Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2061
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107166Post adelindumitru
16 Feb 2020, 14:06

Keyflower este un titlu despre care nu mai auzi atât de des astăzi, dar care, atunci când a apărut, a fost o adevărată comoară pentru mulți pasionați de Eurogames. Licitații, tile-placement, worker placement și route-building, toate aceste mecanisme sălășluiesc împreună în acest joc din seria Key-, bazată, după spusele designer-ilor, pe ”interacțiune non-conflictuală între jucători”. Poate de aceea Keyflower este încă aflat pe locul 51 din topul Board Games Geek. Dacă își merită acest loc, dacă este un joc bun, și dacă încă își mai are locul în colecția unui pasionat de board games în 2020 sunt însă chestiuni diferite. Să începem cu primul punct.

Image

Își merită locul în topul Board Games Geek?
Având în vedere că topul este format pe baza preferințelor exprimate de jucători, cu siguranță că da. Jocul are nota 7.8 până la urmă, dintr-un total de peste 17.000 de voturi, ceea ce nu e puțin pentru un eurogame lipsit complet de orice temă. Mai mult, răsfoind internetul vei vedea că de cele mai multe ori, Keyflower este favoritul majorității când vine vorba de titlurile Key-; cu toate că au urmat și alte jocuri din serie, acestea nu au ”rupt gura târgului”, așa cum a făcut-o la vremea sa Keyflower, și nu au avut ceea ce s-ar numi ”staying power” (este vorba aici de Keyper, de a doua ediție Key Market, de Key to the City: London). Din acest punct de vedere, locul în clasament este unul meritat.

Este un joc bun?
Keyflower poate primi multe buline albe în favoarea sa:
:tu: este rejucabil
:tu: introducerea tile-urilor de iarnă (a căror jucare este opțională) încă de la început, și în secret pentru fiecare jucător în parte, îți permite să îți urmărești o strategie (pe care evident, o poți schimba în funcție de ce tile-uri vor fi introduse de ceilalți jucători în timpul iernii, care e ultima rundă a jocului
:tu: jocul arată bine, are multe componente colorate și frumos desenate
:tu: funcționează bine în orice număr de jucători (și acest număr poate varia de la 2 la 6!)
:tu: modul în care licitația este gândită este foarte interesant: poți să îți schimbi ulterior modul în care aloci meeple-șii folosiți dacă pierzi o licitație, inclusiv grupându-i din mai multe părți în caz că pierzi la toate; există un tile care îți oferă abilitatea specială de a licita cu orice altă culoare
:tu: mi se pare fascinant modul în care poți folosi un tile fie că este supus licitației, fie că este la tine în cătun, fie că este la altcineva, în funcție de câți meeple-și ai, de dispoziția ta de a-i ceda oponentei oamenii respectivi, și de ce tile-uri de iarnă ai (dacă ai un tile care îți va puncta numărul de oameni la finalul jocului, s-ar putea să vrei să ții de ei)
:tu: modul în care poți multiplica oamenii de-a lungul jocului, în care licitezi pentru bărcile pe care vii oamenii (indirect, licitând de fapt pentru turn order tiles), sunt toate bine gândite și asigură entertainment și interacțiune pe toată durata jocului
:tu: nu durează mult.

Avem însă și anumite aspecte mai puțin plăcute, cel puțin pentru noi:
:td: unele reguli sunt extrem de dificil de explicat; poate doar nouă ni se întâmplă asta, dar jucători cărora le-am introdus fără nici o problemă Through the Ages sau Great Western Trail au avut mari probleme în a înțelege cum funcționează upgrade-urile și transportul resurselor
:td: că tot veni vorba, transportul resurselor și upgrade-urile pot deveni cam plictisitoare
:td: având în vedere cât de multe tile-uri pot fi upgradate prin cartonașele pătrate de abilități (pe scurt, skill tokens), poate fi foarte frustrant dacă nu ți se oferă nici o modalitate de a avea mai multe astfel de tiles în caz că nu au venit primăvara și vara tile-uri ce îți generează astfel de skill tokens;
:td: faptul că ai mereu aceleași 2 bărci în jocul de 2 poate fi cam anost.

