Ciub

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
VZQ
King Meeple
King Meeple
Posts: 467
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

Ciub

Post: # 91254Post VZQ
06 Oct 2018, 18:15

CIUB (2015 / Amigo)
Image

Numar jucatori: 2 - 4 (varsta: 10+).
Mecanici: dice rolling
Designer: Thomas Lehmann
Grafica: Dennis Lohausen


COMPONENTE
Image
- 1 regulament
- 4 planse pentru jucatori
- 4 tokene pentru jucatori
- 62 zaruri (20 albe / 42 specializate)
- 33 carti tip "vraja"
- 7 carti pentru zarurile specializate


CUM SE JOACA
Image
In mod evident, "Ciub" este un joc abstract. Asa ca toata povestioara tesuta in jurul mecanicilor (cum ca, vezi Doamne, participi la o intrunire a vrajitorilor, in cadrul careia, cu ajutorul unor animale magice si a unor vraji puternice, vei rupe papucu' in doua - in materie de vrajeala, evident!) este pe cat de stupida, pe atat de inutila - nu are nimic de-a face cu jocul in sine. Dar revin la subiect: asadar, avem de-a face cu un abstract, care, prin pool building (respectiv schimbarea zarurilor albe cu cele specializate) urmareste realizarea unor combinatii specifice de numere, pentru a putea astfel obtine cartile ce valoreaza puncte de victorie. Suna a matematica? Nu va speriati, este distractiva!

Fiecare jucator primeste o plansa de joc si 5 zaruri albe. Prin aruncari repetate ale zarurilor, incerci sa completezi o anumita secventa de numere, si daca ai bafta (se intampla des!), sa-ti upgradezi colectia de zaruri cu cele colorate, speciale. Dupa cum se poate observa si din poza anterioara, fiecare zar colorat are fete diferite: unul are doar numere pare, altul impare, altele doar combinatii de 1 si 2, zarul verde este singurul care o fata cu cifra 7, etc; de asemenea, unele dintre ele au simboluri speciale, care-ti permit de ex. fie sa intorci un alt zar pe orice fata doresti, fie sa schimbi "1 pentru 2", dar pot sa-ti si puna bete in roate (orice fata cu craniu blocheaza zarul respectiv).

In centrul mesei de joc vei avea la dispozitie carti tip "vraja", in cantitati variabile (in functie de numarul de jucatori). Acestea sunt de 4 tipuri, in functie de gradul de dificultate (A - D), si sunt dispuse pe 2 randuri; jucatorii se confrunta pentru cele de pe randul de jos, in timp ce cele de deasupra urmeaza sa intre in joc, pe masura ce se rezolva celelalte carti. Desi nu au intrat propriu-zis in joc, cartile de pe randul superior pot fi rezervate. Fiecare carte "vraja" prezinta o combinatie de numere (ce trebuie obtinuta cu ajutorul zarurilor, pentru a putea fi castigate) si un numar de puncte de victorie (totalizate la finalul jocului).

O tura de joc are 4 faze:
1. Faza 1 (optionala): jucatorul poate rezerva o anumita carte (prin plasarea tokenului propriu pe cartea respectiva), sau inlocuieste una din cartile "vraja" din display cu alta din teancul de carti. Treaba asta te ajuta pe de o parte sa scapi de acele carti ce par a avea combinatii imposibile de numere, iar pe de alta parte te ajuta fie sa-ti asiguri anumite carti, fie sa-ti faultezi adversarul - intrucat o carte selectata de un jucator nu mai poate fi completata de altul; jucatorul care a rezervat-o, insa, nu este obligat neaparat sa incerce sa rezolve acea carte. De asemenea, tokenul poate fi mutat intr-o tura viitoare pe alta carte.

