Rise to Nobility - first impression
Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).
Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).
Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
- Corwin
- King Meeple
- Posts: 2115
- Joined: 23 Nov 2012, 15:04
- Custom Rank: Terraformer
- Location: Cluj-Napoca
Rise to Nobility - first impression
Am jucat doua partide de Rise to Nobility, dar in prima am facut o greseala la partea de income care ne-a cam stricat jocul. Asa ca abia dupa a doua am putut sa-mi fac niste impresii mai clare despre joc.
1. Componente
Mi-am luat editia deluxe de pe kickstarter, ceea ce a insemnat resurse cu forme diferite , si zaruri mai "smechere" , dar si fara ele jocul arata absolut superb. Board-ul, player board-urile, si cladirile au doua fete, zi si noapte, ambele cu niste culori foarte bine alese, si un design placut. Au anuntat ca vor adauga niste reguli speciale pentru night mode, dar nu a aparut nimic deocamdata.
Mi se pare insa ca lipsesc unele informatii de pe board. Pe langa zarurile de actiuni mai ai si workeri care iti dau diverse bonusuri cand faci actiuni in locatiile respective, si bani sau resurse in faza de income. Toate informatiile astea sunt pe un reference card sau in regulament, dar nu sunt printate clar pe board. Asta a facut sa si gresim income-ul de bani in prima partida, el variind in functie de numarul de workeri pe care-i pui intr-o locatie, dar si de numarul de jucatori!
O alta problema e ca ai 13 locatii in care poti face actiuni, si e foarte greu sa ai o vedere de ansamblu asupra a ceea ce se intampla. Cele 6 locatii de resurse sunt raspandite pe harta si au desene frumoase in jurul lor, dar s-ar fi putut simplifica mult board-ul daca erau mai grupate. Player board-ul e si el putin confuz, ceea ce chiar nu ar fi trebuit sa se intample avand in vedere cat de putine lucruri se pot face pe el.
Looks:
2. Regulament
Chiar daca am ratat o regula la primul joc, regulamentul e bine scris si regulile sunt destul de clare... doar ca nu sunt afisate pe board. La a doua partida deja nu mai am dubii asupra a nimic din ceea ce se intampla pe harta, insa pentru cei care joaca prima data e un chin.
Mai exista ceva module suplimentare cu care nu am jucat asa ca nu ma pot pronunta legat de ele.
Regulament:
3. Gameplay
Jocul se desfasoara pe parcursul a 10 runde, si in fiecare dam cu zarurile, facem pe rand cate o actiune pana nu mai putem sau zicem pas, avem o faza de income, si pregatirea pentru runda viitoare.
Partea inovatoare a jocului e ca desi ai 5 zaruri, ai o reputatie (initial de valoare 9) care-ti arata care e suma maxima a zarurilor pe care le poti folosi. Ai dat 6-6-6-6-6? Poti folosi doar un zar. Ai dat 1-1-2-2-3? Le poti folosi pe toate. Ai bineinteles actiuni care-ti vor mari reputatia, asa ca pe masura ce inaintezi in joc vei putea juca din ce in ce mai multe zaruri. Mai ai si modificatori care-ti pot da +/-1 la zar, pentru ca nu intotdeauna vrei sa faci actiunea de 6 (chiar daca ai destula reputatie pentru ea). Iar pe sfarsitul jocului vei dori sa indeplinesti niste contracte care-ti vor da puncte pe resurse si bani, dar iti vor si scadea reputatia cu 2 per contract, asa ca va deveni iar mai greu sa-ti folosesti toate zarurile.
In rest e un joc clasic: iti aduci workeri, produci resurse, faci bani, cumperi cladiri care-ti dau bonusuri si puncte, indeplinesti contracte care-ti aduc puncte. La sfarsitul jocului mai punctezi doar doua lucruri, 2 resurse - 1 punct, si track-ul de nobility (care are clar printate numarul de puncte pe care le primesti), nu e nimic ascuns sau complex (gen Concordia de exemplu).