Își are loc în colecția ta?
Greu de spus! Depinde foarte mult de gusturile tale în materie de board games. Keyflower rămâne momentan în colecția noastră, dar nu sunt convins că poate fi denumit un clasic. Nu este însă nici ”doar bun la vremea lui”, căci este suficient de interesant și astăzi, când mulți dintre noi avem multe titluri mult mai recente în colecții, care au rafinat multe din mecanismele existente la jocurile de acum 7-8 ani. Pe de altă parte însă, încă nu am găsit un joc care să facă tot ce face Keyflower bine (și, din fericire, încă nu am jucat ceva care să facă ce face Keyflower mai rău - upgrade-urile și transportul resurselor). Poate că extensiile (pe care nu le-am jucat) rezolvă unele din problemele semnalate, dar nu știu ce să zic. Poate cei care le-au jucat (și, mai ales, le-au jucat recent) pot spune mai multe despre asta. Până una alta, l-am jucat de 2 ori în 2020 - o dată în 2 jucători și o dată în 4, și, deși nu au fost cele mai interesante sau memorabile partide, au fost suficient de distractive încât Keyflower să rămână momentan în colecție.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107171Post emisanSB
16 Feb 2020, 14:29

adelindumitru wrote:
16 Feb 2020, 14:06
:td: faptul că ai mereu aceleași 2 bărci în jocul de 2 poate fi cam anost.
Keyflower e un joc minunat dar nu e un joc de 2 persoane, chiar daca cutia incearca sa insinueze asta :)

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2061
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107175Post adelindumitru
16 Feb 2020, 14:42

Singura problemă pe care o am la jocul în 2 e că sunt mereu aceleași boat tiles, în rest mi se pare aproape la fel de bun ca jocul în 4 (și poate puțin mai random, dat fiind faptul că vin mai puține tile-uri). Surprinzător, pe BGG 20% spun că ar fi cel mai bun în 2 (ceea ce mi se pare exagerat), în timp ce doar 18% spun că ar fi cel mai bun în 5 și 8% în 6.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107176Post emisanSB
16 Feb 2020, 14:47

5 sau mai ales 6 jucatori la o partida de Keyflower deja e la nivelul de gluma.
Imagineaza-ti sa fii ultimul in "primavara". Pana la tine, toate tile-urile bune au fost licitate si te costa dublu/triplu sa incerci sa supralicitezi....

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107180Post Haddeo
16 Feb 2020, 15:01

Deci, in concluzie ... e joc exclusiv de 4 .🤪
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107181Post emisanSB
16 Feb 2020, 15:24

Doar daca vrei sa îl joci la maximul de potențial ;)

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2061
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107182Post adelindumitru
16 Feb 2020, 15:27

De acord, cel mai bun player count e 4. Și în 2 e ok, cu amendamentele de mai sus. În 3 nu l-am încercat, iar ce s-a scris mai sus despre 5 și 6 jucători mă aștept să puncteze masiv în defavoarea jocului

phasola
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 287
Joined: 06 Oct 2018, 13:59

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107184Post phasola
16 Feb 2020, 15:43

Am jucat keyflower de 9 ori, exclusiv in 6p si mi se pare foarte bun la acest count.
Numarul de tiles creste in functie de numarul de jucatori, deci e aproape imposibil ca ultimul jucator sa ramana fara tiles primavara.
Singurul dezavantaj e ca apar aproape toate tile-urile si e destul de greu sa tii cont de toate (un player aid ajuta).
Ca toate jocurile mai heavy, ajuta jucari repetate si mai ales jucatul cu acelasi grup. Partea mea preferata e cand se chinuie 3 ture sa face cineva un upgrade iarna si ii pui un meeple verde pe tile-ul proaspat upgradat :D.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2061
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107185Post adelindumitru
16 Feb 2020, 15:48

phasola wrote:
16 Feb 2020, 15:43
Am jucat keyflower de 9 ori, exclusiv in 6p si mi se pare foarte bun la acest count.
Numarul de tiles creste in functie de numarul de jucatori, deci e aproape imposibil ca ultimul jucator sa ramana fara tiles primavara.
Singurul dezavantaj e ca apar aproape toate tile-urile si e destul de greu sa tii cont de toate (un player aid ajuta).
Ca toate jocurile mai heavy, ajuta jucari repetate si mai ales jucatul cu acelasi grup. Partea mea preferata e cand se chinuie 3 ture sa face cineva un upgrade iarna si ii pui un meeple verde pe tile-ul proaspat upgradat :D.
Foarte bună completarea! E bine să auzi asta venind de la cineva cu experiență.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107186Post emisanSB
16 Feb 2020, 16:02

