pentru 4 bani iti mai recrutezi un negustor, lucru care iti permite sa vinzi/cumperi mai mult.
- fulfill contract: trimiti bunurile cerute si primesti bunuri rare (bumbac, tutun sau zahar) care la finalul jocului se vor puncta / bani / upgrade bonus / hamei.
- pas: in acel moment iti muti markerul pe primul loc disponibil si primesti suma de bani respectiva (astfel se stabileste ordinea de joc pentru runda urmatoare)
mai exista port bonuses daca ai cladiri/muncitori adiacente/i pe care le poti folosi o singura data / joc si care iti pot da bani, un upgrade bonus gratuit etc.
3. Production in functie de muncitorii de pe harta si upgrade-urile la tehnologie avute primesti bani; apoi aduni lana, laptele si graul de pe fermele si campurile de grau de pe harta pe care le poti procesa daca ai cladirile respective.
4. Scoring la finalul fiecarei runde se scoreaza tile-ul atribuit (ex: 1 VP pentru fiecare bun neprocesat din stocul clanurilor etc)
La finalul jocului se aduna punctele de victorie obtinute pana atunci + 1 VP/ bun neprocesat + 2VP / bun procesat + bunurile importate + in functie de nr de jucatori X VP pentru cel care a facut cele mai multe contracte + X VP pentru clanul care s-a extins cel mai mult pe harta.

Concluzii
Artwork si componente care arata foarte bine pe masa de joc, joc de complexitate medie spre mica si, cel mai important, un gameplay relativ rapid si foarte antrenant. Clanurile diferite reprezinta din start un plus, strategia pe care o sa ti-o faci la inceputul jocului trebuie sa se plieze pe clanul ales pentru a spori sansele de castig. Chiar daca este un economic, jocul nu este lipsit de tema. L-am jucat cu mare placere de fiecare data si timpul mediu de joc a fost 1 h 54 m in 2, insa daca nu se sta mult la mutari poate atinge lejer o ora si jumatate. Se aseamana cu Terra Mystica in privinta ”terraformarii” hartii, insa nu le-as numi jocuri similare. Asa cum s-a mai discutat pe forum, contractele joaca un rol important in joc, insa pana la urma este normal ca un clan care executa multe contracte si nu se limiteaza la zona Scotiei si la pascutul oilor sa adune prestigiu (punand problema dpdv al temei jocului). I-am dat un 9 cu steluta si si-a castigat un loc mai mult decat meritat in colectie.

Sursa foto: BGG.

Re: Clans of Caledonia

Posted: 22 Jan 2018, 16:51
by adelindumitru
Mulțumim pentru review! Foarte reușite pozele, apropo! De unde ai luat recipientele pentru token-uri? În special cel pentru monede este foarte drăguț.

Re: Clans of Caledonia

Posted: 22 Jan 2018, 16:56
by Haddeo
adelindumitru wrote:Mulțumim pentru review! Foarte reușite pozele, apropo! De unde ai luat recipientele pentru token-uri? În special cel pentru monede este foarte drăguț.
Sursa foto: BGG

Re: Clans of Caledonia

Posted: 22 Jan 2018, 17:12
by adelindumitru
Ah, ratasem partea aia :(


mai exista port bonuses daca ai cladiri/muncitori adiacente/i pe care le poti folosi o singura data / joc si care iti pot da bani, un upgrade bonus gratuit etc.
Partea de upgrade bonus gratuit (sau la un cost înjumătățit în cazul îmbunătățirii tehnologiei muncitorilor) mi se pare foarte interesantă. Crează niște situații deosebite pe parcursul jocului: alegi contractul care îți dă mai multe puncte la final, sau contractul care îți dă mai puține puncte, dar îți permite și să folosești un bonus upgrade? Lucrurile se complică și mai mult dacă este în joc scoring tile-ul care îți dă puncte pe câte upgradeuri ai făcut până în acel moment. Timing-ul e foarte important când vine vorba de upgradeuri. Mai mult, există o legătură directă între upgradeuri și settlement scoring, dat fiind că ai nevoie să traversezi mai multe cartonașe cu apă dacă vrei să te extinzi în cât mai multe direcții pe hartă. Îmi place cât de închegate par a fi toate mecanismele.

Re: Clans of Caledonia

Posted: 22 Jan 2018, 17:53
by danielM
Merci!
Da, si eu sunt de parere ca e un joc bine inchegat si nu foarte complex, e nevoie sa fii atent la mai multe lucruri pentru a obtine maximul din fiecare runda; asa cum zici si tu, e importand momentul pe care il alegi pentru a activa porturile si la fel de important e sa te desfasori pe harta pentru a avea acces la cat mai multe porturi. hype-ul din jurul lui si laudele cred ca sunt meritate.

Re: Clans of Caledonia

Posted: 22 Jan 2018, 18:19
by dmx85
Am apucat si eu sa-l joc de 2 ori pana acum si desi de fiecare data am jucat prost, a fost o experienta placuta si abia astept sa il pun din nou pe masa.

Dpmdv componentele nu sunt nici asa nici asa, adica grafica este cat de cat ok comparativ cu ce face Klemens Franz de obicei, iar componentele, desi sunt distincte pentru fiecare resursa in parte, mi se par un pic cam mici. De fapt, aproape toate componentele jocului sunt un pic mai mici fata de ce mi-as fi dorit eu, iar cutia este ridicol de mica. Pretul de asemenea este putin cam mare raportat la componente si daca ar fi sa facem o comparatie cu alte titluri lansate de publish-eri germani, dar per total e un joc misto si mi se pare ca mai am cateva partide pana sa inteleg ce trebuie sa fac ca sa fie bine.

Re: Clans of Caledonia

Posted: 22 Jan 2018, 18:21
by adelindumitru
dmx85 wrote:de fapt, aproape toate componentele jocului sunt un pic mai mici fata de ce mi-as fi dorit eu, iar cutia este ridicol de mica. .
Perfect de acord! Dar dacă menționezi ceva despre asta pe BGG lucrurile stau altfel.. (https://boardgamegeek.com/article/27523585#27523585).