Din doua partide jucate ne-am dat seama ca 10 runde dureaza cam 3h. Sigur mai scade durata cand toti vor sti jocul, dar tot e mult. Am auzi propuneri de la juca 7-8 runde, si desi ar schimba gameplay-ul, s-ar putea sa fie modalitatea cea mai buna de-a ma asigura ca jocul prinde mai des masa.
Gameplay:
4. Verdict
Un joc bunicel, dar din categoria dice placement & similare as juca mai degraba Marco Polo, La Granja, etc. Il voi mai juca de cateva ori, poate si cu modulele suplimentare, si s-ar putea sa revin cu pareri schimbate.
Nota finala:
1. Componente
Mi-am luat editia deluxe de pe kickstarter, ceea ce a insemnat resurse cu forme diferite , si zaruri mai "smechere" , dar si fara ele jocul arata absolut superb. Board-ul, player board-urile, si cladirile au doua fete, zi si noapte, ambele cu niste culori foarte bine alese, si un design placut. Au anuntat ca vor adauga niste reguli speciale pentru night mode, dar nu a aparut nimic deocamdata.
Mi se pare insa ca lipsesc unele informatii de pe board. Pe langa zarurile de actiuni mai ai si workeri care iti dau diverse bonusuri cand faci actiuni in locatiile respective, si bani sau resurse in faza de income. Toate informatiile astea sunt pe un reference card sau in regulament, dar nu sunt printate clar pe board. Asta a facut sa si gresim income-ul de bani in prima partida, el variind in functie de numarul de workeri pe care-i pui intr-o locatie, dar si de numarul de jucatori!
O alta problema e ca ai 13 locatii in care poti face actiuni, si e foarte greu sa ai o vedere de ansamblu asupra a ceea ce se intampla. Cele 6 locatii de resurse sunt raspandite pe harta si au desene frumoase in jurul lor, dar s-ar fi putut simplifica mult board-ul daca erau mai grupate. Player board-ul e si el putin confuz, ceea ce chiar nu ar fi trebuit sa se intample avand in vedere cat de putine lucruri se pot face pe el.
Looks:
2. Regulament
Chiar daca am ratat o regula la primul joc, regulamentul e bine scris si regulile sunt destul de clare... doar ca nu sunt afisate pe board. La a doua partida deja nu mai am dubii asupra a nimic din ceea ce se intampla pe harta, insa pentru cei care joaca prima data e un chin.
Mai exista ceva module suplimentare cu care nu am jucat asa ca nu ma pot pronunta legat de ele.
Regulament:
3. Gameplay
Jocul se desfasoara pe parcursul a 10 runde, si in fiecare dam cu zarurile, facem pe rand cate o actiune pana nu mai putem sau zicem pas, avem o faza de income, si pregatirea pentru runda viitoare.
Partea inovatoare a jocului e ca desi ai 5 zaruri, ai o reputatie (initial de valoare 9) care-ti arata care e suma maxima a zarurilor pe care le poti folosi. Ai dat 6-6-6-6-6? Poti folosi doar un zar. Ai dat 1-1-2-2-3? Le poti folosi pe toate. Ai bineinteles actiuni care-ti vor mari reputatia, asa ca pe masura ce inaintezi in joc vei putea juca din ce in ce mai multe zaruri. Mai ai si modificatori care-ti pot da +/-1 la zar, pentru ca nu intotdeauna vrei sa faci actiunea de 6 (chiar daca ai destula reputatie pentru ea). Iar pe sfarsitul jocului vei dori sa indeplinesti niste contracte care-ti vor da puncte pe resurse si bani, dar iti vor si scadea reputatia cu 2 per contract, asa ca va deveni iar mai greu sa-ti folosesti toate zarurile.
In rest e un joc clasic: iti aduci workeri, produci resurse, faci bani, cumperi cladiri care-ti dau bonusuri si puncte, indeplinesti contracte care-ti aduc puncte. La sfarsitul jocului mai punctezi doar doua lucruri, 2 resurse - 1 punct, si track-ul de nobility (care are clar printate numarul de puncte pe care le primesti), nu e nimic ascuns sau complex (gen Concordia de exemplu).
