10' To Kill

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
VZQ
King Meeple
King Meeple
Posts: 467
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

10' To Kill

Post: # 91729Post VZQ
19 Oct 2018, 10:29

10' TO KILL (2015 / La Boite de Jeu)
Image

Numar jucatori: 2 - 4 (varsta: 14+).
Mecanici: action programming/deduction/memory
Designer: Benoit Bannier
Grafica: Pauline Detraz


COMPONENTE
Image
- regulament
- 16 placute "locatie" (din care doar unele marcate cu simbolul "tinta")
- 16 caractere (standees)
- 3 caractere "politist" (standees)
- 16 placute "caracter"
- 19 suporturi pentru caractere (16 negre/3 albe)
- jeton "primul jucator"
- 4 tokene "hitman"
- 1 placuta "ajutor"

CUM SE JOACA
Image
Jucatorii sunt asasini platiti sa elimine 3 tinte (personaje), desigur, fara a fi descoperiti - daca reusesc cu ocazia asta sa-si scoata si competitia din joc, cu atat mai bine!

Aranjarea pe masa e simpla: se iau cele 16 placute "locatie" si se formeaza suprafata de joc, in orice configuratie dorita, atat timp cat se respecta o regula simpla: o placuta trebuie sa fie lipita de alta pe cel putin 1 latura. Apoi se plaseaza personajele (standees) la intamplare, cate 1 per locatie.

Fiecare jucator primeste un token "hitman", apoi trage o placuta din teancul de "caractere" - acela va fi asasinul jucatorului. Dupa ce fiecare si-a ales hitmanu', se mai trag inca 3 placute de jucator, care vor reprezenta tintele fiecarui killer. In mod evident, atat identitatea asasinilor, cat si a tintelor, este secreta. De asemenea, fiecare caracter este unic. In fine, se stabileste cine este primul jucator (acesta va primi tokenul aferent) si jocul poate incepe!

Pe tura sa, fiecare jucator are la dispozitie 3 posibile actiuni - din care trebuie sa execute 2 (pot fi alese actiuni identice - cu exceptia asasinatului):

1. sa mute un caracter
Jucatorul poate muta orice caracter (inclusiv politisti, sau caractere neutre), oricate spatii doreste.

2. sa asasineze un caracter
Asasinul are la dispozitie 3 arme, cu moduri de actiune specifice:
- cutit: poate fi folosit doar daca tinta se afla in aceeasi locatie cu asasinul (pot exista si alte caractere pe aceeasi placuta cu tinta);
- pistol: poate fi folosit doar daca tinta se afla pe o placuta adiacenta cu locatia asasinului;
- arma cu luneta: poate fi folosita doar daca asasinul se afla pe o locatie marcata cu simbolul "tinta", la orice distanta in linie dreapta (asadar, nu se poate trage pe diagonala; poate trage insa peste spatii goale);

reguli
- asasinatul poate fi realizat doar de caracterul killer al fiecarui jucator;
- asasinul trebuie sa foloseasca una din cele 3 arme (cutit, pistol, arma cu luneta);
- asasinatul nu trebuie sa fie observat de alte personaje: killerul trebuie sa fie singurul personaj de pe placuta "locatie", si sa nu fie vreun caracter adiacent cu tinta; aditional, pentru a folosi arma cu luneta, trebuie ca asasinul sa se afla intr-o locatie marcata cu simbolul "tinta"
- un personaj nu poate fi asasinat daca in locatia sa se afla un politist, sau daca adiacent locatiei sale este plasat un politist (pot exista insa caractere neutre in aceeasi locatie).

3. sa investigheze un caracter
- poate fi investigat orice caracter care se afla pe aceeasi placuta cu un politist (politistul se poate muta cu miscarea anterioara);
- persoana al carui caracter este investigat trebuie sa fie sincera: daca respectivul caracter este asasinul sau, trebuie sa recunoasca acest lucru; daca nu este, nu se intampla nimic. Fiecare hitman arestat constituie un punct de victorie la finalul jocului.