adelindumitru wrote:
16 Feb 2020, 15:27
De acord, cel mai bun player count e 4. Și în 2 e ok, cu amendamentele de mai sus. În 3 nu l-am încercat, iar ce s-a scris mai sus despre 5 și 6 jucători mă aștept să puncteze masiv în defavoarea jocului
Si in 3 merge foarte bine.
Nu zic ca nu e jucabil in 6 pentru ca uite exemple: sunt jucatori carora le place.
E strict o preferinta personala dar cred ca e impartasita de multi jucatori: nu as juca niciodata boardgame-uri serioase in 5-6 jucatori, cu exceptia celor optimizate exclusiv pentru acest numar de jucatori.
Haosul general, oboseala generata de faptul ca trebuie sa tii evidenta ce fac alti 4-5 inși si timpul de joc suplimentar sunt suficiente motive.

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107187Post emisanSB
16 Feb 2020, 16:03

No ..... acum mi s-a facut poftă de Keyflower si nu am cu cine ... :(

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107299Post ProfessorChaos
17 Feb 2020, 16:49

L-am jucat si eu ieri. Mi s-au parut foarte originale mecanicile avand in vedere varsta jocului. Cred ca o varianta mai streamlined si un face lift si-ar gasi un loc pe piata. Imi place foarte mult mecanica de licitat muncitori pe care-i pierzi sau ii dai adversarilor. Aveti idee de vreun alt joc care implementeaza mecanica asta? In celelalte "Key"-uri apare asa ceva?

Mie ce nu mi-a placut la joc a fost partea cu conectarea drumurilor. Mi se pare un element nenecesar - cred ca poate fi scos lejer din joc si nu s-ar pierde mare lucru. Si da, a fost chinuiala mare cu plimbatul resurselor prin colonie :)
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2061
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107300Post adelindumitru
17 Feb 2020, 17:05

Eu n-am mai întâlnit o astfel de mecanică (dar n-am jucat celelalte Key-uri), dar sunt foarte curios.

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107302Post VickdaReaper
17 Feb 2020, 17:34

Varianta mai scurtă ar fi Key Flow, dacă vă atrage o combinație între Keyflower și card drafting.
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107303Post Corwin
17 Feb 2020, 17:37

Nu prea stiu alte jocuri cu astfel de licitatii, in schimb exista unele care au alte doua mecanisme din Keyflower, si anume faptul ca poti sa activezi contra cost actiuni din tabloul altcuiva (Le Havre, Black Angel oarecum - cumperi zaruri), sau ca trebuie sa pui mai mult sau mai puternic pentru a face o actiune deja ocupata (Terramara - trebuie putere militara mai mare; Manhattan Project: Energy Empire - adaugi energie la worker pentru a-l face mai puternic decat ceilalti deja pusi intr-o locatie; cred ca si Architects of the West Kingdom are asta).
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107305Post ProfessorChaos
17 Feb 2020, 17:41

Corwin wrote:
17 Feb 2020, 17:37
Nu prea stiu alte jocuri cu astfel de licitatii, in schimb exista unele care au alte doua mecanisme din Keyflower, si anume faptul ca poti sa activezi contra cost actiuni din tabloul altcuiva (Le Havre, Black Angel oarecum - cumperi zaruri), sau ca trebuie sa pui mai mult sau mai puternic pentru a face o actiune deja ocupata (Terramara - trebuie putere militara mai mare; Manhattan Project: Energy Empire - adaugi energie la worker pentru a-l face mai puternic decat ceilalti deja pusi intr-o locatie; cred ca si Architects of the West Kingdom are asta).
Doar pe Architects l-am incercat dintre toate cele mentionate si mi-a placut foarte mult.
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107306Post ProfessorChaos
17 Feb 2020, 17:42

VickdaReaper wrote:
17 Feb 2020, 17:34
Varianta mai scurtă ar fi Key Flow, dacă vă atrage o combinație între Keyflower și card drafting.
Mersi, o sa fac niste research la Key Flow.
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

phasola
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 287
Joined: 06 Oct 2018, 13:59

Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?

Post: # 107314Post phasola
17 Feb 2020, 19:19

Bruxelles 1893 are un mecanism asemanator cu activarea de la keyflower: prima actiune costa un worker, a doua doi, etc.
Are si licitatii dar sunt o combinatie intre worker placement + bani.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”