Din doua partide jucate ne-am dat seama ca 10 runde dureaza cam 3h. Sigur mai scade durata cand toti vor sti jocul, dar tot e mult. Am auzi propuneri de la juca 7-8 runde, si desi ar schimba gameplay-ul, s-ar putea sa fie modalitatea cea mai buna de-a ma asigura ca jocul prinde mai des masa.
Gameplay:
4. Verdict
Un joc bunicel, dar din categoria dice placement & similare as juca mai degraba Marco Polo, La Granja, etc. Il voi mai juca de cateva ori, poate si cu modulele suplimentare, si s-ar putea sa revin cu pareri schimbate.
Nota finala:
- adelindumitru
- Super Moderator
- Posts: 2065
- Joined: 11 Sep 2016, 01:25
Re: Rise to Nobility - first impression
Eu nici nu auzisem de Rise to Nobility si acum il vad peste tot . Nu suna rau mare parte din ce zici, mai putin partea cu 3 ore. Modul in care functioneaza zarurile pare foarte interesant. Poate o sa il vedem si in alte jocuri pe viitor.
- Chuckila
- King Meeple
- Posts: 5084
- Joined: 31 Jan 2010, 02:30
- Location: Cluj Napoca
Re: Rise to Nobility - first impression
Asta a fost si parerea mea la final de joc ieri, adelindumitru. Parca l-as mai incerca odata, insa nu stiu daca sunt dispus sa ii mai acord 3 ore. In 3 ore joc un Keyflower in 5 si un GAH/Marco Polo in 3. Sau un Vinhos sanatos.
- DanielIndru
- King Meeple
- Posts: 7071
- Joined: 20 Dec 2010, 09:32
- Custom Rank: Going Cardboard
- Location: Timisoara
- Contact:
Re: Rise to Nobility - first impression
Doar mie mi se pare aiurea ca zarurile sunt ilustrate intr-un fel pe plansa si arata complet diferit in realitate?
Stiu ca e 'deluxe crap', dar am impresia ca mai mult dauneaza decat ajuta...
Iar 3 ore pentru un medium weight e exagerat.
De fapt, 90 minute cred ca e limita.
In 3 ore joci Gaia Project sau Vinhos sau Lisboa sau chiar Through the Ages in 3.
Stiu ca e 'deluxe crap', dar am impresia ca mai mult dauneaza decat ajuta...
Iar 3 ore pentru un medium weight e exagerat.
De fapt, 90 minute cred ca e limita.
In 3 ore joci Gaia Project sau Vinhos sau Lisboa sau chiar Through the Ages in 3.
- Shaikan
- King Meeple
- Posts: 1970
- Joined: 06 Mar 2011, 03:13
- Custom Rank: Dark Lord @ Natiunea Jucatoare
- Location: Bucuresti
Re: Rise to Nobility - first impression
Asta vorbeam cu baietii aseara, cred ca poti face un home rule, sa inceapa fiecare jucator macar cu 1 apprentice si eventual in loc de 1 resursa de orice fel poate un draft de resurse sau lord-ul ales sa iti dea o resursa de genul in plus(din cele din care poti vinde 4) astfel incat sa tai cele 2-3 runde de inceput pierdute adunand resurse pentru a-ti face settler, pentru a avea apprentice si a-i trimite la guilde. Jocul incepe sa fie interesant si cu optiuni variate abia de prin tura 4. In felul asta, il faci mai variat din tura 1 si poti scurta jocul la 7-8 runde maxim ca sa ajunga la un 2 ore, 2 ore si putin. Si ar fi si mai putin scriptat la inceput.
- Corwin
- King Meeple
- Posts: 2115
- Joined: 23 Nov 2012, 15:04
- Custom Rank: Terraformer
- Location: Cluj-Napoca
Re: Rise to Nobility - first impression
O idee foarte buna. Il voi mai juca de cateva ori, dupa care poate decidem ceva house rules. Daca jucati cu vreunele sunt curios sa vad care au succes.