Cand un caracter este asasinat...
- jucatorul care a facut asasinatul anunta ce caracter a fost ucis si intoarce placuta "caracter" corespondenta cu fata in sus (peste care va aseza personajul ucis), pentru a arata ca era una din tintele sale, dar nu va dezvalui identitatea asasinului, si nici nu va spune cu ce arma a fost asasinat; este treaba celorlalti jucatori sa-si dea seama cine ar fi putut comite crima;
- de asemenea, imediat se va pozitiona un politist la locul crimei, iar urmatorul jucator va lua toate personajele prezente la locul crimei si le muta pe orice alte placute "locatie" doreste (dar locatiile alese trebuie sa fie diferite pentru fiecare personaj);
- un jucator poate incerca sa asasineze si alte personaje, daca banuieste ca acelea sunt asasinii celorlalti jucatori (fiecare succes inseamna 3 puncte in plus la finalul jocului); daca insa da gres (sunt personaje neutre), fiecare victima va constitui un punct de penalizare la finalul jocului.

Jocul continua pana cand fie un jucator reuseste sa-si elimine toate cele 3 tinte, sau pana cand toti ceilalti asasini sunt arestati, sau ucisi.
Trebuie retinut ca un jucator care si-a pierdut asasinul nu iese din joc; el poate in continuare sa investigheze alte caractere, si chiar sa castige jocul, daca reuseste sa identifice toti ceilalti asasini!


CATEVA CUVINTE DESPRE JOC
"10' to Kill" aduce cateva elemente inedite la masa de joc:
- placutele "locatie" dau posibilitatea unui setup diferit de fiecare data; se pot incerca configuratii exotice, dar orice locatie izolata va fi mai usor de monitorizat;
- plasarea caracterelor inainte ca fiecare jucator sa-si aleaga identitatea si tintele taie orice posibilitate de setup favorabil unui anumit jucator (in afara hazardului); mai mult, cum fiecare caracter este unic, posibilitatea ca 2 jucatori sa urmareasca aceeasi tinta, sau ca un personaj sa fie in acelasi timp asasin si tinta sunt nule; nu in ultimul rand, faptul ca identitatea personajelor neutre nu este cunoscuta, face ca pe tot parcursul jocului sa persiste un sentiment ne nesiguranta si precautie (nici un jucator nu va risca gesturi necugetate, pentru ca efectiv fiecare actiune restrange cercul suspectilor).
- modul in care armele sunt folosite este extrem de interesant si nu usor de pus in scena (pregatit) - cu atat mai mult cu cat este de dorit ca suspiciunile sa planeze asupra mai multor personaje; de cele mai multe ori, "politica" optima este cea a "pasilor marunti" - foarte marunti...
- partea de bluff este interesanta si incitanta; mai mult ca in allte jocuri, vei incerca sa disimulezi la maxim actiunile proprii, si sa-ti discreditezi adversarii; in acelasi timp, jocul este "brainy" - vei face mereu calcule si vei aproxima cine / cum putea sa actioneze. De asemenea, vei depune eforturi considerabile sa ramai in cursa; cu adversari ageri, va fi extrem de greu sa-ti atingi obiectivul celor 3 tinte - adesea, dupa primele lovituri, este preferabil sa "vanezi" asasinii celorlalti jucatori.
- partea de memorie este destul de intensa: trebuie sa-ti aduci aminte unde a fost fiecare personaj anterior plasat, cine a fost investigat, cine avea conditii propice unui asasinat, etc. Monitorizarea miscarilor fiecarui personaj este critica pentru succes.
- partea de deductie iti va oferi destule surprize - de multe vei avea impresia ca ai gasit asasinul, si vei afla mai tarziu ca erai departe de adevar.

IN LOC DE CONCLUZIE
"10' to Kill" este distractiv; si d.p.d.v. al raportului pret/continut, ieftin. Asadar, distractie ieftina - dar nu in sens peiorativ! Jocul este solid, cu ritm alert - desi fiecare jucator avanseaza in varful picioarelor - componentele sunt de calitate (ma rog, al meu a venit cu un suport de caracter lipsa, dar deh, la noi doar la mort se merge cu lucruri pereche, consider ca este o incercare de localizare originala a jocului, heh), iar dificultatea creste exponential (prima lovitura este relativ usor de dus la capat, mai ales daca te ajuta un pic si setup-ul; a 2-a va necesita miscari bune de pregatire, iar ultima, va iti va da batai de cap - ceilalti jucatori sunt in alerta maxima, politistii sunt in teren, anchete garla... nu-i usor sa tot fugi cu pusca in spate, strigand "ba e undita, breh!"). Incercarea moarte n-are, deh!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”