2. Faza 2: jucatorul arunca toate zarurile; in situatia in care acestea afiseaza o fata de "schimb", el poate schimba acel zar cu altul colorat, la alegere. Daca face acest lucru, poate arunca zarurile din nou. Daca nu vrea / nu poate sa schimbe zaruri, atunci este obligat sa pastreze cel putin un zar (pentru a le putea rula pe celelalte). Operatiunea se repeta, pana fie se obtine combinatia dorita de numere, fie zarurile nu mai pot fi aruncate (intrucat toate zarurile au fost selectate). In aceasta etapa, se pot rezolva zarurile cu fete speciale: cele care permit schimbarea zarurilor, intoarcerea unui zar pe o anumita fata, sau reroll (zarurile cu respectivele simbolui se pot rezolva singure - de ex un zar ce permite intoarcerea unui zar pe orice fata poate fi chiar el intors); exceptie: zarurile care permit schimbul unui zar cu 2 de alta culoare - acestea se rezolva intotdeauna in Faza 4. De asemenea, orice zar cu fata "craniu" trebuie pastrat (de regula sunt fete ale zarurilor cu miza mare).

3. Faza 3: daca ai obtinut combinatia de numere dorita (ordinea nu conteaza), poti lua acea carte din display. In acest caz, vei alege o carte de pe randul superior si o vei cobori in locul celei castigate. De asemenea, vei decarta zaruri, pana cand ajungi la numarul initial (5). Daca nu reusesti (sau nu vrei) sa completezi o carte, primesti in compensatie inca un zar.

4. Faza 4: (optional): poti schimba zaruri "1 pentru 2" (verde, sau mov) cu alte 2 zaruri de alta culoare; de asemenea, poti schimba zarurile colorate pe care le-ai pastrat cu zaruri albe, pentru a avea mai multe optiuni in turele viitoare (zarurile albe sunt singurele cu 2 fete "schimb"). Nu in ultimul rand (obligatoriu): trebuie sa ai maxim 5 zaruri albe, si maxim 4 de o anumita culoare; orice zar in plus se decarteaza.

Jocul continua, pana cand intra in joc ultima carte din seria "C". In acel moment, primul jucator care va reusi sa castige o noua carte "vraja" va primi si cartea "D" - numita "magnum opus", care valoareaza 5 extra puncte. Ceilalti jucatori mai beneficiaza de o ultima tura, in cadrul careia se sare peste Faza 1, dar se pot alege carti "vraja" din ambele randuri (atat timp cat nu au fost rezervate cu tokene). Apoi se totalizeaza punctele de pe cartile "vraja", si cine are cele mai multe puncte, castiga!


ELEMENTE INEDITE
- "Ciub" inseamna in gaelic "cub". Asa o fi... dar te cam baga in ceata. Pe urma il pui pe masa si te scarpini iar in cap... parca aduce un pic a "Quarriors!", cu toate cartile alea cu zaruri colorate si creaturi fantastice (parca si mecanic este pe acolo: scapi de zarurile de inceput si acumulezi zaruri specializate)...dar aruncarile sunt Yahtzee-style...si cu toate astea, cartile "vraja" nu lasa loc de interpretare - "Ciub" este in mod clar un abstract - cu mecanici neconventionale. Partea interesanta la el este tocmai modul ingenios in care a fost rezolvata partea de "matematica", astfel incat sa nu ai impresia ca rezolvi de fiecare data probleme din culegerea lui Gheba. Da, este cu numere, dar este chiar distractiv sa te gandesti ce combinatii poti face, ce carti poti obtine, si mai ales, ce intentioneaza sa faca adversarul, si cum sa-i mai arunci din cand in cand o petarda la picioare. Aceeasi senzatie am mai experimentat-o doar la "Rondo" (probabil ca nu intamplator, avand in vedere ca ambii autori au "cap de real").


IN LOC DE CONCLUZIE
"Ceata" aia de care vorbeam anterior a cam "sapat" la temelia "cubului" - nu stiu cati au auzit de jocul asta, si mai ales cati l-au incercat (?!?) - probabil si productia nu i-a ridicat mingea la fileu (plansele jucatorilor sunt o mizerie, iar regulile te "put in the mist", la randul lor, cu incercarea bizara de a impaca povestioara cu vrajitori cu explicatiile clare, concise, normale pentru un joc de gen) - dar este un joc solid, foarte bine gandit, cu un ritm placut, si o doza perfecta de gandire si actiune. Lasand la o parte "vrajeala", merita recomandat cu ambele maini, vorba aia!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”