Prima partida am jucat-o pe fata cu zi (unde sunt buline pe zaruri), a doua pe fata cu noaptea (unde sunt numere). Nu a zis nimeni nimic pe nici o fata, n-am avut probleme. Motivul pentru care am dat la zaruri e ca sunt putin prea incarcate si uneori vezi mai greu numerele celorlalti jucatori.DanielIndru wrote:Doar mie mi se pare aiurea ca zarurile sunt ilustrate intr-un fel pe plansa si arata complet diferit in realitate?
Stiu ca e 'deluxe crap', dar am impresia ca mai mult dauneaza decat ajuta...
- Corwin
- King Meeple
- Posts: 2115
- Joined: 23 Nov 2012, 15:04
- Custom Rank: Terraformer
- Location: Cluj-Napoca
Re: Rise to Nobility - first impression
A jucat cineva jocul cu mini-extensia Chancery? Din cate am citit nu pare foarte utila in mai putin de vreo 4-5 jucatori. Si nu stiu daca vreau sa-l joc cu atatia oricum.
- Minel
- King Meeple
- Posts: 1223
- Joined: 16 Feb 2012, 21:53
- Location: Bucuresti
Re: Rise to Nobility - first impression
1. Manualul este prost scris. E primul joc unde a trebuit sa citesc de 2 ori manualul. E un haos total cum e aranjata si explicata informatia.
2. Informatiile de pe componentele jocului ori lipsesc (si trebuie sa scoti minunatul manual), sau sunt prezente in cel mai putin intuitiv mod. Cateva exemple:
- nu stii ce income ai la sfarsitul rundei
- unele iconite nu stii la ce fac referire (cum ar fi chiar iconita de pe personajul tau)
- aceleasi iconite afisate in aceeasi pozitie fac 2 lucruri diferite (iconita de deasupra unui workshop e bonusul cand activeaza altcineva cladirea ta, iar aceeasi iconita de deasupra unei cladiri de pe playermatul tau se activeaza la sfarsit de runda)
Pe scurt, este opusul lui Scythe la capitolul afisarea informatiei si cat de intuitiv e sa citesti iconitele
3. Lasand la o parte problemele cu manualul si informatia de pe componente, gameplayul este cam anost:
- trebuie sa calculezi mereu ce zaruri poti folosi si e f usor sa gresesesti, mai ales cand poti folosi modifiers sau ajusta reputatia in timpul rundei (ceilalti nu te vor verifica si vor gresi la randul lor)
- colectarea de resurse este iar un proces complex si plictisitor
- flowul de build house / get settlers / place workers / purchase workshops este lung si nu simti ca dezvolti vreun engine smecher gandit de tine, mai ales ca toata lumea face acelasi lucru
- stone council e ca si cum mai arunci o piatra in apa de plictiseala
- cartile de events sunt mici bonusuri care nu schimba flowul jocului
- e aiurea ca ai zaruri ca worker placement, iar meeples se simt ca niste marker tokens
In concluzie, combinatia de Alien Frontiers si Lords of Waterdeep, aparent ideala in concept, a fost facuta atat de prost si exagerat de complicat si neintuitiv. Degeaba sunt componentele dragute si colorate, daca te scarpini invers cand te joci.
Developerii de boardgames trebuie sa inteleaga ca un joc bun inseamna, in ziua de azi, reguli simple unde complexitatea vine din componente cu informatie intuitiva, usor de citit.
2. Informatiile de pe componentele jocului ori lipsesc (si trebuie sa scoti minunatul manual), sau sunt prezente in cel mai putin intuitiv mod. Cateva exemple:
- nu stii ce income ai la sfarsitul rundei
- unele iconite nu stii la ce fac referire (cum ar fi chiar iconita de pe personajul tau)
- aceleasi iconite afisate in aceeasi pozitie fac 2 lucruri diferite (iconita de deasupra unui workshop e bonusul cand activeaza altcineva cladirea ta, iar aceeasi iconita de deasupra unei cladiri de pe playermatul tau se activeaza la sfarsit de runda)
Pe scurt, este opusul lui Scythe la capitolul afisarea informatiei si cat de intuitiv e sa citesti iconitele
3. Lasand la o parte problemele cu manualul si informatia de pe componente, gameplayul este cam anost:
- trebuie sa calculezi mereu ce zaruri poti folosi si e f usor sa gresesesti, mai ales cand poti folosi modifiers sau ajusta reputatia in timpul rundei (ceilalti nu te vor verifica si vor gresi la randul lor)
- colectarea de resurse este iar un proces complex si plictisitor
- flowul de build house / get settlers / place workers / purchase workshops este lung si nu simti ca dezvolti vreun engine smecher gandit de tine, mai ales ca toata lumea face acelasi lucru
- stone council e ca si cum mai arunci o piatra in apa de plictiseala
- cartile de events sunt mici bonusuri care nu schimba flowul jocului
- e aiurea ca ai zaruri ca worker placement, iar meeples se simt ca niste marker tokens
In concluzie, combinatia de Alien Frontiers si Lords of Waterdeep, aparent ideala in concept, a fost facuta atat de prost si exagerat de complicat si neintuitiv. Degeaba sunt componentele dragute si colorate, daca te scarpini invers cand te joci.
Developerii de boardgames trebuie sa inteleaga ca un joc bun inseamna, in ziua de azi, reguli simple unde complexitatea vine din componente cu informatie intuitiva, usor de citit.
- Corwin
- King Meeple
- Posts: 2115
- Joined: 23 Nov 2012, 15:04
- Custom Rank: Terraformer
- Location: Cluj-Napoca
Re: Rise to Nobility - first impression
De curiozitate, ai jucat Voyages of Marco Polo? E una dintre inspiratiile pentru RtN, dar e mult mai bun.
- fl0po
- King Meeple
- Posts: 1649
- Joined: 09 Jun 2012, 09:56
- Custom Rank: iOS Netrunner
- Location: Bucuresti
Re: Rise to Nobility - first impression
@Minel
dupa vanzare ai inceput sa dai cu hate din casa. ai scris mai mult decat vorbea Urania la 2 emisiuni....
dupa vanzare ai inceput sa dai cu hate din casa. ai scris mai mult decat vorbea Urania la 2 emisiuni....
HACK OR GET WHACKED!
- Miţã
- King Meeple
- Posts: 2055
- Joined: 05 Jan 2013, 10:56
- Custom Rank: Zombie Killer
- Location: Dr.Tr.Severin
Re: Rise to Nobility - first impression
I-a fost frica ca ma razgandescfl0po wrote:@Minel
dupa vanzare ai inceput sa dai cu hate din casa. ai scris mai mult decat vorbea Urania la 2 emisiuni....
Mie unul mi-a placut cum se joaca jocul si sunt multumit de achizitie acum sa il primesc sa il pun peasa si revin cu recenzie
- DanielIndru
- King Meeple
- Posts: 7071
- Joined: 20 Dec 2010, 09:32
- Custom Rank: Going Cardboard
- Location: Timisoara
- Contact:
Re: Rise to Nobility - first impression
As fi zis ca nivelul de complexitate e dat de mecanici si interactiunea dintre partile in miscare, numarul de permutari posibile si combinatiile care se pot face pentru a eficientiza o actiune.Minel wrote: Developerii de boardgames trebuie sa inteleaga ca un joc bun inseamna, in ziua de azi, reguli simple unde complexitatea vine din componente cu informatie intuitiva, usor de citit.
- fl0po
- King Meeple
- Posts: 1649
- Joined: 09 Jun 2012, 09:56
- Custom Rank: iOS Netrunner
- Location: Bucuresti
Re: Rise to Nobility - first impression
păi vezi că din ce se scrie pe aici o să ții mușamaua ocupată niște ore bune.Miţã wrote:I-a fost frica ca ma razgandescfl0po wrote:@Minel
dupa vanzare ai inceput sa dai cu hate din casa. ai scris mai mult decat vorbea Urania la 2 emisiuni....
Mie unul mi-a placut cum se joaca jocul si sunt multumit de achizitie acum sa il primesc sa il pun peasa si revin cu recenzie
oricum, decât jocuri nejucate, mai bine un joc jucat măcar o dată, fie el cât de slab/lung.
HACK OR GET WHACKED!